Opvolger voor ZUMO 550
- GPS Expert
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
- Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
- Contacteer:
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Ik zou de 350 of 390 nemen, dan heb je 2 Garmin toestellen in huis die beide ongeveer hetzelfde werken. Plannen en verdelen routes is ook hetzelfde. En kun je elkaar makkelijk helpen.
Tenzij je perse ook een TomTom in huis wilt hebben om daarop routes voor bv clubs te plannen.
Kiss is zumo 3x0 te kiezen.
Tenzij je perse ook een TomTom in huis wilt hebben om daarop routes voor bv clubs te plannen.
Kiss is zumo 3x0 te kiezen.
Marco
Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.
Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.
Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.
Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Daarover lijken de meningen nogal verdeeld.Hervelt schreef:de 400 heeft de zeer leuk bedachte "spannende route" optie waarbij je snel even een mooie kronkelweg kunt laten berekenen als rondrit of A-B rit.
In Promotor 18 schreven ze over 5 GPS toestellen waaronder de 390, 590 en 400. De 400 kwam met 83 van de 100 punten als winnaar uit de bus. De 590 was tweede met 78 punten en nummer 3 was de 390 met 76 punten. Dit om even aan te geven dat deze toestellen volgens Motoplus niet veel van elkaar verschillen....
De 4e en 5e hadden resp 73 en 59 punten.
Maar waar het nu even om ging was de opmerking:
Hier zijn ze dus niet zo geweldig tevreden over de spannende trips.Motoplus 18 schreef:R400: De functie 'spannende toer plannen' bewees zich in de praktijk maar als een modaal goed gids, de Rider 400 bood enkel weinig spannende trips, veelal dwars door plaatsen, als snelste alternatief weg aan. Des te bergachtiger het gebied, des te mooier zijn de routes die de meervoudig instelbare functie aanbied.
Goed: de mogelijkheid tot het plannen van een route op het apparaat zelf.
Z590: Routes vooraf maken is niet noodzakelijk, ook de functie 'plan bochtenrijke route' werkt namelijk heel behoorlijk en schotelt je meerdere opties voor een leuke rondrit voor.
Automount ed zijn niet belangrijk, daar is een NUVI voor in huis.Hervelt schreef:Overigens zit bij de 400 geen (actieve) automount en opbergtasje en een anti-diefstal afsluitbare schroef. Die zitten bij de 400 Premium maar die kost €100 duurder.
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Ik denk dat je motoplus bedoelt.RonalT schreef: In Promotor 18 schreven ze
Als je de zumo en de rider gaat vergelijken qua kronkelwegen/spannende route dan zullen beiden in een mooie omgeving mooiere routes opleveren. Niet alleen omdat die omgeving daartoe meer mogelijkheden biedt, maar ook omdat er in de bergen nu eenmaal meer bochten zijn, waardoor het algoritme z'n werk beter kan doen.
Voor beiden geldt ook dat de weerstand van bebouwde kom hoger zou moeten zijn.
Wat je echter wel ziet is dat de rider een lagere roadclass meeneemt. De zumo590 neemt in haar berekening van 'kronkelwegen' de roadclass van , bij ons, 60 kmh wegen namelijk helemaal niet mee. Met als resultaat dat je, in Nederland, veel te veel over N-wegen gaat. Zie ook de vergelijking die ik maakte op http://www.mrgps.nl/routeringskwaliteit ... n-zumo590/ (en da's nog niet eens met de rider-optie 'spannende route', die het nog wat beter doet).
Op het aspect 'zelfstandig een mooie route kunnen berekenen' scoort de rider400 in mijn ogen dan ook duidelijk hoger dan de zumo590. Koop je bij die laatste een onroute motorkaart dan is de zumo weer iets beter (vanwege beter vermijden bebouwde kom), Maar dat kost je dan wel zo'n 100 euro extra...
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Inderdaad Hans,Motoplus.
Het is ook mijn ervaring dat de kronkelwegen optie van de 590 niet geweldig werkt. Ik ben er een enkele keer mee bezig geweest, maar werd er niet enthousiast van. Ik heb het in het Eifelgebied ofzo nog niet geprobeerd, misschien dat het daar beter werkt.
Maar goed, je weet dat de 550 niet door een 590 opgevolgd mag worden
Het is ook mijn ervaring dat de kronkelwegen optie van de 590 niet geweldig werkt. Ik ben er een enkele keer mee bezig geweest, maar werd er niet enthousiast van. Ik heb het in het Eifelgebied ofzo nog niet geprobeerd, misschien dat het daar beter werkt.
Maar goed, je weet dat de 550 niet door een 590 opgevolgd mag worden
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Zoals uit de vergelijkende test van Hans blijkt, en ook gezien de overwegend positieve reacties over de spannende route, schijnt de 400 toch boven verwachting mooie "spannende routes" te genereren.RonalT schreef:Daarover lijken de meningen nogal verdeeld.Hervelt schreef:de 400 heeft de zeer leuk bedachte "spannende route" optie waarbij je snel even een mooie kronkelweg kunt laten berekenen als rondrit of A-B rit.
[...]
Hier zijn ze dus niet zo geweldig tevreden over de spannende trips.
De huidige Firmware laat echter nog niet toe deze spannende routes vooraf te plannen, (1 op 1) op te slaan of te exporteren.
Bij afwijken van de route kan deze door het automatisch herberekenen en gebruik van te weinig tussenpunten ook flink overhoop gegooid worden.
Er zijn mensen die met een 400 meerijden tussen Garmin route rijders en die zeggen dat ze dezelfde aanwijzingen krijgen en heel tevreden zijn. Hebben natuurlijk wel een Garmin track geladen, echter de 400 zal bij inlezen altijd herberekenen tussen de trackpunten)
(Persoonlijk vind ik Garmin en de Rider 400 elkaar aanvullen. Heb dan ook beide motorsteunen bevestigd op mijn motor en gebruik degene naar behoefte.)
Ook vinden veel mensen de 400 makkelijker te bedienen dan een Garmin. Dat kan ik niet bevestigen omdat ik ook geen enkel probleem heb met bediening van de 660, maar veel 400 gebruikers hebben die mening wel.
En niet onbelangrijk; TomTom luistert aktief naar de feedback op enkele forums. Men kent de wensen en klachten en er zijn tot dusver toch twee belangrijke Firmware updates doorgevoerd binnen een paar maanden.
Je hebt trouwens live time kaarten, verkeersinfo en flitspalen. De routebalk die naast de kaart verschijnt geeft aanwezige benzinepompen en rustplaatsen/restaurants langs de route aan, ook zeer handig.
Ik wil je zeker niets aanpraten, je moet de toestellen met eigen ogen kunnen vergelijken.
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Herberekenen tussen trackpuntenHervelt schreef:Hebben natuurlijk wel een Garmin track geladen, echter de 400 zal bij inlezen altijd herberekenen tussen de trackpunten)
Je slaat de bal hier even mis. Een TomTom zal een route herberekenen tussen de routepunten.
Van een track wordt een route gemaakt, en die zal identiek zijn aan die in een Garmin, tenzij het kaartmateriaal in dergelijke mate afwijkt dat er wegen in de ene danwel in de andere kaart missen.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Klopt. Ik zie dt eerlijk gezegd ook niet snel veranderen. Maar denk tegelijk dat deze functie vooral bedoeld is als je onderweg 'on the fly' even snel een leuke route wilt laten berekenen door het toestel.Hervelt schreef:
De huidige Firmware laat echter nog niet toe deze spannende routes vooraf te plannen, (1 op 1) op te slaan of te exporteren.
Ga je een route voorbereiden dan zul je dat in de regel niet op het toestel doen, maar op de computer. En die route kun je dan ook delen.
Ehhh.. Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt. Zie de toelichting opHervelt schreef: echter de 400 zal bij inlezen altijd herberekenen tussen de trackpunten
http://www.mrgps.nl/tomtom-rider-400-routeimport/
In de praktijk werkt de trackimport in de Rider juist heel erg goed. Randvoorwaarde is wel dat de track over wegen gaat die de rider kent. Dus niet geschikt voor offroad. Dat laatste kan de zumo dan wèl weer (enigszins) aan.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Re: Opvolger voor ZUMO 550
FM schreef:Herberekenen tussen trackpuntenHervelt schreef:Hebben natuurlijk wel een Garmin track geladen, echter de 400 zal bij inlezen altijd herberekenen tussen de trackpunten)
Je slaat de bal hier even mis. Een TomTom zal een route herberekenen tussen de routepunten.
Van een track wordt een route gemaakt, en die zal identiek zijn aan die in een Garmin, tenzij het kaartmateriaal in dergelijke mate afwijkt dat er wegen in de ene danwel in de andere kaart missen.
Eh... FM en Hans,Hans Vaessen schreef:Hervelt schreef:Ehhh.. Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt. Zie de toelichting opHervelt schreef: echter de 400 zal bij inlezen altijd herberekenen tussen de trackpunten
http://www.mrgps.nl/tomtom-rider-400-routeimport/
In de praktijk werkt de trackimport in de Rider juist heel erg goed. Randvoorwaarde is wel dat de track over wegen gaat die de rider kent. Dus niet geschikt voor offroad. Dat laatste kan de zumo dan wèl weer (enigszins) aan.
Ik dacht dat jullie wel zouden begrijpen wat ik bedoelde maar mijn opmerking kan wellicht verwarring oproepen.
Ik weet dat bij inladen van een track alle trackpunten ingelezen worden en omgezet worden naar nieuwe routepunten.
Ik bedoel echter dat door de grote hoeveelheid trackpunten er dus veel routepunten gegenereerd worden waardoor de route 1 op 1 hetzelfde zal zijn als de track.(er dient dus wel een GPX track geladen te worden en geen GPX route)
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Ben het met je eens dat de 400 makkelijker is om 'on de fly' snel een leuke route te creëren.Hans Vaessen schreef:Klopt. Ik zie dat eerlijk gezegd ook niet snel veranderen. Maar denk tegelijk dat deze functie vooral bedoeld is als je onderweg 'on the fly' even snel een leuke route wilt laten berekenen door het toestel.Hervelt schreef:
De huidige Firmware laat echter nog niet toe deze spannende routes vooraf te plannen, (1 op 1) op te slaan of te exporteren.
Ga je een route voorbereiden dan zul je dat in de regel niet op het toestel doen, maar op de computer. En die route kun je dan ook delen.
Echter kan de 400 dus wel redelijk goed met (Garmin) tracks overweg (die vooraf gemaakt zijn op de computer)
Of het vooraf plannen, opslaan of exporteren van spannende routes toegevoegd gaat worden bij toekomstige updates is koffiedik kijken. TomTom weet wel dat die wens geuit is maar wellicht te weinig om deze hoog op de prioriteiten lijst te doen belanden. Ze laten hier dan ook niets over los in de communicatie op het forum.
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: Opvolger voor ZUMO 550
En dat is weer leuk bij Garmin. Enkele weken geleden hebben we een rit voorbereid waarbij we tussen paaltjes konden die de ene weg van de andere scheidde zodat er wel fietsers een kortere weg kunnen rijden, maar auto's niet. Omdat het on een heel stuk omrijden, door een of ander dom dorp, scheelde hebben we hiervoor gekozen.Hans Vaessen schreef:In de praktijk werkt de trackimport in de Rider juist heel erg goed. Randvoorwaarde is wel dat de track over wegen gaat die de rider kent. Dus niet geschikt voor offroad. Dat laatste kan de zumo dan wèl weer (enigszins) aan.
Later moesten we over een paar wegen die nog niet op de kaarten voorkomen. Ook hier bracht een directe route een uitkomst. Gecombineerd met de gewone route krijg je dan een gecombineerde reis en dan is er van alles mogelijk.
Tweede punt is dat wij op de Gold Wing gebruikmaken van het ingebouwde navigatiesysteem wat werkt met een kabel aan de helm. Karin heeft dus ook een kabel aan haar helm. Als we een Rider 400 aanschaffen zit ze met een kabel aan haar helm en moet er ook nog een of ander bleutooth ding gebruikt worden omdat er geen audio out aanwezig is!
Dit zijn voor mij twee minpunten die in belangrijke mate meewegen.
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18257
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Nee, dat gebeurt juist niet. De Rider 400 zal een route maken die de track zo goed mogelijk benadert (voor zover het onderliggende wegennet in de kaart dat toelaat), maar negeert daarbij de individuele punten.Hervelt schreef:Ik weet dat bij inladen van een track alle trackpunten ingelezen worden en omgezet worden naar nieuwe routepunten.
Totdat de TomTom-kaart in de MyRouteApp is opgenomen zal een track altijd op een andere kaart gemaakt zijn dan die in de Rider zit. Hierdoor zal het voorkomen dat trackpunten in zijstraten of op de verkeerde weghelft staan. Als de Rider alle punten zou aandoen krijg je allerlei U-bochten en lussen die je niet wilt; het probleem wat bij de trackimport van de vorige Rider speelde.
Bij ITN-bestanden worden wel alle punten verplicht bezocht, en in dat opzicht is de toename in het max. aantal punten (49 >100 > 250) eigenlijk geen verbetering, immers: meer punten waar het fout kan gaan...
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 130 GPS-toestellen
Mijn 130 GPS-toestellen
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Ik wilde er niet te diep op ingaan maar jullie hebben gelijk.JaVaWa schreef:Nee, dat gebeurt juist niet. De Rider 400 zal een route maken die de track zo goed mogelijk benadert (voor zover het onderliggende wegennet in de kaart dat toelaat), maar negeert daarbij de individuele punten.Hervelt schreef:Ik weet dat bij inladen van een track alle trackpunten ingelezen worden en omgezet worden naar nieuwe routepunten.
In de praktijk betekent het wel dat door het grotere aantal trackpunten met een grote nauwkeurigheid een route gereproduceerd wordt.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Yep. Ik zijn verschillen die voor en tegen één van beiden spreken. Aspecten die voor de Zumo spreken zijn:RonalT schreef: Dit zijn voor mij twee minpunten die in belangrijke mate meewegen.
Pluspunten Zumo:
a. heeft eigen routesoftware
b. kan ook met offroad overweg
c. heeft ook een bedrade audio-out
d. kan met open street maps overweg
e. heeft, bij de 590, ook muziek aan boord
Pluspunten Rider:
a. gaat logischer en voorspelbaarder om met (her)activeren route
b. kan, bij rijden op een track, bij afwijken je terugbrengen op de route
c. kan beter op het toestel een mooie route berekenen, ook zonder extra kaart
d. is in algemene zin intuïtiever in het gebruik
Er zijn nog wel meer verschillen, zoals draaibare motorsteun, schermformaat (590), ANT etc. Ook vind ik bijv de garmin wat duidelijker qua weergave van kleine wegen op het scherm. Maar dan kom je al snel op aspecten die wat subjectiever zijn.
Als één van de punten bij de Zumo, en dan vooral b t/m e van belang is kom je uit bij de Zumo; en anders.. ligt het minder duidelijk.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: Opvolger voor ZUMO 550
Da's duidelijk, bedraad is een van de eisen. En de OSM (oid) is ook wel handig.
Verder jammer, als Karin deze dingen niet zo duidelijk had gesteld had ik met een R400 kunnen knutselen
Lijkt me gewoon een leuk toestel, maar net iets te duur voor zo maar er bij!
Verder jammer, als Karin deze dingen niet zo duidelijk had gesteld had ik met een R400 kunnen knutselen
Lijkt me gewoon een leuk toestel, maar net iets te duur voor zo maar er bij!
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets