Artikel uit 1971 van blad "KIJK" over navigatie!

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Gebruikersavatar
Autistische Rimboeloper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 mei 2009 15:48
Locatie: Velp

Artikel uit 1971 van blad "KIJK" over navigatie!

Bericht door Autistische Rimboeloper »

Op een koude regenachtige meiavond met een paar vrienden in een kroeg op de Korenmarkt in Arnhem vroeg ik mij naar een paar biertjes opgedronken te hebben het volgende af; "Hoe vond wegnavigatie in de vorige eeuw plaats?" :?: Diep in de vorige eeuw, in een tijd toen de ruimtevaart nog in de kinderschoenen stond, had men ook behoefte aan betrouwbare navigatie voor in de auto of op de motor. Eventjes naar Waypoint rijden zat er toen niet in omdat dat bedrijf pas opgericht werd in het jaar 1999 onder de naam ToeCOMPst. :wink:

Dat men in die tijd ook met autonavigatie bezig was, ver voordat de eerste GPS satelliet in de lucht geschoten is, wordt met dit artikel uit het populair wetenschappelijke tijdschrift KIJK uit 1971 duidelijk. Ik vond een paar ingebonden jaargangen KIJK in een dekenkist op zolder waar ik na wat doorbladeren dit interessante artikel vond. In nummer 49 van jaargang 1971 staat een artikel genaamd, "Vertrouw op de pijl". Dat artikel beschrijft hoe de wegen in de steden in de nabije toekomst uitgerust kunnen worden van computergestuurde radiobakens waarbij de auto's met een soort navigatieontvanger door de steden kunnen navigeren. Nu wij bijna vijftig jaar verder zijn is duidelijk geworden dat dat systeem nooit van de grond is gekomen als gevolg van de sterk gedaalde raketlanceerprijzen. Vandaag de dag is het immers een stuk goedkoper om een tiental navigatiesatellieten de lucht in te schieten dan ieder kruispunt te voorzien van een radiobaken. :roll:
Bijlagen
Zelfs in 1971 hield men zich al bezig met autonavigatie!
Zelfs in 1971 hield men zich al bezig met autonavigatie!
KIJK1971 Navigatie-1.jpg (1.49 MiB) 495 keer bekeken
Navigeren zonder satellieten maar met computergestuurde radiobakens!
Navigeren zonder satellieten maar met computergestuurde radiobakens!
KIJK1971 Navigatie-2.jpg (789.02 KiB) 495 keer bekeken
Navigeren via computergestuurde radiobakens. Het is er nooit van gekomen!
Navigeren via computergestuurde radiobakens. Het is er nooit van gekomen!
KIJK1971 Navigatie-3.jpg (1.52 MiB) 495 keer bekeken
Computer: MacPro (12Core-Mod2013) GPS: iPhone12ProMax, AppleWatchS2, iPadPro12,9''2021, GPSmap76CSx en de GPSmap276Cx. Kaarten: CN2009+LTU, OFM-EU, Topo-NL v1, -België v1, -BeLux v2, BeNeLux v2, -Frankryk v2, -Duitsland v2+v7, -DK v2 en -GB v2 +Onroute F&W.

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”