Routes voor de Tomtom

Wie kent TomTom niet?
De 300/500 en 700 voor de auto, de Rider voor de motor.
Gebruikersavatar
Folkishpeter
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 mar 2004 11:27
Locatie: Enschede

Routes voor de Tomtom

Bericht door Folkishpeter »

Je kunt ook zelf route's voor de Tomtom zelf op je computer maken met deze software. Veel plezier ermee.
De Tukker

montana 650+lu , NuviCam + LU

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Maar ook met deze of deze of deze
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
Folkishpeter
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 mar 2004 11:27
Locatie: Enschede

Bericht door Folkishpeter »

Er is dus gelukkig keus genoeg voor de TT, maar ik houd het nog steeds liever bij mapsource.
De Tukker

montana 650+lu , NuviCam + LU

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Ja inderdaad, met mapsource kan het ook. FF opslaan als GPX en dan met ITNConv omzetten naar ITN. Werkt als een charme.

Maar meest belangrijke is de keuze voro routebepaling op de TT en dat is kiezen voor wegen met maximum snelheid van .... in NL 80, BE 90 en DE 100

Dan zul j enooit de snelweg op gestuurd worden, maar ook geen zandweggetjes. Wel dient een route niet te weinig routepunten te bevatten. De veel is neit erg, dan kan de route gewoon door ITNConv in meerdere deel routes gehakt worden. Zo blijft een route intact.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

christc
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 990
Lid geworden op: 4 mar 2006 13:18

Bericht door christc »

Scheurneus schreef: Maar meest belangrijke is de keuze voro routebepaling op de TT en dat is kiezen voor wegen met maximum snelheid van .... in NL 80, BE 90 en DE 100

Dan zul j enooit de snelweg op gestuurd worden, maar ook geen zandweggetjes.
Marco,

Waarom niet gewoon kiezen voor "Vermijd snelwegen"? Bij een TT volstaat dat immers ook om snelwegen te vermijden.

groet,
Christ

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Vermijden snelweg kan, maar wat we hebben uitgevonden is dat er dan toch nog meer een voorkeur is voor provinciale wegen.

Vooral bij routes gemaakt met Garmin Mapsource is het volgen van de vertaalde route beter met Wegen tot bepaalde snelheid dan met Vermijden snelwegen. Mr. M heeft dit ervaren in juli tijdens een Franse Ardennen weekend, en ik heb laatst 300km route gereden door Duitsland met op mijn stuur een Zümo en achter me iemand met een TTR en die TTR volgde de route beter bij Wegen tot 100km. Hij begon met vermijden snelwegen, maar dan herberekend de TT regelmatig omdat die net ff langer rechtdoor gaat of eerder rechts/links. Komt uiteindelijk wel weer op de route.

Geen enorme verschillen, dat niet, maar wel verschillen.

Als of vermijden snelwegen meer rekening houd met snellere wegen en daar ook overheen wil, terwijl bij Wegen tot snelheid mogelijk allemaal hetzelfde worden gezet als prioriteit en daardoor net een beter (of mooiere) route weet te maken.
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

christc
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 990
Lid geworden op: 4 mar 2006 13:18

Bericht door christc »

Scheurneus schreef: Als of vermijden snelwegen meer rekening houd met snellere wegen en daar ook overheen wil, terwijl bij Wegen tot snelheid mogelijk allemaal hetzelfde worden gezet als prioriteit en daardoor net een beter (of mooiere) route weet te maken.
Toch zit hier wel een addertje onder het gras lijkt me.
Als je nl. kiest voor "vermijd snelwegen" kom je nooit op een snelweg (althans nog niet meegemaakt met TT).

Bij wegen met beperkte snelheid kan dit wél gebeuren. Ik denk dat er dan sprake is van een kaartfout, in die zin dat er een "verkeerde" snelheid is toegekend aan een bepaald (snel)weg.

Ik denk dat bij "vermijden snelwegen" de snelwegen op een andere manier herkend worden dan alleen op basis van de maximum snelheid; anders kan ik bovenstaande ook niet verklaren. Iemand?

groet,
Christ

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Is er al iemand die gezocht heeft op Google of TomTom site of in handleidingen wat nou het verschil is?

Wan ergens zal toch wel een design notitie te vinden of te vragen zijn wat nu de exacte verschillen zijn tussen Vermijden snelwegen en Beperkte snelheid.

Mijn antwoorden zijn gebaseerd op wat praktij ervaring en een vermoeden van werking.

Aan de andere kant, als het tussen deze 2 interessant is om te weten, dan is het voor alle 6 route soorten interessant om te weten.

Zou wel aardig zijn als ze die hier plaatste: http://www.tomtomsecrets.com/
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

Bij Beperkte Snelheid gaat ie soms over snelwegen idd. Dan pakt ie de shortcut. Anders, over niet snelwegen, was het 35 km omrijden en dat vond ie waarschijnlijk teveel, want 3 km snelweg levert dan veel tijdwinst op. Ik denk dat de snelwegen echt als snelweg in de kaart moeten staan. Dan vermijdt ie ze.

Met vermijden snelweg kom ik nooit (tot heden) op een snelweg.
Denk dus afhankelijk van de kaart-info. Dat verklaart ook het Garmin algoritme die de EU taal van snelwegen op de kaart anders intepreteert.

(Verschil tussen US en EU benaming wegen).

De kaart is dus 'leading'.

Maar wellicht de Secret Services (TT5) benaderen :D

christc
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 990
Lid geworden op: 4 mar 2006 13:18

Bericht door christc »

Scheurneus schreef:Is er al iemand die gezocht heeft op Google of TomTom site of in handleidingen wat nou het verschil is?

Wan ergens zal toch wel een design notitie te vinden of te vragen zijn wat nu de exacte verschillen zijn tussen Vermijden snelwegen en Beperkte snelheid.
Grappig.

Ik heb eens in de handleiding van TT Navigator 5 gekeken.
Beperkte snelheid heeft tot gevolg dat de snelste route voor voertuigen met beperkte topsnelheid wordt gekozen.

Dit is net even anders dan ikzelf in eerste instantie aannam (ik gebruik de functie eigenlijk nooit).
Ik ging er nl. vanuit dat als je bv kiest voor 80 km/uur, er dan geen wegen in de route voorkomen waar je sneller mag dan 80 km/h.
Nee dus; er wordt dan nl. vanuit gegaan dat het voertuig waar je mee rijdt niet harder kan dan 80 km/h. Vandaar dat als je kiest voor 60 km/h je geen snelwegen tegenkomt in de route, maar als je kiest voor 80 km/h dit wel mogelijk is (blijkt ook uit enkele voorbeelden die ik even probeerde).

groet,
Christ

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Ahh, dus eigenlijk is deze stand voor scoot mobielen en tracktoren

Max 20 of Max 40 :lol:
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

christc
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 990
Lid geworden op: 4 mar 2006 13:18

Bericht door christc »

Het kan m.i. wel fout gaan als van bepaalde wegen de status niet bekend is (althans, ik veronderstel dat daarin het probleem zit).

Ik zie nu bv dat ik met een voertuig met een max. snelheid van 40 km/h over een autoweg (niet autosnelweg) gestuurd wordt (mag niet volgens mij).
Deze functie lijkt me dus onbetrouwbaar en ik kan slechts de conclusie trekken dat je als "normale" automobilist of motorrijder veel beter af bent met de functie "vermijd snelwegen"; die functie werkt nl. perfect. Je weet dan precies waar je aan toe bent; wat deze functie betreft heb ik zoals gezegd de Rider nog nooit op een fout kunnen betrappen.

groet,
Christ

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Bericht door Scheurneus »

Euuuhhh, tsja als je voor 100% zekerheid gaat en vooral zelf niet wilt nadenken en absoluut niet van verrassingen houd, ja, dan heb je gelijk.

Maar hoe groot schat je de kans in dat een snelheidsklasse van een snelweg als fout in het kaartmateriaal zal zitten? Heel erg klein volgens mij. Kaartfouten zitten voornamelijk in de kleine tot zeer kleine weggetjes. Alle snel-, hoofd- en provinciale wegen zijn gewoon goed geïnventariseerd.

En als je (bij wijze van spreken) toch eens met een tractor voor een snelweg staat, dan gewoon op de knop omrijden tikken en alles komt weer goed. Er is altijd een (goed) alternatief te vinden.

Maar waar het eigenlijk om ging was hoe goed volgt een TomTom een geconverteerde Garmin route die met ITNConv is geconverteerd. En dat gaat heel erg goed, dus je heb een goede route met eigenlijk geen snelweg of zandwegen erin en dan de route volgen, samen met een Garmin gebruiker ga je als TomTommer rijden. En dan toch is de stand Beperkte snelheid beter dan vermijd snelwegen.

Done that, been there and proved it. :wink:
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

Ik gebruikte deze optie met routes van OnRoute rond Winterberg. Kant en klare. Men zegt 'korste route' nemen, maar dan ontmoette ik veel Anlieger frei wegen. Vervolgens op Beperkte Snelheid 80, dan vermijd je net die kleine lokale weggetjes waar je toch niet in mag.
Ik hev de optie Vermijd Snelwegen daar niet geprobeerd, maar wellicht werkt dat ook.
Dit weekend kamperen in Duitsland met 200 Km route. Zal het es effe proberen.

gr M

christc
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 990
Lid geworden op: 4 mar 2006 13:18

Bericht door christc »

Scheurneus schreef: Kaartfouten zitten voornamelijk in de kleine tot zeer kleine weggetjes. Alle snel-, hoofd- en provinciale wegen zijn gewoon goed geïnventariseerd.

Maar waar het eigenlijk om ging was hoe goed volgt een TomTom een geconverteerde Garmin route die met ITNConv is geconverteerd. En dat gaat heel erg goed, dus je heb een goede route met eigenlijk geen snelweg of zandwegen erin en dan de route volgen, samen met een Garmin gebruiker ga je als TomTommer rijden. En dan toch is de stand Beperkte snelheid beter dan vermijd snelwegen.
Marco,

Ik neem meteen van je aan dat op die manier die je omschrijft de TT de Garmin het beste volgt.
Ook vind ik het niet zo'n punt een keer anders te moeten rijden dan gepland; hiertoe gebruik ik nl. ook wel eens de optie "kortste route" (niet zozeer in een uitgezette route, maar gewoon soms eens onderweg; zien wat ik tegenkom....); ik weet wat ik kan verwachten en "gehoorzaam" dan nu en dan niet aan mijn TT (zandpaden!) :wink: Soms levert het verrassende dingen op.

Dat alle hoofd- en provinciale wegen gewoon goed geïnventariseerd zijn qua snelheidsklasse bestrijd ik echter wel. Met name in Nederland en België is dit zeer vaak mis. Vooral 80 km/h-wegen die teruggebracht zijn naar 60 km/h komen zeer veelvuldig voor en het zijn niet de enige. De écht kleine weggetjes zijn qua snelheidsklasse vaak níet geïnventariseerd. Hoe het met Duitsland zit weet ik niet.

Voor tevoren uitgezette routes heb ik zeer goede ervaringen met de optie "vermijd snelwegen" (Ook voor van A naar B routes als ik niet op een snelweg wil komen). Ik zal komend seizoen eens wat meer gaan proberen met de optie "beperkte snelheid"; het geeft overigens ook eigenlijk geen risico, omdat een motorrijder op vrijwel elke wegsoort mag rijden, dit in tegenstelling tot een tractor. Wie weet word ik een nóg blijdere motorrijder... :wink:

groet,
Christ

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider en autonavigatie”