Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Afslagen te laat aangegeven

De helpdesk is bedoeld voor ondersteuning bij het gebruik van je toestel.
In 'Algemeen' alleen vragen die in de onderwerpen hieronder geen plek vinden!

Afslagen te laat aangegeven

Berichtdoor ErikS » 19 jul 2004 12:10

Ben ik de enige of zijn er meer mensen die er last van hebben dat afslagen op de snelweg soms te laat aangegeven worden?
Regelmatig overkomt mij het, met name in Duitsland, waar afslagen van de snelweg elkaar snel opvolgen, dat ik een afslag (bijna) mis omdat de GPS de afslag pas noemt op het moment dat ik eigenlijk al op de uitvoegstrook zou moeten rijden. De afslagen worden namelijk in afstand aangegeven vanaf het punt waar de uitvoegstrook zich van de hoofdrijbaan afsplitst.
Als Truusje dan ook zegt dat ik over 150 meter uit moet voegen, heb ik dus nog maar 150 meter tot de plek waar de wegen scheiden. En dat is dus heel kort als je nog 100 km/u rijdt.
Ik zou het wenselijk vinden dat Truusje daar rekening mee zou houden en het begin van de uitvoegstrook zou nemen als de plek waar gemeten wordt. IK snap dat dit waarschijnlijk niet kan omdat uitvoegstroken niet altijd even lang zijn, maar misschien dat er toch een oplossing voor te vinden is.
Avatar gebruiker
ErikS
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 976
Geregistreerd: 10 mei 2004 19:48
Woonplaats: Scherpenzeel

Berichtdoor yzf1kr » 19 jul 2004 12:16

Volgens mij kan ik dat op mijn 276c aanpassen.

Ik heb de volgende standen:

Automatisch
Tijd
Afstand

Volgens mij moet dat bij de 26xx ook zo zijn.
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."
Avatar gebruiker
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1600
Geregistreerd: 2 jun 2004 07:06
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor Hans Vaessen » 19 jul 2004 12:50

Dit is iets waar vrijwel elk navigatiesysteem last van heeft.

Probleem is het moment van afslag. Op een kruispunt geen probleem; dan is het waar de weg kruist. Maar waar is dat op de snelweg? Met uitvoegstroken die soms heel lang, soms heel kort zijn.

Vrijwel elk navigatiesysteem gebruikt het punt waarop je eigenlijk precies te laat bent als 0-punt. Namelijk de plek waar de wegen uiteenlopen, vaak herkenbaar aan de groene paaltjes.

Het is minder charmant inderdaad, maar ook minder een probleem dan het lijkt: kwestie van wennen, en weten dat dit zo is.
Meest lastige is het als je aan aantal afslagen achter elkaar hebt; een korte blik op het scherm verschaft dan helderheid.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor yzf1kr » 19 jul 2004 17:10

Ik heb het even opgezocht op mijn 276c.

Ik kan toch geen tijdstippen instellen voor de mededelingen.

Wel kan ik in het menu "alarms" :arrow: Tablad "Nav", verschillende alarms instellen. Maar dit zijn piepjes op een bepaalde afstand voor een bocht, maar de Truus trekt zich hier niets van aan.
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."
Avatar gebruiker
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1600
Geregistreerd: 2 jun 2004 07:06
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor Folkishpeter » 19 jul 2004 21:49

Bij de Sp III krijg je de melding nog 300 meter voor de afslag, dus op de snelweg moet je dan direkt rechts uitvoegen en net wat Hans al zei daar wen je aan :D
De Tukker

montana 650+lu , NuviCam + LU
Avatar gebruiker
Folkishpeter
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 10 maart 2004 11:27
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor yzf1kr » 19 jul 2004 22:02

Tja, Truus is net een echte vrouw.

Als mijn vriendin kaart leest en zegt dat ik:"er hier af moet", dan werp ik altijd vanuit mijn ooghoek eerst nog een blik op de kaart.

Want ik heb al een keer meegemaakt dat ze "hier" zei, terwijl ze op de kaart wees, en ik als een gek naar rechts sturen omdat ik dacht dat ik de afslag bijna gemist had. :lol:
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."
Avatar gebruiker
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1600
Geregistreerd: 2 jun 2004 07:06
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor robb » 24 jul 2004 22:28

Nou het blijft vervelend, had het vandaag ook bij de kruising van de E40 met de E17 in Belgie.
Geeft truus aan rechtaanhouden en op het moment dat ik dat doe geeft ze de melding over 100 meter linksaanhouden.
Nou op een drukke snelweg met 120 km/h is 100 meter zo voorbij, gevolg is dus dat je niet meer naar links kunt.

Dus weer route herberekenen :twisted: .

Op het kaartje kijken hielp niet, want de schaal is dan te klein om deze 2 op/af ritten goed te kunnen zien.

Maar we zijn uiteindelijk wel thuis gekomen. ( met 10 minuten vertraging dat wel)

rob
Avatar gebruiker
robb
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 28 apr 2004 13:01
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor yzf1kr » 24 jul 2004 22:43

Dat snap ik eigenlijk niet.

Want Truus zegt toch minimaal 2km van te voren al eens dat je zodadelijk rechtsaf moet.

"Over 2.4km rechts aanhouden", als jij dan gewoon nog 2km lekker op de linker baan blijft zitten ben je het zelf schuld.

Truus waarschuwt al een keer ruim van te voren, en een gewaarschuwd man.........
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."
Avatar gebruiker
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1600
Geregistreerd: 2 jun 2004 07:06
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor Saffie » 25 jul 2004 09:57

robb schreef:Op het kaartje kijken hielp niet, want de schaal is dan te klein om deze 2 op/af ritten goed te kunnen zien.
rob


Staat truus op autozoom ? Dan laat zij meestal genoeg detail zien.

Ik ken het probleem wel bij woonwijken waar de doorgaande weg met de bocht mee loopt. Wat je dacht dat de doorgaande weg was een zijstraat is/wordt, maar ja daar kan je meestal even stoppen en rustig kijken ;-)

"Zouden al die snelwegmensen s'ochtends en s'avonds ook allemaal even staan te kijken op hun gps ;-) :lol: "


Saf-arie
Avatar gebruiker
Saffie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 328
Geregistreerd: 26 mei 2004 15:47
Woonplaats: Gasselternijveen

Berichtdoor ABRI » 25 jul 2004 12:00

Best aardig al die GPS info op je scherm. Zou er nog een andere mogelijkheid zijn om de juiste informatie langs de weg op te pikken? :-)
Gras groeit niet door aan de sprieten te trekken maar door de wortels water te geven.
ABRI
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 19 jun 2004 14:51
Woonplaats: Zoetermeer

Berichtdoor Saffie » 25 jul 2004 12:07

Uh...................?

Afbeelding

Saf-arie
Avatar gebruiker
Saffie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 328
Geregistreerd: 26 mei 2004 15:47
Woonplaats: Gasselternijveen

Berichtdoor robb » 26 jul 2004 07:35

yzf1kr schreef:Dat snap ik eigenlijk niet.

Want Truus zegt toch minimaal 2km van te voren al eens dat je zodadelijk rechtsaf moet.

"Over 2.4km rechts aanhouden", als jij dan gewoon nog 2km lekker op de linker baan blijft zitten ben je het zelf schuld.

Truus waarschuwt al een keer ruim van te voren, en een gewaarschuwd man.........


Dat doet ze ook, maar als je dan netjes recht aanhoud en op de afrit moet je meteen weer links en ze geeft dat dan te laat aan omdat ze nog niet doorheeft is het erg vervelend je auto weer naar links te moeten smijten.

Kwam voor in belgie waar ze wel eens vaker de op en afritten wat raar in elkaar laten overlopen. Je kunt daar ook links op de snelweg en zo :?

Detail kaartje geeft dan ook te weinig info, heb ook niet altijd tijd om ook op het scherm te kijken, vooral op een drukke snelweg in onbekend terrein.

Rob
Avatar gebruiker
robb
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 28 apr 2004 13:01
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor JohnB » 28 jul 2004 17:23

Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij geeft Truus op snelwegen ook aan wat je na de splitsing moet doen. In de auto hoor ik toch altijd "Over 2km rechts uitvoegen en links/rechts aanhouden."


John
JohnB
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 3 jun 2004 19:09
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor TonH » 29 jul 2004 09:07

Misschien te simpel hoor.
Maar als je ziet dat je een afslag nadert, kun je zien aan die grote blauwe borden rechts naast de weg of erboven, kun je altijd het knopje indrukken om Truus nog even de status van je positie te laten vertellen :? :?
Of ben ik te simpel?
Zümo 550 in Citroen C5
Avatar gebruiker
TonH
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 9 jun 2004 08:37
Woonplaats: Groningen, N53 13.750 E6 31.356

Berichtdoor fafsim » 18 sep 2004 22:59

2 ervaringen met mijn Legend C (zelfde firmware):
- de afstand waarop een melding komt is afhankelijk van de snelheid waarmee je rijdt: hogere snelheid -> langere afstand.
- je kunt de GPS "sneller" resp "alerter" maken door de basis instelling van het batterijgebruik op "normaal" te zetten ipv. op "batterij spaarstand". De frekwentie waarmee de positie bepaald wordt in dan hoger (mijn indruk ca. 2 keer).

Ik heb wat geexperimenteerd met de zoom. Je kunt beter anticiperen wanneer je hiervoor een instelling kiest die aan de omstandigheden is aangepast. Hier helpt alleen maar proberen en desnoods ook onder het rijden een keertje omschakelen.

Succes,
Fred
fafsim
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 28 apr 2004 22:28
Woonplaats: Borger

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast