tomtom na garmin

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1706
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: tomtom na garmin

Bericht door guzzi vero »

niet alleen dat maar van zodra je begint te rijden en je al weet dat je zeker dat straatje niet mag nemen omdat dat je juist ook terug brengt naar die 2 punten die je wii vermijden begint hij weer te herberekenen als je wat verder rijdt.
Vorige week in W-VL was het hetzelfde. Er was een rally aan de gang. Dan spreken we niet meer van een straatje om rijden maar een heel gebied vermijden. Ik rij gewoon op zicht met de route/rack zichtbaar op de gps in dit geval naar een N-weg om dat gebied zo goed als mogelijk te vermijden. Dit was wel een ommetje van 30 km. Mijne maat heeft zijn TT uitgezet en me gevraagd te verwittigen wanneer we weer op de route zaten. De TT bleef maar herberekenen en met een punt of vier overslaan heeft hij nog meer moeite te meer daar hij je over dezelfde wegen wil sturen die je juist wil vermijden. Aan dat overzichtskaartje heb je dan weinig hoor.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Gebruikersavatar
Mike dC
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 apr 2018 11:09

Re: tomtom na garmin

Bericht door Mike dC »

Oplossing bij wegafsluiting/omrijden.

Bij een blokkade en je wil zelf terug of omrijden naar je track:
Kies dan "mijn routes", selecteer de betreffende track MAAR KLIK NIET OP "Rijd". Je oorspronkelijke track wordt getoond en je kan in en uitzoomen. Rijd naar je track en klik als je op je track bent pas op "Rijd". Werkt alleen mooi als je in 2d weergave rijdt.
De kaartweergave veranderd nu niet meer hinderlijk tijdens het terugrijden naar je track door een herberekening.
(Alleen in de overzichtsweergave ("pijltje linksboven") springt de kaart na 30 seconde terug naar de volledige route weergave, tenzij je telkens binnen 30 seconde even je scherm aanraakt.) Voordeel van "het pijltje linksboven" is weer wel dat je nu de kaart ook kan zoomen EN "slepen".
Bij het rijden van een ROUTE zelfde verhaal, alleen zul je nu misschien 1 of meerdere "stops" moeten overslaan als je weer op de route bent, via "huidige route - >" Sla volgende stop over".

Werkt top.
- Yamaha XV1900
- Garmin XT2
- Cardo Smartpack
- OnePlus6T (Android)

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dirk motard »

Mike dC schreef:Oplossing bij wegafsluiting/omrijden.

Bij een blokkade en je wil zelf terug of omrijden naar je track:
Kies dan "mijn routes", selecteer de betreffende track MAAR KLIK NIET OP "Rijd". Je oorspronkelijke track wordt getoond en je kan in en uitzoomen. Rijd naar je track en klik als je op je track bent pas op "Rijd". Werkt alleen mooi als je in 2d weergave rijdt......
Bedankt voor de tip! :lol: Die ga ik zeker nog gebruiken.

Maar bij een nog grotere 'blokkade' , die je dus moeilijk kan oplossen door in en uitzoomen , zoals een rallye , kan je natuurlijk ook gewoon uw track openen. De driehoek is waar je nu bent , en dan een punt kiezen waar je de originele route terug wil oppakken. Je drukt paar seconden op de baan waar je terug op uw route wil en je kiest 'rijd' , desnoods kan je nog een paar extra punten toevoegen. Dat doe je op dezelfde manier , alleen kies je nu de 'bol' en dan 'voeg toe aan huidige route. En als je op mooie wijze terug naar de originele track wil , kan je nog menu->huidige route->wijzig routetype-> en dan bv kronkelroute. Dat is één van de grote pluspunten van de rider dat je in no-time een treffelijke route kunt maken , gewoon op het scherm van het toestel. Als je dan aan het einde van jouw bypass komt de originele track weer openen .... en hup met de geit.

Ik heb gisteren een track gereden van meer dan 600 km helemaal via 'kleine' baantjes(vie vaals , de eiffel naar luxemburg en via de ardennen terug) onderweg ben ik meerdere blokkades tegen gekomen (kermissen , wegen werken , ja zelfs de binc-bank wielerwedstrijd , een betoging met wegversperring) , de meeste keren was het kwestie van paar kilometer neus volgen en de rider (een paar keer) te laten herberekenen en kon ik gewoon verder zonder stoppen of wat dan ook. Een keer ben ik ,moeten stoppen om zelf even te kijken even 2 dorpsnamen onthouden. Ik zie dus de grote problemen niet echt :wink:

PS vraagje , voor diegenen die last hebben van het constant herberekenen : Onder routeplanning , op welk type route staat jullie rider (snelste , kronkel ...) Want als ik hem op fiets zet dan laat hij je ter plekke omkeren , maar tegen dat berekenen klaar is ben je daar met de motor natuurlijk al voorbij waardoor hij constant aan het rekenen is.....

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: tomtom na garmin

Bericht door tony rave »

Eerder in dit draadje vroeg ik me af of een Garmin traag was, ik dacht eigenlijk niet.
Nu moet ik daar toch op terugkomen.
Over een hele dag motorrijden over kleine wegen is mijn gemiddelde steevast zo'n 35 km/uur, inclusief pauzes.
Om dan ruim 600 kms af te leggen zou ik tenminste 17 uren nodig hebben.
Tenzij je er een hele lange dag van maakte moet ik toegeven: de TomTom is aanzienlijk sneller :oops: :) .
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: tomtom na garmin

Bericht door FM »

Mike dC schreef:Oplossing bij wegafsluiting/omrijden.

Bij een blokkade en je wil zelf terug of omrijden naar je track:
Kies dan "mijn routes", selecteer de betreffende track MAAR KLIK NIET OP "Rijd". Je oorspronkelijke track wordt getoond en je kan in en uitzoomen. Rijd naar je track en klik als je op je track bent pas op "Rijd". Werkt alleen mooi als je in 2d weergave rijdt.
8)
Dus moet je bij de TomTom identiek dezelfde werkwijze van de Zumo's gebruiken.


Toch veel gemakkelijker, zo een tomtom :mrgreen:
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: tomtom na garmin

Bericht door RonalT »

Hoe kom je er bij dat het dezelfde werkwijze is.

Ik rij een route en als ik afwijk van de route laat mijn toestel mij gewoon doen. Ik krijg alle vrijheid om zelf te bepalen wat ik wil. Het toestel begint pas weer de weg te wijzen als ik weer op de route zit.

Ik hoef helemaal niets te doen, alleen maar motorrijden. 8)
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dirk motard »

FM schreef:Oplossing bij wegafsluiting/omrijden.
Dus moet je bij de TomTom identiek dezelfde werkwijze van de Zumo's gebruiken.


Toch veel gemakkelijker, zo een tomtom :mrgreen:
Nee toch niet , als je een track in een garmin gebruikt met herberekenen is uw hele verdere track weg. Bij een tomtom niet , de verdere track blijft (zelfs iets te veel) intact. En in 4 van de 5 gevallen komt alles vanzelf goed. Echter bij extreem afwijken , waarbij je grotere stukken van de oorspronkelijke track wilt laten wegvallen door bv een ralley die een grotere omgeving ontoegankelijk maakt , kan je een vegelijkbare werkwijze als bij een,garmin gebruiken :oops: :roll:

Ps +600 km kleine baan is voor een garmin (660) zoviso al te lang 8)
Laatst gewijzigd door Dirk motard op 20 aug 2018 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: tomtom na garmin

Bericht door RonalT »

Herberekenen MOET UIT, Dirk. Als je een route wilt rijden is herberekenen ook overbodig.

En goed quoten is ook moeilijk.... FM schreef en niet Mike dC.... :roll:

Wees er maar trots op dat er +600km in je toestel kan. Tot voor kort kon er veel minder in (48 waypoints). :mrgreen:
Ik vind een toertocht van 200-300 km wel voldoende....
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: tomtom na garmin

Bericht door FM »

RonalT schreef:Hoe kom je er bij dat het dezelfde werkwijze is.

Ik rij een route en als ik afwijk van de route laat mijn toestel mij gewoon doen. Ik krijg alle vrijheid om zelf te bepalen wat ik wil. Het toestel begint pas weer de weg te wijzen als ik weer op de route zit.

Ik hoef helemaal niets te doen, alleen maar motorrijden. 8)
Ja, RonalT, dat weet ik ook wel. Ik wou maar even een stok in een hoenderhok gooien. :mrgreen:
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dirk motard »

RonalT schreef:Herberekenen MOET UIT, Dirk. Als je een route wilt rijden is herberekenen ook overbodig.....


Ik zou niet weten waarom , daarvoor dient een gps toestel toch : een route berekenen. Als het niet mag rekenen en spreken heet het een kaart. :D :D :D :D :D (Voor alle duidelijkheid 5 smiley's!) Ik smijt de stok even terug.
RonalT schreef:....En goed quoten is ook moeilijk.... FM schreef en niet Mike dC.... :roll:....
Fixed that for you! Ik oefen ondertussen nog een beetje 8)
RonalT schreef:...Wees er maar trots op dat er +600km in je toestel kan. Tot voor kort kon er veel minder in (48 waypoints). :mrgreen:
Ik vind een toertocht van 200-300 km wel voldoende....
De laatste Rider die enkel .ITN als route aankom kwam uit in 2003 , ondertussen zitten we al aan de 4é generatie van de 'nieuwe' rider , een beetje oude koeien dus. Ik woon in het midden van Belgie en een klein uurtje snelweg brengt me in de ruime omgeving van Luik , als je van daar richting Eiffel of Luxemburg gaat kom je automatisch op 5 a 600 km uit. Een beetje ver , jazeker. Maar het zijn wel de mooiste ritten die je op minder dan 1000 km van huis , kan doen en in de zomer is het lang licht :D :idea:
Laatst gewijzigd door Dirk motard op 20 aug 2018 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: tomtom na garmin

Bericht door FM »

Dirk motard schreef:
RonalT schreef:Herberekenen MOET UIT, Dirk. Als je een route wilt rijden is herberekenen ook overbodig.....


Ik zou niet weten waarom , daarvoor dient een gps toestel toch : een route berekenen. :
Om toch even serieus te antwoorden.
Neen.
Bij een motorgps-toestel is voor mij het berekenen van een route van secundair belang. In de eerste plaats moet een motorgps mij de route tonen die ik gemaakt heb. En die ik wil narijden. Tenzij het ergens niet kan of dat ik ergens toch iets anders wil. Maar dan wil ik weer bepalen hoe het moet.

Als je enkel maar ergens naartoe wil, dan mag het apparaat de weg berekenen. Maar zelfs dan heb ik dikwijls mijn twijfel of dat toestel dat efficiënt doet. En dat kan elk toestel, daar heb je geen motorgps voor nodig.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dirk motard »

FM schreef:.....Bij een motorgps-toestel is voor mij het berekenen van een route van secundair belang. In de eerste plaats moet een motorgps mij de route tonen die ik gemaakt heb. En die ik wil narijden. Tenzij het ergens niet kan of dat ik ergens toch iets anders wil. Maar dan wil ik weer bepalen hoe het moet......
Volledig mee eens. Maar de tijd dat je een garmin nodig had om tracks te kunnen rijden is al een tijdje voorbij , dat gaat tegenwoordig even goed (en naar mijn ervaring zelfs beter) met een Tomtom. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat mijn laatste garmin ervaring een Z660 was en die is ondertussen bijna even passé als de oude riders. En ik mag hopen dat ze bij garmin ook niet zijn blijven stil staan :wink:

En als er onderweg een issue is , een baantje dat op de kaart vd pc wel tof leek maar in het echt een karspoor is enz enz. Dan vindt ik het geen nadeel dat de tomtom een alternatief maakt. Meestal handig , soms ook totaal niet nuttig. Het is en blijft een computer'ke .... Maar ik doe ook niet altijd wat m'n vrouw zegt , dus uiteindelijk doe je nog steeds uw goesting , als hetgeen waar ze mee afkomt niet bevalt. Ik vind het geen nadeel dat je herberekenen niet kan afzetten bij een Rider , integendeel zelfs.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: tomtom na garmin

Bericht door FM »

Iedereen heeft inderdaad zijn eigen eisen en voorkeuren. Op basis daarvan maak je je eigen keuze.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: tomtom na garmin

Bericht door RonalT »

Dirk motard schreef:....Ik heb gisteren een track gereden van meer dan 600 km helemaal via 'kleine' baantjes....
Dirk motard schreef:....Ik woon in het midden van Belgie en een klein uurtje snelweg brengt me in de ruime omgeving van Luik....
Is een snelweg een van de 'kleine' baantjes? Dan zijn de doorgaande wegen ook kleine baantjes zeker? :roll: :roll:


Oh, ik ben ook erg blij dat men nu "meer" keuze heeft in navigatietoestellen. Want als er maar een merk is maakt het dat wel erg gemakkelijk voor hett bedrijf. Nu maar hopen dat men de concurrentie gaat voelen en er op gaat reageren....
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

from224
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 okt 2007 23:37

Re: tomtom na garmin

Bericht door from224 »

Bij het lezen van dit topic denk ik: "had ik dat maar eerder gedaan". Wordt een beetje verdrietig. Heb nu 12 jaar met een Garmin Zumo 550 gereden. Tot volle tevredenheid. Tussendoor een jaar met de TomTom Rider gereden, maar die heb ik snel weg gedaan. Onder andere vanwege het alsmaar terug blijven sturen naar een punt dat je net niet bereden had. Moest je stoppen om dat punt uit je route te verwijderen.....
Na contact met oa MrGPS besloten de veel snellere TT 550 te kopen. Maar krijg nu al spijt als ik lees dat het herberekenen nog steeds een drama is. Waarom zorgt TomTom er toch niet voor dat je HERBEREKENEN UIT KUNT ZETTEN??? Op deze manier blijft de TomTom het merk dat je perfect van A naar B kan brengen, maar wil je een (zelf) uitgezette route rijden (wat ik zelf als reisorganisator altijd doe) dan is de Garmin toch nog steeds het beste. Over 2 weken naar Frankrijk zet ik mijn oude Zumo 550 naast de Rider 550 op de motor. Daarna weet ik welke in de verkoop gaat. Ik vrees het ergste.

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider 550”