Carminat TomTom wijkt af

Wie kent TomTom niet?
De 300/500 en 700 voor de auto, de Rider voor de motor.
Plaats reactie
Jeroen O
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 218
Lid geworden op: 27 mei 2009 18:52
Locatie: Nieuwkoop

Carminat TomTom wijkt af

Bericht door Jeroen O »

Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn Carminat TomTom. Het probleem is dat mijn voertuigpositie op de kaart een paar honderd meter afwijkt van de positie waar ik werkelijk ben.

Om het probleem te analyseren heb ik er een los navigatiesysteem naast gehangen om de GPS coördinaten te vergelijken. De breedtegraden komen op beide systemen exact overeen. De lengtegraad daarentegen wijkt zo'n 0,004° af naar het westen. Op de kaart wordt ik dus westelijker geprojecteerd dan ik daadwerkelijk ben.

Een reset naar de fabrieksinstellingen heeft niet geholpen. Net als het verwijderen van de quickGPS fix. Mijn navigatiesysteem is wat software betreft verder up-to-date (met uitzondering van de kaart). Tijdens een lange autorit gisteren van 450 km deed ie het op een gegeven moment op de terugweg opeens weer. Maar vandaag vertoont hij weer dezelfde afwijking. De sattelietontvangst is goed: hij ziet 9 tot 11 sattelieten.

Na een zoektocht op internet kom ik een enkel geval tegen van water in de GPS antenne en dat een losse GPS antenne het probleem toen heeft verholpen. Dit was echter wel op een wat oudere auto en een ander type navigatiesysteem. Echter voor mij is dit geen oplossing aangezien het een auto van de zaak betreft waar ik geen geld in ga steken.

Is iemand hier bekend met dit probleem en zo ja hoe is dit toen opgelost? Of heeft iemand nog andere tips? Of kan ik het beste maar gelijk naar de garage toe rijden?

Het type auto staat in mijn onderschrift en is 2,5 jaar oud.
🧭: Garmin Zumo XT2, Garmin Dakota 20.
📷: Garmin VIRB 360, Garmin Dash Cam 65W.
🏍️: Suzuki GSX-1250FA.
📞: Schuberth SC2 in een Schuberth C5
📱: iPhone 14 pro max, iPad Pro 11" (2021), iMac M1 24" (2021).

Gebruikersavatar
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5252
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:12

Re: Carminat TomTom wijkt af

Bericht door splashy »

Heb je ergens een instelling zoals Magnetische variatie oid anders gezet?
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G

Jeroen O
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 218
Lid geworden op: 27 mei 2009 18:52
Locatie: Nieuwkoop

Re: Carminat TomTom wijkt af

Bericht door Jeroen O »

Nee ik heb niks aangepast of anders ingesteld. Tot vrijdagavond heeft het correct gefunctioneerd. En zaterdag rij ik weg en vertoont hij deze afwijking.

Verder ben ik nog nooit een instelling zoals magnetische variatie tegengekomen in het menu.
De laatste wijziging die ik heb gedaan is het bijwerken van de quickGPSfix via TomTom home en het laden van een nieuwe POI file die ik zelf heb gemaakt. Dit is al eerder deze week gebeurd dus het heeft enkele dagen zonder problemen gefunctioneerd. De quickGPSfix is inmiddels verwijderd en de POI files zijn bij herstel naar fabrieksinstellingen verwijderd dus daar lag het niet aan.
Wel ben ik vrijdagavond in een flinke regenbui terechtgekomen en vandaag is er ook flinke regenbui over mijn auto heen geweest. Voor zover het aan waterschade kan liggen.
🧭: Garmin Zumo XT2, Garmin Dakota 20.
📷: Garmin VIRB 360, Garmin Dash Cam 65W.
🏍️: Suzuki GSX-1250FA.
📞: Schuberth SC2 in een Schuberth C5
📱: iPhone 14 pro max, iPad Pro 11" (2021), iMac M1 24" (2021).

Jeroen O
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 218
Lid geworden op: 27 mei 2009 18:52
Locatie: Nieuwkoop

Re: Carminat TomTom wijkt af

Bericht door Jeroen O »

Nog even een update: het probleem blijkt toch software gerelateerd te zijn gezien er meerdere mensen met hetzelfde probleem zijn sinds zaterdagochtend: http://discussions.tomtom.com/t5/Built- ... d-p/266753

Het heeft toch met de quickGPS fix te maken. Ik hou de ontwikkelingen daar wel even in de gaten.

Edit: het probleem is inmiddels opgelost. Ik heb gedaan wat in de bovenstaande link wordt gesuggereerd.
Ik heb een oude versie van de quickGPSfix teruggeplaatst, evenals opnieuw de laatste firmware. Dat laatste blijkt nodig want anders werkt het niet.
Na het laden van de firmware is hij z'n GPS fix kwijt. Die krijg je vervolgens opnieuw. Vervolgens moet je een klein stukje autorijden en dan doet ie het weer.
🧭: Garmin Zumo XT2, Garmin Dakota 20.
📷: Garmin VIRB 360, Garmin Dash Cam 65W.
🏍️: Suzuki GSX-1250FA.
📞: Schuberth SC2 in een Schuberth C5
📱: iPhone 14 pro max, iPad Pro 11" (2021), iMac M1 24" (2021).

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider en autonavigatie”