Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
Ik ben dik tevreden van mijn 3597LMT, maar de digitale verkeersinfo van de 3598 lijkt een groot voordeel te bieden. TMC is niet al te snel en accuraat met meldingen. Ik verwacht dat ik de GTM36 door een GTM70 (laadkabel met DAB ontvanger) kan vervangen, maar heb ik dan met firmware 4.80 ook meteen digitale verkeersinfo?
Heb al heel wat gezocht, maar geen sluitend antwoord gevonden. Garmin geeft als info dat de GTM70 compatibel is met de 3597, maar dat is ook alles.
Heb al heel wat gezocht, maar geen sluitend antwoord gevonden. Garmin geeft als info dat de GTM70 compatibel is met de 3597, maar dat is ook alles.
Past:
GPSmap 60CSx - GPSmap62s - Montana 600 - Nüvi 765T - Nüvi 3790LMT - Nüvi 3597LMT Mechanic HD - Forerunner 235 - Fenix 5 plus - Montana 680
Current:
Montana 700i - Fenix 6X Pro - Vector 3
GPSmap 60CSx - GPSmap62s - Montana 600 - Nüvi 765T - Nüvi 3790LMT - Nüvi 3597LMT Mechanic HD - Forerunner 235 - Fenix 5 plus - Montana 680
Current:
Montana 700i - Fenix 6X Pro - Vector 3
Re: Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
Nou ik heb een 3598LMT-D maar ik zou er geen geld voor een andere kabel(als dat überhaupt kan )aan uitgeven.
Ik persoonlijk vind de DAB verkeersinformatie onbetrouwbaar.
Gebruik ook nog een TomTom met live traffic in mijn vrachtwagen maar vaak meldingen die er helemaal niet zijn,vertragingen die vergeleken met TomTom traffic dubbel of driedubbel zo lang zijn....nee DAB is het voor mij niet toestel is verder helemaal top!
Ik persoonlijk vind de DAB verkeersinformatie onbetrouwbaar.
Gebruik ook nog een TomTom met live traffic in mijn vrachtwagen maar vaak meldingen die er helemaal niet zijn,vertragingen die vergeleken met TomTom traffic dubbel of driedubbel zo lang zijn....nee DAB is het voor mij niet toestel is verder helemaal top!
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
Ik had tot voor kort de 3597 en had die via de smartlink app gekoppeld aan de digitale trafficinfo. Kost je eenmalig 20 euro maar werkt prima. Geen extra hardware nodig (behalve je smartphone allicht).
In algemene zin vind ik de verkeersinfo behoorlijk goed werken. Wel merk ik nog steeds dat het nu en dan voorkomt dat er een korte file gemeld wordt terwijl die er helemaal niet staat. Oorzaak lijkt dan te zien dat een vrachtwagen die deel uitmaakt van de 'bronnen' stilstaat bij een tankstation.
Mijn indruk is dat de verkeersinfo van TT toch wat betrouwbaarder is dan die van Garmin, maar het is erg moeilijk dergelijke zaken met zekerheid vast te stellen.
Zeker is wèl dat de digitale info, ook bij garmin, vééél beter is dan tmc.
In algemene zin vind ik de verkeersinfo behoorlijk goed werken. Wel merk ik nog steeds dat het nu en dan voorkomt dat er een korte file gemeld wordt terwijl die er helemaal niet staat. Oorzaak lijkt dan te zien dat een vrachtwagen die deel uitmaakt van de 'bronnen' stilstaat bij een tankstation.
Mijn indruk is dat de verkeersinfo van TT toch wat betrouwbaarder is dan die van Garmin, maar het is erg moeilijk dergelijke zaken met zekerheid vast te stellen.
Zeker is wèl dat de digitale info, ook bij garmin, vééél beter is dan tmc.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- Daytona650
- WayPoint relatie
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 6 jun 2007 21:26
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Re: Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
Heb je naast de hardware (de nieuwe kabel met DAB ontvanger) ook niet een abonnement nodig? Bij de 3598LMT-D (heb ik) zit een levenslang traffic abonnement, maar ik weet niet of dat abonnement ook met de GTM70 wordt meegeleverd?
En dan nog: de GTM70 kost ongeveer €90 (en dan nog wat voor het abonnement?) en een 3D Live Traffic abonnement in de SmartLink app kost €19,99. Met die laatste heb je dezelfde verkeersinformatie, maar via de data van je telefoon ipv via de DAB.
En dan nog: de GTM70 kost ongeveer €90 (en dan nog wat voor het abonnement?) en een 3D Live Traffic abonnement in de SmartLink app kost €19,99. Met die laatste heb je dezelfde verkeersinformatie, maar via de data van je telefoon ipv via de DAB.
Re: Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
Uiteraard, maar ik woon in het grensgebied en woon-werk gaat het handigst via België. Ook met vakantie zit je veel, altijd op buitenlandse netwerken met je gsm. Die datakosten kunnen nogal in de papieren lopen. Met mijn alles in 1 op reis bundel ben ik voor de eerste file meteen €2,- lichter.....Daytona650 schreef:Met die laatste heb je dezelfde verkeersinformatie, maar via de data van je telefoon ipv via de DAB.
Past:
GPSmap 60CSx - GPSmap62s - Montana 600 - Nüvi 765T - Nüvi 3790LMT - Nüvi 3597LMT Mechanic HD - Forerunner 235 - Fenix 5 plus - Montana 680
Current:
Montana 700i - Fenix 6X Pro - Vector 3
GPSmap 60CSx - GPSmap62s - Montana 600 - Nüvi 765T - Nüvi 3790LMT - Nüvi 3597LMT Mechanic HD - Forerunner 235 - Fenix 5 plus - Montana 680
Current:
Montana 700i - Fenix 6X Pro - Vector 3
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
Als daarbij telkens een nieuwe bundel wordt aangeboord, alleen voor de verkeersinfo, dan kan dat aardig oplopen inderdaad.
Los daarvan, zonder bundel:
Qua data is de verkeersinfo niet zo heel omvangrijk. Hoeveel precies weet ik niet en is ook afhankelijk van hoe lang je rijdt en welk fileaanbod er is. Maar indicatief moet je denken aan gemiddeld een dubbeltje per dag (en zal dat gaandeweg, door verandering van roaming tarieven, minder worden). Breakeven is dan zelfs bij dagelijks gebruik pas na ca twee jaar.
Bijkomend voordeel van de app vind ik zelf dat je dan ook een 'gewone' usb kabel kunt gebruiken voor de voeding. ik vind persoonlijk de TMC kabel van Garmin nogal lomp-dik.
Los daarvan, zonder bundel:
Qua data is de verkeersinfo niet zo heel omvangrijk. Hoeveel precies weet ik niet en is ook afhankelijk van hoe lang je rijdt en welk fileaanbod er is. Maar indicatief moet je denken aan gemiddeld een dubbeltje per dag (en zal dat gaandeweg, door verandering van roaming tarieven, minder worden). Breakeven is dan zelfs bij dagelijks gebruik pas na ca twee jaar.
Bijkomend voordeel van de app vind ik zelf dat je dan ook een 'gewone' usb kabel kunt gebruiken voor de voeding. ik vind persoonlijk de TMC kabel van Garmin nogal lomp-dik.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Re: Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
De DAB+ verkeersinfo van Garmin is erg goed en minstens zo gedetailleerd als de info die je via de smartphone link kunt krijgen.
Het probleem blijft dat de 3597 problemen heeft met het verwerken van grote hoeveelheden data via DAB+, je krijgt dan issues met kaartopbouw en dergelijke. Het is iets verbeterd met de laatste software versie maar het probleem bestaat nog steeds. Garmin lijkt er verder niet veel aan te doen en melden heeft geen zin omdat Garmin support alleen toestellen kan omruilen en pas na omruil wil kijken of ze het eventueel door kunnen geven aan de software afdeling.
TomTom Live is zeker veel gedetailleerder dan wat Garmin te bieden heeft maar de vrijheid die je met Garmin hebt qua toevoegen van eigen POI's en het eenvoudig maken van eigen routes heeft mij er van weerhouden om een TomTom te kopen.
Als je voornamelijk in Nederland onderweg bent dan zou ik de smartphone link kiezen zodat je voor 20 euro klaar bent. Let wel dat je dan afhankelijk van je telefoon soms moet kiezen tussen koppelen aan de Garmin of aan je carkit (de Garmin als carkit gebruike werkt belabberd slecht qua geluid).
Het probleem blijft dat de 3597 problemen heeft met het verwerken van grote hoeveelheden data via DAB+, je krijgt dan issues met kaartopbouw en dergelijke. Het is iets verbeterd met de laatste software versie maar het probleem bestaat nog steeds. Garmin lijkt er verder niet veel aan te doen en melden heeft geen zin omdat Garmin support alleen toestellen kan omruilen en pas na omruil wil kijken of ze het eventueel door kunnen geven aan de software afdeling.
TomTom Live is zeker veel gedetailleerder dan wat Garmin te bieden heeft maar de vrijheid die je met Garmin hebt qua toevoegen van eigen POI's en het eenvoudig maken van eigen routes heeft mij er van weerhouden om een TomTom te kopen.
Als je voornamelijk in Nederland onderweg bent dan zou ik de smartphone link kiezen zodat je voor 20 euro klaar bent. Let wel dat je dan afhankelijk van je telefoon soms moet kiezen tussen koppelen aan de Garmin of aan je carkit (de Garmin als carkit gebruike werkt belabberd slecht qua geluid).
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
Kan kloppen: dat is dezelfde info.meeder schreef:De DAB+ verkeersinfo van Garmin is erg goed en minstens zo gedetailleerd als de info die je via de smartphone link kunt krijgen.
Qua data: mijn indruk is dat het niet zozeer gaat om de hoeveelheid, maar dat er soms 'corrupte' data verstuurd worden. Ik heb het 'grijze' scherm althans ook wel meegemaakt op uitgesproken verkeersluwe momenten. En omgekeerd: probleemloos functioneren tijdens maximale verkeersdrukte.
Overigens heb ik zelf dat grijze scherm probleem al maandenlang niet meer gezien; vermoed dat dat opgelost is.
Inmiddels kun je in de nieuwe tomtom's vi MyDrive weer ov2 bestanden inladen (ergo: eigen poi's). Routes kan in een TT inderdaad niet.meeder schreef: toevoegen van eigen POI's
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Re: Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
Grijze schermen komen nog steeds voor maar wel veel minder. Ze hebben er wel aan gewerkt maar helemaal optimaal is het nog steeds niet.
Soms krijg ik het gevoel dat ze een beetje tegen de grenzen van het platform aanlopen qua processorkracht.
Soms krijg ik het gevoel dat ze een beetje tegen de grenzen van het platform aanlopen qua processorkracht.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
Zo lijkt het inderdaad, maar juist omdat het slechts incidenteel voorkomt is mijn indruk dat het gaat om een incidentele fout in de data (waardoor het toestel kennelijk zo hard aan het rekenen moet dat de grafische opbouw het nakijken heeft..)meeder schreef: Soms krijg ik het gevoel dat ze een beetje tegen de grenzen van het platform aanlopen qua processorkracht.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Re: Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
Je zou denken dat er wel ergens een mooie SoC uit een telefoon gepakt kan worden met voldoende rekenkracht en een fatsoenlijke GPU voor het grafische werk.
Ik ben benieuwd of de nuvicam het beter doet in dat opzicht, door de beeldverwerking zou die toch wel een snellere processor moeten hebben.
Ik ben benieuwd of de nuvicam het beter doet in dat opzicht, door de beeldverwerking zou die toch wel een snellere processor moeten hebben.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Nüvi 3597LMT ombouwen naar LMT-D?
als gezegd: ik denk niet dat het met rekenkracht cq de processor te maken heeft.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp