Edge Touring (plus) en kaarten

De toestellen voor fitness en sport
Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1363
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Edge Touring (plus) en kaarten

Bericht door BikePC »

Hierbij een kopie van een artikel voor het clubblad van mijn fietsvereniging Toervereniging Zoetermeer'77 (december 2015)

De Garmin Edge Touring en kaarten

In deze rubriek heb ik de Garmin Edge Touring al eens besproken. Een soort van uitgeklede Edge 810, maar dan zonder de extra toeters en bellen zoals WiFi, live internet verbinding via Bluetooth naar je smartphone, zonder uitgebreide trainingsopties, zonder allerlei aan te sluiten sensoren (m.u.v. een hartslagsensor op de Touring Plus), maar met een meegeleverde Garmin Cycle Map (OSM) en met de optie om het apparaat een aantal voorstellen voor rondritten te laten uitrekenen – leuk voor als je ergens anders fietst dan in je eigen omgeving.
De Touring leed aan een belangrijk manco en dat was de mogelijkheid om een track te fietsen zonder dat het apparaat zich verplicht voelde om je voortdurend te voorzien van afslagaanwijzingen (van die dikke witte pijlen die je ook op de oude TomTom's altijd zag). De hinderlijke afslagpijlen waren ook vaak nog onnauwkeurig – ze wezen soms de verkeerde kant op of ontbraken op essentiële punten.
Er was weliswaar een work-around om de afslagaanwijzingen te onderdrukken, maar een hoop gedoe om een normale en zeer gewenste functie werkend te krijgen.
Ook de meegeleverde Garmin Cycle Map ontving nogal wat kritiek omdat de fietspaden erg slecht zichtbaar waren – en dat op een fietskaart!

Gelukkig zijn er voor de kaart goede alternatieven. Ten eerste de al eerder hier genoemde en gratis OpenFietsMap (OSM), bovendien ook nog eens wekelijks bijgewerkt – actueler kan bijna niet (www.openfietsmap.nl).
Sinds kort geeft RouteYou een (betaalde – 9,99 euro) Racefietskaart uit die belooft routes te kunnen uitrekenen die voor racefietsers geoptimaliseerd zijn. Geen smalle en onverharde paden en met de optie om de bebouwde kom zoveel mogelijk te vermijden (http://www.routeyou.com/nl/news/view/56 ... d-voor-gps). Er is ook een versie voor België en Luxemburg.

Komt het dan eindelijk goed met de Edge Touring?
Recent heeft Garmin voor de Edge Touring vlak na elkaar twee updates voor de ingebouwde software (firmware) uitgebracht. Daarmee is er de optie bijgekomen om de afslagaanwijzijngen naar keuze uit of aan te kunnen zetten (versie 2.80). Met de laatste update 2.90 werken nu ook de afslagaanwijzingen naar behoren, waardoor dit ineens een bruikbare optie wordt en helemaal als je bij het navigeren de genoemde RouteYou Racefietskaart gebruikt. Omdat ik in de testfase de Racefietskaart gratis aan de tand heb mogen voelen en RouteYou van de nodige kritiek heb voorzien, heb ik met die kaart inmiddels zoveel ervaring dat ik kan zeggen dat de nu beschikbare versie de meeste kinderziektes behoorlijk te boven is. Op de Edge Touring met de nieuwste software 2.90 resulteert dit in een goed werkende combo.
Als proeve daarvan heb ik met mijn Edge Touring Plus met sw. 2.90 een recente zaterdagrit naar Kralingen ingeladen en ben de route gaan fietsen met de instellingen 'afslagaanwijzingen AAN' en 'herberekenen UIT'.
- de afslagaanwijzingen waren er nu allemaal en ook geen overbodige (b.v. bij een lichte bocht in de weg). Nog niet eerder meegemaakt.
- Als je de koers laat berekenen terwijl je niet bij het startpunt bent, dan komt er GEEN vraag of je naar het begin van de koers wil navigeren. Voorheen was dat volgens mij wel het geval.
- Ik weet niet of dat eerder ook al was: zodra een afslagaanwijzing getoond wordt op het ingezoomde scherm (dat je weg kunt drukken), zie je alleen de wegen onder de witte afslagpijl. De overige wegen zie je niet, waardoor oriëntatie best lastig is in sommige gevallen. De neiging om dat inzoomscherm weg te drukken is nu nog sterker dan voorheen...
- Of herberekenen nu wat slimmer geworden is, heb ik nog niet getest. Het zou mooi zijn als zo snel mogelijk de bestaande koers weer wordt opgezocht in plaats van in vele gevallen een herberekende route direct naar het eindpunt.
- Jammer dat als je afslagaanwijzingen AAN hebt staan je geen 'van koers' waarschuwing meer krijgt als je afwijkt. Je krijgt nu alleen 'van koers' waarschuwingen als je de afslagaanwijzingen UIT hebt staan - de opties zijn helaas gekoppeld. Nog een verbeterpuntje dus...

Natuurlijk moet er meer getest worden, maar voorlopig ben ik best tevreden met hoe de Touring het nu doet met de sw. 2.90 en OSM gebaseerde kaarten (OpenFietsMap en RouteYou Racefietskaart).

Doe er je voordeel mee! Motto: hoe beter je je Garmin kent, hoe gelukkiger je ermee bent!

PS. Gebruikte kaart: RouteYou racefietskaart NL v1.00 (OSM based met speciaal racefietsvriendelijk routeringsalgoritme, o.a. optie om de bebouwde kom te vermijden). Als je een bestaande koers (track of route) inlaadt, zoals bijvoorbeeld de gpx-track van een clubtocht, dan wordt die specifieke routering niet gebruikt bij het berekenen van de overlay-koers met afslagaanwijzingen (brede magenta lijn) en wordt netjes de track gevolgd.

BikePC 2015-12-04
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Plaats reactie

Terug naar “Forerunner en Edge”