2820 maps locked bluetooth uitval

DE mobiele GPS voor de auto, HET toestel voor op de motor
nepal
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 feb 2006 22:27
Locatie: Tongeren

2820 maps locked bluetooth uitval

Bericht door nepal »

sinds kort kocht ik me weliswaar een tweedehands 2820 en dit vooral voor de POI-functionaliteit.
Van mijn oude trouwe 2610 heb ik afstand gedaan, hij toert nu ergens in het Nederlandse land rond.
Onlangs - toeval of niet na een update van mapsource - zie het ding me dat de kaarten vergrendeld waren. Ik kon ook de kaarten niet meer overzetten van de PC naar de GPS (ondanks het vrij maken van schijfruimte op de GPS) Na veel gevloek en gefoeter stelde ik vast dat er een conflict tussen de CN 9 en CN 8+ was, want eens de oudere versie verwijderd ging hetuploaden van kaarten en routes zonder problemen. Een klein mankementje echter : de BT-functie is niet meer, ik kan hem nog inschakelen maar hij blijft 'cirkelen'.
Iemand enig advies.

Een harde reset geeft geen soelaas.

Alvast bedankt,

André

Gebruikersavatar
Kosturnix
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 571
Lid geworden op: 18 jul 2006 12:59
Locatie: N52 04.716 E5 08.382

Bericht door Kosturnix »

André

Helaas voor jou, dit is een bekend fenomeen bij de SP2820. Ondanks veel en herhaaldelijk klagen wordt de bug alsmaar ontkend, maar hij is en blijft er. Heeft alles te maken met de absoluut krakkemikkerige manier waarop Garmin het USB 2.0 protocol heeft geimplementeerd (gebruik als USB massaopslag, niet in de Garmin modus). Ik heb de hoop opgegeven dat Garmin dit probleem ooit nog op gaat lossen, de SP2820 was blijkbaar te ingewikkeld voor ze (gezien het feit dat ze nu alleen nog de Zumo voeren, niet meer de SP2820 voor op de motor).

Er bestaat een work-around om je kaarten weer goed te krijgen, moet je even op het forum zoeken.
Voor BT ken ik nog geen oplossing.

Zo er nog sprake is van garantie zou ik allereerst de leverancier (via de oorspronkelijke koper) van je SP2820 hier op aan spreken.

Suc6!
BMW K1200R met SP 2820
Peugeot 806 met iPhone of SP 2820
Herenfiets/benenwagen op goed geluk met gezond verstand (en soms de iPhone)

Gebruikersavatar
pheufk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 19 sep 2006 21:07
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2820 maps locked bluetooth uitval

Bericht door pheufk »

nepal schreef:sinds kort kocht ik me weliswaar een tweedehands 2820 en dit vooral voor de POI-functionaliteit.
Van mijn oude trouwe 2610 heb ik afstand gedaan, hij toert nu ergens in het Nederlandse land rond.
Onlangs - toeval of niet na een update van mapsource - zie het ding me dat de kaarten vergrendeld waren. Ik kon ook de kaarten niet meer overzetten van de PC naar de GPS (ondanks het vrij maken van schijfruimte op de GPS) Na veel gevloek en gefoeter stelde ik vast dat er een conflict tussen de CN 9 en CN 8+ was, want eens de oudere versie verwijderd ging hetuploaden van kaarten en routes zonder problemen. Een klein mankementje echter : de BT-functie is niet meer, ik kan hem nog inschakelen maar hij blijft 'cirkelen'.
Iemand enig advies.

Een harde reset geeft geen soelaas.

Alvast bedankt,

André
Bij de 2820 moet je ook geen kaarten overzetten via mapsource,daar staat europa al in zijn interne geheugen,Dit gaat anders als de 2610 waar je wel de kaarten selecteer in Mapsource en naar de 2610 stuurt.
Groetjes Piet,

SP2820 firmware 4.40 - NT 2020.20
Zumo 660 CN2023.10 NT
Zumo 550 firmware 5.00 - CN 2023.10 NT
Zumo 396 LMT-S CN Europa 2024.10 NTU Sena SRL-2
Afbeelding

Hans K
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 156
Lid geworden op: 9 mei 2007 18:40
Locatie: Leiden

Bericht door Hans K »

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2820 (Plotseling sinds gisteren)
Weet iemand al een manier om de gevolgen van dit probleem weer te verhelpen.
Dus dat de kaarten wer geunlocked worden en dat de bluetooth het weer doet?
Ik heb tijdelijk even de belangrijkste regio's er nog een keer opgezet zodat ik weer iets kan doen, maar de oude kaarten hebben het geheugen bijna vol gemaakt.
Rijdersgroet, Hans K

Zumo595, SW 4.40; CN NTU 2020-30; OnRoute Eur 5.15; Nokia 6310I; Scala rider powerset G4 2.3; BaseCamp v4.6.2; HD-StreetBob; HD-XLH-1200; Duc-Chiara-900; Cagiva-600.; Kever 1200 '62.

Gebruikersavatar
KARST
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1288
Lid geworden op: 28 apr 2006 21:33
Locatie: Genemuiden

Bericht door KARST »

Er is wel een manier om je kaarten weer te unlocken ,
echter de bluetooth (die het nu waarschijnlijk ook niet meer doet)
zal dit niet repareren.
Doe me maar een PB met je e-mail adres , dan zal ik je een
PDF doormailen waarin beschreven wordt hoe te handelen .
Deze PDf komt oorspronkelijk van Sailtron (de importeur)

p.s.: Het gaat in deze PDF specifiek over de NT versie 9 .
groeten ,

Karst

Beeline
Op een Moto Guzzi V85 TT

Wees jezelf, er zijn anderen genoeg !!

nepal
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 feb 2006 22:27
Locatie: Tongeren

Bericht door nepal »

Ik heb het ding tot viermaal toe laten repareren en telkens opnieuw hetzelfde probleem, gelukkig nog garantie.

Hans K
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 156
Lid geworden op: 9 mei 2007 18:40
Locatie: Leiden

Resetten bluetooth van SP2820 gelukt!!

Bericht door Hans K »

Hallo, hier een blije Hans K.
Ik heb van mijn 2820 zelf de Bluetooth weer gereset gekregen!!!

Hieronder staat een copie van een word documenmt dat ik je ook kan toesturen als je mij in een PB je mail adres stuurt.


Gevolgen usb snoertje lostrekken zonder af te melden bij “USB massa opslag”
Gelockte kaarten en bluetooth uitval.



De fout ontstaat indien de SP2820 op de pc is aangesloten voor “USB massa opslag” en de verbinding word losgemaakt zonder dat eerst op de juiste wijze de pc softwarematig van de SP2820 is losgekoppeld.
De SP2820 voert een soort van algehele reset uit waardoor alle gebruikersgegevens (instellingen, kaarten, routes, waypoints, POI’s, enz) verloren gaan.
De SP2820 is dan alle instellingen kwijt, alle kaarten zijn gelocked en de bluetooth is niet meer in te schakelen.

Alle instellingen zult u weer handmatig goed moeten zetten, inclusief de te vermijden gebieden / wegen.

De routes, waypoints en POI’s zult u opnieuw moeten laden vanaf de pc.

De kaarten gaan lastiger omdat ze nog wel op de SP2820 staan, maar gelocked zijn. Hierdoor is het geheugen van de SP2820 behoorlijk vol. (De complete kaarset van europa is ruim 1,6MB)
Hieronder wordt uitgelegd hoe de gelockte kaarten van de SP2820 vewijderd kunnen worden en ook weer opnieuw werkend op de SP2820 gezet kunnen worden.
Deze methode is inmiddels door meerdere mensen uitgevoerd en steeds succesvol gebleken.
Wel is gebleken dat sommige niet wisten hoe m.b.v. MapSource de kaartenset naar de SP2820 overgezet moet worden. Hierom heb ik ook hierover een uitleg opgenomen.

Voor de bluetooth was er tot voorkort geen oplossing behalve omruilen voor een gebruikte maar wel goede SP2820 of een Zuimo550 of 660, hiervoor moest wel iets van €300,- betaald worden, maar dan was het wel weer ok.
Met de onderstaande methode is het gelukkig iets simpeler.
Deze methode om dit weer op orde te maken is bij Waypoint getest en werkt goed, ook bij diverse andere mensen heeft dit steeds goed gewerkt.
Ook deze uitleg staat hieronder.

Het overzetten van MP3’s is dus op zich niet echt gevaarlijk, maar als je de SP2820 in ‘USB massa opslag’ aangesloten hebt op je pc dien je altijd eerst de SP2820 af te melden op de PC voordat je het snoertje lostrekt of de SP2820 uitzet.
Zie hiervoor stap 3 hieronder.
Dit hoeft niet als je de SP2820 in ‘Garmin modus’ gebruikt zoals normaal.

Graag verneem ik of er op- of aan-merkingen zijn.
Ook ben ik erg benieuwd of alles weer werkt.


Methode om de, door een usb fout, gelockte kaarten weer te herstellen.

Voorwaarden: (Meestal is dit al op orde.)
De kaarten dienen correct in MapSource geïnstalleerd te zijn met de voor de betreffende SP2820 bestemde unlock codes.
De communicatie tussen de computer en de SP2820 dient goed geïnstalleerd te zijn en te werken.

Stap 1: Verbind de SP2820 met de computer via de USB-kabel.
Zet de SP2820 aan, kies op de SP2820 voor ‘USB massa opslag’.

Stap 2: Open ‘Mijn computer’/ ‘My computer’ (tip: gebruik de sneltoets Windows+E).
Klik met de rechtermuis op ‘Garmin [J:]’ en kies ‘Verkennen’/ ‘Explore’.
De letter J tussen de haakjes kan ook een andere zijn, onthoud deze letter welke uw SP2820 hier heeft.
Open in Windows Verkenner de ‘Garmin’ map. Hierin vind u verschillende bestanden. Lokaliseer het bestand ‘gmapprom.img’ en/of ‘gmapsupp.img’ en verwijder deze van uw SP2820 door er met de rechtermuis toets op te klikken en ‘Verwijderen’/ ‘Delete’ te kiezen.
Sluit de Windows Verkenner en eventueel alle Garmin software op uw PC.

Stap 3: Klik met de linker muisknop op het “Hardware veilig verwijderen” icoontje rechts onder op de Windows menu balk.
Klik op de Drive letter van de SP2820 uit stap 2.
Wacht tot de PC meld dat de hardware veilig kan worden verwijderd.

Stap 4: De SP2820 zal als gevolg van stap 3 opnieuw opstarten.
Kies op de SP2820 nu voor ‘Garmin modus’.

Stap 5: Start op de pc het programma MapSource.
Download op de standaard methode alle gewenste kaarten naar de SP2820.
Let op: dit duurt bij heel Europa meer dan twee uur!!

Indien je niet weet hoe dit gaat:
In MapSource dien je eerst de over te zetten kaarten te selecteren.
Dat doe je als volgt: (met aangesloten SP2820)
• Zoom m.b.v. min toets zover uit dat alles dat je wilt overdragen in beeld komt. (Ik doe altijd alles, maar dat duurt dan wel ruim 2 uur.)
• Klik in de boven menubalk op “Extra” en dan op “Kaart”
• Trek nu met de muis een rechthoek om het deel dat je wilt overdragen.
(In mijn geval dus om de hele kaart).
Je ziet nu dat er kaarten geselecteerd zijn.
• Klik nu op “Overdragen” en “Verzenden naar apparaat”
• Kies jouw SP2820 en zet alleen het vinkje bij “Kaarten” aan en de andere 3 uit.
• Klik op verzenden en neem een tijdje rust.
Nu zou alles weer op de SP2820 moeten staan




Methode om de, door een usb fout, defecte bluetooth weer te repareren.

Het lijkt erop dat het probleem veroorzaakt wordt doordat de bluetooth van de SP in een (gedeeltelijke) testmode komt.
Door de onderstaande handelingen uit te voeren is dit dan weer op te lossen.

Het eerste is om “Remote Device” uit te zetten omdat het niet om het remote device gaat maar om het local device.
Daarna de test starten en dan zal deze netjes afsluiten met een reset van het toestel waarna alles weer goed is.


Mijn omschrijving is als volgt:

• Druk op [MENU] en houd deze vast, zet de SP2820 aan.

• Blijf [MENU] vasthouden tot het (witte) scherm "General" verschijnt.

• Druk 3x op menu tot het scherm "Bluetooth" verschijnt.

• Druk op [Remote Device], houd even vast en laat los, [Remote Device] en [BT Test Mode] zullen nu dimmen.

• Druk op [BB Test] houd even vast en laat los, blijf nu overal af tot de SP2820 opnieuw opstart.

• Als dit niet werkt dan i.p.v. [BB Test] op [Start Test] drukken eventueel eerst [BB Test] en dan [Start Test] indrukken.

Het kan zijn dat na de opstart het scherm verschoven wordt weergegeven, maar dat is na uit en aan zetten weer goed.


Misschien iets om ook aan Garmin door te geven????
Laatst gewijzigd door Hans K op 1 mei 2011 09:28, 9 keer totaal gewijzigd.
Rijdersgroet, Hans K

Zumo595, SW 4.40; CN NTU 2020-30; OnRoute Eur 5.15; Nokia 6310I; Scala rider powerset G4 2.3; BaseCamp v4.6.2; HD-StreetBob; HD-XLH-1200; Duc-Chiara-900; Cagiva-600.; Kever 1200 '62.

Gebruikersavatar
KARST
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1288
Lid geworden op: 28 apr 2006 21:33
Locatie: Genemuiden

Bericht door KARST »

Hans , mooi dat het je zo zelf gelukt is .
Ik zal je uitleg even uitprinten , mocht het me ooit overkomen
:wink:


p.s: we mogen toch aannemen dat Garmin dit al wist :)
groeten ,

Karst

Beeline
Op een Moto Guzzi V85 TT

Wees jezelf, er zijn anderen genoeg !!

Hans K
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 156
Lid geworden op: 9 mei 2007 18:40
Locatie: Leiden

Bericht door Hans K »

Misschien weet Garmin het wel, maar dan houden ze het geheim.
Sailtron weet het niet in ieder geval.
Waypoint wist vrijdag ook geen oplossing.
Rijdersgroet, Hans K

Zumo595, SW 4.40; CN NTU 2020-30; OnRoute Eur 5.15; Nokia 6310I; Scala rider powerset G4 2.3; BaseCamp v4.6.2; HD-StreetBob; HD-XLH-1200; Duc-Chiara-900; Cagiva-600.; Kever 1200 '62.

TC800
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 feb 2006 17:25

Bericht door TC800 »

Hans je hebt een pb :)
When you hear a ROAR , it's my mighty V4

Gebruikersavatar
Cor Glorie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 255
Lid geworden op: 30 dec 2004 12:50

Bericht door Cor Glorie »

Jullie voeren de spanning tot ondraaglijke hoogte op! Kunnen jullie niet hier even posten wat je gedaan hebt?

:D
Don't sneeze in your full face helmet

Harvey
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 mar 2007 20:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door Harvey »

Vlak voor het pinksterweekend gebeurde het bij mij ook dat m'n kaarten vergrendeld waren. Zwaar balen natuurlijk! Je wilt je 2820 gewoon kunnen gebruiken. Gelukkig heeft mijn lief een Zumo, alleen moest ze nu wel voorop rijden...

Is er iemand die dat pdf-je van Karst heeft en dit wil doorsturen naar wachtbijformule7puntcom of vraag anders per pm even om een adres.

pvdommelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2009 19:56
Locatie: Den Haag

Bericht door pvdommelen »

Ook ik zat met het genoemde probleem; Bluetooth viel weg en niet meer te verbinden.
Een PM'etje naar Karst en Hans gedaan en nog geen uurtje later de uitleg gemaild gekregen. Direct uitgevoerd en voila :D ik heb weer bluetooth op mijn SP2820.

Dank aan Karst en Hans,
duidelijke uitleg, zo gefixed.

groeten
Paul
X11 - SP2820 - Camos BHS500

Harvey
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 mar 2007 20:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door Harvey »

Dat geldt ook voor mij. De kaarten staan er weer in en BT werkt weer.
Dank aan Hans.

Gebruikersavatar
pheufk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 19 sep 2006 21:07
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door pheufk »

Hans je heb een pbtje :wink:
Groetjes Piet,

SP2820 firmware 4.40 - NT 2020.20
Zumo 660 CN2023.10 NT
Zumo 550 firmware 5.00 - CN 2023.10 NT
Zumo 396 LMT-S CN Europa 2024.10 NTU Sena SRL-2
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Streetpilot 2820/2720/2610/2620/2650 -- Perfect Pilot Red&Blue”