Ik ben nieuw hier op het forum, dus ik heb geen idee of dit al een keer langsgekomen is. Met de zoekfunctie heb ik niets kunnen vinden.
Ik gebruik een PDA met TomTom 5 op de motor voor het rijden van asfalt-rondjes (zie hier voor wat meer informatie). Voor offroad-rondjes gebruik ik liever OziExplorerCE.
Het rijden van rondjes doe je met de reisplanner van TomTom. Waypoints haal ik uit Google Earth, MS autoroute of OziExplorer. Het aanmaken van de .itn kan met GETT (Google Earth - TomTom), of gewoon met het handje.
Als je 'denkt zoals het ding denkt' en de waypoints met zorg plaatst, dan gaat dit redelijk goed. Toch ben ik soms nog een keer een straatje ingestuurd om na 50 meter weer om te mogen draaien. Dit kwam voornamelijk voor met routes van GPSTracks.nl
Nu ben ik bezig met het voorbereiden van de vakantieroutes, en om het wat beter te doen wil ik wat meer informatie over hoe TomTom nu eigenlijk omgaat met zijn waypoints.
Vragen:
- Wanneer vind TomTom dat je een 'via-punt' bezocht hebt? Binnen hoeveel meter moet je er langsrijden?
- Als je een punt overslaat en verder rijd, dan pakt-ie op een gegeven moment de draad wel weer op, maar voordat-ie dat doet moet je wel telkens omkeren, linksaf een weiland in, en meer van dat soort grappen. Welke gedachtengang hanteert het apparaat daar nu precies voor? Wanneer vind-ie dat je wat gemist hebt, en besluit hij om de volgende maar te nemen?
- Werkt de reisplanner ook goed bij andere instellingen dan 'kortste route'? Bijvoorbeeld 'beperkte snelheid'?
Ik heb het geprobeerd, en het lijkt erop dat het gewoon werkt. Maar er moet een reden zijn dat je dat moet gebruiken. Ik zou het willen gebruiken om de waypoints wat verder uit elkaar te kunnen plaatsen zonder dat ik constant door de bebouwde kom gestuurd word als er ook een mooie N-weg langs ligt.
Kortom, het is me niet precies duidelijk hoe die reisplanner nu exact werkt.
Wie weet raad?