Ingebouwde oplaadbare lithium ion batterij

Als de toepassing specifiek in de auto is en gebruiksgemak belangrijker is als allerlei extra opties.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nicci
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 111
Lid geworden op: 6 sep 2005 02:34
Locatie: Bunde

Ingebouwde oplaadbare lithium ion batterij

Bericht door nicci »

De C320 is voorzien van een ingebouwde oplaadbare lithium ion batterij.
Wat is de levensduur van deze batterij en hoe moet/kan je hem dan vervangen.
Welke kosten zijn hieraan verbonden, ik las dat dit bij TomTom een niet geringe 175 euro kost.
Ik heb nl bij mijn laptop ondervonden dat de gebruikstijd van de oplaadbare lithium ion batterij binnen 1 jaar van dik 2 uur naar ca 15 minuten is teruggelopen waardoor deze in principe nog alleen bruikbaar is via de adaptor.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Eerlijk gezegd moet ik je op beide vragen het antwoord schuldig blijven.

Wel kan ik je melden dat Garmin al geruime tijd met de lion accu's werkt en we vooralsnog nooit enige signaal van terugloop hebben vernomen, laat staan vervanging.

Mocht het toch tot vervanging komen, dan zijn de kosten vaak inderdaad vrij hoog. Dat geldt ook bij toestellen met verwisselbare accu (heb ik bij mijn fotocamera gemerkt).
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
wurtel
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 442
Lid geworden op: 12 feb 2004 10:59
Locatie: Almelooo

Bericht door wurtel »

Het is verstandig om apparaten met Li-Ion accu regelmatig helemaal leeg te laten lopen. Dat komt niet echt door een "geheugen-effect" in de chemische samenstelling, maar doordat Li-Ion accu's ook wat elektronica aan boord hebben die de staat van lading / ontlading bijhoudt.

Die staat wordt met een bepaalde resolutie / nauwkeurigheid bijgehouden. Als er vaak een beetje ontladen wordt en dan weer opgeladen, dan kan het gebeuren dat de elektronica denkt te weten dat de lading b.v. 100% is, terwijl dat in werkelijkheid minder kan zijn. Het laden wordt dan voortijdig gestopt. Hoe vaker dit zich herhaalt, hoe minder de accu uiteindelijk geladen wordt wanneer die zogenaamd vol is.

Door de accu dan helemaal leeg te laten lopen, dan wordt in feite de staat van de lading opnieuw ge-ijkt, en zal een volgende lading veel effectiever zijn dan voorheen. Evt. moet dit een keertje herhaald worden als de accu "verwaarloosd" was.

Bij m'n laptop wordt dit eens per maand aangeraden, bij dagelijks gebruik (er is zelfs een speciaal utility in de Setup dat "battery rundown" heet, en die bepaalde energy-intensieve acties uitvoert totdat ie vanzelf uitgaat vanwege te weinig stroom. M'n laptop gebruik ik idd. zo'n beetje dagelijks, en na 15 maanden gaat de accu nog net zo lang mee.

Hoe vaak je je GPS ontvanger moet ontladen hangt ook af van hoe vaak je 'm gebruikt. Ga uit van elke 25 cycli (dus gebruik op accu en dan weer laden), een keer helemaal ontladen.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Drive en Nuvi serie”