Nieuwe Rider op komst

Wie kent TomTom niet?
De 300/500 en 700 voor de auto, de Rider voor de motor.
jwalra
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015 13:50
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door jwalra »

Ik wil de problemen van niemand bagatelliseren. Zoals een goede vriend van mij altijd zegt: "ik gun iedereen zijn eigen problemen" :D Het enige wat ik wil zeggen is dat voor gebruikers zoals ik de TomTom nu al een fraai apparaat is.

En daamee bedoel ik dus niet de (wellicht grote) groep gebrukers die alle functionaliteiten van een Garmin gewend zijn. Ik krijg steeds meer het idee dat die gebruikers van een TomTom een Garmin willen maken. En ook ik vind het prima als het apparaat nog veel meer kan als het maar niet ten koste gaat van de eenvoud.

Groet, John
Laatst gewijzigd door jwalra op 22 mei 2015 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
TomTom Rider 400 op een Triumph Street Triple R

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door FM »

Ach,

deze garmin-adept zoekt eigenlijk een toestel met de mogelijkheden van een Garmin, en het gebrek aan problemen van een TomTom.

Maar de eerste poging van TomTom om meer Garmin-mogelijkheden op route-gebied aan te bieden, lijken evenveel problemen op te leveren.

Misschien is de conclusie dat meer mogelijkheden gelijk staat met meer problemen ?
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Athome
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 460
Lid geworden op: 16 jul 2012 22:50

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door Athome »

Wat je zegt klopt ook wel. Alleen TomTom kan geen apparaat op de markt brengen die alleen maar drijft op het principe "Spannende Route" Daarvoor is het apparaat te duur en de gebruikersgroep te klein (Het is al een niche markt).

TomTom heeft met de Rider 40/400 de GPX import sterk verbeterd (wat in de basis naar wens gaat) en de Kronkelroute erg interessant gemaakt. Hierdoor heeft het apparaat veel interesse gewekt bij veel Garmin gebruikers.
Echter het grootste probleem van Zumo's is dat deze een eigen willetje lijken te hebben en nog wel eens nukkig kunnen zijn. Dit irriteert veel Garmin gebruiker in meer of minder mate en zij hopen in de Rider 40/400 een passend alternatief te vinden maar missen functionaliteit die voor een Zumo zo gewoon is. Denk aan:
- Herbereken uitschakelen.
- Route beginnen waar je het zelf uitkomt op moment dat je de route start (dus niet achter een pc het startpunt aanpassen)
- Routepunten domweg kunnen negeren zonder dat het apparaat begint te zeuren.
- Continu een tracklog bijhouden van alle bewegingen die een Zumo maakt incl. hoogte meters en deze uit kunnen lezen in GPX formaat. Bij TomTom moet je dit iedere keer handmatig inschakelen.
- Er zijn er vast nog wel een paar die ik vergeten ben.

Men wil dus eigenlijk een Zumo maar met de voor TomTom typerende gebruiksvriendelijkheid. Ik denk zelf ook dat dit het beste van 2 werelden is. Het is een utopie om te denken dat dit ook werkelijk zal gebeuren maar als maar genoeg mensen vragen gaat TomTom wellicht wel een eindje die kant op.

Als jij tevreden bent met hoe je het apparaat gebruikt, helemaal prima en trek je niet veel aan wat anderen vinden maar de meeste mensen willen gewoon ook zonder gezeur een vooraf geladen route kunnen rijden. In de basis vind ik, met huidige ervaring, de Rider 40/400 daar beter in dan de Zumo 350 die ik nu heb. De basis, Navcore, voelt stabieler dan Garmin's systeem.
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400

Athome
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 460
Lid geworden op: 16 jul 2012 22:50

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door Athome »

@FM:
Heb even geduld. Het komt allemaal wel goed. Ik heb daar vertrouwen in.
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400

Gebruikersavatar
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1163
Lid geworden op: 23 mei 2008 14:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door tencats »

Athome schreef:In de basis vind ik, met huidige ervaring, de Rider 40/400 daar beter in dan de Zumo 350 die ik nu heb. De basis, Navcore, voelt stabieler dan Garmin's systeem.
Mijn Zumo's gaan niet steeds onderweg op "zwart", verliezen ook geen BT verbinding na standby dus om nu een TomTom stabieler te noemen gaat mij wat te ver.

Ding had met de huidige software nooit op de markt gebracht mogen worden, maar ja sinds software ontwikkelaars vinden dat een foutloos oplevering van pakweg 80% van de functionaliteiten goed genoeg voor de gebruikers is, blijven wij de Bètatesters.
Erik
Onderweg met een BMW R1250R, een Garmin Zumo XT, of een Rider 40 plus de Sena SRL2. Verder nog: nog een XT, 550 & 660, Montana 650, een VIRB Elite en een VIRB X, een eTrex Touch 25 en een Epix.

Athome
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 460
Lid geworden op: 16 jul 2012 22:50

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door Athome »

Met de nieuwe software zou het BT probleem opgelost moeten zijn. Niet getest nog.
Heb al meerdere uren met de Rider 400 gereden. Van de week nog eens met de Zumo gereden.
Het verschil was direct te merken. De Zumo deed werk maar voordat het zover was (BT koppelen) is de Zumo weerbastiger.

Als je beide apparaten (Zumo en Rider) vanuit de OFF-positie in moet schakelen, BT koppelen en route starten. Blijkt dat de Rider dit iedere keer gewoon zonder morren doet. Vooral het koppelen van BT bij de Zumo is regelmatig een probleem bij ons. De Zumo heeft moeite met een constant openstaande intercom i.c.m met veel navigatieaanwijzingen kort achter elkaar. De BT valt bij de Zumo daarom in ons geval onder rijden ook nog wel eens weg en dan is het een strak schema afwerken om het weer aan de gang te krijgen. Dit probleem had ik met de 550 al en na 3 jaar 350 ook nog steeds.

De Bluetooth verbinding van de Rider is onderweg nog nooit uitgevallen. Na de slaapstand is het bij TomTom erg eenvoudig weer op te starten en blijft dan gewoon weer werken.

Het op zwart gaan is bij mij nog geen probleem geweest en zie het niet vaak.

Ondanks voelt de Rider gewoon stabieler/vloeiender aan.
Ding had met de huidige software nooit op de markt gebracht mogen worden, maar ja sinds software ontwikkelaars vinden dat een foutloos oplevering van pakweg 80% van de functionaliteiten goed genoeg voor de gebruikers is, blijven wij de Bètatesters.
Alsof een hagelnieuwe Zumo (denk aan 350) wel klaar was om op de markt gezet te worden. Ook deze had de nodige problemen.
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400

jwalra
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2015 13:50
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door jwalra »

Bijna alle apparaten kunnen via internet worden gepatcht tegenwoordig. Alleen al bij mij thuis mijn Playstation 3 en 4, de spellen die je daarvoor koopt, mijn Iphone, mijn laptop etc. etc.

Dat is goed en slecht nieuws: het slechte nieuws is dat fabrikanten producten soms te snel naar de markt brengen en wij veredelde testers zijn geworden. En dat is soms behoorlijk vervelend. (vooral bij spellen die ik voor de PS4 koop, maar dat terzijde) Het goede nieuws is dat fabrikanten naar hun klanten kunnen luisteren en op basis daarvan de door de consument gewenste aanpassingen kunnen doorvoeren.

As ik mag kiezen dan kies ik voor het laatste. Zolang als wij opbouwende kritiek geven aan TomTom, en dan vooral door mensen zoals MRGPS, waar velen vertrouwen in hebben, dan komen die verbeteringen vanzelf. En nee, dat is niet vandaag roepen en morgen krijgen, zo werkt dat niet bij een grote organisatie met een uitgebreide productenrange en meerdere beslislagen.

Groet, John

ps. en past niet in dit topic, aandeel TomTom vandaag door de € 10,- Daar ben ik nog blijer mee dan met de TTR400...
TomTom Rider 400 op een Triumph Street Triple R

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door RonalT »

Athome schreef:Men wil dus eigenlijk een Zumo maar met de voor TomTom typerende gebruiksvriendelijkheid. Ik denk zelf ook dat dit het beste van 2 werelden is. Het is een utopie om te denken dat dit ook werkelijk zal gebeuren maar als maar genoeg mensen vragen gaat TomTom wellicht wel een eindje die kant op.
Dit gaat natuurlijk nooit lukken. Als het zo simpel was waren de ZUMO's ook eenvoudig te bedienen (eigenlijk moeten we zeggen "aan te leren"), want als je het trucje door hebt is het niet zo moeilijk als gesuggereerd wordt.

De zogenaamde eenvoudige bediening van de TT's heeft te maken met de relatieve eenvoud van het apparaat. Zoals ik al dikwijls heb geschreven, een koffiezet apparaat is een eenvoudig te bedienen toestel omdat er niet anders mee kan als koffie zetten. Niet dat ik een TT met een koffiezetter wil vergelijken, maar om aan te geven waarom een TT met weinig mogelijkheden gemakkelijker te bedienen is dan een ZUMO.

Zo ook met de problemen, zo lang men de TT's eenvoudig houdt zijn er ook weinig problemen. Nu de 400 ingewikkeldere dingen kan zullen de problemen automatisch toenemen.

Behalve voor mensen die steeds maar weer een spannende of bochtige route rijden. Voor die mensen maakt het niet zo veel verschil.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door RonalT »

jwalra schreef:ps. en past niet in dit topic, aandeel TomTom vandaag door de € 10,- Daar ben ik nog blijer mee dan met de TTR400...
Dan moet er nog veel bij komen. In 2007 ging dat aandeel voor meer dan 60 euro over de toonbank.... maar na jaren van 2-3 euro is dit een mooie stijging....
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

duccer
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 992
Lid geworden op: 4 apr 2006 21:54
Locatie: Elsloo

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door duccer »

Athome schreef:De Zumo deed werk maar voordat het zover was (BT koppelen) is de Zumo weerbastiger.
Vooral het koppelen van BT bij de Zumo is regelmatig een probleem bij ons.
Dit herken ik niet bij de Zumo 660.
Ducati Multistrada Enduro 1200 met Zumo 660 en echtgenote volgt op een Monster 796

Gebruikersavatar
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1163
Lid geworden op: 23 mei 2008 14:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door tencats »

Ik dus ook niet.

Denk ook dat het eerder ligt aan een niet geheel correct protocol van de diverse headsets. Vooral het stereo A2DP veroorzaakt m.i. veel problemen
Erik
Onderweg met een BMW R1250R, een Garmin Zumo XT, of een Rider 40 plus de Sena SRL2. Verder nog: nog een XT, 550 & 660, Montana 650, een VIRB Elite en een VIRB X, een eTrex Touch 25 en een Epix.

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door GPS Expert »

Athome schreef:De Zumo heeft moeite met een constant openstaande intercom
Ik weet dat zumo's en BT vaak problemen hebben, maar bovenstaande is een headset probleem en geen zumo probleem. Dat kan niet de oorzaak zijn.
Athome schreef: met veel navigatieaanwijzingen kort achter elkaar. De BT valt bij de Zumo daarom in ons geval onder rijden ook nog wel eens weg
Dit is wel de zumo.

Ik heb in het verleden ook best veel met de TT Riders gereden en ook dat had ik af en toe BT problemen, maar relatief minder dan met de Garmins. Echter, pak een zumo en gebruikt geen stereo dingen en dan blijkt het ook veel beter te gaan (zumo 550, maar ook de 220/340/350/390).

De grootste fout die TomTom kan maken is een MP3 speler toe te voegen in de Rider 40(0) en BT stereo protocollen te gaan gebruiken. Dan krijg je dezelfde problemen als Garmin.
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Athome
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 460
Lid geworden op: 16 jul 2012 22:50

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door Athome »

Het is de combi van beide quotes. Het is de Zumo die als eerste weigert. Om dit herstellen moeten zowel Zumo als de beide headsets helemaal uit en dan eerst de Zumo laten koppelen en geluid geven en daarna pas de intercom van mijn partner. De schuldige zou mijn headset kunnen zijn maar het is de Zumo die het meest dwars ligt.
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400

duccer
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 992
Lid geworden op: 4 apr 2006 21:54
Locatie: Elsloo

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door duccer »

Wij gebruiken een duo set Scala G4 en een Zumo 660.
Geen koppelings problemen.

Dus ligt niet aan de Zumo.
Ducati Multistrada Enduro 1200 met Zumo 660 en echtgenote volgt op een Monster 796

Athome
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 460
Lid geworden op: 16 jul 2012 22:50

Re: Nieuwe Rider op komst

Bericht door Athome »

Dat is heel kort door de bocht.
Mijn buurman heeft ook Scala G4 gehad met de 660 en had veel problemen. Heeft nu de Scala Q3 met de 660 en nog steeds veel problemen. Als we samen rijden worden zijn problemen alleen maar groter
Zumo 350 gemonteerd op een Aprilia Shiver GT.
Eigenaar van een TT Rider 400

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider en autonavigatie”