LMT-D verkeersinformatie

Als de toepassing specifiek in de auto is en gebruiksgemak belangrijker is als allerlei extra opties.
Plaats reactie
meeder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:16
Locatie: Doesburg

LMT-D verkeersinformatie

Bericht door meeder »

Wat is de huidige status van de verkeersinformatie via DAB op de Garmin toestellen.
Vorig jaar heb ik mijn 3598 LMT-D vervangen voor een TomTom Go6100 hoofdzakelijk vanwege de belabberde verkeersinformatie via DAB. Ik had heel veel spookfiles en er werden ook veel files niet gemeld.

Nu sta ik op het punt om de Go6100 te vervangen omdat de verkeersinfo dan wel enorm goed is, de rest van de software van TomTom is een ramp. Er zitten zoveel bugs in de software en TomTom wil gewoon fatsoenlijk iets doen aan deze bugs.
Ik moet het toestel minimaal 2x in de week een harde reset geven en 1x per maand moet je bijna een complete firmware herstel cq. factory reset doen.

Goede en betrouwbare verkeersinformatie is gewoon heel erg belangrijk voor mij. En tot deze tijd vorig jaar was deze bij Garmin erg slecht te noemen.

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2935
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door QuattroFrits »

Ik heb de Garmin Nuvi 2599 LMT-D en ben heel tevreden over de verkeersinformatie, deze zit er nooit ver naast.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Mzeist
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 620
Lid geworden op: 13 mei 2009 22:47
Locatie: Marcel, Zeist

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door Mzeist »

volgens MRGPS is de verkeersinfo van Garmin nog steeds een drama. Mijn ervaring is dat het wel iets beter is geworden laatste jaar, maar persoonlijk vaar (rij) ik er bepaald niet blind op. Als ik wil weten waar de files echt staan kijk ik wel op googlemaps.

Kijk even hier: https://www.mrgps.nl/garmin-of-tomtom/ Ergens halverwege vertelt Hans zijn mening over verkeersinfo op Garmin of Tom tom.
Laatst gewijzigd door Mzeist op 28 mei 2017 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Marcel.

Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT

meeder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:16
Locatie: Doesburg

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door meeder »

Daar was ik al bang voor.
Ik baal enorm van de brakke routering engine van TomTom maar de verkeersinformatie is nog steeds het belangrijkste voor mij.
En wat Hans in zijn artikel schrijft kan ik echt onderschrijven. TomTom traffic heeft mij al heel veel uren tijd bespaard in het jaar dat ik het gebruik.

Hunter6
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 30 mei 2005 23:26
Locatie: Oldenzaal

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door Hunter6 »

Ik rijdt nu al een tijdje met de verkeers info van Garmin rond (± 150.000 km), en heb besloten de eerste 3 jaren afstand te doen van de Garmin vanwege de belabberde verkeers info.
De bron van de info is absoluut niet betrouwbaar.

Op de snelweg is het nog acceptabel, houdt echter ook niet over, maar daarbuiten is het gewoon slecht.
Onlangs moest ik voor een begrafenis vanuit het oosten naar Eindhoven.
Was een doordeweekse dag rond 10:00 uur.
Komt er een melding van een file op de A50 binnen waarbij de vertragingstijd opliep tot wel 178 minuten. :shock:
Als je niet beter weet accepteer je dan elk alternatief want deze zal altijd een kortere reistijd opleveren.
Heb de melding uit ervaring maar genegeerd. En maar goed ook, er was zelfs van enige drukte geen sprake.

Op landweggetjes zijn er filemeldingen op locaties waarbij ik nagenoeg 100% zeker weet dat er zelfs nog nooit een file gestaan heeft ;-)

mmrizio
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2006 16:10

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door mmrizio »

We zijn weer een jaar verder. Ik heb een Drivelux 50 lmt-d gekocht, want ik wil goede verkeersinfo zonder m'n smartphone te gebruiken.

De eerste ervaringen waren redelijk: Vrij snel verkeersinfo ontvangst, maar de kwaliteit was matig. Het toestel schakelt automatisch terug naar het oude TMC signaal, als hij geen HD-traffic signaal kan ontvangen. De kwaliteit daarvan is bekend, dus die wilde ik juist vermijden. Nou, als je het toestel vastzet op BE-Mobile ontvangt hij rondom Utrecht dus geen verkeersinformatie.

Hoe doen jullie dat? Gewoon via Smartphone data ophalen?

Veldwachter
Berichten: 11
Lid geworden op: 7 apr 2016 11:44
Locatie: Rotterdam, NL

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door Veldwachter »

mmrizio schreef:We zijn weer een jaar verder. Ik heb een Drivelux 50 lmt-d gekocht, want ik wil goede verkeersinfo zonder m'n smartphone te gebruiken.

De eerste ervaringen waren redelijk: Vrij snel verkeersinfo ontvangst, maar de kwaliteit was matig. Het toestel schakelt automatisch terug naar het oude TMC signaal, als hij geen HD-traffic signaal kan ontvangen. De kwaliteit daarvan is bekend, dus die wilde ik juist vermijden. Nou, als je het toestel vastzet op BE-Mobile ontvangt hij rondom Utrecht dus geen verkeersinformatie.

Hoe doen jullie dat? Gewoon via Smartphone data ophalen?
Ik heb sinds dit weekend plots nergens in Nederland geen ontvangst meer van Garmin DAB+ / BeMobile :?

Waar ik mij bij deze DAB+ service nogal aan erger is het feit dat wegafsluitingen niet gemeld worden :cry:

mmrizio
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2006 16:10

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door mmrizio »

Ik zag vandaag op de Nuvi2599LMT-D ook geen BeMobile langskomen. Ik zal morgen eens op m'n Drivelux kijken.

mmrizio
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2006 16:10

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door mmrizio »

Volgens mij doet BE-Mobile het weer!

henk dzl
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2018 12:27

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door henk dzl »

Garmin Drivesmart 61 LMt-D : Wat zijn jullie ervaringen w.b. Verkeersinformatie, wanneer een Sim kaart in dit toestel wordt gebruikt? Heb je dan ook Data gebruik, zodat je beltegoed op de Sim Kaart moet hebben? Heb geen ervaring met deze Navigator, maar een groot scherm lijkt me wel prettig in gebruik.Bij voorbaat dank voor uw advies.

mmrizio
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2006 16:10

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door mmrizio »

Hij haalt de data uit radiosignalen, dus zonder SIM-kaart.

De ontvangst is in Nederland helaas slecht, en als hij wel signaal heeft is de kwaliteit van de ontvangen data ook een stuk minder dan die van Google/Waze en TomTom. En ik vermoed dat het ook niet meer goed gaat komen.Dus als verkeersinformatie belangrijk voor je is, kun je LMT-D links laten liggen. Of de smartphone verbinding gebruiken. Al weet ik niet of de kwaliteit daarvan wel beter is dan de data op BE-Mobile (LMT-D).

henk dzl
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2018 12:27

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door henk dzl »

Hartelijk dank voor alle info en advies. Ik moet onze Mio vervangen : hij springt steeds automatisch naar de Demo mode.
Heb reeds diverse types Navigator vergeleken : er is zo te zien geen enkele op de markt, welke een performance heeft van 100% . Wonen in het noorden van het land en staan in principe nooit in de file. Gaan slechts een paar keer per jaar naar het westen. Zal mijn vergelijkend waren onderzoek nog even oppakken.......
De Drive Lux 50 LMT D wordt niet meer verkocht.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: LMT-D verkeersinformatie

Bericht door RonalT »

Ik vraag me af waarom je reageert op een topic over filemeldingen terwijl filemeldingen voor jou niet echt belangrijk blijken te zijn. Als motorrijder vind ik het ook totaal niet belangrijk omdat ik over wegen rijd waar geen files staan of er toch geen filemeldingen gegeven worden....
Dus als ik je een advies mag geven maak je een lijstje met voor jou heel belangrijke dingen en minder belangrijke dingen. Aan de hand daarvan kan je een keuze maken of langsgaan bij Waypoint in Leek...
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Drive en Nuvi serie”