GPS Antenne

De helpdesk is bedoeld voor ondersteuning bij het gebruik van je toestel.
In 'Algemeen' alleen vragen die in de onderwerpen hieronder geen plek vinden!
Plaats reactie
Travego1975
Berichten: 9
Lid geworden op: 5 apr 2004 21:04
Locatie: Groningen
Contacteer:

GPS Antenne

Bericht door Travego1975 »

Ik gebruik mijn 2610 in een bus. Nu ben ik regelmatig in grote steden (parijs,londen etc).
Hier valt de ontvangst vaak snel weg door de hoge gebouwen.
Nu ben ik aan het vogelen geweest met een extra gps antenne maar daar kom ik niet helemaal uit.
Moet de antenne op het dak van het voertuig of maakt dat niet zo veel uit? als ie maar buiten is?

Dan heb ik het volgende probleem, het snoertje is voor een auto wel lang genoeg maar om hem op het dak van een bus te leggen lukt niet: Snoer te kort.
Hebben jullie gps antennes met een extra lang snoer?

Groeten,

J Kruims

Gebruikersavatar
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 1600
Lid geworden op: 2 jun 2004 08:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door yzf1kr »

De externe antenne werkt het beste als hij horizontaal word geplaatst met 360 graden rondom zicht. De ideale plek is dus het dak.

Hij word ook vaak in te auto geplaatst achter voor of achterruit, maar zeker vanwege jouw probleem in steden met hoge gebouwen, is de beste plek op het dak. Je wil met je antenne immers ieder beetje vrije hemel kunnen aftasten.
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."

Gebruikersavatar
Guido P Schmidt
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 422
Lid geworden op: 4 nov 2004 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

antenne

Bericht door Guido P Schmidt »

Ik heb van San jose navigation een antenne met 5 mtr kabel, zou dus moeten lukken.

tenzij de bus een touringcar is, dan word het misschien krap

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

zie http://www.gps.nl/body_antenne_s.html

Snoer zal ruim voldoende zijn.

Gebruik in de auto kan, en zal al beter zijn dan met de ingebouwde antenne; op het dak is beter omdat er dan vrij zicht is naar alle kanten.

Een stad als Parijs is natuurlijk erg moeilijk: veel smalle weggetjes met aan weerszijde hoge bebouwing... Dan raad ik zeker aan de antenne buiten te plaatsen.

De antenne is overigens magnetisch en waterdicht.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

rhwolbrink
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 okt 2004 15:07
Locatie: Nijverdal

Bericht door rhwolbrink »

Ik me heel goed voorstellen dat een externe antenne, die ook nog 'ns op het dak is geplaatst gewoon beter werkt.

Toch krijg ik ook bij gebruik op de motor af en toe de melding 'dat er geen ontvangst is. En dan rij ik nog niet eens in nauwe straatjes met hoge gebouwen. Hier zit de GPS dus gewoon in de buitenlucht. Misschien is de positie van de GPS op de motor ook wel weer van invloed (je zit er immers normaal gesproken toch wel enigsins voor), maar echte obstakels zijn er niet.

Volgens mij moet je dus in ieder geval niet de illussie hebben dat de ontvangst niet meer weg zal vallen.

Wat ik overigens zelf niet helemaal duidelijk vind, is hoe je nou het best kan bepalen of je voldoende ontvangst heb. Ik zeg dan met nadruk 'voldoende', want het zal altijd beter kunnen.
In het scherm van de 'GPS info' bij de 2610 zie je de beschikbare satellieten, maar soms zijn het er drie en een andere keer zijn het er wel tien of meer. Naast het aantal is er natuurlijk ook nog de signaalsterkte van de satellieten die een rol speelt.

Is er een soort van stelregel die aangeeft hoeveel satellieten voldoende zijn en welke signaalsterkte voldoende is voor een goede werking?

Groet,
Rene

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Er zijn allerlei oorzakem die van invloed zijn op ontvangstkwaliteit. Inderdaad: ook je eigen lichaam (veel vocht) houdt het gps-signaal tegen. op de motor zullen de satieten achter je, laag aan de horizon niet gezien worden.

Maar er kunnen ook andere zaken van invloed zijn die er toe leiden dat het gps-signaal wel ontvangen wordt, maar inconsistente data heeft. Ook dan kiest het toestel voor de veilige keuze en geeft aan 'geen ontvangst'. Dit kan zich voordoen bij bijvoobeeld reflectie (bergen/hoge gebouwen) of storende signalen (nabij vliegvelden bijvoorbeeld).
In de praktijk zul je er bij navigeren weinig last van hebben; maar het komt beslist voor.

In het satelietscherm kun je zien wat de ontvangststatus is: de lengte van de balk geeft de sterkte van het signaal aan. Is die balk 'open' dan heeft de gps de sateliet 'gezien' maar nog onvoldoende lang een consistent signaal ontvangen om die sateliet te gebruiken.
Is de balk 'solid' dan wordt die sateliet gebruikt voor positiebepaling.

Een GPS heeft minimaal drie satelieten nodig voor horizontale positie; bij 4 satelieten kan hij ook de hoogte vaststellen. De melding 'satelietontvangst weggevallen betekent dus dat er minder dan drie satelieten 'gezien' worden.
Laatst gewijzigd door Hans Vaessen op 10 nov 2004 12:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 16620
Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
Locatie: Mellieha, Malta

Bericht door ++ Lex ++ »

Nog een aanvulling op bovenstaande uitleg:
Niet alleen het aantal, ook de verdeling van de ontvangen satellieten over de hemel is van belang; hoe meer spreiding, hoe beter.
De nauwkeurigheidsaanduiding houdt niet alleen rekening met het aantal, maar ook met de spreiding van de de satellieten.
Anders dan wel gedacht wordt is de signaalsterkte niet van belang, een sterker signaal geeft geen beter resultaat, tenminste zolang er gelockt kan worden en het balkje dus vol is. Wel heb je bij een zwak signaal natuurlijk meer kans dat de ontvangst helemaal wegvalt.

Je kunt een idee krijgen van het belang van de spreiding door je voor te stellen dat er enigszins rekbare touwtjes zijn gespannen tussen je ontvanger en de satellieten. De rek stelt de fout in de signaallooptijd voor.
De mate waarin je de ontvanger zou kunnen bewegen (met strakblijvende touwtjes) stelt de positienauwkeurigheid voor. En als alle satellieten op een rechte lijn liggen, al zijn het er nog zo veel, heb je onvoldoende ontvangst want je kunt de ontvanger vrijelijk heen en weer zwaaien.

Gebruikersavatar
Dirk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 mar 2004 16:47
Locatie: Brussel
Contacteer:

Bericht door Dirk »

++ Lex ++ schreef:Anders dan wel gedacht wordt is de signaalsterkte niet van belang, een sterker signaal geeft geen beter resultaat, tenminste zolang er gelockt kan worden en het balkje dus vol is. Wel heb je bij een zwak signaal natuurlijk meer kans dat de ontvangst helemaal wegvalt.
De reden voor het onbelangrijk zijn van de signaalsterkte is het feit dat de GPS signalen gedigitaliseerde informatie bevatten, dus zodra het enigzins leesbaar is, is het voldoende !
Steun ADDA - http://www.ankevo.com/ - Meer info via PB

Hulp nodig na vernieling dorpen door cycloon, zie ook http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=22962

Blijf jezelf !

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Die elastiekjes-metafoor is een erg goede Lex!

Nog weer even in aanvulling: de hoogte van de balkjes kan indirect wel van invloed zijn op de nauwkeurigheid. Een lager balkje betekent meestal dat de sateliet lager aan de horizon zal staan, en het signaal een langere afstand aflegt door de ionosfeer. Hou langer deze afstand, hoe groter de ionosferische storing, hoe lager de nauwkeurigheid.

Bij navigatie in de auto is die nauwkeurigheid, mede dankzij de lock-on-road functie overigens bijna altijd ruim voldoende.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

rhwolbrink
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 okt 2004 15:07
Locatie: Nijverdal

Bericht door rhwolbrink »

Hoewel ik niet de aanstichter van dit onderwerp was, toch hartelijk dan voor de reakties. Erg informatief.

De term 'lock-on-road' komt me niet bekend voor. Ik me niet heugen dat in de handleiding gelezen te hebben (2610). Wel kan ik me voorstellen wat zo'n functie zal doen. Is dat iets wat je aan of uit kan zetten, of staat het bijv. voor de 2610 gewoon altijd aan (de 2610 is immers niet bedoeld voor off-road gebruik) en hoef je daar ook geen weet van te hebben?

Groet,
Rene

Gebruikersavatar
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 16620
Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
Locatie: Mellieha, Malta

Bericht door ++ Lex ++ »

rhwolbrink schreef:of staat het bijv. voor de 2610 gewoon altijd aan (de 2610 is immers niet bedoeld voor off-road gebruik)
Dat heb je uitstekend begrepen.

Bij de StreetPilots is het niet uitschakelbaar, bij andere, zoals de GPS V, de 276C en de 60C, die meer op off-road-gebruik zijn gericht, is het wel uitschakelbaar.

Gebruikersavatar
bebo20aug
Berichten: 139
Lid geworden op: 4 jun 2004 15:07
Locatie: Hengelo (Ov)

Bericht door bebo20aug »

Tjonge, ben ik even blij met m'n 60CS.
Lockonroad ik moet er niet aan denken, staat dus altijd uit.
Anders rij je op de fiets nooit op het fietspad, maar op een toevallig in de buurt liggend weggetje.

Ben

Gebruikersavatar
ErikS
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 994
Lid geworden op: 10 mei 2004 20:48
Locatie: Scherpenzeel
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Ach, als je maar niet te veel inzoomt dan blijf je gewoon op het fietspad rijden.
Ik heb een 2610 en een Emap. Bij de laatste staat de Lock on Roads uitgeschakeld. Veel verschil zie ik niet. alleen als je echt van de weg afgaat, (of een nieuwe weg die nog niet op de kaart staat inrijdt, dan heeft de 2610 het even moeilijk. Dit heb ik tot nu toe echter niet als hinderlijk ervaren. :idea:
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!

forced to have a TomTOM in the car, BlueBike and a Navigator5 on my motorbike,
and still the Colorado for Geocaching, Cycling and the hike!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”