Goedendag,
Ik zit te denken aan een nieuwe navigatie.
Op dit moment heb ik een Zumo 660.
Ik zit te twijfelen tussen een Zumo 595 LM of een TomTom 410.
Ik heb filmpjes gezien van beide toestellen en de functie van de TomTom voor de kronkelige weg lijkt een hele mooi optie.
Wie heeft meer de overstap gemaakt van Garmin naar TomTom???
Wat zijn de voordelen en nadelen.
Misschien zijn er juist ook mensen die van TomTom over zijn gegaan naar Garmin.
Ik rij ook routes van de motorclub en dit zijn GPX bestanden, hoe zijn hier de ervaringen mee op een TomTom.
Groeten Jordan
Zumo of TomTom
Re: Zumo of TomTom
Je rijdt met een motorclub GPX routes, zeg je.
Rijdt je vooraan of volg je de groep ? (ik neem aan dat jullie ook de stelregel hanteren: "volg altijd de voorrijder, ook al geeft jouw navigatie iets anders aan" ?
Als je een Garmin GPX route in je Rider wilt laden moet je hem laten herberekenen op een TomTom kaart (kan beste met MyRouteApp-Gold. Kost Lifetime Eenmalig €79 of een jaar voor €25 bij auto incasso)
De herberekende route dan als GPX track opslaan (MyRoute slaat de route en de track op in 1 GPX bestand. Track te herkennen aan een T voor de routenaam en een stippelpijl in je Rider route overzicht)
Je kan hem ook direct naar je gekoppelde Rider exporteren, mits je browser dat toelaat.
Ik heb een Zumo 660 en een Rider 400. Rijdt soms een groep voor van pakweg 14 motoren en daarvoor vind ik de 660 nog het beste ivm de vormvastheid van routes en het, na afwijken van de route, op zicht terug kunnen rijden naar de route.
Voor spontane ritjes alleen of met een paar man vind ik de 400 prettiger. Ook kun je met de spannende route functie snel een mooie route laten berekenen, zonder dat je een pc nodig hebt.
De Rider 400/410 hebben nu na enkele Firmware updates wel een verbeterde manier van Tracks/routes rijden.
Herberekenen kun je echter niet uitzetten, dus je moet altijd op je toestel (kunnen) vertrouwen.
Het vertrouwen is er bij mij nog onvoldoende, al zit er wel verbetering in.
Een van de wensen die eerder geopperd zijn is bijv om altijd een soort "trackdoorslag" te tonen, zodat je altijd nog zicht hebt hoe de oorspronkelijke route was na importering. Een route kan/kon na herberekening nogal eens veranderen.
Andere wensen mogelijkheid was om na herberekening met een afwijkende kleur het stuk route te tonen waarmee je teruggestuurd wordt naar de feitelijke route.
Heb je beide toestellen al in je handen gehad, bijv bij Waypoint ?
Lijkt me wel raadzaam. De schermweergaves en menu bedieningen zijn toch nogal anders.
Zo kun je de Riders 400/410 niet met handschoenen aan bedienen, tenminste niet op een normale manier en zeker niet zo makkelijk als bij een Zumo (ook daarom is de Rider minder geschikt in een groep als je even moet stoppen om hem te bedienen)
Het capacitieve scherm van de Rider reageert niet met dikke handschoenen aan. Met dunne handschoenen aan ook nog slecht, en de kleine menukeuze selectieopties maken het aantikken van de juiste keuze ook heel lastig.
Als je hier in het overzicht bij de actieve topics kijkt in het topic "Welke navigatie voor beginner ?"; daar heb ik een uitgebreider verhaal neergeschreven mbt Garmin/Rider wat het lezen waard is:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=5&t=47771#p409447
Rijdt je vooraan of volg je de groep ? (ik neem aan dat jullie ook de stelregel hanteren: "volg altijd de voorrijder, ook al geeft jouw navigatie iets anders aan" ?
Als je een Garmin GPX route in je Rider wilt laden moet je hem laten herberekenen op een TomTom kaart (kan beste met MyRouteApp-Gold. Kost Lifetime Eenmalig €79 of een jaar voor €25 bij auto incasso)
De herberekende route dan als GPX track opslaan (MyRoute slaat de route en de track op in 1 GPX bestand. Track te herkennen aan een T voor de routenaam en een stippelpijl in je Rider route overzicht)
Je kan hem ook direct naar je gekoppelde Rider exporteren, mits je browser dat toelaat.
Ik heb een Zumo 660 en een Rider 400. Rijdt soms een groep voor van pakweg 14 motoren en daarvoor vind ik de 660 nog het beste ivm de vormvastheid van routes en het, na afwijken van de route, op zicht terug kunnen rijden naar de route.
Voor spontane ritjes alleen of met een paar man vind ik de 400 prettiger. Ook kun je met de spannende route functie snel een mooie route laten berekenen, zonder dat je een pc nodig hebt.
De Rider 400/410 hebben nu na enkele Firmware updates wel een verbeterde manier van Tracks/routes rijden.
Herberekenen kun je echter niet uitzetten, dus je moet altijd op je toestel (kunnen) vertrouwen.
Het vertrouwen is er bij mij nog onvoldoende, al zit er wel verbetering in.
Een van de wensen die eerder geopperd zijn is bijv om altijd een soort "trackdoorslag" te tonen, zodat je altijd nog zicht hebt hoe de oorspronkelijke route was na importering. Een route kan/kon na herberekening nogal eens veranderen.
Andere wensen mogelijkheid was om na herberekening met een afwijkende kleur het stuk route te tonen waarmee je teruggestuurd wordt naar de feitelijke route.
Heb je beide toestellen al in je handen gehad, bijv bij Waypoint ?
Lijkt me wel raadzaam. De schermweergaves en menu bedieningen zijn toch nogal anders.
Zo kun je de Riders 400/410 niet met handschoenen aan bedienen, tenminste niet op een normale manier en zeker niet zo makkelijk als bij een Zumo (ook daarom is de Rider minder geschikt in een groep als je even moet stoppen om hem te bedienen)
Het capacitieve scherm van de Rider reageert niet met dikke handschoenen aan. Met dunne handschoenen aan ook nog slecht, en de kleine menukeuze selectieopties maken het aantikken van de juiste keuze ook heel lastig.
Als je hier in het overzicht bij de actieve topics kijkt in het topic "Welke navigatie voor beginner ?"; daar heb ik een uitgebreider verhaal neergeschreven mbt Garmin/Rider wat het lezen waard is:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=5&t=47771#p409447