Radars en gevaren zones aanduiding op GPS (POIs)

Tracks/routes van en voor motor- of autotochten

Moderator: GPStracks

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PhantomRC
Berichten: 71
Lid geworden op: 5 mar 2008 18:37
Locatie: Koksijde ('Baaltje)

Radars en gevaren zones aanduiding op GPS (POIs)

Bericht door PhantomRC »

Ik hoop dat ik hier op de juiste plaats post.

In een artikel gaande over de Coyote radarverklikker (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170710_02965314) leest men over een Belg die zijn Coyote wordt afgenomen en ook een fiks boete mag betalen bij het in Zwitserland binnen rijden.
Andere nieuwsberichten hierover brengen wat onduidelijkheid aangaande de GPS en de POIs, meer bepaald over deze van het type Cyclops Database.
Nu ga ik binnen kort naar Zwitserland waar ik familie heb wonen en ben ik zo een beetje ongerust.

Mogen de POIs van Cyclops op mijn GPS (Garmin 595LM) bij het oversteken van de grens?
En zo niet is er een mogelijkheid om de aanwezige POIs te verbergen bvb op een SD kaartje?
Mag een douane ambtenaar of een politie ambtenaar mijn GPS doorzoeken bij een controle?

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Radars en gevaren zones aanduiding op GPS (POIs)

Bericht door Frank »

Daar is al veel over geschreven....
Radarverklikkers zijn sowieso niet toegestaan (ook in NL niet!). In Zwitserland mag je inderdaad geen waarschuwingen voor rood licht en snelheidscamera's hebben. Voor zover ik begrepen heb, mogen Zwitserse overheidsdienaren inderdaad je toestel daarop controleren.

Wat betreft de Cyclops databases: Als het goed is noemt Garmin dit tegenwoordig "gevarenzones" ... want b.v. ook in Frankrijk is het niet toegestaan om te waarschuwen voor vaste roodlicht- en snelheidscamera's.
Als je helemaal zeker wil zijn, deactiveer je alle Cyclops databases, door deze in je Zumo een andere naam te geven (extensie veranderen). Dan herkent de Zumo deze niet meer. Na de vakantie weer de originele extensie geven.
Of tijdelijk verwijderen uit je Zumo kan natuurlijk ook. Alleen op SD kaartje zetten helpt waarschijnlijk niet.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Gebruikersavatar
PhantomRC
Berichten: 71
Lid geworden op: 5 mar 2008 18:37
Locatie: Koksijde ('Baaltje)

Re: Radars en gevaren zones aanduiding op GPS (POIs)

Bericht door PhantomRC »

In feite stelde ik mijn vraag verkeerd.

Kan ik de folder POI op mijn GPS aanwezig, overbrengen naar een SD kaart en van de overgebrachte POIs nog gebruik maken.
Op die wijze hoop ik dan Zwitserland binnen te rijden zonder SD kaart in de GPS en naderhand bij het buiten rijden de POIs opnieuw in gebruik te kunnen stellen door de SD kaart terug in te pluggen.

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1709
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Radars en gevaren zones aanduiding op GPS (POIs)

Bericht door guzzi vero »

In principe zou dat geen probleem mogen zijn mits er geen kaartdelen op die sd staan. Maar als er geen CH flitsers in staan zou ik die poi's in de gps laten staan en de sd zo laten. Even uitproberen. Je moet maar tot in Odk op de Koninklijke baan of Odk dorp net voorbij 't schooltje rijden om te testen.

Jammer dat je de Cyclops flitspalen niet kan zien in BC als je de zumo aan de pc hangt. De SCDB zie je wel mits je voldoende inzoomt.

En in Duitsland is het ook niet toegelaten trouwens.

Ik vermijd de grote grensposten zoals Basel bv waar ze hel vervelend kunnen doen. Je kan daar als je de weg weet een kleine grensovergang nemen waar nooit controle is.
tussen ( ), ze doen daar al een paar maand nu ook aan controle van je wegenvignet. Heb je dat 2de hands gekocht let dan heel goed op dat het niet beschadigd is. Anders riskeer je een boete + registratie van je gegevens + een nieuw vignet
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Gebruikersavatar
PhantomRC
Berichten: 71
Lid geworden op: 5 mar 2008 18:37
Locatie: Koksijde ('Baaltje)

Re: Radars en gevaren zones aanduiding op GPS (POIs)

Bericht door PhantomRC »

Bedankt Guzzi Vero ... ik probeer dat morgen vroeg en post de resultaten hier op het forum. :D :D :D

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Radars en gevaren zones aanduiding op GPS (POIs)

Bericht door RonalT »

Zoals je hieronder kunt zien zit Zwitserland niet in de Cyclops-cameradatabase.
Alle Garmin-navigatietoestellen bevatten ons unieke systeem voor veilig rijden met volledige dekking van flitspalen en verkeerscamera's in Europa:

Australië
België
Canada
Denemarken
Duitsland
Finland
Frankrijk*
Griekenland
Italië
Luxemburg
Nederland
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
Rusland
Slovenië
Middle East
Spanje
Tsjechië
Verenigd Koninkrijk
Zuid-Afrika
Zweden

*Alleen veiligheidszones
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Plaats reactie

Terug naar “Motor & auto”