Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door keesh »

Dag heren/dames,

Onlangs ben ik van een zumo 660 naar een 396 LMT-S overgestapt. Nu ga ik zeer binnenkort een buitenlandse tour maken, en wil ik een aantal waypoints op de kaart weergeven. Ik heb routes gekregen van de reisorganisatie, die gaan we rijden. Echter weet ik niet of ik de gehele dagritten ga rijden of niet. Daarom heb ik in Basecamp de oorspronkelijke sporen naar routes geconverteerd en herberekend in mijn huidige kaartmateriaal. Hierop heb ik een paar waypoints toegevoegd op plaatsen waar ik de route makkelijk kan afkorten. Mijn zumo 660 liet de custom POI's (favorieten) op de kaart zien, ongeacht of dit in je huidige actieve route opgenomen had of niet. Zo werd ik op het oog getriggerd op dit afkortpunt.

Volgens mij is de meest gebruikelijke methode voor het overzetten van een route van de PC naar de zumo tegenwoordig via sporen. Dit werkt, echter blijven er dan 2 waypoints over, start en finish. Het eventuele tussenpunt (POI) om af te korten ben ik dan kwijt, en zie ik ook niet op de kaart bij simuleren. Is dit veranderd of moet ik nog een instelling wijzigen?

Wanneer ik een route overzet van Basecamp naar de zumo (incl. waypoints), krijg ik dit wel. Sterker nog, dit is een hard tussenpunt. Echter ben ik dan wel op de 'ouderwetse' manier bezig...

Weet iemand nog een oplossing met de sporen? We krijgen ook een tourgids met een soort van popups op basis van locatie, welke worden omgeroepen. Dit zou eventueel ook een mogelijkheid zijn. Ik weet alleen niet hoe je dergelijke meldingen programmeert...

M.v.g.

Kees

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2230
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door Rush FZ1N »

Bij omzetting van spoor naar route heb je maar twee punten. Oplossing is dan meerdere sporen te maken. Bv van start naar pauzeplek etc. Je kunt ook gewoon echte routes gebruiken en je stops “hard” maken.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door keesh »

Ja was mij bekend, echter het visueel weergeven van custom POI's op de kaart (zodat je ze ziet als je er in de buurt bent) is verdwenen in de nieuwere series?

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1706
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door guzzi vero »

zet al je custom POI's in een apart bestandje in BC en maak er een gpi bestand van met POI loader of RTW tool van JaVaWa en zet dit bestand in de POI map van je gps of SD kaart. Je kan als je dat wil de afstand (straal) instellen rondom het POI waar je verwittigd dient te worden (werkt een beetje zoals de flitspalen dan)
Je kan ook in BC in de eigenschappen van je POI een categorie zetten en eenzelfde straal aanduiden (proximity - nabijheid). Ook dan geeft je gps een beepje als je in de buurt bent (ondervonden dat dit niet altijd werkt)
Hieronder een voorbeeldje uit BC met en straal van 500m
proximity alert.JPG
proximity alert.JPG (38.03 KiB) 959 keer bekeken
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door keesh »

Ik was al bezig met die custom POI's, echter krijg ik geen beep (geluid) bij het naderen ervan... Ik las ergens dat de naam van de waypoint of filename iets met TourGuide moest bevatten?

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1706
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door guzzi vero »

Het maken van een tour guide heeft hier niks mee te maken. Het laat wel zien hoe je POI's in een gpi bestand converteert.
Echte waypoints gemengd met zachte in een route is niet ouderwets hoor. Integendeel. Converteren van track naar route in de gps is voor mij de luiwannes methode (op een treffen kan het bijna niet anders) en dubbel werk want je hebt de route al. Zend gewoon de track ook naar de gps en zet deze op de achtergrond zichtbaar zodat je weet waar je naar toe moet als je van de route moet met herberekenen op uit. Ik rij enkel routes gemaakt in BC met harde en zachte viapunten en zelfs mijn herberekenen staat aan (al mijn routes worden met snelste tijd en kortste afstand berekend en aangepast aan de oorspronkelijke track).
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door keesh »

Ja dat was de 'old fashioned' methode welke ik wilde toepassen... 8)

Inderdaad kan ik in de zumo 396 nu de track ook zichtbaar maken, zodat deze tezamen met de route zichtbaar is..

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door RonalT »

keesh schreef:....

Volgens mij is de meest gebruikelijke methode voor het overzetten van een route van de PC naar de zumo tegenwoordig via sporen. Dit werkt, echter blijven er dan 2 waypoints over, start en finish.

....
Dit is niet de meest gebruikelijke methode, maar een methode om uitwisseling tussen allerlei toestellen en kaartversies mogelijk te maken.
Als jij zelf een nette route kan maken is dat 10 maal beter dan een track... :wink: :wink:
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2230
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door Rush FZ1N »

RonalT schreef:Dit is niet de meest gebruikelijke methode, maar een methode om uitwisseling tussen allerlei toestellen en kaartversies mogelijk te maken.
Als jij zelf een nette route kan maken is dat 10 maal beter dan een track... :wink: :wink:
Helemaal mee eens. Lekker herberekenen aan laten staan en zonder extra moeite een tankstop of lunch buiten de route aandoen :D
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door keesh »

Rush FZ1N schreef:
RonalT schreef:Dit is niet de meest gebruikelijke methode, maar een methode om uitwisseling tussen allerlei toestellen en kaartversies mogelijk te maken.
Als jij zelf een nette route kan maken is dat 10 maal beter dan een track... :wink: :wink:
Helemaal mee eens. Lekker herberekenen aan laten staan en zonder extra moeite een tankstop of lunch buiten de route aandoen :D
Oef, dit laatste weet ik niet of ik dat 'aandurf'. Heb nu enkel nog met kortste route herberekend. Hoe weet je trouwens met herberekenen aan of hij geen stukken gaat afsnijden bij het verlaten van de route? Immers, ik weet zo 1-2-3 niet waar de via-punten liggen. Mag de software van Garmin zachte via-punten overslaan in de route? En harde?

Of heb je normaliter heel veel via-punten in een route staan? Als in een bepaald aantal per km bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door keesh op 15 aug 2019 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door keesh »

RonalT schreef:
keesh schreef:....

Volgens mij is de meest gebruikelijke methode voor het overzetten van een route van de PC naar de zumo tegenwoordig via sporen. Dit werkt, echter blijven er dan 2 waypoints over, start en finish.

....
Dit is niet de meest gebruikelijke methode, maar een methode om uitwisseling tussen allerlei toestellen en kaartversies mogelijk te maken.
Als jij zelf een nette route kan maken is dat 10 maal beter dan een track... :wink: :wink:
Oke, inderdaad. Zie vaak (oudere) mensen klungelen met de GPS op vakantie.... heb laatst bewust voor de 396 gekozen waar ik voor hetzelfde geld een Rider 550 kon kopen. De TomTom was volgens MrGPS voor het merendeel van de mensen de beste keuze. Ik vind het echter leuk om met de techniek van de GPS bezig te zijn... dus als je weet wat je doet kun je ook voorspellen wat het apparaat gaat doen. En ik ben dus ook zo'n pietje precies die de routes inderdaad herberekend in eigen kaartmateriaal... waar anderen van de groepstour deze zo in de zumo schuiven en gaan rijden.

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2230
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door Rush FZ1N »

Voorheen maakte men eigenlijk alleen maar routes. Je kunt de track zichtbaar maken en starten met weinig punten. Vervolgens verfijnen op basis van de afwijkingen. Hoeft niet echt ingewikkeld te zijn. Gewoon uitproberen. Onderweg op het toestel,ook de track zichtbaar laten. Zo zie je goed wanneer je van de oorspronkelijke route afwijkt.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door keesh »

Ik zie net in een video van MrGPS dat harde punten verplicht zijn en zachte niet.

Mijn zumo 660 stamde nog uit het MapSource tijdperk... heb geleerd altijd met routes te werken, echter de laatste jaren las ik steeds meer over het converteren vanaf een track.

Van de reisorganisatie heb ik de tracks gekregen, deze heb ik automatisch naar een route omgezet en daarbij ca. 20 via-punten als aantal opgegeven. Vanaf daar heb ik met de kortste route de route verlegd net zo lang tot deze 1 op 1 over de track lag.

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door keesh »

Even nog een scenario. Stel: je heb de routes goed herberekend op de PC (kortste en snelste), stuurt ze naar de zumo en je laat herberekenen aan staan op de zumo. Onderweg wijk je van de route af (tanken/eten), een behoorlijk stuk zelfs. Wat gaat de zumo dan met herberekenen aan doen met de zachte via punten, welke niet meer 'voor de hand liggend' zijn om langs te rijden? Ik kan me voorstellen dat ie er een paar over gaat slaan...

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2230
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Favorieten op kaart zumo 396 LMT-S

Bericht door Rush FZ1N »

Dat is inderdaad het mooie. Hij stuurt je gewoon naar de route terug. Alleen harde punten moet je aandoen of “overslaan”. Dit kan met de sneltoets die je op je scherm krijgt als je een route hebt met meerdere “harde” punten.
Overigens moet je in BaseCamp wel herberekenen bij overdracht naar toestel uitzetten. Zie opties in bovenbalk.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 346LM en 396LM”