Vraagje aan programmeurs.

Tracks/routes van en voor motor- of autotochten

Moderator: GPStracks

Hunter6
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 30 mei 2005 23:26
Locatie: Oldenzaal

Vraagje aan programmeurs.

Bericht door Hunter6 »

Ik zit al een tijdje te denken of het mogelijk is om van een GPX/GDB bestand (met een route of track) een berekening los kunt laten hoe bochtig de route is.
Op die manier zou je dus een rapport cijfer kunnen geven aan een route qua weg verloop.

Gebruikersavatar
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 21763
Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
Locatie: Eindhoven

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door HaWee »

qua bochten lijkt het me mogelijk, maar of een route met 6 bochten over een industrieterrein mooier is dan een met 3 bochten tussen de bossen?
oftewel: zijn bochten echt je enige criterium?
"Always Look on the Bright Side of Life"

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door Hans Vaessen »

HaWee schreef:zijn bochten echt je enige criterium?
Nabijheid water en bossen zouden ook relevant kunnen zijn, maar zal lastig vanuit een gpx gaan.. Ook roadclass kan relevant zijn (ook al gaan over industriegebieden ook wel kleine wegen: klaverbladen kunnen ook knap bochtig zijn). Als het te herleiden is zou je ook nog kunnen kijken naar de 'straal' van de bochten; in 'langzame' wegen mogen bochten scherper zijn.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Hunter6
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 30 mei 2005 23:26
Locatie: Oldenzaal

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door Hunter6 »

Veel motorrijders rijden toch motor om leuke bochten te kunnen draaien. Als dit dan kan in combinatie met hoogteverloop (lees bergen heuvels etc) en/of een mooi landschap dan is dat mooi meegenomen.

Het idee er achter is om tot een systeem te komen waarme je vrij vlot kunt zien of het een leuke route is of niet.
Je bent niet altijd in staat om een route gedetailleerd te kunnen bekijken op je pc, daarnaast kost dat best wel wat tijd. Ook is niet iedereen in staat om een route juist te interpreteren waarbij voorkeuren ook nog eens mee gaan tellen.

Ik kan me voorstellen dat je zeker met een track wat zou moeten kunnen. Misschien een uitdaging voor Javawa? Staat wel leuk als men een route promoot met "deze route scoort een 7,8 op de Javawa index" :mrgreen:

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1106
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door openfietsmap »

De formule hiervoor heet sinuosity, nu de tool nog, Javawa? :roll:
Maker van Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 14845
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door JaVaWa »

De sinuosity is
Afbeelding
dat is heel simpel te bepalen met BaseCamp en een rekenmachientje: de lengte van de route kun je terugvinden in de route-eigenschappen en de afstand in vogelvlucht tussen begin- en eindpunt kun je opmeten met de liniaal.
Maar ja, wat doe je met een rondrit? Die krijgt een heel hoge waarde, ook al gaat ie via de snelweg...
Kijk op https://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie en tips

eTrex Legend HCx, Fenix (1), Forerunner 220, GPS 45, GPS 60, Montana 600, nüvi 250, Oregon 550t en 700, StreetPilot III, Vivoactive 3 en 4, zūmo 500

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 14845
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door JaVaWa »

JaVaWa schreef:Maar ja, wat doe je met een rondrit? Die krijgt een heel hoge waarde, ook al gaat ie via de snelweg...
Hmm. dat zou ondervangen kunnen worden door de sinuosity tussen de viapunten te bepalen, en het gewogen gemiddelde (obv lengte tussen de viapunten) te nemen.
Dit gaat dan alleen op voor in BaseCamp of MapSource gemaakte routes; bij tracks heb je immers geen viapunten.
Kijk op https://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie en tips

eTrex Legend HCx, Fenix (1), Forerunner 220, GPS 45, GPS 60, Montana 600, nüvi 250, Oregon 550t en 700, StreetPilot III, Vivoactive 3 en 4, zūmo 500

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door Hans Vaessen »

Je zou eens bij David van http://www.bestbikingroads.com/ kunnen informeren hoe hij het doet (maar mogelijk dat het daar niet geautomatiseerd is..).
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 14845
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door JaVaWa »

Daar gaat 't handmatig: als je een route maakt of upload krijg je een pagina waar je de score per onderdeel invult.
Kijk op https://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie en tips

eTrex Legend HCx, Fenix (1), Forerunner 220, GPS 45, GPS 60, Montana 600, nüvi 250, Oregon 550t en 700, StreetPilot III, Vivoactive 3 en 4, zūmo 500

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 4641
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door FM »

JaVaWa schreef:
JaVaWa schreef:Maar ja, wat doe je met een rondrit? Die krijgt een heel hoge waarde, ook al gaat ie via de snelweg...
Hmm. dat zou ondervangen kunnen worden door de sinuosity tussen de viapunten te bepalen, en het gewogen gemiddelde (obv lengte tussen de viapunten) te nemen.
En dan nog. Stel dat de route gemaakt is als snelste route en voorkeur voor snelwegen. Dan is het best mogelijk dat de route tussen 2 punten een grote boog maakt langs de snelweg, terwijl er een korte route mogelijk is via een smal bochtig weggetje. De grotere boog zou waarschijnlijk een hogere waarde opleveren...
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro

Hunter6
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 30 mei 2005 23:26
Locatie: Oldenzaal

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door Hunter6 »

Ik denk maar ff hard op hoor, heb er ok geen verstand van. Maar als je een track hebt met x aantal punten, kun je dan niet aan de hand van de koerswijziging en de daarbij behorende afstand wat mee? Als er veel koerswijzigingen zijn binnen een kleine afstand dan heb je dus ook meer bochten.

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 14845
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door JaVaWa »

FM schreef:En dan nog. Stel dat de route gemaakt is als snelste route en voorkeur voor snelwegen. Dan is het best mogelijk dat de route tussen 2 punten een grote boog maakt langs de snelweg, terwijl er een korte route mogelijk is via een smal bochtig weggetje. De grotere boog zou waarschijnlijk een hogere waarde opleveren...
Daar heb je gelijk in. Misschien zou dat ondervangen kunnen worden door de route op te delen in stukken met een bepaalde lengte, en daar dan de gemiddelde sinuosity van berekenen?
Kijk op https://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie en tips

eTrex Legend HCx, Fenix (1), Forerunner 220, GPS 45, GPS 60, Montana 600, nüvi 250, Oregon 550t en 700, StreetPilot III, Vivoactive 3 en 4, zūmo 500

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 14845
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door JaVaWa »

Hunter6 schreef:Ik denk maar ff hard op hoor, heb er ok geen verstand van. Maar als je een track hebt met x aantal punten, kun je dan niet aan de hand van de koerswijziging en de daarbij behorende afstand wat mee? Als er veel koerswijzigingen zijn binnen een kleine afstand dan heb je dus ook meer bochten.
Als je een route naar een track converteert heb je bij flauwe bochten meer trackpunten dan bij scherpe...
Desalniettemin kan dit toch wel wat informatie geven. Ik heb een keer een tooltje in elkaar geflanst waarmee je de kwaliteit van geregistreerde tracklogs kan toetsen: het idee was dat je bij een goede tracklog een vloeiender verloop hebt dan bij een slechte. Het omgekeerde zou misschien een maat kunnen zijn voor een bochtige route... Ik zal eens kijken.
Kijk op https://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie en tips

eTrex Legend HCx, Fenix (1), Forerunner 220, GPS 45, GPS 60, Montana 600, nüvi 250, Oregon 550t en 700, StreetPilot III, Vivoactive 3 en 4, zūmo 500

Hunter6
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 30 mei 2005 23:26
Locatie: Oldenzaal

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door Hunter6 »

FM schreef:En dan nog. Stel dat de route gemaakt is als snelste route en voorkeur voor snelwegen. Dan is het best mogelijk dat de route tussen 2 punten een grote boog maakt langs de snelweg, terwijl er een korte route mogelijk is via een smal bochtig weggetje. De grotere boog zou waarschijnlijk een hogere waarde opleveren...
Maar bij die boog is de koerswijziging over langere afstand nagenoeg gelijk. Bij het bochtige weggetje wijzigt de koers regelmatig bij kortere tussen afstanden.

Hunter6
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 30 mei 2005 23:26
Locatie: Oldenzaal

Re: Vraagje aan programmeurs.

Bericht door Hunter6 »

JaVaWa schreef:[Als je een route naar een track converteert heb je bij flauwe bochten meer trackpunten dan bij scherpe...
Dan heb je wellicht bij die flauwe bocht wel meer punten, de uiteindelijke koerswijziging is dan bijv toch maar 90 grd.
Een korte haarspeld bocht levert in het ongunstigste geval 3 punten op, maar de koers gaat dan wel 180 grd de andere kant op.
Hoe groter de koerswijziging bij des te minder punten en kleinere afstanden, hoe beter de score.

Plaats reactie

Terug naar “Motor & auto”