TomTom kent geen verschil tussen aardeweg en verharde weg?

Plaats reactie
Muug
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 okt 2007 12:52

TomTom kent geen verschil tussen aardeweg en verharde weg?

Bericht door Muug »

Na vijf dagen bollen in het zuiden van Engeland kan ik zeggen dat deze TomTom Rider 550 het beste is dat mij ooit is overkomen. :D Elke dag weer stuurde het toestel ons langs de meest prachtige kronkelroutes naar onze eindbestemming. Het was een waar genot om het toestel met een vriendelijke stem in mijn oren (viva Sena!) te horen zeggen langs waar ik moest rijden.
Maar....
Ik heb zeer veel keren het volgende meegemaakt:
- het toestel ziet zogenaamd een splitsing en zegt mij rechts (of links ) af te buigen, of af te slaan. Maar de splitsing bestaat feitelijk uit de weg waarop ik rij en een veldweg die er op uit komt. Dat verbaast me enorm. Het toestel dient in principe niks te zeggen, ik ga immers niet zomaar plots een veldweg in rijden! Zeker in the New Forest viel dat sterk op, er zijn daar veel veldwegen.
- het toestel weet ook zeer regelmatig niet dat ik op een voorrangsweg rijd, en bij elke bocht waar een zijweg (met stopstreep!) op uitkomt zegt het toestel met van links (of rechts) af te slaan of af te buigen. Dus ik zet dan de richtingsaanwijzer aan, om dan te moeten merken dat ik in feite gewoon de hoofdweg moet blijven volgen, dus die richtingsaanwijzer mag weer uit.

Moest het toestel deze situaties goed kunnen herkennen, dan zouden het aantal aanwijzingen gemakkelijk met factor 5 of zo kunnen worden terug gebracht. Het is erg vreemd dat TomTom hier te kort komt.

Is er een manier om TomTom in te lichten van dit toch wel vreemd gedrag?

AdriaanZelf
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2019 10:59

Re: TomTom kent geen verschil tussen aardeweg en verharde we

Bericht door AdriaanZelf »

Tomtom werkt op kaarten, niet op wegsituaties.
Dus wil hij (?) ons wel een zeggen af te slaan als de hoofdweg dat tóch al doet. Volgens mij komt dat omdat rechtdoor dan (oorspronkelijk) dezelfde weg is/was en bijvoorbeeld dezelfde naam heeft. Ja, ook als rechtdoor een zandpad is ofzo.

Dus als Tomtom wat zegt KIJK ik ook altijd wat er op de kaart staat. Maar ja, soms heb ik inderdaad mijn richtingaanwijzer uit terwijl ik de hoofdweg volg.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: TomTom kent geen verschil tussen aardeweg en verharde we

Bericht door Frank »

Tja, ook de Garmin toestellen doen dat regelmatig. Blijkbaar zijn die zijwegen op de digitale kaart dan gelijkwaardig aan de hoofdweg en besluit het toestel een aanwijzing te geven.
Meestal zie je van tevoren wel dat je in feite de doorgaande weg moet volgen (check scherm met werkelijke situatie) en hoef je niet te vergissen. Dat je dan misschien in 10% van de gevallen onnodig de richtingaanwijzer aanzet, soit. Liever een keer te veel dan te weinig...
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider 550”