"TomTom tipt politie over verkeersmisbruik" (Bron:
- Navigatornl
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 1 apr 2010 14:05
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
"TomTom tipt politie over verkeersmisbruik" (Bron:
De politie blijkt gegevens van TomToms te gebruiken om plekken voor snelheidscontroles te bepalen en locaties voor flitspalen te kiezen. Bijna de helft van de politiekorpsen gebruikt deze nieuwe werkwijze.
Dit schrijft het AD vandaag. Veel TomTom-gebruikers weten niet
dat hun rijgegevens door het navigatiebedrijf via een tussenbedrijf
worden doorverkocht aan de politie.
In de gebruiksvoorwaarden staat alleen dat gegevens aan derden
kunnen worden verstrekt. Een soortgelijke melding is er ook als de
gebruiker nieuwe gegevens via zijn computer invoert in de TomTom.
Daarbij staat niet dat dit de politie kan zijn.
TomTom is in Nederland marktleider op het gebied van navigatiesystemen. De ANWB vindt dat klanten van TomTom duidelijker moeten worden geïnformeerd over de werkwijze.
'De gebruiker beseft ongetwijfeld niet dat hijzelf de politie informeert.
Dat mag niet op slinkse wijze gebeuren,' zegt een woordvoerder van de ANWB tegen de krant.
Dit schrijft het AD vandaag. Veel TomTom-gebruikers weten niet
dat hun rijgegevens door het navigatiebedrijf via een tussenbedrijf
worden doorverkocht aan de politie.
In de gebruiksvoorwaarden staat alleen dat gegevens aan derden
kunnen worden verstrekt. Een soortgelijke melding is er ook als de
gebruiker nieuwe gegevens via zijn computer invoert in de TomTom.
Daarbij staat niet dat dit de politie kan zijn.
TomTom is in Nederland marktleider op het gebied van navigatiesystemen. De ANWB vindt dat klanten van TomTom duidelijker moeten worden geïnformeerd over de werkwijze.
'De gebruiker beseft ongetwijfeld niet dat hijzelf de politie informeert.
Dat mag niet op slinkse wijze gebeuren,' zegt een woordvoerder van de ANWB tegen de krant.
BMW K1300GT | 2010 | 26000km | Nolan B5 |Zumo 595LM | http://www.iroquois.com |
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 30 sep 2005 15:44
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
gegevens
Ik vind dit buitengewoon "buiten alle proporties" stiekem gegevens van je klanten verkopen. Gelukkig heb ik het "vinkje" en dus de toestemming om deze gegevens zogenaamd om het product te verbeteren niet aangevinkt. De TT wordt uitsluitend door mijn dochter gebruikt, zelf gebruik ik een Garmin, maar als het ding ooit vervangen moet worden heeft TT een gebruiker/klant minder.
Ben
Ben
BMW 1200RT (2005), Zumo 350LM, Nikon D750, Sony Cyber-shot WX50, Dakota 20 en Nuvi 1340
- peterkraai
- WayPoint relatie
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 24 mei 2007 21:09
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 30 sep 2005 15:44
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Ik denk het niet, als ze stiekem met vinkje al verkopen zijn ze ook niet te beroerd om het zonder ook te doen en is het dus mooi dat er organisaties zijn die het naar buiten brengen dan kun je zelf bedenken of je met TT door wil gaan of niet.peterkraai schreef:En denk je dat zo'n vinkje helpt?
Ben
BMW 1200RT (2005), Zumo 350LM, Nikon D750, Sony Cyber-shot WX50, Dakota 20 en Nuvi 1340
Och ja, denk je nou echt dat Microsoft jouw foutmeldingen alleen maar gaat gebruiken voor haar eigen onderhoud van bestanden?
Hetzelfde geldt ook voor TomTom. Er is volgens mij geen wet tegen het vergaren van snelheden op de openbare weg op anonieme wijze.
Hetzelfde geldt ook voor TomTom. Er is volgens mij geen wet tegen het vergaren van snelheden op de openbare weg op anonieme wijze.
garmin 2610 op RODE vfr vtec en zumo 660 op dezelfde motor.
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 30 sep 2005 15:44
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Er bestaat zo iets als "onder valse voorwendsels" en "misleiding" beide verwijtbare gedragingen.VFROOD schreef:Och ja, denk je nou echt dat Microsoft jouw foutmeldingen alleen maar gaat gebruiken voor haar eigen onderhoud van bestanden?
Hetzelfde geldt ook voor TomTom. Er is volgens mij geen wet tegen het vergaren van snelheden op de openbare weg op anonieme wijze.
Ben
BMW 1200RT (2005), Zumo 350LM, Nikon D750, Sony Cyber-shot WX50, Dakota 20 en Nuvi 1340
- Scheurneus
- Berichten: 9194
- Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
- Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
- Contacteer:
[knoppel in hoederhok]
Garmin verzameld ook statistieken!
MyDashboard vraagt ook om je toestemming!
[/knoppel in hoederhok]
Garmin verzameld ook statistieken!
MyDashboard vraagt ook om je toestemming!
[/knoppel in hoederhok]
Marco
Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120
Zie ook mijn eigen kennisforum.
Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120
Zie ook mijn eigen kennisforum.
Wat moeten ze er dan in zetten: we geven geven de informatie wel aan Linke Loetje en aan Schele Gerrit maar niet aan de politie?In de gebruiksvoorwaarden staat alleen dat gegevens aan derden
kunnen worden verstrekt. Een soortgelijke melding is er ook als de
gebruiker nieuwe gegevens via zijn computer invoert in de TomTom.
Daarbij staat niet dat dit de politie kan zijn.
Hans, Nuvi 760, Oregon 400T, Nuvi 2599 LMT-D
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Ik heb er wel eens eerder over geschreven meen ik: tomtom doet dit al jaaaaren. Aanvankelijk zonder er ook maar ìets over te melden c.q. toestemming te vragen. Ik heb daar wel eens mijn verbazing over uitgesproken.
Tegenwoordig wordt het wèl gemeld; maar niet al te nadrukkelijk.
En inderdaad: als je daar toestemming voor geeft (default staat het uit) vraagt ook Garmin het.
Beiden beloven de data ge-anonimiseerd te gebruiken en op te slaan. Maw: niemand kan op basis hiervan nagaan wie waar wanneer was. Althans: dat is wat men belooft. Het is echter de vraag in hoeverre hier toezicht op is.
Wat het is op z'n minst twijfelachtig dat TomTom zegt niet te weten dat een 'derde partij' aan wie zij leveren aan de politie doorlevert.
En dan vraag ik me ook héél sterk af hoe anoniem die data werkelijk zijn. Uiteindelijk is het gewoon een verzameling tracks. En als die tracks als 'set' bij elkaar blijven is het in de regel niet moeilijk ten minste het adres van de eigenaar terug te vinden: daar zullen de meeste tracks immers starten en eindigen.
In theorie zou de politie je dan achteraf een snelheidsprent kunnen sturen. Maar bovendien: zien dat jij op 'het moment van de moord' inderdaad met je auto op drie meter afstand stilstond.
Nu ben ik er allicht groot voorstander van dat die moordenaar gevonden wordt, maar dit staat op zo'n gespannen voet met de privacywetgeving dat hier best nog wel eens wat kamervraagjes over zouden kunnen komen...
Het verzamelen van die data an sich is overigens nog niet zo gek: met name om historische verkeerspatronen te kunnen vastleggen en daarop de routecalculatie te kunnen aanpassen. Maar 'there's more than meets te eye'. Hopen dat Bin Laden binnenkort z'n firmware nog een keer update..
Tegenwoordig wordt het wèl gemeld; maar niet al te nadrukkelijk.
En inderdaad: als je daar toestemming voor geeft (default staat het uit) vraagt ook Garmin het.
Beiden beloven de data ge-anonimiseerd te gebruiken en op te slaan. Maw: niemand kan op basis hiervan nagaan wie waar wanneer was. Althans: dat is wat men belooft. Het is echter de vraag in hoeverre hier toezicht op is.
Wat het is op z'n minst twijfelachtig dat TomTom zegt niet te weten dat een 'derde partij' aan wie zij leveren aan de politie doorlevert.
En dan vraag ik me ook héél sterk af hoe anoniem die data werkelijk zijn. Uiteindelijk is het gewoon een verzameling tracks. En als die tracks als 'set' bij elkaar blijven is het in de regel niet moeilijk ten minste het adres van de eigenaar terug te vinden: daar zullen de meeste tracks immers starten en eindigen.
In theorie zou de politie je dan achteraf een snelheidsprent kunnen sturen. Maar bovendien: zien dat jij op 'het moment van de moord' inderdaad met je auto op drie meter afstand stilstond.
Nu ben ik er allicht groot voorstander van dat die moordenaar gevonden wordt, maar dit staat op zo'n gespannen voet met de privacywetgeving dat hier best nog wel eens wat kamervraagjes over zouden kunnen komen...
Het verzamelen van die data an sich is overigens nog niet zo gek: met name om historische verkeerspatronen te kunnen vastleggen en daarop de routecalculatie te kunnen aanpassen. Maar 'there's more than meets te eye'. Hopen dat Bin Laden binnenkort z'n firmware nog een keer update..
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22861
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
zijn het tracks die ze leveren of data die uit de tracks is gehaald?
Als ze alleen zeggen dat het tussen 08:00 en 09:00 op een bepaald stuk van de A huppeldepup veel verkeer was met < 5km / h is dat niet zo'n probleem,
als ze ook melden dat er op de afsluitdijk veel met dik 189km/h rijdt vinden sommigen dat minder leuk maar op die manier is het redelijk neutrale data.
als ze echter complete tracks aanleveren dan zijn ze nog erger bezig dan de iPaq (dan mag straks de overheid van de kamer ook geen TT meer gebruiken )
edit: kennelijk heeft de forumsoftware problemen met <en>> want ik heb mijn tekst al 3 keer gecorrigeerd en telkens viel er een deel uit.
Als ze alleen zeggen dat het tussen 08:00 en 09:00 op een bepaald stuk van de A huppeldepup veel verkeer was met < 5km / h is dat niet zo'n probleem,
als ze ook melden dat er op de afsluitdijk veel met dik 189km/h rijdt vinden sommigen dat minder leuk maar op die manier is het redelijk neutrale data.
als ze echter complete tracks aanleveren dan zijn ze nog erger bezig dan de iPaq (dan mag straks de overheid van de kamer ook geen TT meer gebruiken )
edit: kennelijk heeft de forumsoftware problemen met <en>> want ik heb mijn tekst al 3 keer gecorrigeerd en telkens viel er een deel uit.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Ach, ik heb met mijn 2610 wel eens een track geproduceerd, dat ik regelmatig 240 per uur met uitschieters naar 860 en 980 km/uur reed. De informatie zal op dat niveau absoluut niet betrouwbaar zijn. Bovendien is de apparatuur niet geijkt.
Voor wat betreft de privacygevoeligheid als er gewoon tracks worden geleverd en doorgeleverd, ben ik het met je eens.
Ik vermoed echter dat ze gewoon doorgeven 100 auto's rijden op punt X 120 km per uur.
Voor wat betreft de privacygevoeligheid als er gewoon tracks worden geleverd en doorgeleverd, ben ik het met je eens.
Ik vermoed echter dat ze gewoon doorgeven 100 auto's rijden op punt X 120 km per uur.
garmin 2610 op RODE vfr vtec en zumo 660 op dezelfde motor.
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!
- Jacob_Bax
- WayPoint relatie
- Berichten: 6906
- Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Hopelijk staat "plaats op weg" fabrieksmatig "aan" bij de tomtom, anders staan ze straks met hun radar apparatuur langs de fietspaden te controleren, of worden er 6 pads fietspaden aangelegd waar je 130 mag.
Dat is altijd al zo geweestHaWee schreef:edit: kennelijk heeft de forumsoftware problemen met <en>> want ik heb mijn tekst al 3 keer gecorrigeerd en telkens viel er een deel uit.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22861
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
ik kan het draadje zo vlug niet meer vinden maar het verhaal wel.
http://www.transport-online.nl/site/ver ... 1&act=next
als de rechter de gps niet als tegenbewijs accepteert kan hij hem ook niet als bewijs accepteren.
http://www.transport-online.nl/site/ver ... 1&act=next
als de rechter de gps niet als tegenbewijs accepteert kan hij hem ook niet als bewijs accepteren.
"Always Look on the Bright Side of Life"
- Jacob_Bax
- WayPoint relatie
- Berichten: 6906
- Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Tot hoe ver strekt de term "derden", is dat enkel het "tussenbedrijf", of is dat ook elk ander bedrijf dat na dat "tussenbedrijf" komt?
En is "derden" 1 bedrijf of kunnen er dat ook 300 zijn, die van tomtom onze data ontvangen?
En is "derden" 1 bedrijf of kunnen er dat ook 300 zijn, die van tomtom onze data ontvangen?
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
Ik snap eigenlijk niet waarom er veel mensen problemen van maken.
Of de politie het nu wel of niet gebruikt om de veiligheid wil verbeteren of gewoon de beste flitsplek wil uitzoeken.
Ik weet het niet, kan wel raden. Maar wij doen eigenlijk het zelfde met de flitspalen in laden.
Dus waarom mogen wij het wel (flits paal abo van garmin bv) en hun eigenlijk niet (gegevens kopen)?
Of de politie het nu wel of niet gebruikt om de veiligheid wil verbeteren of gewoon de beste flitsplek wil uitzoeken.
Ik weet het niet, kan wel raden. Maar wij doen eigenlijk het zelfde met de flitspalen in laden.
Dus waarom mogen wij het wel (flits paal abo van garmin bv) en hun eigenlijk niet (gegevens kopen)?
In bezit:
-Nuvi 255
-Oregon 300
-Foretrex 201
-Suunto X10
-Fenix
-GTU-10
-Nuvi 255
-Oregon 300
-Foretrex 201
-Suunto X10
-Fenix
-GTU-10