Welke bevestiging voor smartphone?

Adviesvragen, voor als je vooral voor wandelen en fietsen een GPS zoekt
Plaats reactie
SvMp
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 jun 2014 21:45

Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door SvMp »

Ik heb een Motorola Moto E aangeschaft die ik inmiddels als dedicated GPS heb geconfigureerd met OsmAnd. Een specifiek apparaat wil ik niet. Ik heb alleen nog een mount nodig.

De afgelopen 4 jaar heb ik een iPaq 2210 gebruikt icm. een bluetooth GPS. Ik heb een houder van HR Richter. Die kostte toen 25 euro. Er is een basis-deel op het stuur en een houder voor de iPaq zelf. Het is een hele goede houder. Omdat deze echt voor het model iPaq 2210 is ontworpen ziet het er heel mooi uit. Nog nooit is de iPaq er uit gevallen. Ik draai TomTom op die iPaq met recente maps (illegaal, want officieel niet meer ondersteund). Maar TomTom voldoet niet meer omdat je buiten de Europese unie geen detail dekking hebt. Zelfs in Roemenië en Bulgarije is de dekking al matig.

Op het model gemaakte houders zijn vandaag de dag helaas zeldzaam. Op dat punt kan ik er alleen maar op achteruit gaat. De Moto E is een splinternieuw model, dus daar is sowieso nog niets voor.

Ik wil een RAM-mount gaan gebruiken. Wat de houder betreft is de keuze beperkt: RAM-HOL-PD3U
Afbeelding

Mijn vraag heeft betrekking op de bevestiging. Ik heb 3 opties gevonden.


1. RAM EZ-ON, RAP-274-1U EZ-on
Deze optie lijkt het meest voor de hand liggend. Die zie ik overal opduiken als ik zoek.
Afbeelding

Wat mij totaal niet bevalt is het gebruik van tierips. Het lijkt mij een gammel geheel. Bijstellen kan volgens mij niet, dan moet je de tierips kapot knippen en vervangen. Ik wil graag met schroeven werken. Mijn huidige houder werkt ook met een schroef en is geen millimeter verschoven sinds de bevestiging.

Op een filmpje is te zien dat er een sticker bij zit die op de stuurstang wordt geplakt tegen glijden. Sticker en tierips zijn niet bepaald duurzaam, overzetten naar een nieuwe fiets is niet gemakkelijk.

Al met al word ik niet blij van dit product.


2. Softplate Ultimate
Niet van RAM, maar wel ontworpen voor de RAM houders.
Afbeelding

Schitterend systeem! Wel wat log. In mijn huidige houder ligt de iPaq dicht op de stuurstang, dat wil ik weer. De houder is zonder gereedschap te demonteren, niet handig in bepaalde landen. Maar boven is deze bevestiging met 69 euro waanzinnig duur!


3. RAP-274U stuurbevestiging diamond (plastic)
Deze kost 7 euro, http://snelbalie.gps.nl/shop/acc/ram_eindstukken
http://www.rammount.com/CatalogResults/ ... fault.aspx
Afbeelding


Optie 3 is zeer goedkoop (scheelt een factor 2 en factor 10 met optie 1 en 2), komt exact overeen met mijn huidige houder en de smartphone houder wordt dicht op de stuurstang gemonteerd (wat ik wil). Toch wordt deze oplossing nergens aangeraden.

Is er iets mis mee?

De softplate heeft enige vering. Mijn huidige houder heeft dit niet, daar heb ik nooit problemen mee gehad ook niet op onverharde wegen. Verschil is wel dat mijn huidige houder helemaal op maat is gemaakt voor het apparaat, terwijl die RAM-HOL-PD3U universeel is. Maar als ik het goed zie, heeft die RAM EZ-ON ook geen vering.


Ik wil dus voor optie 3 gaan. Is dat aan te raden? Wellicht zijn er nog andere opties.

bolle1961
Berichten: 379
Lid geworden op: 5 aug 2007 16:58

Re: Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door bolle1961 »

Kijk ens bij Brodit, heeft ook stuurhouders
http://www.broditcenter.nl/overig/fiets/0.html

Ipv een sticker tegen het glijden kan je bij de plaatselijke fietsenmaker ook een stukje binnenband vragen, werkt goed

SvMp
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 jun 2014 21:45

Re: Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door SvMp »

@bolle1961: Ik heb naar alternatieven gekeken. Houders voor de Moto E bestaan simpelweg niet dus moet je wat universeels hebben. De universele smartphone houder RAM-HOL-PD3U is de enige die nog enigszins aan te zien is.

Gebruikersavatar
Erik
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2593
Lid geworden op: 2 jun 2006 00:07
Locatie: waar de tongval Nedersaksisch is

Re: Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door Erik »

misschien kan je inspiratie opdoen in de klik Special: auto- en motormontage
Groeten
Erik BMW K met StreetPilot IIIdeluxe => SP2610 => SP2720 => SP2820 met CNEur NT LTU, MapSource 6.12.4 (WinXP) en 6.16.3 (W10); eTrex Legend HCx met OpenFietsMap; nüvi 2595LM; Garmin vívofit; Concept 2; SRC op Schuberth C3 PRO

SvMp
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 jun 2014 21:45

Re: Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door SvMp »

Erik schreef:misschien kan je inspiratie opdoen in de klik Special: auto- en motormontage
Daar staat niets nieuws voor mij, en het meeste heeft niets met fietsen te maken. Als je kijkt naar de kwaliteit van de startpost, dan zie je ook dat ik al heel veel vooronderzoek heb gedaan.

Gebruikersavatar
Erik
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2593
Lid geworden op: 2 jun 2006 00:07
Locatie: waar de tongval Nedersaksisch is

Re: Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door Erik »

SvMp schreef:Als je kijkt naar de kwaliteit van de startpost, dan zie je ook dat ik al heel veel vooronderzoek heb gedaan.
Inderdaad indrukwekkend
succes verder

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door Rush FZ1N »

Optie drie is gewoon goed als je het niet erg vindt dat de houder op de fiets blijft zitten. Ik heb zelf de softplate omdat ik mijn Montana juist op meerdere fietsen gebruik. Daarnaast vind ik de softplate fijner vanwege de demping.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

SvMp
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 jun 2014 21:45

Re: Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door SvMp »

Rush FZ1N schreef:Optie drie is gewoon goed als je het niet erg vindt dat de houder op de fiets blijft zitten. Ik heb zelf de softplate omdat ik mijn Montana juist op meerdere fietsen gebruik. Daarnaast vind ik de softplate fijner vanwege de demping.
Als je een andere fiets gaat gebruiken, dan haal je die hele constructie er af en monteert deze op de andere fiets?

Ik zie het als een nadeel ivm. diefstal. Gelukkig weten maar weinig mensen die duur die softplate is :wink:

De oplossing icm. optie 3 kost ca. 32 euro per fiets. Voor de prijs van één softplate kan ik dus 2 fietsen compleet voorzien. Ik denk dat ik met een stuk schuimrubber in de houder demping kan realiseren omdat er nogal wat ruimte in de hoogte zit.

johan d
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 apr 2010 08:21

Re: Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door johan d »

Wat monteer je extra op optie 3? Daar kan toch niet direkt de MOTO E op? Ik zit aan dit te denken.
http://www.123bestdeal.nl/motorola-acce ... ge-hoes-40

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door GPS Expert »

Ik zou 1 of 3 doen. EN 2 alleen als je op een atb/mtb fietst.

De Easy is trouwens ook handig: RAP-SB-187-UN7U
Afbeelding
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door Rush FZ1N »

Deze easy lijkt handig, doch voldeed bij mij helemaal niet. Op de atb was het echt een drama, bij elk bultje draaide de houder. Ook op een gewone fiets (hybride) bleef het wiebertje niet goed op z'n plaats. Ligt dus nu in de garage.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Welke bevestiging voor smartphone?

Bericht door GPS Expert »

Hmm, ik heb hier ooit een easy gehad, de hele binnenkant was van rubber (zelf in plakken) en draaide echt niet rond het stuur. Misschien nog nieuw en dat het slijt?
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Plaats reactie

Terug naar “Bij het wandelen en fietsen”