Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

De toestellen voor fitness en sport
Gerards113
Berichten: 5
Lid geworden op: 5 jan 2019 18:26

Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door Gerards113 »

Op mijn Garmin Edge Explore wordt de loctie aangegeven door een klein zwart driehoekje.

Weet iemand of het mogelijk is om dat kleine zwarte driehoekje te vergroten?

En is het ook mogelijk om de koerslijn een andere kleur te geven? Ik vindt deze lang niet altijd even duidelijk

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1363
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door BikePC »

Vraag 1: ja - Menu ("hamburger") / Ritinstellingen / Kaart / Kaartzichtbaarheid: Kies kaartzichtbaarheidsmodus = Hoog contrast (het kleine donkerblauwe driehoekje wordt een groter open driehoekje met zwarte rand). Nadeel is dan wel dat de overige instellingen voor b.v. keuze van de grootte van weergave van tekst, punten, straatnamen, etc. niet meer mogelijk zijn.

Vraag 2: nee - altijd smalle paarse lijn met donkere randen.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gerards113
Berichten: 5
Lid geworden op: 5 jan 2019 18:26

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door Gerards113 »

Bedankt voor de oplossing. Zal het in de praktijk testen en aangeven wat mijn definitieve instelling gaat worden!

railrunner
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:44

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door railrunner »

Hallo, ik heb net een Garmin Edge Explore aangeschaft (kom van de Teasi af) en bijna alles is veel beter dan de Teasi alleen inderdaad dat onduidelijke driehoekje wat ik iets te klein vind en die onduidelijke koerslijn.
Ik heb inmiddels wel de OFM map geinstaleerd en daar is de koerslijn licht blauw....ook niet zo duidelijk maar iets beter.
Ik vind de witte navigatie pijl wel zeer duidelijk dus vraag mij af of we Garmin kunnen bewegen om mogelijk te maken dat je zelf de kleur van de koerslijn kunt kiezen. b.v. knal geel of fel rood.
Ik lees op meerdere plekken dat men niet zo blij is met de onduidelijke koerslijn.

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1363
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door BikePC »

Hallo railrunner,
Als je een koers wil rijden die reeds op de Edge Explore (EE) is opgeslagen, dan is de procedure als volgt:
- kies 'Koersen' - 'Opgeslagen koersen'
- in het 'hamburgermenu' (rechts onder) kan je instellen of je wil rijden met of zonder afslagbegeleiding. Voor dit voorbeeld ga ik even uit van rijden ZONDER afslagbegeleiding.
- ga terug en selecteer de te rijden koers
- scroll helemaal naar beneden en kies 'Instellingen'
- je kunt nu kiezen voor 'Altijd weergeven' en de kleur van de koerslijn. Let op! Dit is de kleur waarmee de koers wordt weergegeven op de overzichtskaart na het selecteren van de koers (Kies voor 'Kaart' om de koers te zien - zover uitgezoomd dat je de hele koers kan zien). Het is niet de bedoeling om op dit scherm de koers te gaan fietsen - zie verder.
- kies voor 'Rijden'. Er komen eventueel meerdere opties langs. Als u vlakbij het startpunt bent de vraag of u de koers wil starten (u hebt de keuze ja of nee - vergeet dan later niet alsnog de trackopname te starten!) en als u verder vanaf het startpunt bent de vraag of u wilt navigeren naar het startpunt. Het lijkt aantrekkelijk om dit altijd wel te doen, maar de praktijkervaring is dat dit vaak tot onlogische en vreemde routes naar de start leidt. Indien gewenst liever apart een route (koers) maken naar de start en daar de te rijden koers inladen en gaan rijden.
- Nadat de koers door de EE is ingeladen dan wordt deze ALTIJD getoond als een smalle donkerpaarse koerslijn met donkere randen. Deze kleur is niet te wijzigen!

PS1: Als gekozen is om WEL met afslagbegeleiding te fietsen, dan zal de EE na 'Rijden' eerst de witte afslagaanwijzingen gaan berekenen en deze tonen op een wat bredere magenta koerslijn. Deze bredere magenta extra koerslijn ligt onder de donkerpaarse primaire koerslijn. De afslagpijlen worden berekend op de kaart die als aktief is aangevinkt in de EE. Als er wegen in de primaire koers zitten die niet in de geselecteerde actieve kaart staan, dan kan de berekende extra magenta koerslijn afwijken van de primaire donkerpaarse koerslijn. Zorg er daarom zoveel mogelijk voor dat de kaart waarop de koers is ontworpen of ingetekend dezelfde is als de aktieve kaart in de EE.
PS2: Als je hebt gekozen voor 'Altijd weergeven' van de koers op de kaart en bijvoorbeeld zwart als kleur van de koerslijn, dan zal na 'Huidige koers stoppen' (rood vlakje met zwart kruis links onder) - vinkje, de geselecteerde koers alsnog worden getoond met de geselecteerde kleur van de tracklijn (in dit voorbeeld zwart). Eureka! Maar... je krijgt dan nooit afslagaanwijzingen en overige aanwijzingen zoals scherpe bochten, gemiste afslagen, afwijking van je koers, etc.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

TRO
Berichten: 1
Lid geworden op: 7 okt 2019 20:33

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door TRO »

Ook ik heb moeite met het lezen van het kleine zwarte driehoekje.
Ik had niet verwacht als je een garmin 1030 koopt dit zo moeilijk is om aan te passen.
Heb tot nu nog geen bevredigend antwoord gehoord..en ben blij dat ik de Teasi nog niet heb weggedaan. Buiten al het gemak van de Garmin heb ik weinig aan een navigatie systeem die moeilijk is te volgen. Hopelijk krijgen we een keer een update van Garmin en doen ze iets met de klacht van velen vijftigers. Volgens mij kan het niet zo moeilijk zijn voor Garmin.

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1363
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door BikePC »

@TRO, is de gps-cursor (huidige locatie) voor jou dan toch niet beter zichtbaar als je de 'Kaartzichtbaarheidsmode' op 'Hoog contrast' zet? Zie 2e bericht in dit draadje.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

FrankHolland
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jul 2013 00:45

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door FrankHolland »

Hoi BikePC,
de opgeslagen koersen zijn dus donker-paars, maar wat ik vaak doe:
ik tour wat rond, en dan uiteindelijk ...... breng me terug naar " opgeslagen locaties" bv " thuis".
Dat is dan altijd in de kleur " magenta" ?
ik had al gevonden:
"koersen" >> "koers maken" >>" voeg eerste locatie toe">> "huidige locatie">>"voeg volgende lokatie toe">>"opgeslagen">>"locaties">>"thuis">>">" hamburgermenu">>"sla op als koers">>(koers gemaakt)
terug naar hoofdmenu: "koersen">>"Opgeslagen koersen">>"koers XX">>"rijden" .... en dan krijg ik die mooie donkerpaarse lijn met zwarte contouren.
Kan dat simpeler ? (oftewel: altijd die donker-paarse lijn ?)

alvast bedankt voor je atwoord.
PS: met met mijn nieuwe explorer nog aan t testen. Ik zit nu op 12,5 % per uur

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door Rush FZ1N »

Antwoord is simpeler. De magenta routelijn kan (helaas) niet aangepast worden.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1363
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door BikePC »

- Wat Frank zegt, klopt inderdaad, maar vrij complex om het zo voor te moeten bereiden. Kan volgens mij niet simpeler, behalve dan ervoor te kiezen om de koers niet op het toestel te maken maar in Basecamp, Mapsource, etc. en deze eerst op de PC op te slaan als b.v. .gpx en dit bestand dan in de map 'NewFiles' zetten m.b.v. de Windows Verkenner of analoog op Apple Mac.
- Wat RushFZ1N zegt, klopt ook.

Maar we hebben het over twee verschillende zaken:
1. Alle koersen die het toestel zelf berekent, dus via 'Koers maken', 'Waarheen?', 'Rondrit' en ook als je 'Afslagbegeleiding' AAN zet bij 'Opgeslagen koersen' resulteren in een wat bredere magenta koerslijn. De kleur hiervan is niet te wijzigen. Dat is waar RushFZ1N het over heeft.
2. Alle koersen die je inlaadt via 'Opgeslagen koersen' worden op de kaart getoond als smalle paarse koerslijn met een donker randje - ook deze kleur is niet te wijzigen. Het maakt geen verschil of je de procedure van Frank volgt en het toestel eerst een route laat berekenen en die opslaat als koers, je een Rondrit laat berekenen en die eerst opslaat als koers (ja, dat kan!), of dat de koers afkomstig is van een koers of track die je vanaf een externe bron op je toestel hebt gezet (direct vanuit Basecamp, Garmin Connect, website zoals RWGPS of een .gpx, .tcx of .fit bestand dat je in NewFiles hebt gezet). Hierbij opgemerkt dat als je 'Routebegeleiding' aan zet bij 'Opgeslagen koersen' het toestel dan eerst de afslagaanwijzingen gaat berekenen en de afslagen-koerslijn toont als de wat bredere magenta koerslijn die idealiter altijd onder de smalle paarse koerslijn van de ingeladen koers ligt.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door Rush FZ1N »

@Bikepc, Wat ook helpt is jouw opmerking betrekking tot het selecteren van “hoog contrast”. Ik ben inmiddels 60 en heb een leesbril nodig, maar met de genoemde instelling hen verlichting op max) kon ik op de Edge 1030 elke track goed volgen. :D
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1363
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door BikePC »

Mooi te horen dat "hoog cntrast" voor jou een bruikbare instelling is. En daar ging dit draadje ook eigenlijk over... ;)
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gebruikersavatar
Tukkerpanman
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2007 11:51
Locatie: Buurse

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door Tukkerpanman »

ik heb een motornavigatie Zumo XT daar staat voertuig symbolen op ..dan zijn sfr bestanden...
begrijp niet waarom deze niet op de garmin edge explore staan...i.p.v. het kleine driehoekje
hopelijk pakt Garmin dit op..

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3855
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door RonalT »

Ik denk dat Garmin op dit moment druk is met belangrijkere zaken. (zie servers down )
Maar hopelijk voor jou komt er een oplossing.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

adriescc03
Berichten: 30
Lid geworden op: 1 mar 2008 09:09

Re: Locatie driehoekje in edge explore aanpasbaar?

Bericht door adriescc03 »

Op mijn edge explorer zie ik dit l> als ik op de route zit.Wat wil dit zeggen?

Plaats reactie

Terug naar “Forerunner en Edge”