nieuw in gps-land

Adviesvragen, voor als je een 'schaap met vijf poten' zoekt dat multi-inzetbaar is
Plaats reactie
fillemon
Berichten: 6
Lid geworden op: 1 jul 2008 14:57

nieuw in gps-land

Bericht door fillemon »

dag mensen, ik ben nieuw op het forum,

ik ben op zoek naar een allround gps, eentje die het goed doet op de fiets en in de wagen.

ik zie hier veel gpssen maar niet vaak de garmin legend hcx (die ik zou willen kopen).

wat denken jullie hiervan ? zouden jullie deze kopen of voor een ander model gaan

heb nog een aantal vragen

1)de city navigator die je erbij moet kopen voor in de wagen: hoe goed is die qua straten ? is dat alleen de grote steden en wat autostrades of vind je daar alle straten op. Bijvoorbeeld hoe vergelijkt deze software zich met een tomtom ?
2)hoe snel berekend de garmin een route tijdens het rijden ? ik weet dat tom tom dat heel snel doet, (althans de laatste en beste model). ik vraag me af of dit een issue is met de garmin modellen.

3)kan je nog andere software gebruiken buiten de city nagivator ?
ik weet dat je openstreets hebt, maar is die goed gedetailleerd ?

hartelijk dank

Kapitein Iglo
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 mei 2008 16:41
Locatie: Rotterdam

Bericht door Kapitein Iglo »

Wat betreft je type kan ik je niet adviseren.

Wat betreft CN: dat werkt echt prima. Je moet wel even wennen na een TT, maar dan is het echt geen probleem. Wat mij bij het gebruik van CN wel opvalt is dat hij soms een pijl naar links aangeeft, terwijl de beschrijving zegt naar rechts. Als je de geschreven richting aanhoudt gaat het gewoon goed.

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat de weg naar links loopt op de kaart, terwijl je daarvoor de afslag naar rechts moet hebben... Maar zoals gezegd geen enkel probleem!
One Life, Live It!

fillemon
Berichten: 6
Lid geworden op: 1 jul 2008 14:57

Bericht door fillemon »

ik ben even niet mee

de pijl toont naar links op het scherm

en de beschrijving ZEGT naar rechts: bedoel je dan de instructiestem ZEGT naar rechts, of staat er ergens een tekst waarop je kan LEZEN dat je naar rechts moet ?

Gebruikersavatar
jhaarsma
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 355
Lid geworden op: 7 aug 2006 10:13
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Bericht door jhaarsma »

Volgens mij heeft de Legend geen mogelijkheid om stemmen te laten horen. Je ziet de aanwijzingen in beeld.

CN toont alle straten.

De snelheid van route-berekening van de Garmin Legend ken ik niet, omdat ik geen CN op de Legend heb staan (alleen Topo NL). Bijv. de Garmin Quest rekent redelijk snel.

Jacco
Zumo 350, Edge Touring, Quest, GPS Map 60C, eTrex Touch 25, eTrex Legend HCx, Elemnt Bold.

fillemon
Berichten: 6
Lid geworden op: 1 jul 2008 14:57

Bericht door fillemon »

dan zou je dus altijd moeten lezen wat er op je scherm staat, veeleer dan de pijl te volgen ? op een fiets is dat toch echt niet handing, probeer op zo'n schermpje maar eens iets te lezen ?

met die topo kaart bepaal je op voorhand je route ? want ik dacht dat die niet routeberekeing op het toestel kan ? is dat juist ?

merci

Gebruikersavatar
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 6906
Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

Wat kapitein iglo zegt ervaar ik soms omgekeert, de pijl wijst naar links en op het scherm staat "rechts naar....", dit kom je alleen tegen als je afslagen heel snel opelkaar volgen, de etrex of cn loopt dan soms een beetje voor.
Topo kaarten zijn inderdaad niet routable.

OpenStreetMaps is heel goed gedetaileerd vergelijkbaar met toponl, er zitten alleen nog wel veel fouten in. De OpenStreetMap kaart voor Garmin bestaat iets meer dan een half jaar en in cn en tomtom zitten ook nog genoeg fouten, en soms zelfs dezelfde fouten.
OSM is gratis, cn en tomtom zeker niet.
OSM heeft meer updates per jaar.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.

fillemon
Berichten: 6
Lid geworden op: 1 jul 2008 14:57

Bericht door fillemon »

hartelijk dank,

dus die OSM heeft dezelfde schaal en detail als de topo's ?
op die topo's staan kleinere fietsbaantjes, die niet op de CN staan ?

ik veronderstel dat je op de fiets die topo of OSM maps gebruikt ?
maar als je daar niet kan op autorouten dan moet je je rit op voorhand plannen ?

stel je neemt CN en je plant ook op voorhand, kan je dan bepaalde ritten downloaden van andere mensen (online) die veel gedetailleerder zijn dan de CN, en deze daarop plakken ?

bestaat er iets als een gecombineerde TOPO CN map ?

kan je op 1 toestel met een grote SD kaart zowel TOPO als CN zetten ?

en hoe groot mag die micro SD kaart eigenlijk zijn ? 2gb of meer ?

hartelijk dank voor jullie profi uitleg

Gebruikersavatar
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 6906
Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

OP OSM staan geen gebouwen maar wel fietspaden.

Je kan er niet op autorouten, je rit zal je dus op voorhand moeten plannen, of je gaat gewoon een stukje fietsen.

Als je tracks van internet download kan je die gewoon volgen op een CN of Topo of geen kaart

Er bestaat geen combi Topo CN voor nederland

de grote van de geheugenkaarten die de garmin gps'sen aankunnen hangt af van het type, GPSMap 60/76 kan max 2 GB aan, Colorado kan minimaal 4GB aan heb ik begrepen.

Topo NL en CN Europe passen niet in hun geheel op een 2 GB kaartje,
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.

fillemon
Berichten: 6
Lid geworden op: 1 jul 2008 14:57

Bericht door fillemon »

dank je wel jacob_bax;

een ander vraagje, zou jij de garmin legend hcx kopen voor op de fiets en wagen ? tlijkt mij een van de betere voor die taak.
barrometer en hoogtemeter heb ik niet nodig.

het gamma van garmin maar ook van andere gpsr zijn vrij uitgebreid.

merci

Ivo
Berichten: 1128
Lid geworden op: 1 jun 2006 20:29
Locatie: Bonheiden (B)

Bericht door Ivo »

Als je geen hoogtemeter/barometer (=idem) en elektronisch kompas (enkel handig bij stilstand) wenst kan je ook gaan voor de 60Cx.
Identiek toestel als de 60Csx maar zonder de 2 voornoemde functies (de Csx verhoudt zicht ot de Cx zoals de Vista tot de Legend).
De 60 heeft een iets groter dispaly, beter geplaatste toetsen voor op de fiets (al zijn daar uitzonderingen op die er anders over denken) een iets betere chipset en een Quad Helix antenne ipv een flat patch antenne.
Maar uiteraard betaal je daar een meerprijs voor.
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak. Triumph 1200 XTR met Zumo XT2.

Kapitein Iglo
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 mei 2008 16:41
Locatie: Rotterdam

Bericht door Kapitein Iglo »

Ah, ik merke dat ik niet helemaal duidelijk was. Ik heb het inderdaad over de aanwijzing die je leest op het scherm. Het schermpje van mijn 60CSx geeft steeds 3 opeenvolgende aanwijzingen weer zodat je alvast vooruit kunt kijken. Tomtom heeft dat bij mijn weten niet.

Elk van die aanwijzingen bestaat uit een rode pijl en een stukje geschreven tekst ernaast (zoiets als "rechts aanhouden bij afslag 12"). De richting van die pijl en de geschreven tekst stemmen lang niet altijd overeen. Geeft niks, als je gewoon de geschreven tekst aanhoudt gaat het goed.

Wat Jacob schreef had ik nog niet over nagedacht... ik dacht eerder dat de pijl en globale richting aangaf waar de weg heenloopt (hemelsbreed vanaf je huidige positie), maar dat de tekst aangeeft wát je moet doen om daar te komen.

Snappie:)?
One Life, Live It!

Gebruikersavatar
verdwaald
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 jun 2008 19:21
Locatie: Den Haag

Bericht door verdwaald »

Topo NL en CN Europe passen niet in hun geheel op een 2 GB kaartje,
Bij mij wel hoor. Hou zelfs over. Hen CN2008NT en TopoNL

Gebruikersavatar
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 6906
Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

fillemon schreef:dank je wel jacob_bax;

een ander vraagje, zou jij de garmin legend hcx kopen voor op de fiets en wagen ? tlijkt mij een van de betere voor die taak.
barrometer en hoogtemeter heb ik niet nodig.

het gamma van garmin maar ook van andere gpsr zijn vrij uitgebreid.

merci
Ik ga mee met Ivo zijn reactie.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.

fillemon
Berichten: 6
Lid geworden op: 1 jul 2008 14:57

Bericht door fillemon »

die 60csx is wel bijna 2 maal zo groot als een legend hcx
en het scherm is maar een paar pixels groter,

de knoppen staan idd wel beter.

naar het schijnt rekenen ze even snel de route uit. de extra ontvangst van de grotere antenne kan misschien wel een verschil betekenen.

is deze 60c(s)x sterker gebouwd dan een etrex ?

merci mensen

Plaats reactie

Terug naar “Wandelen, fietsen EN auto of motor”