GPS unit vs Smartphone

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Gebruikersavatar
Autistische Rimboeloper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 mei 2009 15:48
Locatie: Velp

Re: GPS unit vs Smartphone

Bericht door Autistische Rimboeloper »

Hans Vaessen schreef:Die factor 10 geloof ik niet zo. Daarvoor is de invloed van de atmosfeer te groot. Ik meen dat Galileo voor de consument tot 1 meter nauwkeurig gaat; vergelijkbaar met gps met Egnos.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je nou de GPSmap 276C (zonder de x) nou vergelijkt met de GPSmap 276Cx (met de x). Dan merk je wel een groot verschil in de ontvangst. Oké, de nauwkeurigheid mag dan tussen de beide toestellen wel ongeveer het zelfde zijn, maar als je geen ontvangst hebt heb je daar niets aan. De chipset in de GPSmap 276C kan alleen de Amerikaanse GPS-satellieten lezen wat soms kan leiden dat de GPS het contact in met name dichte loofbossen wel eens kan verliezen. De GPSmap 276Cx daarentegen, heeft wel een chipset die naast de GPS-satellieten ook de Rusische Glonas-satellieten kan lezen. Het resultaat hiervan is dat je nu zelfs in dichte bossen ontvangst blijft houden. Bij toekomstige GPS-modellen die ook nog eens de Europese Galileo-satellieten kunnen lezen, zullen eveneens voor een grote toename in de ontvangstbereik zorgen. Het moraal van het verhaal is dat het zeker de moeite loont om de GPS-modellen te kopen die met meerdere satellietsystemen overweg kunnen. Volgens mij staat de "x" ook voor "extended" wat dus inhoud dat die modellen van een hooggevoelige ontvanger uitgerust zijn.
Computer: MacPro (12Core-Mod2013) GPS: iPhone12ProMax, AppleWatchS2, iPadPro12,9''2021, GPSmap76CSx en de GPSmap276Cx. Kaarten: CN2009+LTU, OFM-EU, Topo-NL v1, -België v1, -BeLux v2, BeNeLux v2, -Frankryk v2, -Duitsland v2+v7, -DK v2 en -GB v2 +Onroute F&W.

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”