tomtom na garmin

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dirk motard »

from224 schreef:Bij het lezen van dit topic denk ik: "had ik dat maar eerder gedaan". Wordt een beetje verdrietig......
Ik dacht een Tomtom kopen .... maar niet dus :roll:
from224 schreef:....Tussendoor een jaar met de TomTom Rider gereden, maar die heb ik snel weg gedaan. Onder andere vanwege het alsmaar terug blijven sturen naar een punt dat je net niet bereden had. Moest je stoppen om dat punt uit je route te verwijderen......
De oude riders zijn passé , dat zijn oude koeien in een gracht. Ga eens met uw nieuwe Rider550 op pad ... het zal wel loslopen.
from224 schreef:Maar krijg nu al spijt als ik lees dat het herberekenen nog steeds een drama is. Waarom zorgt TomTom er toch niet voor dat je HERBEREKENEN UIT KUNT ZETTEN??? Op deze manier blijft de TomTom het merk dat je perfect van A naar B kan brengen, maar wil je een (zelf) uitgezette route rijden (wat ik zelf als reisorganisator altijd doe) dan is de Garmin toch nog steeds het beste...
Dacht het niet , de enige reden waarom je herberekenen uit zou moeten zetten is : dat uw hele verdere track weg is bij een garmin. In 9 vd 10 gevallen is het herberekenen van de nieuwe TT rider , heel handig. Maar moest je niet tevreden zijn over het resultaat , zou ik , de antwoorden hierboven even begrijpend proberen te lezen ... de snelle en de uitgebreidere oplossing staat er namelijk in.
En moest je er echt niet uitkomen ik ontvang hem met open armen :roll: :roll: :P :P :D

Dingeman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 602
Lid geworden op: 25 nov 2005 16:14

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dingeman »

Als ik alles over de (nieuwe) TomTom hier op het forum zo eens op mijn gemak en begrijpelijk probeer te lezen, dan komt er de komende tijd geen TomTom bij mij op mijn motor.

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dirk motard »

Te gemakkelijk?

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: tomtom na garmin

Bericht door RonalT »

Misschien dat Dingeman het gemak wat jij bedoelt nog niet ziet. Ik ook niet.
Ik ben heel erg tevreden met mijn ZUMO590 en kan het ding laten doen wat ik wil.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Dingeman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 602
Lid geworden op: 25 nov 2005 16:14

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dingeman »

A.s. zondag ga ik met mijn motormaatje voor 5 dagen naar Vogelsberg (Hessen) in Duitsland. We rijden een 5-tal door een motorhotel uitgegeven motorroutes in GPX-formaat, waarvan de ervaring is dat je dan ook inderdaad mooie routes rijdt. Ik rijdt met de Zumo 590 en mijn motormaatje heeft sinds de afgelopen zomer de nieuwe TomTom 550. Onze routes zijn overeenkomstig BaseCamp en MyDrive gelijk aan elkaar.

Ik ben erg benieuwd hoe beide toestellen zich t.o.v. elkaar gedragen m.b.t. de uitgezette motorroutes. Wij beiden zijn ons terdege bewust van de verschillen ("problematiek") van beide toestellen t.o.v. elkaar.

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: tomtom na garmin

Bericht door Hans Schipper »

Leuk, Dingeman. Ik zit nu in Schotten/Vogelsberg Kreis en op mijn FJR is een Tom550 & Zumo660 gemonteerd! Gisteren vanuit SchinopGeul (12°C) via Eifel (13°C) Rijndal (20°C) en Westerwald (17°C) aangereden. Hele dag kou geleden. Nu zonnig en 7°C wordt 20°C. Tip: trek wat warmers aan dan ik heb meegenomen.
Tom&Jerry hebben overigens hun best gedaan. Eénmaal ‘Vollsperrung’ en gedwongen rechtsaf ipv linksaf zónder Umleitung hulp. Gewoon eerste links en naar route teruggereden over nieuwe Bundesstrasse die Tom níet kende maar Zumo wél. Wel effe snel de actuele route in Tom opnieuw geladen en ingezoomd. Ging redelijk maar niet top. Zumo is toch echt handiger. Route blijft gewoon zichtbaar zonder dat je aldi fratsen hoeft uit te halen.
Veel plezier straks hier in de Vogelsberg.

from224
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 okt 2007 23:37

Re: tomtom na garmin

Bericht door from224 »

Terugkomend op mijn twijfels over de nieuwe 550.... die zijn vandaag nog eens versterkt. Vandaag een door mijzelf keurig uitgezette route gereden. Over lekkere binnenweggetjes, buiten steden om. Ik had mijn nieuwe TomTom Rider 550 geinstalleerd maar voor de zekerheid ook mijn oude Garmin Zumo 550. Wat was ik blij dat ik dat had gedaan. Ik oion ze mooi vergelijken zo. Op de Garmin (12 jaar oud) heb ik gewoon de route gereden die ik zelf had uitgezet. De TomTom blijft maar herberekenen (zo snel dat je het niet eens ziet) en ik heb zeker iedere 10 km een andere route voor geschoteld gekregen. Soms die door TomTom voorgestelde route gepakt, maar dat pakte meestal verkeerd uit. In veel gevallen (zeker een keer of 10 vandaag) werd ik dus een zandpad of verboden in te rijden weg in gestuurd door de TomTom (terwijl 'vermijd onverharde weg' is aangevinkt!!!). Voeg daar aan toe dat de TomTom gewoon 3 keer de route onderweg vast liet lopen, zodat ik hem opnieuw moest importeren en je begrijpt dat ik weinig lol aan mijn 460 euro heb beleefd. De touchscreen reageert ook niet altijd zoals je dat zou willen (en zoals dat zou moeten), dan zijn de eenvoudige knoppen van de oude Garmin gebruiksvriendelijker. Heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik hem gekocht heb. Zo lang bij de TomTom het herberekenen uitzetten niet mogelijk is is het een leuk apparaat als je van A naar B wil rijden. Snel in het berekenen en met heel veel leuke opties (file-informatie is handig als je hem in de auto gebruikt), maar niet geschikt om een uitgezette route te rijden. Maar voor netjes uitgezette routes is de Garmin nog altijd de betere. Kronkelroutes gaan veel te veel door bewoonde gebieden. Die vermijd ik juist als ik zelf een route uitzet.
Wat ook tegenviel is het spiegelen van het touchscreen van de TomTom (veel erger dan de oude Garmin).

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: tomtom na garmin

Bericht door FM »

En op welke manier heb je de route in de TomTom gezet? Was het een gpx-track? Of een (ouderwetse) ITN-route ?

Ik zie immers geen andere reden om te herberekenen dan wanneer je van de route bent.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dirk motard »

Ik ben het eens met FM , de symptomen die je krijgt zijn niet 'normaal'. Zou je eens willen neerpennen hoe je jouw TRACK :idea: op de Rider 550 zet. Gemaakt met ? , gesaved als ? , dan via tomtom Mydrive ? ....

Ook die zandpaden herken ik niet , integendeel , ik heb het gevoel dat op de garmin kaart veel meer heel kleine wegeltjes staan. (Die de tomtom kaart zelfs niet kent.) Mijn zelfgemaakte routes zijn veel beter (qua wegtype) sinds ik MRA gebruik met de michelinkaart-overlay.
from224 schreef:Zo lang bij de TomTom het herberekenen uitzetten niet mogelijk is is het een leuk apparaat als je van A naar B wil rijden. Snel in het berekenen en met heel veel leuke opties (file-informatie is handig als je hem in de auto gebruikt), maar niet geschikt om een uitgezette route te rijden. Maar voor netjes uitgezette routes is de Garmin nog altijd de betere. Kronkelroutes gaan veel te veel door bewoonde gebieden. Die vermijd ik juist als ik zelf een route uitzet.
Wat ook tegenviel is het spiegelen van het touchscreen van de TomTom (veel erger dan de oude Garmin).
Dat kan ik dus tegenspreken , ik heb al groepsreizen gedaan waar garmin en tomtom door mekaar meereden , dat liep zelfs bij gps-leken , gewoon goed.

De reflectie van het scherm is sterk gevoelig aan de montagehoek als je hem iets minder plat (of net iets platter) zet zal het beter zijn. Ik heb hem gekocht als een pakket en daar zat een anti-reflectie kleef-folie bij (voor het geval dat het met het kantelen niet zou lukken) De schermgevoeligheid is instelbaar in het menu. Als je er echt niet uit geraakt , tegen een redelijke prijs verlos ik je er graag van :?
Mike dC schreef:Oplossing bij wegafsluiting/omrijden.

Bij een blokkade en je wil zelf terug of omrijden naar je track:
Kies dan "mijn routes", selecteer de betreffende track MAAR KLIK NIET OP "Rijd". Je oorspronkelijke track wordt getoond en je kan in en uitzoomen. Rijd naar je track en klik als je op je track bent pas op "Rijd". Werkt alleen mooi als je in 2d weergave rijdt.
De kaartweergave veranderd nu niet meer hinderlijk tijdens het terugrijden naar je track door een herberekening.
(Alleen in de overzichtsweergave ("pijltje linksboven") springt de kaart na 30 seconde terug naar de volledige route weergave, tenzij je telkens binnen 30 seconde even je scherm aanraakt.)".....
Ik heb dit weekend het 'van track' rijden met de tomtom nog eens goed kunnen testen , weekendje eiffel/moezel met wijnfeesten , wegenwerken enz enz. Het systeem van route laden maar niet op rijd duwen werkt prima , maar het automatisch uitzoomen , na 30" , is gewoon irritant. Hopelijk leest er iemand mee van TT mee , dat kan toch niet moeilijk zijn om dat eraf te halen, :roll:

De track van dit weekend was een door mij aangepaste download. Daar zaten (oa door de moezel waar je niet overal over kan) 'achten' in , en dan is de eerste keer op drie jaar dat ik dacht , nu had herberekenen af kunnen zetten toch handig geweest. Ook het nieuwe extra keuzescherm wanneer je onderweg een track opent : met de vraag of je naar het dichtstbijzijnde punt wil of het beginpunt is redelijk onnozel op 300 km van de start :( Dat mag van mij weer weg!

from224
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 okt 2007 23:37

Re: tomtom na garmin

Bericht door from224 »

FM schreef:En op welke manier heb je de route in de TomTom gezet? Was het een gpx-track? Of een (ouderwetse) ITN-route ?

Ik zie immers geen andere reden om te herberekenen dan wanneer je van de route bent.
Ik heb hem als .gpx geimporteerd. Is toch de standaard, zou dus moeten werken.

from224
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 okt 2007 23:37

Re: tomtom na garmin

Bericht door from224 »

Ik krijg toch sterk de indruk dat je allerlei 'trucs' moet uithalen om een route normaal te rijden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van een moderne GPS. Dat hoeft bij de oude Zumo 550 allemaal niet. Als ik alle trucs hier achter elkaar zet, krijg je een soort lachfilm. Anti-reflectiefolie, automatisch uitzoemend na een bepaalde tijd (ook mijn ervaring... bijzonder irritant, en dan niet eenvoudig weer in te zoomen op de weg waar je rijdt), niet mogelijk herberekenen uit te zetten, route laden, maar dan niet op rijden drukken om de juiste route te kunnen rijden..... :shock: :shock: :shock: Zandpaden op gestuurd worden terwijl je onverharde wegen vermijden aangevinkt hebt......
Het importeren van POI's die ik zelf in een route heb gezet is een klus voor vergevorderden. Kan dus niet direct vanuit het routebestand dat je kopieert naar je Rider. Als ik het goed begrijp moet je het via de MyDrive App of website doen. Opslaan als .ov2 is ook nog een dingetje. De instructie van de Rider 550 geeft hier geen duidelijkheid over. En als je bestand iets te groot is, dan lukt het daar niet eens. Tot nu toe nog niet gelukt om er een OV2 bestand van te maken, laat staan in de Rider te krijgen. Als iemand dus een tip heeft (graag via de eenvoudige manier). Dit dus......
De Rider 550 met het Premium Pakket is te koop voor 450 euro.

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: tomtom na garmin

Bericht door GPS Expert »

Ik heb geen commentaar op je bevindingen. Hou er wel rekening mee dat je nu een 2018 toestel vergelijkt met een 2006 toestel.
Als je naast de Rider 550 een zumo 396 zou nemen, dan wordt het vergelijk al anders.

Alleen die van onverharde wegen gaan bij Garmin net zo goed fout in het toestel, maar bij plannen in BaseCamp werkt het wel vrij goed. Blijft altijd lastig, onverhard in NL is al snel zand en modder, maar elders zijn het grind/stenen paden die wel verharde ondergrond hebben en dus niet altijd als onverhard in de kaart staan.
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: tomtom na garmin

Bericht door Hans Schipper »

Tja, from224, hoe een nieuwe GPS werkt, Garmin of Tom, moet je met zelfwerkzaamheid in de vingers krijgen. Dat is de uitdaging. Oefening baart kunst. Toch?

Een POI bv koffiestop voeg je toe in MyDrive als volgt toe:
Open een route door in ‘mijn routes’ op een routenaam te klikken.
Klik op ‘bewerk route’ onder in infoscherm
Klik op icoon ‘mes&vork’ midden-onder in het MyDrive-scherm
Nu zijn diverse restaurants langs de route zichtbaar
Klik op zo’n icoontje
Klik in het info-scherm van het restaurant op ‘toevoegen aan route’
Klik op ‘sla op in mijn routes’
Klik tenslotte op ‘sla op’
Het restaurant is nu opgenomen in de route.
Sync de route met jouw Tom, et voilà.

Wil je een andere/eigen POI opnemen in een route, voeg dan deze POI eerst toe aan ‘mijn plaatsen’ en vervolgens, het langs de route getoonde icoontje, aan de route zoals beschreven.

Een groepje WPs kan je mbv javawa RTWtool http://www.javawa.nl/rtwtool.html omzetten in een ov2 bestand en dit bestand importeren in MyDrive/mijn plaatsen/POI-bestanden. Et voilà. Het ov2 bestand wordt automaties gesynct met Tom.

Best een geinig apparaat die TOM550. De introductie van WiFi vind ik een reuzenstap voorwaarts. Zal bij de Zumo396 net zo zijn. Zelf gebruik ik Tom550 naast mijn trouwe Zumo550 en Zumo660. Tom gekocht uit nieuwsgierigheid en niet uit onvrede met Zumo.

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dirk motard »

from224 schreef:
FM schreef:En op welke manier heb je de route in de TomTom gezet? Was het een gpx-track? Of een (ouderwetse) ITN-route ?

Ik zie immers geen andere reden om te herberekenen dan wanneer je van de route bent.
Ik heb hem als .gpx geimporteerd. Is toch de standaard, zou dus moeten werken.
Een .gpx kan zowel een route als een track zijn. Tom Tom werkt (enkel goed) met track.

Ik ga er niet meer woorden aan vuil maken , wat helpen kaars en bril als een uil niet zien wil.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Re: tomtom na garmin

Bericht door Mr. M »

De TomTom's werken uitstekend met een route met via punten. Dat is het issue hier niet.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider 550”