Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Omleiding

Als de toepassing specifiek in de auto is en gebruiksgemak belangrijker is als allerlei extra opties.

Omleiding

Berichtdoor CARO » 23 jun 2005 17:54

Heel misschien is er onderhand wat meer ervaring met de C320. Want wat te doen bij een plotselinge omleiding in een onbekende stad. Ik weet zeker,als je niets doet, dat de C320 je telkens opnieuw bij het uigangspunt, het begin van de omleiding terugbrengt. Moet je in zo'n situatie je GPS uitschakelen, wat warrig rondrijden en daarna je bestemming opnieuw invoeren in de hoop dat er een nieuwe route buiten de omleiding wordt aangemaakt. Of kies je ter plekke direct voor "omrijden" Ooit heb ik die functie gebruikt op een autoweg maar dat was een fiasco. Ik kwam toch telkens terug in de file die ik probeerde te ontlopen. Wie het weet mag het zeggen.Graag zelfs :roll:
Wie maar 'n èèn is en meer wil worden moet zien dat hij de nullen achter zich krijgt.
CARO
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 23 feb 2005 10:10

Berichtdoor yzf1kr » 23 jun 2005 18:13

Raar verhaal.

Wat dacht je van gewoon de "omleiding" borden volgen, en als je dan aan de andere kant van de afzetting komt zal de GPS vanzelf weer op de oude route komen.
De GPS zal je intussen wel alle kanten proberen uit te sturen, gewoon negeren en uiteindelijk kom je weer op de oude route uit.

Zo niet is er toch iets erstig mis met de route berekeningsprocedure van de c3x0. En ik denk dat dat niet het geval is.
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."
Avatar gebruiker
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1600
Geregistreerd: 2 jun 2004 07:06
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor Zwager » 23 jun 2005 20:01

In eerste instantie zal de ontvanger je via de korste weg weer op je route zetten. Maak een U_bocht of keer om zul je dan dus moeten negeren.
Als je verder weg komt van het punt vanwaar je bent afgeweken zal hij de kortste weg berekenen om je weer op je route te brengen.
Het apparaat heeft geen hersens en kan dus niet weten waarom je van je route afwijkt.
Zo werkt het volgens mij bij alle navigatie systemen.
Avatar gebruiker
Zwager
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1051
Geregistreerd: 29 apr 2004 18:50
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Hans Vaessen » 23 jun 2005 22:26

Voor dit soort situaties is de functie 'omrijden'. Helaas is bij de 3xx niet duidelijk welke afstand daarbij gehanteerd wordt, waar dit bij bijv. de 2610 instelbaar is.

De 3xx is een serie die bewust ontdaan is van allerlei features, teneinde het bedieningsgemak maximaal te houden.
In dit geval levert dat dus de beperking op dat je op dat moment wellicht toch op de borden moet rijden.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor CARO » 24 jun 2005 13:03

Dat de GPS probeert je alle kanten uit te sturen,dat je 'maak een "U-bocht" of "keer om" beter kunt negeren en dat je uiteindelijk op de omleidingsborden moet rijden begrijp ik en zal ik ook zeker doen. Dat zijn practische tips waar je iets mee kunt. Bedankt. Maar hoe moet dat bij het ontbreken van die borden. Eenmaal in Dortmund, eenmaal in Krefeld. In het centrum een afzetting,een gedwongen richtings-verandering naar rechts en dan niets meer. Geen enkele aanwijzing verder. Dan blijft mijn vraag: afzetten dat ding en ergens in een achterafstraat opnieuw de bestemming invoeren of toch die functie "omrijden" inschakelen. Ik had gehoopt dat iemand inmiddels die situatie concreet had meegemaakt. :twisted:
Wie maar 'n èèn is en meer wil worden moet zien dat hij de nullen achter zich krijgt.
CARO
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 23 feb 2005 10:10

Berichtdoor ReBel » 24 jun 2005 14:22

CARO schreef:Ik had gehoopt dat iemand inmiddels die situatie concreet had meegemaakt. :twisted:

Hoi CARO,

je begrijpt uit diverse reacties in dit, maar ook in een eerdere topic over de 320/330, dat je je eigen initiatief echt niet zo moet uitvlakken. Er is nog altijd een roze route-lijntje op je scherm, en ik weet niet of de 320/330 ook een 'wijzer' kent die steeds de goede kant op wijst om weer op de route te komen.
Zelf ben ik geen liefhebber van 'herberekenen' om diverse genoemde redenen en rijdt in die concrete situaties liever op eigen houtje weer terug richting route. Met de huidige generatie kleurenschermpjes kun je ver genoeg uitzoomen met behoud van (leesbaar) detail.
Duik vooral niet het eerste het beste steegje in om terug te komen op de route, maar probeer (zeker in de stad) de 'grotere' wegen te volgen.

Succes,
René.
ReBel
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 15 maart 2004 09:00

Berichtdoor CARO » 24 jun 2005 16:15

Ja René,misschien raak je op den duur een beetje lui of verwend. Zo van "laat dat ding maar werken dan kijk ik lekker rond". :? Dus er zit niks anders op dan het geluid naast je van de begeleidster zachter te zetten ( "ik dacht dat we met zo'n GPS nooit geen problemen meer zouden hebben") en op eigen initiatief zo snel mogelijk op de route trachten terug te komen.Weet je, mijn vorige SP lll gaf in ieder geval nog een Noord-Zuid richting aan met de kompasnaald. Zoiets zit niet op deze C320 dus je weet op een bepaald moment echt niet: waarheen leidt de weg!!. Maar je moet gewoon de ingevoerde route op je scherm zo ongeveer blijven volgen tot je vroeg of laat weer op de roze lijn terug bent. Dat bedoelde je toch hè. Bedankt tot hier iedereen. :D
Wie maar 'n èèn is en meer wil worden moet zien dat hij de nullen achter zich krijgt.
CARO
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 23 feb 2005 10:10

Berichtdoor yzf1kr » 24 jun 2005 18:07

Ik heb herbereknen wel altijd aanstaan.

Maar bij een omleiding zoom ik altijd een stuk uit en zoek een parallelweg of een weg die ongeveer in de juiste richtin loopt.

Na en paar honderd meter herberkend de 276c en probeerd je verderop weer op de oude route terug te brengen.
Ik weet natuurlijk niet hoe de C3x0 er mee omgaat.

Draait de kaart van de C3x0 niet mee met de rijrichting? Als het goed is staat er ook een kompas pijltje ergens op het scherm.
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."
Avatar gebruiker
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1600
Geregistreerd: 2 jun 2004 07:06
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor CARO » 24 jun 2005 18:50

De laatste keer dat ik een paralelle route wilde volgen draaide de kaart als een dolle in het rond. Dat kan ik me nog wel herinneren. Daar word je in zo'n gestresste situatie niet echt vrolijk van.
Maar misschien is dit een incident geweest.

En dat idee van herberekenen laten aanstaan is niet gek. Op het moment dat je GPS de route weer herkend en berekend heeft, voorbij de opstopping uiteraard, kun je direct de juiste weg gaan vervolgen.

Dat moet met de C320 sowieso mogelijk zijn want de herberekeningen rollen er in enkele seconden achter elkaar uit. Daar is dat apparaat werkelijk razendsnel in.
Wie maar 'n èèn is en meer wil worden moet zien dat hij de nullen achter zich krijgt.
CARO
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 23 feb 2005 10:10


Keer terug naar Garmin Drive en Nuvi serie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten