Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

nuvi 350/hij (of zij liever ) vindt geen satelliet ????

Als de toepassing specifiek in de auto is en gebruiksgemak belangrijker is als allerlei extra opties.

Berichtdoor Hans Vaessen » 15 jun 2006 20:26

Tsja, ik kan van afstand niet zien wat er met je toestel aan de hand is. Ik weet wel dat het zowel voor het doen van een master reset als voor het laden van nieuwe firmware niet nodig is een toestel naar Frankrijk op te sturen.

Sterker: ik zou niet weten wat dat toestel in Frankrijk moet; behalve als het toestel afkomstig is van een internetwinkel die via parallelimport zijn toestellen betrekt van de Franse Garmin importeur.

Maar nogmaals: ik kan niet zien wat er met het toestel loos is. Behoudens de beginfase (icm WAAS) is dit geen structureel nuvi-probleem.
De genomen maatregelen zijn, ofschoon onnodig vertragend, correct. Heb je wellicht eigen POI-bestanden geladen die een probleem kunnen veroorzaken?? WAAS/Egnos ingeschakeld?? Anders toch maar weer retour naar Frankrijk vrees ik...
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor mattim » 15 jun 2006 21:22

Ik heb hem inderdaad via internet besteld. Als de Franse importeur "Premier Classe" is en op de Rue Des Raras 92000 Nanterre zit (dit adres staat nu als recente bestemming in mijn Nüvi), dan heb je helemaal gelijk. Maar goed, de toestellen komen allemaal uit de USA hebben de zelfde software en het maakt mijns inziens niet uit of ik hem via internet of bij b.v. Dixons koop.
Het probleem deed zich vanaf het allereerste moment voor (onder softwareversie 2.40). Nog voordat ik POI's en dergelijke had geïnstalleerd. Omdat ik op dit forum had gelezen dat dit probleem middels een update verholpen zou worden, heb ik braaf zitten wachten op de updates, netjes de updates geïnstalleerd doch alles zonder het gewenste resultaat. En ja, WAAS/EGNOS stond uit.
Uiteindelijk is ie dus via de leverancier naar Frankrijk geweest. En ik ben het dus helemaal met je eens, een master-reset en het updaten naar 3.30 had ik zelf (in 10 minuten) kunnen doen.
Garmin Nederland/Frankrijk/USA is bekend met dit probleem (ze beloven immers al geruime tijd om met een oplossing te komen). Ik hoop dat met mij veel Nüvi bezitters dit soort klachten op dit forum bekend maken. Ik hoop vervolgens dat Garmin dan eindelijk eens vaart zet achter het bieden van een oplossing van dit probleem.
mattim
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 feb 2006 17:29

Berichtdoor mattim » 15 jun 2006 21:33

Trouwens, Hans, in mijn bericht klinkt wat cynisme door. Dit is niet naar jou of jouw bedrijf bedoeld. Ik vind het fijn dat je de moeite neemt om te reageren :D .
Maar je kunt je misschien wel voorstellen dat ik na alle positieve berichten over dit toestel hoog gespannen verwachtingen had maar dat ik erg teleurgesteld ben in het falende product en de onmacht van Garmin om dit probleem op te lossen.
mattim
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 feb 2006 17:29

Berichtdoor Hans Vaessen » 15 jun 2006 22:22

Geen probleem hoor. Ik begrijp wat je bedoelt. En het is vervelend als het toestel niet doet wat je ervan verwacht. Het valt me op ook op andere fora op het net te lezen over ontvangstproblemen van de Nuvi.

Kijk: wij zijn als waypoint een type bedrijf dat vrij direct contact heeft met klanten. Als er een probleem met een toestel is dan belt men meestal eerst ons, zelfs alvorens zelf op zoek te gaan naar de oplossing. Als de Nuvi structurele problemen had, dan zouden we dat weten, want dan hadden we al honderden reacties gehad. In het begin was er het 'tunnel-probleem', maar daar horen we amper meer over.
Naar onze indruk zijn de kinderziektes er nu uit, vandaar dat we bij vragen toch weer opnieuw wijzen op firmware een Waas/Egnos.

Hoe dan ook: persoonlijk ben ik nooit zo gecharmeerd van een leverancier die uit onkunde mij een apparaat 1 maand laat missen voor iets dat ik ook zelf aan de telefoon had kunnen doen.
Van de andere kant: we weten dat er ook veel Nuvi's door anwb vekocht zijn, en dat we vanuit die hoek toch vrij weinig vragen zien; veelal zijn dat toch de parallel-import internetwinkels (en nee: premier classe is niet de Franse importeur). Mogelijk dat de initiele kaartinstallatie of taalkeuze van invloed is.

Mijn advies: kijk op www.garmin.com naar de meest recente firmware en installeer die; doe een reset en laad een betrouwbare POI-file om alle mogelijke oorzaken uit te sluiten. Dan zou je nuvi toch echt zonder problemen moeten werken.

Voor wat het waard is: m'n moeder heeft 'm ook (de nuvi 350), en geloof me: als ik er niet van overtuigd was dat dat echt de beste was dan had ze een andere (ik weet: dat klinkt erg verdacht verkoper-achtig, maar is toch echt waar...)

Tot slot: de onmacht van garmin lijkt in jouw geval toch echt ergens in de garmin-distributieketen te liggen. En bij internet-aankoop kan de keten tot het punt van deskundigheid net even iets langer zijn.. Zal wellicht iets meer geduld vergen, maar komt vast in orde!
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor mattim » 15 jun 2006 23:06

3.30 is geïnstalleerd. Poi's verwijderd. Reset uitgevoerd. Klacht niet verholpen.
In de Garmin map heb ik, naast de mappen: POI, Vehicle, Voice en Waipoints, 4 bestanden staan van het type "IZArc IMG Archive" zoals: 006B048201, 006B047800, gmapprom en gmapbmap.
Horen die IZArc bestander er te staan?
mattim
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 feb 2006 17:29

Berichtdoor terpie » 15 jun 2006 23:58

mattim schreef:In de Garmin map heb ik, naast de mappen: POI, Vehicle, Voice en Waipoints, 4 bestanden staan van het type "IZArc IMG Archive" zoals: 006B048201, 006B047800, gmapprom en gmapbmap.
Horen die IZArc bestander er te staan?


006B048201, 006B047800 zijn bestanden met de .bin extensie.
gmapprom en gmapbmap zijn bestanden met de .img extensie.
Die bestanden horen daar te staan.

Als je na een master reset en firmware update met default instelling
nog steeds het probleem hebt dat ie soms vastloopt lijkt het me toch
een hardware probleem. Het zou goed kunnen dat bv. het geheugen niet
helemaal goed is. Op het moment dat de software het foutieve deel
van het geheugen gebruikt loopt het vast.

Je zou eens het diagnose scherm kunnen opstarten. Dit doe je door op
het hoofdscherm een 8 tal seconden rechtsboven op het scherm te drukken
(+/- 8 secondes je vinger op de klok houden).
Op het eerste scherm wat je dan ziet kun je zien dat er een aantal testjes
worden uitgevoerd waaronder RAM (geheugen) test.
Door het aparaat uit te zetten ga je weer uit het diagnose scherm.
Martin
terpie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 4 apr 2005 00:41

Berichtdoor Urslau » 16 jun 2006 03:05

Heb eens gegoogeld en ik kwam uit bij www.izarc.org. Het is blijkbaar een soort winzip cq winrar programma. "IZArc is the ultimate archive utility supports many archive formats like: ....BIN..."
Ergo: Blijkbaar heb je dat programma op je pc staan en worden die bestanden door je pc herkend als archive.
Groeten Etienne
nüvi350 & 60CSx + Topo NL + Topo A + CNv9NT + Eneloop accu's + invisibleSHIELD screen protectors
Avatar gebruiker
Urslau
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 514
Geregistreerd: 8 maart 2006 11:58

Berichtdoor Erik Janssen » 16 jun 2006 11:17

mattim schreef:Ik heb eerder ook al eens gemeld dat mijn Nüvi 350 vaak vastloopt bij het opstarten en hij dan geen satellieten wil gaan zoeken. Op 15-5-06 Nüvi opgestuurd voor garantie/reparatie. Op 15-6-06 (na precies een maand dus) terug gekregen met de melding dat ze een master-reset hebben gedaan en een update hebben geïnstalleerd. (Daarvoor is hij naar Frankrijk gestuurd.) Storing is niet verholpen!!! Bij derder keer opstarten liep hij weer vast! :evil:
Ik krijg inmiddels grote twijfels aan de kwaliteit van het apparaat en de service van Garmin. :cry:


Voor wat het waard is :

Na aanschaf van mijn Nuvi 350 was ik erg teleurgesteld over het apparaat omdat het apparaat drie tot vier minuten naar satelieten zocht in de auto. Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar Notter. Ze hadden meteen de oplossing: warmtewerende voorruit was de oorzaak, ik moet de Nuvi tijdens het opstarten even bij de achteruitkijkspiegel houden. Na deze tip heb ik geen problemen meer.

Ik denk niet dat jouw probleem hierdoor wordt veroorzaakt. Ik dacht zelf wel enige tijd dat ik met soortgelijke problemen van doen had dus het loont de moeite om te kijken of het gedrag ook buiten de auto hetzelfde is.
Erik Janssen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 6 maart 2006 18:34

Berichtdoor Urslau » 16 jun 2006 12:37

Rare suggestie van mij misschien hoor maareh..
Is de nuvi al eens gereset en daarna in staat geweest om de almanak goed te vullen? :roll:
Groeten Etienne
nüvi350 & 60CSx + Topo NL + Topo A + CNv9NT + Eneloop accu's + invisibleSHIELD screen protectors
Avatar gebruiker
Urslau
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 514
Geregistreerd: 8 maart 2006 11:58

Berichtdoor mattim » 16 jun 2006 16:54

Ja, het reset-knopje aan de achterkant wordt dagelijks een aantal keren gebruikt. Master-reset ook al een paar keer uitgevoerd. Bij de diagnose meldt hij dat het geheugen allemaal ok is.
Ik heb al weer contact gehad met de leverancier. Zij gaan overleggen of ie nog een keer naar de importeur moet ( :evil: weer 4 weken zonder Nüvi) of dat ze hem meteen omruilen.
Opm: Ik vraag me af wat ze bij de importeur willen repareren, dat hebben ze toch al gedaan!
mattim
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 feb 2006 17:29

Berichtdoor Urslau » 16 jun 2006 17:27

Ik vermoed dat dat juist wel eens van invloed kan zijn. Zover ik weet is na een reset is de almanak leeg. Deze dient zich te vullen. Om deze goed gevuld te krijgen is mij verteld dat de nuvi 30 minuten goed zicht moet hebben en niet verplaatst mag worden. Daarna hoef je hem niet meer te resetten.
Dit is volgens mij de juiste volgorde bij ingebruikname voor de eerste keer/ na een reset: (please correct me if I'm wrong)
    Klep naar beneden
    Waypoints backuppen
    Handmatig de nieuwste firmware erop zetten (dus zonder webupdater)
    Paar keer laten opstarten (aan/uit/aan/uit)
    Reset uitvoeren
    Instellingen weer goed zetten waarbij WAAS uit blijft staan.
    Naar buiten lopen naar een plek met vrij zicht.
    Klep openen
    30 minuten laten zoeken zodat de almanak goed gevuld wordt.
    Nu is de nuvi klaar voor gebruik.

NB: bij normaal gebruik eerst even 30 seconden een fix laten krijgen alvorens te gaan rijden.
Groeten Etienne
nüvi350 & 60CSx + Topo NL + Topo A + CNv9NT + Eneloop accu's + invisibleSHIELD screen protectors
Avatar gebruiker
Urslau
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 514
Geregistreerd: 8 maart 2006 11:58

Berichtdoor mattim » 20 jun 2006 21:02

Hoi Etienne. Ik heb jouw voorstel uitgeprobeerd. Hij heeft nu wel veel sneller een fix, maar... het probleem is jammer genoeg niet opgelost. Bedankt voor je reactie en de uitleg inzake de registers.
mattim
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 feb 2006 17:29

Berichtdoor Urslau » 21 jun 2006 00:38

Eh...rare vraag hoor maareh: Je reset hem toch niet meer elke dag he? Mijn inziens zou dit nl. niet nodig zijn. Als de almanak nl. leeg is weet hij niet meer welke satellieten hij zou moeten aantreffen.
(Die van mij is nog nooit gereset, op 1 keer na door een firmware update.)
Groeten Etienne
nüvi350 & 60CSx + Topo NL + Topo A + CNv9NT + Eneloop accu's + invisibleSHIELD screen protectors
Avatar gebruiker
Urslau
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 514
Geregistreerd: 8 maart 2006 11:58

Berichtdoor mattim » 21 jun 2006 17:10

Jawel, nadat ik jouw instructies had uitgevoerd pakte hij drie keer achter elkaar wèl satelietten. De vierde keer liep hij weer vast (zoals ik op 9 Mrt 2006 heb beschreven). Als hij vastloopt dan zie ik dat bij het opstarten al want dan meldt hij altijd:"bijwerken GPS software".
mattim
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 feb 2006 17:29

Berichtdoor Urslau » 21 jun 2006 17:43

mattim schreef:..."bijwerken GPS software".

Klinkt als dat er iets nog niet goed zit met de firmware. Misschien een idee om nogmaals (handmatig) firmware 3.30 eroverheen te zetten.
Groeten Etienne
nüvi350 & 60CSx + Topo NL + Topo A + CNv9NT + Eneloop accu's + invisibleSHIELD screen protectors
Avatar gebruiker
Urslau
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 514
Geregistreerd: 8 maart 2006 11:58

VorigeVolgende

Keer terug naar Garmin Drive en Nuvi serie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten