Autocom Active rider met Zumo 660
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 1 apr 2011 22:12
Autocom Active rider met Zumo 660
Nou heb ik een Autocom Active rider en een Zumo 660, en ik heb mijn samsung Omnia gekoppeld aan de Zumo maar nu kan ik nog niet telefoneren op de motor.
Wie heeft er tips in deze?
Wie heeft er tips in deze?
Hanzepans met z'n FJR
- Birdkiller
- WayPoint relatie
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 13 okt 2005 23:36
- Locatie: Harlingen
- Contacteer:
Iets meer informatie zou makkelijker zijn.
Zie je op de zumo het telefoon icoon niet?
Heb je geen audio?
etc. etc.
Zie je op de zumo het telefoon icoon niet?
Heb je geen audio?
etc. etc.
Z660 op de motor (FJR). (Kleinduimpje) (Etrex Venture Cx) om te wandelen. Spelen met video en gpx http://youtu.be/Zf3EyuvF-fw
Birdkiller
Birdkiller
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 1 apr 2011 22:12
- Birdkiller
- WayPoint relatie
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 13 okt 2005 23:36
- Locatie: Harlingen
- Contacteer:
Dit kan nog steeds een aantal oorzaken hebben, waaronder de BT verbinding tussen telefoon en Z660.
Heb je de 2,5mm connector van de Z660 ook aangesloten?
Zit je op de goede aux ingang? de verschillende auxingangen hebben allemaal verschillende aansluiting op de 4 polige connectoren
Heb je de 2,5mm connector van de Z660 ook aangesloten?
Zit je op de goede aux ingang? de verschillende auxingangen hebben allemaal verschillende aansluiting op de 4 polige connectoren
Z660 op de motor (FJR). (Kleinduimpje) (Etrex Venture Cx) om te wandelen. Spelen met video en gpx http://youtu.be/Zf3EyuvF-fw
Birdkiller
Birdkiller
- Ron Jacobs
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 17 mei 2006 07:37
- Locatie: Almere
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 1 apr 2011 22:12
Re: Autocom Active rider met Zumo 660
Ik ben d'r uit, mensen. Eigenlijk was de oplossing simpel, maar achteraf is dat altijd zo....
Van de autocom sluit je de voedingskabel aan op het achterlicht, en de massakabel sluit je aan op het frame.
Storingsvrij navigeren, muziek luisteren en telefoneren.
Nu is telefoneren op de motor niet gelijk de veiligste handeling die je kunt bedenken, maar als de Zumo 660 mogelijkheden biedt, moeten ze ook werken -punt!-
Bedamkt voor de input.
Van de autocom sluit je de voedingskabel aan op het achterlicht, en de massakabel sluit je aan op het frame.
Storingsvrij navigeren, muziek luisteren en telefoneren.
Nu is telefoneren op de motor niet gelijk de veiligste handeling die je kunt bedenken, maar als de Zumo 660 mogelijkheden biedt, moeten ze ook werken -punt!-
Bedamkt voor de input.
Hanzepans met z'n FJR
Re: Autocom Active rider met Zumo 660
Ik ben benieuwd naar de oplossing, want ik heb ongeveer hetzelfde probleem:
Situatie:
Mijn gesprekspartner luistert naar de microfoon op de Garmin Zumo en hoort alleen motorgeluiden.
Als ontkoppelaar heb ik twee Autocom onderdelen, één die bedoeld is voor de Zumo 660 (korte kabeltjes) en één die bedoeld is voor de Zumo 500/550 (lange aansluitkabels). Ik zal vanavond de part-nummers er even bijzoeken. Met beide onderdelen heb ik hetzelfde probleem.
Situatie:
- Zumo 660 en iPhone 5 communiceren via BT
- Zumo 660 bedraad aangesloten via aardlus-ontkoppelaar (Autcom part xxxx) op de "Riders Phone" aansluiting van de Autocom SPA. (Speakers + microfoon)
- Muziek en de gesprekspartner hoor ik prima in mijn helm
- Als ik zelf praat hoor ik mezelf via de side-tone terug, dus de microfoon in de helm werkt ook (vox gaat open)
Mijn gesprekspartner luistert naar de microfoon op de Garmin Zumo en hoort alleen motorgeluiden.
Als ontkoppelaar heb ik twee Autocom onderdelen, één die bedoeld is voor de Zumo 660 (korte kabeltjes) en één die bedoeld is voor de Zumo 500/550 (lange aansluitkabels). Ik zal vanavond de part-nummers er even bijzoeken. Met beide onderdelen heb ik hetzelfde probleem.
BMW R1150RT - Autocom Super Pro Automatic - Garmin Zumo 660 - Apple iPhone 5
Re: Autocom Active rider met Zumo 660
Kickje... Helaas heb ik de problemen nog niet kunnen oplossen.
Ik zie dat ik de part-nummers nog niet heb toegevoegd.
Als galvanische scheiding heb ik part 1299 en part 2190-v2 in mijn bezit. Beide geven hetzelfde probleem; uitwisselen van de kabels levert niets op.
Om mijn probleem uit de wereld te helpen, dacht ik handig te zijn, door via marktplaats een Bluetooth connector voor de autocom aan te schaffen. Ik heb nu dus ook Part 2223 in mijn bezit. Erg leuk, maar als ik hem aansluit op de Autocom Super Pro Automatic, krijg ik zowel op de Zumo als op mijn iPhone geen device in beeld. Ik verwacht een device met de naam AUTO1. (Na openschroeven van de adapter, brandt er wel een rood ledje op de print)
Frustraties beginnen inmiddels op te lopen. Ik ben overgestapt op Autocom om van de bluetooth ellende met de SRC af te zijn, maar blijkbaar geldt de Wet van behoud van Ellende bij mij...
Samengevat:
- hardwired via part 1299 of part 2190-v2 levert op dat ik niet kan bellen, omdat mijn gesprekspartner naar de microfoon van de Garmin blijft luisteren, ipv de microfoon in de helm.
- Koppelen via Bluetooth met part 2223 lukt niet, omdat het device niet zichtbaar wordt.
Help?!
Ik zie dat ik de part-nummers nog niet heb toegevoegd.
Als galvanische scheiding heb ik part 1299 en part 2190-v2 in mijn bezit. Beide geven hetzelfde probleem; uitwisselen van de kabels levert niets op.
Om mijn probleem uit de wereld te helpen, dacht ik handig te zijn, door via marktplaats een Bluetooth connector voor de autocom aan te schaffen. Ik heb nu dus ook Part 2223 in mijn bezit. Erg leuk, maar als ik hem aansluit op de Autocom Super Pro Automatic, krijg ik zowel op de Zumo als op mijn iPhone geen device in beeld. Ik verwacht een device met de naam AUTO1. (Na openschroeven van de adapter, brandt er wel een rood ledje op de print)
Frustraties beginnen inmiddels op te lopen. Ik ben overgestapt op Autocom om van de bluetooth ellende met de SRC af te zijn, maar blijkbaar geldt de Wet van behoud van Ellende bij mij...
Samengevat:
- hardwired via part 1299 of part 2190-v2 levert op dat ik niet kan bellen, omdat mijn gesprekspartner naar de microfoon van de Garmin blijft luisteren, ipv de microfoon in de helm.
- Koppelen via Bluetooth met part 2223 lukt niet, omdat het device niet zichtbaar wordt.
Help?!
BMW R1150RT - Autocom Super Pro Automatic - Garmin Zumo 660 - Apple iPhone 5
Re: Autocom Active rider met Zumo 660
Na wat speurwerk kom ik erachter dat ik voor de Zumo 660 een 2190-v3 nodig heb. Eerdere versies werken wel met een Zumo 550, maar niet met de 660. Het microfoon-circuit van de 660 is dan niet compatible.
En laat dat nu juist het probleem zijn. Is er hier iemand bekend met de verschillen tussen de 2190-v2 (die ik heb) en de 2190-v3? Is het mogelijk een 2190-v2 zelf te modificeren voor gebruik met de Zumo 660?
En laat dat nu juist het probleem zijn. Is er hier iemand bekend met de verschillen tussen de 2190-v2 (die ik heb) en de 2190-v3? Is het mogelijk een 2190-v2 zelf te modificeren voor gebruik met de Zumo 660?
BMW R1150RT - Autocom Super Pro Automatic - Garmin Zumo 660 - Apple iPhone 5
Re: Autocom Active rider met Zumo 660
Een andere isolator is niet nodig!
Ik had hetzelfde met part 1299 (via marktplaats samen met een autocom avi 300 gekocht). Na veel lezen en proberen leken er maar 2 oplossingen, namelijk part 4066 of btm02a. Beide oplossingen kosten meer dan ik voor de autocom betaald heb, dus dat vond ik geen goed idee. Uiteindelijk heb ik het voor nog geen 2 euro opgelost.
Het probleem is dat de zumo aan de kabel een electret microfoon verwacht. Om die aan te sturen zet de Zumo zo'n 2 volt op de microfoon uitgang. Die spanning is nodig om zo'n electret microfoon te sturen, maar het scheidingsfilter in part 1299 (of part 2190) kan daar niet tegen. (In de technische documentatie van de in part 1299 gebruikte etal p3166 staat zelfs expliciet dat je dit niet moet doen). De oplossing is dus om de spanning van de microfoon kabel te scheiden van het signaal en daarvoor is niet meer nodig dan 2 weerstanden en een condensator (lieft geen elco, maar een polariteitsonafhankelijke).
Het schema wordt:
met een condensator van 10 uF (liefst geen elco, maar als je toch een elco gebruikt, dan met de + aan de weerstand)
aan de linkerkant gaat pin 1 in part 1299 (of 2190). Dit is de microfoon aansluiting. pin 2 is de massa aan de 1299, dat is bij de 1299 de buitenste rand. Meet dit even door, want pin 1 moet aangesloten worden op de ring waar normaal de mic op zit.
pin 3 is de tip van de 2,5 plug aan de zumo en pin 4 is het grote deel van de 2,5 plug aan de zumo (massa).
Ik heb gewoon de bestaande kabel gebruikt om dit te maken. Ik heb de componentjes op een stukje print gezet, maar het zou zelfs in de kabel kunnen.
Vanavond heb ik tests gedaan. Voorheen was ik niet te verstaan bij telefoneren door de Zumo. De andere kant hoorde steeds flarden, maar vaak werden hele woorden afgekapt. Nu verstond de andere kant me zelfs bij illegale snelheden zonder enige ruis, en dat op een naked fiets....
Mocht je te zacht overkomen, dan kun je in de autocom het uitgaande signaal van aux2 iets opvoeren (zie de handleiding). Dit zou nodig kunnen zijn omdat bovenstaande schakeling iets van verlies geeft.
Ik post zo nog even wat linkjes waar meer uitleg staat over dit verhaal.
Uitleg over de microfoon ingang van de zumo 660:
http://gl1800riders.com/forums/showthre ... ost4068857
Omzetten van line signaal naar electret microfoon signaal:
http://www.epanorama.net/circuits/line_to_mic.html
Volgens deze site moeten de weerstandswaarden andersom zijn, maar bij mij werkt het zoals hierboven.
Ik had hetzelfde met part 1299 (via marktplaats samen met een autocom avi 300 gekocht). Na veel lezen en proberen leken er maar 2 oplossingen, namelijk part 4066 of btm02a. Beide oplossingen kosten meer dan ik voor de autocom betaald heb, dus dat vond ik geen goed idee. Uiteindelijk heb ik het voor nog geen 2 euro opgelost.
Het probleem is dat de zumo aan de kabel een electret microfoon verwacht. Om die aan te sturen zet de Zumo zo'n 2 volt op de microfoon uitgang. Die spanning is nodig om zo'n electret microfoon te sturen, maar het scheidingsfilter in part 1299 (of part 2190) kan daar niet tegen. (In de technische documentatie van de in part 1299 gebruikte etal p3166 staat zelfs expliciet dat je dit niet moet doen). De oplossing is dus om de spanning van de microfoon kabel te scheiden van het signaal en daarvoor is niet meer nodig dan 2 weerstanden en een condensator (lieft geen elco, maar een polariteitsonafhankelijke).
Het schema wordt:
met een condensator van 10 uF (liefst geen elco, maar als je toch een elco gebruikt, dan met de + aan de weerstand)
aan de linkerkant gaat pin 1 in part 1299 (of 2190). Dit is de microfoon aansluiting. pin 2 is de massa aan de 1299, dat is bij de 1299 de buitenste rand. Meet dit even door, want pin 1 moet aangesloten worden op de ring waar normaal de mic op zit.
pin 3 is de tip van de 2,5 plug aan de zumo en pin 4 is het grote deel van de 2,5 plug aan de zumo (massa).
Ik heb gewoon de bestaande kabel gebruikt om dit te maken. Ik heb de componentjes op een stukje print gezet, maar het zou zelfs in de kabel kunnen.
Vanavond heb ik tests gedaan. Voorheen was ik niet te verstaan bij telefoneren door de Zumo. De andere kant hoorde steeds flarden, maar vaak werden hele woorden afgekapt. Nu verstond de andere kant me zelfs bij illegale snelheden zonder enige ruis, en dat op een naked fiets....
Mocht je te zacht overkomen, dan kun je in de autocom het uitgaande signaal van aux2 iets opvoeren (zie de handleiding). Dit zou nodig kunnen zijn omdat bovenstaande schakeling iets van verlies geeft.
Ik post zo nog even wat linkjes waar meer uitleg staat over dit verhaal.
Uitleg over de microfoon ingang van de zumo 660:
http://gl1800riders.com/forums/showthre ... ost4068857
Omzetten van line signaal naar electret microfoon signaal:
http://www.epanorama.net/circuits/line_to_mic.html
Volgens deze site moeten de weerstandswaarden andersom zijn, maar bij mij werkt het zoals hierboven.