Einde Tom Tom?

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Plaats reactie
Hazeldonk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 414
Lid geworden op: 30 sep 2005 15:44
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Einde Tom Tom?

Bericht door Hazeldonk »

Tom Tom heeft een flinke dreun gekregen nu automerken overstappen op Google voor hun GPS, kan het merk nu nog overleven?

Ben
BMW 1200RT (2005), Zumo 350LM, Nikon D750, Sony Cyber-shot WX50, Dakota 20 en Nuvi 1340

Gebruikersavatar
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2106
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:59
Locatie: ZHZ

Re: Einde Tom Tom?

Bericht door MPX-NL »

Dat weet niemand, een tijd terug waren ze wel bezig met kaarten voor zelf rijdende auto's.
Kaarten die in combinatie met de vele sensoren, camera's in dat soort auto's zorgen dat je automatisch en veilig van A naar B gaat.
Aangezien dat de toekomst wordt kan dat weleens een klapper worden natuurlijk.
Van de ooit zo innovatieve TomTom moeten ze het al lang niet meer hebben in elk geval.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

Gebruikersavatar
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2106
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:59
Locatie: ZHZ

Re: Einde Tom Tom?

Bericht door MPX-NL »

Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

Hazeldonk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 414
Lid geworden op: 30 sep 2005 15:44
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Einde Tom Tom?

Bericht door Hazeldonk »

Prima zaak voor TomTom
BMW 1200RT (2005), Zumo 350LM, Nikon D750, Sony Cyber-shot WX50, Dakota 20 en Nuvi 1340

Andries Mulder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 252
Lid geworden op: 1 dec 2006 06:53
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

Re: Einde Tom Tom?

Bericht door Andries Mulder »

Ik denk dat alle traditionele GPS fabrikanten (en dus ook Garmin) het moeilijk gaan krijgen door de moordende concurrentie van de smartphone.
5 jaar geleden had ik een Zumo en die gebruikte ik op de motor, op de fiets en in de auto.
Nu navigeer ik in de auto met Apple carplay en heb ik de keuze uit Waze, Google maps, Applemaps en de eigen navi van de auto.
De enige reden om mijn Zumo aan te houden is, dat ik mijn iPhone niet graag in de regen zou zetten, maar zelfs dat mag en kan al bij veel smartphones.
En het is natuurlijk idiooot dat iedereen elk kwartaal nieuwe kaarten moet downloaden, terwijl dat je met de eerder genoemde telefoon-apps niet meer hoeft en de kaarten die je real-time binnenhaalt veel actueler zijn.
Voorbeeld: De N18 van Groenlo naar Enschede. City Navigator 2019.30 kent hem nog niet maar de apps van Google, Apple en Waze kennen hem al wel. (De nieuwe N18 is Mei 2018 geopend)
Ok. Ik houdt de Zumo ook aan om in de USA. en in Oman met een huurauto te kunnen rijden. Dan gebruik ik OSM kaarten die in de Zumo worden gezet. Maar ook daar, zou ik met HeretoGo en offline kaarten kunnen navigeren.
En voor het rijden van routes is de Zumo natuurlijk ook veel mooier.
Guzzi V7 Stone-TestaRossa, Guzzi V50 en BSA B33
allemaal met de Zumo XT-2
Skoda Karoq 1.5 TSI (bij regen of kou).

"In matters of security only paranoia is good enough"

Dirk motard
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Einde Tom Tom?

Bericht door Dirk motard »

Tja , geheel ongelijk heb je niet. Maar zeker op de motor , heeft een dedicated toestel toch nog steeds voordelen.

Want een Rider of Zumo : Kan tegen de regen en trillingen , kan ook tegen de warmte (zet je dure smartphone op zomerse dag in de zon op uw stuur of in het kaartleesvak van de tanktas en de kans is groot dat hij uitvalt wegens te warm , meer zelfs te warm worden is heel slecht voor de levensduur van de batterij van een smartphone) Ze zijn ook minder duur , op het stuur is diefstalgevoelig. Een gps is ook rubuuster en beter afleesbaar in de zon.

Voorgeladen kaarten werken ook als er geen (of traag) 4G (ardennen!) ontvangst is en kosten geen dataverbruik (is tegenwoordig met roamingtarieven wel minder een probleem maar bv in Zwitserland kan de rekening van online kaarten wel tegenvallen)

PS Die N18 , Tomtom kent die al wel :? 8) :roll: :wink:

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Re: Einde Tom Tom?

Bericht door Mr. M »

Mijn goedkope Rugged Smartphone kan prima tegen trillingen en regen, heeft eigen kaarten op de TomTom app en Osmand+ (Hoezo roaming kosten?). Het scherm is beter dan de fletse schermen van veel GPSsen. Alleen de NavVI steekt er bovenuit.
Wordt niet warm en ik kan er een dag mee navigeren.
De GPS fabrikanten hebben hun business model allang verzet naar winstgevende producten en diensten.
TT kan best ophouden te bestaan, maar dan zijn overgenomen :)
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Gebruikersavatar
jelleruben
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 mei 2004 18:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Einde Tom Tom?

Bericht door jelleruben »

Ik zou niet weten hoe het gaat verlopen. Maar weet dat als je kijkt naar outdoor activiteiten, daar zijn nog veel liefhebber voor bijvoorbeeld Garmin outdoor gps. Dit omdat wel aantal voordelen heeft tegenover de smartphone.
Garmin GPSMap 66SR | Garmin GPSMap 64ST | Garmin Montana 700 | Garmin eTrex 20 | Garmin eTrex Legend | Garmin Nüvi 1340 | Garmin Venu 1 |

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”