Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Vragen over routes

Vragen over routes

Berichtdoor BrewBiker » 22 jun 2019 18:28

Pas mijn Rider 500 gekocht, en vandaag een "spannende route" aangemaakt in MyDrive. (rondrit)
Deze route vandaag gereden, en daarbij 2 vreemde dingen gezien waar ik geen antwoord op vind.

1- ondanks dat de startpositie onze lokatie is, werd bij wegrijden gevraagd of we naar het startpunt of naar het dichtsbijzijnde punt wilden rijden.
Gekozen voor "dichtsbijzijnde punt". Na 3 km rijden kwamen we daar, en toen moesten toen weer omkeren, om vervolgens dezelfde route weer terug te rijden. Wat ging hier verkeerd, en waarom wordt niet gezien dat we dit punt al hebben gepasseerd, zodat direct naar het volgende punt kan worden gereden?
2- af en toe splitste de geplande gele route (themakleur denk ik) naar een 2e parallele route route in groen, vergezeld van een "ping" geluid. Wat betekent dit, en waarom krijg ik dit?
BMW-boxers forever !
Avatar gebruiker
BrewBiker
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 19 sep 2008 17:23
Woonplaats: Regio Hoeksche Waard (Z-H)

Re: Vragen over routes

Berichtdoor Dirk motard » 22 jun 2019 21:20

1) De vraag dichtsbijzijnde punt/beginpunt is door tomtom toegevoegd op vraag van de gebruikers , om makkelijker naar een route toe te kunnen rijden ook als je niet vanaf routestart wil oppikken. Je krijgt die vraag enkel als je een route opent zonder dat je op de route zit. (Ook al is het maar een paar meter , computerke he) Als je wel op de route zit pik je gewoon op vanaf je huidige punt. Het zou dus best kunnen dat je op paar meter van de route bent maar doordat bv U-turn vermijden aan staat , hij je eerst blokje om stuurt. Als je dicht bij de routestart bent , kan je best inzoomen vooraleer je op ‘rijd’ drukt en eens je op de route bent druk je op ‘rijd’ et voila.

2) Waarschijnlijk heb je via een smartphone (of via de wifi toen je vertrok) verbinding met de traffic service van TT. Als hij onderweg wegens verkeer enz een snellere weg weet dan verschijnt er in de balk rechts een bol met het aantal minuten winst met de alternatieve route. Als je op die bol dubbel klikt dan gaat er een preview open en zie wat het alternatief is en kan je ook ineens kiezen tussen origineel en alternatief , aan de hand van tijd en kilometers (onmogelijk met handschoenen , superhandig in de auto) . Maak je geen keuze dan geeft hij als je aan de alternatieve afslag aankomt een ping om je attent te maken op het alternatief. Neem je de afslag dan kiest hij ook ineens het alternatief stukje route.
Dirk motard
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 21 apr 2017 09:43

Re: Vragen over routes

Berichtdoor BrewBiker » 22 jun 2019 21:39

Dank voor de snelle antwoorden Dirk.
Wat 1) betreft: waarom maakt het uit of ik al dan niet inzoom bij de start. TT weet immers mijn exacte GPS-locatie?
En nogmaals : de route is gepland op exact dezelfde locatie als de startpositie. Nee ... mijn auto staat 10 meter verder. Zou wel erg zijn als dat het verschil maakt vind ik. Heeft TT geen "snap" voor positie? (bv < 20 meter afstand van startpositie = startpositie) Zou mooi zijn!

2) TT had toen inderdaad via GSM internet-verbinding.
Anderzijds: als ik zelf een "spannende route" plan, dan wil ik ook exact die route maken, en wil ik zeker geen snellere route. Dat is immers het hele idee achter dit soort routes toch?
Dus bij "snelste route" snap ik dit, maar bij kronkelroutes zeker niet. De vraag is dan dus: maakt TT verschil tussen beide route-types?
BMW-boxers forever !
Avatar gebruiker
BrewBiker
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 19 sep 2008 17:23
Woonplaats: Regio Hoeksche Waard (Z-H)

Re: Vragen over routes

Berichtdoor BrewBiker » 22 jun 2019 21:48

O ja: bij 1) : waarom eerst 3 km moeten rijden en daarna weer dezelfde weg terug? Waarom niet direct naar het volgende punt?
Het is gewoon een N-weg, dus ongeveer 6 meter breed. Dat kan toch zeker niet de oorzaak zijn van een "paar meter van de route af" ?
BMW-boxers forever !
Avatar gebruiker
BrewBiker
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 19 sep 2008 17:23
Woonplaats: Regio Hoeksche Waard (Z-H)

Re: Vragen over routes

Berichtdoor RonalT » 22 jun 2019 22:22

Het verschil is wat "jij wil" en hoe een toestel "denkt".
Daar moet jij mee leren omgaan omdat je het "denken" van het toestel niet kan aanpassen. En als je eenmaal hebt geleerd hoe je met een toestel kunt omgaan kan je wel een en ander beïnvloeden.

Dus veel proberen en vragen stellen. Succes!
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR / Vivoactive 3 om te koppelen met een EDGE 25
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 3171
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Re: Vragen over routes

Berichtdoor BrewBiker » 22 jun 2019 22:29

Ja, precies! Daarom stel ik ook deze vragen, om er achter te komen hoe mijn TT "denkt" ... ;-)
Reacties van "denk EN doe-experts" gevraagd dus! :-)
BMW-boxers forever !
Avatar gebruiker
BrewBiker
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 19 sep 2008 17:23
Woonplaats: Regio Hoeksche Waard (Z-H)

Re: Vragen over routes

Berichtdoor Mgent » 23 jun 2019 08:21

Opletten dat je start en eind niet samen vallen of heel dicht bijeen. Kan ook oorzaak zijn.
Zumo 595, iPhone 11 Pro, Cardo G9x, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.4, CN Europe NTU 2020.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.
Avatar gebruiker
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1833
Geregistreerd: 28 aug 2007 08:44
Woonplaats: Merelbeke

Re: Vragen over routes

Berichtdoor Dirk motard » 23 jun 2019 09:21

BrewBiker schreef:.....waarom maakt het uit of ik al dan niet inzoom bij de start. TT weet immers mijn exacte GPS-locatie?
......Heeft TT geen "snap" voor positie? (bv < 20 meter afstand van startpositie = startpositie)


Ja , klopt! Gps toestel heeft exacte positie , maar in stilstand bepalen wat de voor en achterkant is , dat is al moeilijker voor een gps toestel. Daarover heeft hij dikwijls pas zekerheid als je een paar meter gereden heeft ..... en dan krijg je deze toestanden.

Een snap functie , dan zal het ook niet altijd kloppen : dan krijg je weer dat je op een ‘parallelweg’ staat enz enz

Zelf even kijken , ook als er een gps op uw dashboard staat. Vandaar inzoomen en zelf tot op de route rijden. De route niet zo dicht bij het startpunt openen zal ook veel oplossen.

BrewBiker schreef:.....2) TT had toen inderdaad via GSM internet-verbinding.
Anderzijds: als ik zelf een "spannende route" plan, dan wil ik ook exact die route maken, en wil ik zeker geen snellere route. Dat is immers het hele idee achter dit soort routes toch?


Ja natuurlijk. Maar ook op door jou geplande spannende routes zijn er wegenwerken en jaarmarkten en kermissen! Het gaat over een kleine detour , die je van op voorhand , in preview , kan bekijken. Voor mij is dat een pluspunt als d TT aangeeft dt je in het volgende dorp niet/moeilijk doorkan en als je een straatje ervoor neemt je eromheen gaat....

Vorige dinsdag een rit gedaan in de ardennen en GH luxemburg en minstens 5 keer stukje moeten schrappen en omrijden....echter de rest van de rit gewoon gedaan ;-)
Dirk motard
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 21 apr 2017 09:43

Re: Vragen over routes

Berichtdoor BrewBiker » 23 jun 2019 11:11

[quote]Gps toestel heeft exacte positie , maar in stilstand bepalen wat de voor en achterkant is , dat is al moeilijker voor een gps toestel. Daarover heeft hij dikwijls pas zekerheid als je een paar meter gereden heeft.[/quote]

Ok, dat snap ik, en gebeurt idd regelmatig bij wegrijden, maar 3 km is wel IETS meer dan een paar meter. :) Da's hier (Vogezen) 10 min. rijden. Bovendien moest ik haverwege het 1e stuk links af slaan, terwijl het volgende punt rechtdoor lag.
Toch werd ik naar links gestuurd, om op ditzelfde punt 10 min. later weer terug te komen.

[quote]Maar ook op door jou geplande spannende routes zijn er wegenwerken en jaarmarkten en kermissen! Het gaat over een kleine detour[/quote]

Via verkeersinfo zie ik dit soort dingen al apart, en die lagen niet op deze route heb ik gezien. Dus wat is het dan geweest?
Wat ik me kan bedenken is dat TT geen verschil maakt tussen een vooraf geplande route en een "ad-hoc" route.
Maar zoals eerder vermeld lijkt mij dat niet logich.
BMW-boxers forever !
Avatar gebruiker
BrewBiker
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 19 sep 2008 17:23
Woonplaats: Regio Hoeksche Waard (Z-H)


Keer terug naar TomTom Rider 550

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast