Egnos vandaag operationeel.
Egnos vandaag operationeel.
Betekent dat ook dat alle firmware geupdate wordt?
Ik hoor net op het journaal dat de nauwkeurigheid dusdanig toeneemt, dat blinden precies voor de stoep stilstaan...
Als ik nu Waas/Egnos inschakel in de 2610, krijg ik dan de europese satelieten? En zit er ook al zo'n knoppie op de 660???
Ik hoor net op het journaal dat de nauwkeurigheid dusdanig toeneemt, dat blinden precies voor de stoep stilstaan...
Als ik nu Waas/Egnos inschakel in de 2610, krijg ik dan de europese satelieten? En zit er ook al zo'n knoppie op de 660???
garmin 2610 op RODE vfr vtec en zumo 660 op dezelfde motor.
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!
- ECM
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 4871
- Lid geworden op: 30 jul 2006 13:54
- Locatie: Op en langs de A12
- Contacteer:
Eh... nuance in je titel svp...
"Vandaag operationeel" is wel wat anders dan "vandaag geven we het startschot voor de nabije toekomst"...
Volgens mij is Egnos dus nog niet operationeel...???? Andere linkjes in geven echter weer wel aan dat het operationeel zou zijn.
++LEX++ ! Zoek het eens ff uit voor ons
"Vandaag operationeel" is wel wat anders dan "vandaag geven we het startschot voor de nabije toekomst"...
Volgens mij is Egnos dus nog niet operationeel...???? Andere linkjes in geven echter weer wel aan dat het operationeel zou zijn.
++LEX++ ! Zoek het eens ff uit voor ons

- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18921
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Wat ik wel raar vind is dat op een van de sites ( http://www.gsa.europa.eu/go/egnos ) die genoemd worden in dat bericht een verhaaltje staat met daaronder "Source: http://en.wikipedia.org"
Natuurlijk, bronvermelding is goed, maar het zou toch juist andersom moeten zijn...
Het verhaaltje is inderdaad niet zo erg duidelijk, dus ben ik het met je eens dat een nuancering wel op zijn plaats is.
Natuurlijk, bronvermelding is goed, maar het zou toch juist andersom moeten zijn...
Het verhaaltje is inderdaad niet zo erg duidelijk, dus ben ik het met je eens dat een nuancering wel op zijn plaats is.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 151 GPS-toestellen
Mijn 151 GPS-toestellen
Ik heb het op mijn 278 aangezet en na enkele ogenblikken in de tuin te hebben doorgebracht, verschenen de dtjes en de nauwkeurigheid sprong van 13 meter op 3 mtr. Heb geen idee of dat eerder ook al zo was. Net op een zumo 660 van een vriend gezocht naar een satelietpagina maar niet kunnen vinden. Weet iemand hoe dat zit?
De mens lijdt het meest, door het verkeerd rijden, dat hij vreest.
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 7 dec 2005 17:57
- Locatie: Rotterdam
Ik had op mijn oude trouwe quest al jaren d-tjes staan bij goede ontvangst (en een nauwkeurigheid van 3 meter). Dus vlg mij werkt het al langer, of ging het hier om grondstations die corrigeren ipv satellieten die hiervoor in de lucht hangen?
Ik weet het ook niet.
Overigens staat op de Garmin website ook bij de Zumo 660 een WAAS-tekentje en schijnt Egnos een WAAS-dienst te zijn, ofzoiets...
Voer voor specialisten, want ik vind het allemaal erg waasig...
Ik weet het ook niet.
Overigens staat op de Garmin website ook bij de Zumo 660 een WAAS-tekentje en schijnt Egnos een WAAS-dienst te zijn, ofzoiets...
Voer voor specialisten, want ik vind het allemaal erg waasig...
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22930
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
De D tjes waren er al langer en ook de opgegeven nauwkeurigheid alleen bleek dat bij serieus testen tegen te vallen. WAAS is de correctie met extra satelieten die alleen op het Noordamerikaanse deel werkt. Egnos is de Europese tegenhanger van WAAS die al langer in de lucht is maar onderhevig aan allerlei testen dus tot dusver nog niet betrouwbaar, zou dus nu beter moeten worden (kunnen we weer lekker gaan testen) in Azie is Japan ook met een eigen correctiesysteem bezig op dezelfde principes.
Europa is bezig met Galileo (wat GPS moet kunnen vervangen omdat men niet afhankelijk wil zijn van de US (gps is van oorsprong militair) en het ook voor zaken als vliegverkeer (autom landen) etc. wil gebruiken) en Rusland is ook met zijn eigen systeem bezig. Galileo is nog niet echt operationeel (wel al testen) maar nu is dus het Egnos deel officieel bruikbaar verklaard.
Europa is bezig met Galileo (wat GPS moet kunnen vervangen omdat men niet afhankelijk wil zijn van de US (gps is van oorsprong militair) en het ook voor zaken als vliegverkeer (autom landen) etc. wil gebruiken) en Rusland is ook met zijn eigen systeem bezig. Galileo is nog niet echt operationeel (wel al testen) maar nu is dus het Egnos deel officieel bruikbaar verklaard.
"Always Look on the Bright Side of Life"
- Jacob_Bax
- WayPoint relatie
- Berichten: 6906
- Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
overgenomen uit een ander draadje dat ook over Egnos begon.
Als ik het goed heb dan hebben de 3 egnos satellieten de nummers 33, 37 en 39ECM schreef:Waarvandaan komt je info dat er altijd "33" moet staan? Voor het eerst dat ik dat lees nl.. Maar ik lees dan ook niet zoveel ..
Overigens loopt er al een nieuw EGNOS topic en wel hier
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=269 ... ight=egnos
Lijkt me handiger om de discussie centraal te houden en dit topic te sluiten mod..
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
- ++ Lex ++
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 16618
- Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
- Locatie: Mellieha, Malta
Een eerste meting lijkt te duiden op een verbetering.
Weliswaar niet veel beter dan zonder EGNOS, maar niet het veel slechtere resultaat dat ik eerst zag.
Kanttekening: ik heb nu in Oost-Nederland gemeten, niet op Malta. Hier kan ge-interpoleerd worden, op Malta moet flink ge-extrapoleerd worden; dat zou erg nadelig kunnen zijn.
N.a.v. een ander draadje: er zijn drie EGNOS-satellieten. Hier koos mijn 60CSx nummer 37.
Weliswaar niet veel beter dan zonder EGNOS, maar niet het veel slechtere resultaat dat ik eerst zag.
Kanttekening: ik heb nu in Oost-Nederland gemeten, niet op Malta. Hier kan ge-interpoleerd worden, op Malta moet flink ge-extrapoleerd worden; dat zou erg nadelig kunnen zijn.
N.a.v. een ander draadje: er zijn drie EGNOS-satellieten. Hier koos mijn 60CSx nummer 37.
Laatst gewijzigd door ++ Lex ++ op 2 okt 2009 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st