TomTom aansluiten op geschakelde plus
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18257
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: TomTom aansluiten op geschakelde plus
Een kabel tussen de zekering stoppen is gewoon prutswerk, een echte vakman zou zoiets nooit doen (of voorstellen)
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 130 GPS-toestellen
Mijn 130 GPS-toestellen
Re: TomTom aansluiten op geschakelde plus
Netjes is het niet nee, maar wel makkelijk natuurlijk.
Wat zijn er de nadelen van dan?
Kan niets stuk gaan lijkt me toch?
Wat zijn er de nadelen van dan?
Kan niets stuk gaan lijkt me toch?
Re: TomTom aansluiten op geschakelde plus
Als je dan toch gaat prutsen, pruts dan goed.
Koop een nieuw kabelschoentje waarvan de binnenkant dik genoeg is voor 2 draden.
Draai de plus van de GPS en die van het achterlicht aan elkaar en knijp dit goed vast in de nieuwe kabelschoen.
Koop een nieuw kabelschoentje waarvan de binnenkant dik genoeg is voor 2 draden.
Draai de plus van de GPS en die van het achterlicht aan elkaar en knijp dit goed vast in de nieuwe kabelschoen.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
Re: TomTom aansluiten op geschakelde plus
Het is net zoiets als thuis een hoop stopcontacten bijmaken door overal verlengsnoeren tegen de muur te spijkeren met clips.Ronster schreef:Netjes is het niet nee, maar wel makkelijk natuurlijk.
Wat zijn er de nadelen van dan?
Kan niets stuk gaan lijkt me toch?
Een vakman doet zoiets gewoon niet. Ook al denk je, er kan niet veel misgaan. (Hooguit even voor nood, maar mijn ervaring leert me dat dat "even" door velen als permanent geïnterpreteerd wordt. Beter dus gewoon niet doen)
Re: TomTom aansluiten op geschakelde plus
Gisteravond de boel 'quick and dirty' aangesloten en het werkt
Ik heb een multimeter weten te strikken, dus nu even checken welke van de draadjes die vanuit het achterlicht komen het achterlicht is en dan toch maar met een kabelschoentje daaraan aansluiten.
De zwarte draad heb ik nu aan de zwarte pool van de accu aangesloten. Dat is wel OK?
Iedereen super bedankt voor de hulp
Was toch wel een beetje trots dat het me tot zover al gelukt is als niet bepaald ervaren DHZer.
En dan nu alle ins en outs van de TomTom gaan ontdekken. Dat is, zeg maar, meer mijn ding
Ik heb een multimeter weten te strikken, dus nu even checken welke van de draadjes die vanuit het achterlicht komen het achterlicht is en dan toch maar met een kabelschoentje daaraan aansluiten.
De zwarte draad heb ik nu aan de zwarte pool van de accu aangesloten. Dat is wel OK?
Iedereen super bedankt voor de hulp
Was toch wel een beetje trots dat het me tot zover al gelukt is als niet bepaald ervaren DHZer.
En dan nu alle ins en outs van de TomTom gaan ontdekken. Dat is, zeg maar, meer mijn ding
- mboelis
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 2151
- Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
- Locatie: De Goorn
- Contacteer:
Re: TomTom aansluiten op geschakelde plus
Houd het eenvoudig. Spanning meten kan heel basaal door een 12V lampje te nemen en daar 2 draadjes aan te solderen. Een draad aan de massa van het frame en de andere draad aan een dunne spijker solderen of afstrippen en door het oog van een stevige naald om in plusdraden te prikken. Als het lampje brandt weet je dat er spanning is. Zo simpel is het. Zeer compact om altijd bij je te hebben. Komt ooit een keer van pas onderweg! Tip: je vraagt in december een 12v spanningzoeker voor Sinterklaas met een lampje erin.
Als je de geschakelde draad hebt gevonden snij je met een mesje aan een kant van de draad 5 mm isolatie eraf en soldeert een uiteinde van een minizekering houder (met dopje) aan. Mini steekzekeringen zijn er al vanaf 2A. De andere draad van de zekeringhouder gaat naar de plus van je GPS. Voor de massa/min aansluiting kan je hetzelfde doen of die ergens met een oog- kabelschoentje onder een bout die aan het frame zit monteren. Na solderen netjes afwerken met linnen tape. Zekeringhouder e.d. en linnen tape zijn te koop bij Brezan. Succes.
CLOTH INSULATION TAPE
http://www.hpx.eu/nl/cloth-insulation-tape-92.htm
• Linnen tape van hoogwaardige kwaliteit
• Geschikt voor het bundelen en beschermen van bekabeling
• Garandeert een soepele en duurzame kabelbescherming
• OEM-kwaliteit
Art.nr. Breedte Lengte Kleur V.E. EAN code
LI1925 19 mm 25 m zwart 20 5425014221275
Als je de geschakelde draad hebt gevonden snij je met een mesje aan een kant van de draad 5 mm isolatie eraf en soldeert een uiteinde van een minizekering houder (met dopje) aan. Mini steekzekeringen zijn er al vanaf 2A. De andere draad van de zekeringhouder gaat naar de plus van je GPS. Voor de massa/min aansluiting kan je hetzelfde doen of die ergens met een oog- kabelschoentje onder een bout die aan het frame zit monteren. Na solderen netjes afwerken met linnen tape. Zekeringhouder e.d. en linnen tape zijn te koop bij Brezan. Succes.
CLOTH INSULATION TAPE
http://www.hpx.eu/nl/cloth-insulation-tape-92.htm
• Linnen tape van hoogwaardige kwaliteit
• Geschikt voor het bundelen en beschermen van bekabeling
• Garandeert een soepele en duurzame kabelbescherming
• OEM-kwaliteit
Art.nr. Breedte Lengte Kleur V.E. EAN code
LI1925 19 mm 25 m zwart 20 5425014221275
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243