Dit topic zal stellig binnen enkele weken de topscorer van het forum zijn. Mag ook wel; het is alweer een half jaar geleden dat hier een nieuw verhaal verscheen. Druk druk: goed excuus. Niets te melden: de waarheid.
Dat laatste weerhield de media er echter niet van de afgelopen weken maar liefste tweemaal te 'koppen' met navigatienieuws. En dan gaat het om de attractiviteit van de kop, vandaar bovenstaande formulering.
Eerst was er de primeur dat TomTom als eerste komt met een in de GPS ingebouwde FM-transmitter. Da's handig, want dan kun je het geluid via je radio horen. De PR afdeling van TomTom werkt natuurlijk wereldwijd, dus vindt het niet nodig om daarbij te vermelden dat die techniek in Nederland uberhaupt niet toegestaan is. Dat weerhield de Telegraaf er niet van het nieuws nation-wide op de voorpagina te brengen. Nu heb ik natuurlijk de wijsheid niet in pacht, maar volgens ons was er in okt j.l zelfs nog geen sprake van een voornemen om die wetgeving te veranderen, dus slaat de Telegraaf (en in navolging daarvan vele andere media PLUS de beleggers) de plank volledig mis.
En zeker: als TT zo'n primeur in een persbericht vermeldt is het nog knap lastig om dat uit te vinden, maar een beetje journalist ziet onmiddellijk (of liever: wist al) dat die techniek al enige jaren buiten europa aangeboden wordt. Dan moet je toch een lampje gaan branden...
Minstens even fraai is het bericht op o.m. jouwnav.nl met de kop dat Zwitserland een verkoopstop op PND's instelt. Of liever: op alle PND's waarbij het mogelijk is flitspalen als POI bestand te laden.
Als je vervolgens de moeite neemt ook de documenten waarnaar ze verwijzen uberhaupt te lezen dan constateer je dat ook dit bericht met een korrel zout te nemen valt... Er is geen sprake van een verkoopstop, slechts van een verbod op het gebruiken van een toestel met flitspalen voorgeladen... Dus is het ook verboden om toestel met voorgeladen flitspalen van Zwitserland verboden... Geen paniek dus..
Ga je er iets verder over nadenken dan kun je je afvragen hoe dat straks in de Alpen in de praktijk werkt. Gaat de agent die je eventueel aanhoudt in je toestel kijken wat er geladen is?? En heeft ie dan ook in de gaten dat je je POI-bestand van 'red light 120' qua naam hebt veranderd in 'red light district'?? En rijdt ie dan met je mee om te controleren of het toestel een alarm geeft bij danwel de flitspalen danwel de dames van plezier??
Zo ja, dan vermoed ik dat hij, zuiver functioneel uiteraard, eerst de laatste groep zal testen. En tegen de tijd dat je dan samen in het red light district van Geneve rijdt (bestaat dat?? iemand een POI-bestand?) zal de stemming vast zodanig zijn dat je geen bon meer krijgt.
Voor wie zich bezwaard voelt door deze associatie is de file name Red Wine Chateaux wellicht geschikter. Of, als je dat er te dik op vindt liggen, ga je voor de White wine.
Of kun je ook uit de voeten met 'white light 120?'. WASSS??? Warnt das ding für flitzpfalen???!! Ah!!! Jetzt versteh ich dass ich die aliens nicht finden könte!!!
En als die agent daar dan toch niet intrapt dan nodig je hem uit de rechter te laten aantonen dat je te kwader trouw bent. En dan geef je Waypoint de schuld de verkeerde database geladen te hebben...
Ik wil maar zeggen: de controleerbaarheid is nihil. En tegelijk: de POI-database dient meerdere doelen. Welke wetgever kan mij verbieden lekkere wijn of wij*** te vinden, gebruikmakend van de techniek??
De aangekondigde maatregel zou theoretisch één op één in NL ingevoerd kunnen worden. Op gelijke argumenten als waarmee ook de radardetector werd verboden. Maar gelukkig is de wetgever ook wel zo snugger op te kijken naar de wijze van opsporing. Met een pakkans nihil wordt je immers niet serieus genomen.
En bovendien: zo zinvol zijn die voorgeladen flitspalen niet. Ga maar lekker planken in je valse veiligheid, en je ontvangt een dubbele bon vanwege de mobiele in-kliko-verstopte camera's...
Maar mogelijk zit 'm daar juist de crux: het is een kwestie van tijd voor iedereen echt ALLE controles in z'n GPS heeft. En dan zijn de remmen, letterlijk, los.
Met een wetgeving zoals nu in Zwitserland zal men ook de aanbieder van de 'flitspalen-content' verboden verklaren. En zal bijvoorbeeld flitspaal.nl 'underground' moeten gaan. En dan wordt het toch een stuk lastiger actueel te blijven..
Maar ach... de ontwikkelingen staan niet stil. Ook niet bij de flitspalen. Op dit moment duurt de incasso van een snelheidsovertreding nog gemiddeld twee tot drie maanden. En bovendien moet er iemand fysiek in de auto bij de kliko zitten (leuke baan!) danwel nu en dan het rolletje in de vaste paal wisselen. Zowel rente als personeel kost een hoop geld.
Dus gaan we flitspalen uitrusten met WIFI (want analoog FM is ECHT niet meer van deze tijd

Neveneffect: die wifi-communicatie wordt allicht beveiligd; maar dat protocol kunnen we dan weer 'lezen' zodat we zien dat het om een flitspaal gaat. Dus hebben we gewoon weer een radardetector. Maar dan één waarvoor geen radardetector-detector bestaat en waar ook de 'bron' niet droog te leggen valt. Toch?? En zonder WIFI detector kunnen we niet meer internetten, dus dat valt niet te verbieden....
Enfin, wat ik maar wilde zeggen: pas op als je aangehouden wordt in Zwitserland: het kon wel eens een wijnboer zijn die een lift zoekt naar z'n stokken danwel ander vertier.. Laat 'm dan maar de Telegraaf zien die (dit bericht gelezen hebbend) kopt dat Zwitserland de import van Franse wijn verboden heeft...