Keuze GPSMAP 60CSX / Colorado 300 / Oregon 300 ???

Adviesvragen, voor als je een 'schaap met vijf poten' zoekt dat multi-inzetbaar is
Varafan
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 okt 2006 15:28
Locatie: Dongen

Bericht door Varafan »

Inmiddels heb ik uren besteed aan het doorlezen van testverslagen en practische informatie over de 60csx, de Oregon en de Colorado. Het ideale apparaat dat alle behoeften dekt bestaat gewoonweg niet en een keus moet gemaakt worden aan de hand van persoonlijke prioriteit stelling. Voor mezelf alles op een rijtje met de punten die ik belangrijk vind:

60csx
++ scherm afleesbaarheid
+ batterij levensduur
+ GPS ontvangst
+ kompas (3 assen)
+ prijs
+ uitontwikkeld en "bug free", bewezen betrouwbaarheid
- scherm resolutie/detail

Colorado
++ scherm resolutie/detail
+ 3D DEM ondersteuning
- scherm afleesbaarheid
- bike mount
- R&R mechanisme

Oregon
++ scherm resolutie/detail
+ 3D DEM ondersteuning
+ touch screen
-- scherm afleesbaarheid
- bike mount

Wat ik niet goed kan inschatten is wat de 3D kaarten in de praktijk voor nut zullen hebben, wanneer zijn er uberhaupt 3D kaarten te verkrijgen?? Is de 3D TOPO Europe op de Oregon 400t (volgens mij de enige 3D kaart van Garmin behalve dan die van USA) gedetailleerd genoeg voor het wandelen en mtb-en?

De balans staat nu licht in het voordeel van de 60csx, vooral vanwege de betrouwbaarheid, het scherm en de GPS ontvangst, 2de plaats voor de Oregon en als laatste de Colorado. Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat nieuwere apparaten op sommige punten slechter scoren dan de oudere, daarbij denk ik vooral aan de onovertroffen GPS ontvangst van de 60csx. Ook heeft de 60csx een duidelijk betere kompas. Over het R&R mechanisme van de Colorado lees ik berichten dat dit onderhoudsgevoelig is en wel eens "gesmeerd" moet worden, draaiende delen zijn per definitie slijtage gevoelig. Daarnaast lijkt me het touchscreen van de Oregon ideaal maar vraag me af hoe dat scherm eruit ziet na intensief gebruik in barre omstandigheden (mountainbiken in de regen bv waarbij de modder je om de oren vliegt).

Gebruikersavatar
ECM
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 4871
Lid geworden op: 30 jul 2006 13:54
Locatie: Op en langs de A12
Contacteer:

Bericht door ECM »

Je hebt er een mooie studie van gemaakt, weinig op af te dingen.

Ter aanvulling:
Bikemount: Waarom komt deze niet voor bij je +/- in de 60csx? Volgens mij hetzelfde probleem.
Overigens bij Or en Co makkelijk op te lossen met een (wat lompere, maar oerdegelijke) RAM mount
Varafan schreef:. Daarnaast lijkt me het touchscreen van de Oregon ideaal maar vraag me af hoe dat scherm eruit ziet na intensief gebruik in barre omstandigheden (mountainbiken in de regen bv waarbij de modder je om de oren vliegt).
Ik heb verschillende Zumo's gezien (oa de mijne) die ook off road op de motor gebruikt zijn.
Om krassen te voorkomen moet je simpel beschermfolie op het scherm plakken. Neem een voorraadje van dat spul in huis (kost bijna niks) en verwissel af en toe het folie. Het folie beperkt de functie van het scherm niet.
http://garminzumo.wikispaces.com/

De REAGEER knop staat links onderaan mocht je die gemist hebben :wink:

Gebruikersavatar
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 16618
Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
Locatie: Mellieha, Malta

Bericht door ++ Lex ++ »

Wat betreft het kompas: ook de 60CSx heeft een twee-assig kompas. Je moet het toestel goed horizontaal houden als je het magnetische kompas gebruikt.
Dat de werking beter zou zijn dan die van de CO en de OR is me niet bekend. Wel dat je beter en gemakkelijker kunt instellen of kompas- dan wel GPS-richting gebruikt zal worden.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st

Varafan
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 okt 2006 15:28
Locatie: Dongen

Bericht door Varafan »

@ECM: ik weet dat er RAM mounts op de markt zijn, kwaliteit daarvan is natuurlijk goed, maar wel prijzig en zwaar (belangrijk op een mtb). Touratech heeft ook mounts voor Garmin. Van die folie had ik wel gehoord, maar gaat dat niet ten koste van de afleesbaarheid? Waarom ik de bikemount voor de Colorado en Oregon slechter vind is vanwege tie-wraps die de houder op zijn plaats houden, lastig om het snel even over te zetten.

@Lex: Ik was in de veronderstelling dat de 60csx een 3d-axis kompas had, maar dat is inderdaad niet zo.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Ik ben toch geneigd een kanttekening te plaatsen bij de opsomming. Vooral als ik bij de gpsmap60 bij afleesbaarheid van het scherm een + zie, en bij de colorado een -. Dan kàn het alleen een bureaustudie zijn.
Eenzelfde kanttekening valt te plaatsen bij de ontvangst.

Over de fietssteun: klopt: een tie-wrap zit vast; verplaatsen naar een andere fiets vereist een nieuwe tie-wrap. Bij de 60-steun kun je op dat moment de schroevendraaier ter hand nemen.

Voordeel van de nieuwe bevestiging is echter tweeledig:
a. hij is een stuk goedkoper
b. hij is flexibeler; en ook te monteren op, hoe-heet-dat-buisje; dwars in het midden van het stuur.

Gewicht van RAM valt erg mee; 't is alu. Touratech heeft erg mooie steunen; zijn alleen nòg een stukje duurder en als je bij een val met je gezicht op de steun valt word je daar niet mooier van...
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Ivo
Berichten: 1128
Lid geworden op: 1 jun 2006 20:29
Locatie: Bonheiden (B)

Bericht door Ivo »

Van persoonlijk gesproken,....
Ik overweeg juist een Oregon omdat hij met tie-wraps vastgemaakt kan worden:
- zit muurvast
- weegt niets
- estethisch verantwoord
- zeer vlug inwisselbaar (knip, knip gaat nog altijd vlugger dan schroef, schroef, schroef, schroef,... of draai, draai,...)
- en als je zelfs tegen 'knip, knip' opziet, voor de prijs van een TT koop je
5 Oregon bike mounts.

En als voornaamste punt verwacht ik dat een Oregon bike mount mijn (duur) apparaat NIET beschadigd in tegenstelling tot een zeer stevige bike mount (TT) welke het apparaat beschermt (in casu een 60) tegen een val maar het wel voortdurend beschadigd tijdens het rijden (op een racefiets).
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak. Triumph 1200 XTR met Zumo XT2.

Plaats reactie

Terug naar “Wandelen, fietsen EN auto of motor”