Aansluiting voedingskabel TomTom aan motor

De helpdesk is bedoeld voor ondersteuning bij het gebruik van je toestel.
In 'Algemeen' alleen vragen die in de onderwerpen hieronder geen plek vinden!
Plaats reactie
Tom999
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2019 21:57

Aansluiting voedingskabel TomTom aan motor

Bericht door Tom999 »

Dag iedereen,

Ik vind online veel maar tegelijkertijd ook weinig informatie over hoe je nu het best je voedingskabel van je TomTom Rider (550) aansluit op je motor. Ikzelf beschik over een BMW RnineT scrambler die voorzien is van een stroomplug.
Bij de TomTom komt een standaard voedingskabel die aangesloten dient te worden op de accu van de motor. Deze kabel is dus ook enkel voorzien van de 2 draden.

Heeft iemand tips om dit op een goede manier te doen (zodat de accu niet leegloopt wanneer het contact afstaat) of zijn er alternatieve manieren dit te installeren?

Alvast bedankt!

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Aansluiting voedingskabel TomTom aan motor

Bericht door Dirk motard »

Ik heb m’n Tomtom rider gewoon aangesloten op de accessoireplug van de BMW (gs) dat heeft het voordeel dat hij aan en uit gaat samen met het contact.En ook geen sluipverbruik heeft. Bij de dealer kan je de benodigde aftak-stekker kopen. Werkt perfect!

Rechtstreeks op de batterij kan ook , de dock geeft een sluimerverbruik van 5mA (zelf gemeten) wat dus wil zeggen dat een normale motorbatterij na een 2 tal maand leeg zal geraken , door het sluipverbruik. (12Ah / 0.005 A (=5mA) , geeft dus 2400 uur of 100 dagen)
Dus als je rechtstreeks op de batterij aansluit en jouw motor langere tijd niet zal gebruiken (bv in de winter) , koppel je best de dock los , door de stekker te ontkoppelen , die in de laadkabel van de tomtom zit. Staat hij slechts een paar weken stil , is er ook dan geen probleem. En hoef je zelfs die kleine moeite niet te doen.
Laatst gewijzigd door Dirk motard op 28 jan 2019 19:16, 4 keer totaal gewijzigd.

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Aansluiting voedingskabel TomTom aan motor

Bericht door Hans Schipper »

Mijn Tom550 is bij mijn FJR1300 aangesloten op het achterlicht en daarmee geschakeld. Motor uit = Tom550 uit. Je kunt ook de kentekenplaatverlichting of een accessoireplugaansluiting gebruiken. De richtingaanwijzeraansluiting vanzelfsprekend niet :D

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Aansluiting voedingskabel TomTom aan motor

Bericht door Dirk motard »

Een FJR heeft geen canbus. En om op het achterlich aan te sluiten moet je kabels doorknippen , of de isolatie beschadigen. Ik zou dat niet aanraden , temeer omdat er een accessoireplug is speciaal om dingen aan te sluiten

By the way , de accessoireplug van BMW heeft 3 draden. De 3e draad is om een BMW navigator vanaf het stuur te bedienen met het scrollwiel. Deze heb je dus niet nodig , je gebruikt enkel de 2 voedingsdraden.

Tom999
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2019 21:57

Re: Aansluiting voedingskabel TomTom aan motor

Bericht door Tom999 »

Is een aansluiting via de accessoireplug waterbestendige? De stroomplug zelf is voorzien van een waterdicht afdekkapje, maar als je hier een accessoireplug in plaatst is dit afdekkapje natuurlijk open.
+ Hoe sluit je dan de 2 losse kabels die bij de TomTom zitten aan op dergelijke plug?

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Aansluiting voedingskabel TomTom aan motor

Bericht door Dirk motard »

De plug zelf heeft een waterkraag.
Waterkraag bmwplug
Waterkraag bmwplug
waterkraag.JPG (4.4 KiB) 11309 keer bekeken
Daar zijn verschillende mogelijkheden voor he. Ik soldeerde de draden aan mekaar. Twee dunne stukjes krimpkous over de draden apart en dan nog een een grotere 2é krimpkous over de hele verbinding heen.
krimpkous
krimpkous
bmwplug.JPG (17.92 KiB) 11309 keer bekeken
Gewoon degelijke elektrische isolatietape kan ook....

Tom999
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2019 21:57

Re: Aansluiting voedingskabel TomTom aan motor

Bericht door Tom999 »

Prima idee, bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”