Welke batterijen houden het het langste uit?
Ik heb verschillende merken: GP 2500, Varta 2500 en Topcraft 2750 recharchable en bij tijdsduur zijn de Varta het langst werkend. Garmin zegt 31 uren in een GPSMap CSX 60, praktijk zeggen velen ca. 19 uren, maar de Varta gaat mee rond de 30 uren, wat ik toch uitzonderlijk lang vind. Ik ben trouwens niet zo'n fan van Varta(minder goeie ervaringen), maar toch deze van 2500 van Varta zijn zeer goed(1/2 jaar in bezit, zo'n 30 keer gebruikt).
Groet,
Dries
de fietsende en wandelende tak van de familie
Dries
de fietsende en wandelende tak van de familie
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Ben geen batterij-expert. Weet wel dat kwaliteit van lader en temperatuur van de batterij van zeeeerrrr grote invloed zijn.
In het verleden voerden we GP en Ansmann, beiden goed. Alweer enige jaren Ansmann in assortiment dus daar heb ik de meeste ervaring mee.
De laatste tijd vooral met de 2820 Mah, sinds enkele maanden met de 2500 Mah e-max van ansmann. Zonder echt vergelijkend gemeten te hebben is mijn gevoel dat die laatsten het beter doen dan welke ik ook eerder had.
Weliswaar zijn ze 2500 Mah; de emax houdt z'n lading vast en heeft zelfs na een jaar ongebruikt nog, ik meen, 95% lading. Ze zijn er nog geen jaar, dus dat heb ik zeker niet gemeten.
Wèl heb ik er enkele maanden terug vier in m'n flitser gestoken en is dat ding nog steeds 'vol geladen', ondanks de nodige foto's en de periode die er over heenging. En de 's ochtends ingeschakelde oregon was 's avonds om 8 nog nimmer leeg (veel groter stroom dan de 60).
Enfin, wat je ook aanschaft: zorg wel dat je werkt met een 'delta-V' lader. Als je werkt met zware batterijen in een 'oude' lader wordt de batterij vermoedelijk maar voor 60% geladen.
In het verleden voerden we GP en Ansmann, beiden goed. Alweer enige jaren Ansmann in assortiment dus daar heb ik de meeste ervaring mee.
De laatste tijd vooral met de 2820 Mah, sinds enkele maanden met de 2500 Mah e-max van ansmann. Zonder echt vergelijkend gemeten te hebben is mijn gevoel dat die laatsten het beter doen dan welke ik ook eerder had.
Weliswaar zijn ze 2500 Mah; de emax houdt z'n lading vast en heeft zelfs na een jaar ongebruikt nog, ik meen, 95% lading. Ze zijn er nog geen jaar, dus dat heb ik zeker niet gemeten.
Wèl heb ik er enkele maanden terug vier in m'n flitser gestoken en is dat ding nog steeds 'vol geladen', ondanks de nodige foto's en de periode die er over heenging. En de 's ochtends ingeschakelde oregon was 's avonds om 8 nog nimmer leeg (veel groter stroom dan de 60).
Enfin, wat je ook aanschaft: zorg wel dat je werkt met een 'delta-V' lader. Als je werkt met zware batterijen in een 'oude' lader wordt de batterij vermoedelijk maar voor 60% geladen.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- elsinga
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
- Locatie: N52 55.981 E5 51.058
- Contacteer:
Ik gebruikte tot voorkort een delta-v lader van de Hema, die uit veel testen prima naar voren kwam. Alleen werden de accu's er wel erg warmin... en da's meestal niet goed voor de levensduur.
Ik heb nu een Powerex, die ook de capaciteit van accu's kan meten. En dat was schrikken... Want wat ik al dacht klopte: veel van mijn 2700mAh accu's hadden nog maar een capaciteit van minder dan 30% van origineel. Compleet verpest door een lader dus. Zelfs accu's die ik nog maar een paar keer met de Hema lader had opgeladen waren al een kwart van de capaciteit kwijt.
Ik kan Hans zijn opmerking over de kwaliteit van de laders dus zeker onderschrijven... ik kan nu bijna 30 NiMh accu's bijna weggooien.
Ik heb nu een Powerex, die ook de capaciteit van accu's kan meten. En dat was schrikken... Want wat ik al dacht klopte: veel van mijn 2700mAh accu's hadden nog maar een capaciteit van minder dan 30% van origineel. Compleet verpest door een lader dus. Zelfs accu's die ik nog maar een paar keer met de Hema lader had opgeladen waren al een kwart van de capaciteit kwijt.
Ik kan Hans zijn opmerking over de kwaliteit van de laders dus zeker onderschrijven... ik kan nu bijna 30 NiMh accu's bijna weggooien.
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Vind ik zelfs een mirakel !DriesBa schreef:de Varta gaat mee rond de 30 uren, wat ik toch uitzonderlijk lang vind.
De 60C(S)x verbruikt in GPS-normaal stand (uitvoering met Sirf-3 GPS chip), en zonder verlichting, zo'n 120 mA. Bij 2500 mAh capaciteit is dat na ongeveer 20 uren echt einde oefening.
Mocht die 30 uren GPS-aan geen vergissing zijn dan vraag ik me af of het om een toestel gaat met de Mediatek GPS-chip en of die zoveel minder stroom vraagt.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж
Het mooie van de Powerex is de refresh functie, kun je gare accu's weer aardig mee oppeppen.
Deze stand is sowieso aan te bevelen na enige tijd gebruik. wat ook wordt aangegeven in de gebruiksaanwijzing.
Het kost wat maar dan heb je ook wat, al die goedkope laders is rommel en snelladers is wel leuk maar de pest voor je accu's.
De accu's van Powerex, ik heb een setje 2700mA is rommel.
Er gaat inderdaad echt 2700mA in, maar na paar dagen liggen zijn ze leeg.
Beetje duister, want dit is wel erg snel, misschien een slecht setje geweest, iemand ook deze ervaring?
Deze stand is sowieso aan te bevelen na enige tijd gebruik. wat ook wordt aangegeven in de gebruiksaanwijzing.
Het kost wat maar dan heb je ook wat, al die goedkope laders is rommel en snelladers is wel leuk maar de pest voor je accu's.
De accu's van Powerex, ik heb een setje 2700mA is rommel.
Er gaat inderdaad echt 2700mA in, maar na paar dagen liggen zijn ze leeg.
Beetje duister, want dit is wel erg snel, misschien een slecht setje geweest, iemand ook deze ervaring?
elsinga schreef:Ik gebruikte tot voorkort een delta-v lader van de Hema, die uit veel testen prima naar voren kwam. Alleen werden de accu's er wel erg warmin... en da's meestal niet goed voor de levensduur.
Ik heb nu een Powerex, die ook de capaciteit van accu's kan meten. En dat was schrikken... Want wat ik al dacht klopte: veel van mijn 2700mAh accu's hadden nog maar een capaciteit van minder dan 30% van origineel. Compleet verpest door een lader dus. Zelfs accu's die ik nog maar een paar keer met de Hema lader had opgeladen waren al een kwart van de capaciteit kwijt.
Ik kan Hans zijn opmerking over de kwaliteit van de laders dus zeker onderschrijven... ik kan nu bijna 30 NiMh accu's bijna weggooien.
- Jacob_Bax
- WayPoint relatie
- Berichten: 6906
- Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
@ Tony Rave:
Kennissen van mij hebben in november 2008 een 60Cx gekocht bij Waypoint en ook gelijk hun oplader en accu set...ansmann??
Op een zondag hebben ze een wandeling gemaakt en na thuiskomst is de Cx in een lade verdwenen.
De maandagavond daarop hoorden ze steeds een pieptoontje, na een speurtocht door het huis bleek dat de Cx nog aanstond (ding gaat heel moeilijk aan en uit).
Die accu's hebben het dus ook dik 30 uur uitgehouden.
De Cx heeft dezelfde firmware als mijn CSx dus SirfIII.
@ Elsinga of MPX-NL: welke Powerex is dat?
Kennissen van mij hebben in november 2008 een 60Cx gekocht bij Waypoint en ook gelijk hun oplader en accu set...ansmann??
Op een zondag hebben ze een wandeling gemaakt en na thuiskomst is de Cx in een lade verdwenen.
De maandagavond daarop hoorden ze steeds een pieptoontje, na een speurtocht door het huis bleek dat de Cx nog aanstond (ding gaat heel moeilijk aan en uit).
Die accu's hebben het dus ook dik 30 uur uitgehouden.
De Cx heeft dezelfde firmware als mijn CSx dus SirfIII.
@ Elsinga of MPX-NL: welke Powerex is dat?
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
Dan wordt het echt tijd voor nieuwe vrees ik.elsinga schreef:Ik heb de Maha Powerex MH-C9000.
En die accu's die het bijna begeven, die heb ik al door de refresh/analyse heengehaald. Het enige dat ik nog kan proberen is een volledige break-in
cyclus, maar dan is'ie 2 dagen bezig.
Ik heb dezelfde lader en goede ervaringen met de refresh functie.
Mijn DECT telefoon was na een jaartje of zo amper meer bruikbaar, een slechtere lader kun je ook niet bedenken natuurlijk.
Even de 2 AAA cellen in de Powerex en ik kan weer uren bellen.
Ook de AA die ik normaal in de Oregon gebruik hebben duidelijk meer capaciteit na de refresh functie.
Er zit nu trouwens een goedkoop setje van Lidl in van € 3,99 bezig met de break-in functie.
Duurt inderdaad ca 2 dagen dus even kijken of er nog meer uit te halen valt, na een jaartje cachen doen ze het trouwens nog prima, ik koop geen dure GP's meer, een goede lader is veel belangrijker.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Kan kloppen, maar bij mijn weten is het alsmaar zoeken naar een signaal juist extra stroomverbruik. En de continue piep kan duiden op telkens de vraag 'bent u binnenshuis?'. Totdat je daar 'ja' op antwoordt blijft hij wèl doorzoeken... Backlight is ook fors van invloed.++ Lex ++ schreef: Het lijkt me niet helemaal uitgesloten dat GPS-ontvangst uit stond toen het toestel in de la lag. Dat zou de extreem lange gebruiksduur kunnen verklaren.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 22 jul 2009 08:00
- Locatie: oostzaan
- elsinga
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
- Locatie: N52 55.981 E5 51.058
- Contacteer:
Ik heb me helemaal de blubber gezocht aan vergelijkingsmateriaal en op diverse fora info en suggesties gevraagd en kwam op de Powerex uit. Hieronder mijn vergelijking:
(klik op het plaatje voor een vergroting)
De (voor mij persoonlijk) voordelen van de Powerex tov de rest:
- laadstroom nauwkeurig te regelen
- break-in mogelijkheid
- zowel snel- als langzaamlader
- gedetailleerde opgave van accu capaciteit
Doe er je voordeel mee.
(klik op het plaatje voor een vergroting)
De (voor mij persoonlijk) voordelen van de Powerex tov de rest:
- laadstroom nauwkeurig te regelen
- break-in mogelijkheid
- zowel snel- als langzaamlader
- gedetailleerde opgave van accu capaciteit
Doe er je voordeel mee.
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 22 jul 2009 08:00
- Locatie: oostzaan
Ik gebruik nog steeds de Eneloop batterijen met grote tevredenheid. Als ik gewandeld of gefietst heb gaat hij in de kast en als ik hem weer nodig heb, kan ik er zo mee weg, want de batterijen lopen niet leeg. Ik neem wel altijd een vers setje batterijen mee en ben dus nog nooit droog komen te staan. Ik gebruikze al jaren en zijn nog steeds goed.
Montana 600 (32GbSDHC), Oregon 700 (32GbSDHC), Oregon 450 (16GBSDHC), Windows 10 en Preview , City Navigator NT2020.10, Topos NL, OFK1.63, OWK1.12, OFM, BELUX, GE, CH, FR. In de Auto, op de Fiets en met Wandelen.