Edge1000 snelheid/cadanssens werk ineens niet meer.

De toestellen voor fitness en sport
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ATBgids
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 967
Lid geworden op: 24 jul 2008 22:59
Locatie: Malden
Contacteer:

Edge1000 snelheid/cadanssens werk ineens niet meer.

Bericht door ATBgids »

Hallo mensen.

Sinds een week of twee ben ik regelmatig de cadans kwijt. op de Edge1000

Ik heb een cadans-snelheidsmeter ingebouwd in mijn Trek Emonda. die was sinds het begin (fiets vorig seizoen nieuw gekocht en nu ongeveer 10.000k mee gereden) ingebouwd en gekoppeld met de Edge. een maand geleden voor het eerst uitval. Voor de zekerheid toen de batterij in de sensor vervangen.

Sinds vandaag koppelt hij helemaal niet meer. Bij het zoeken naar de sensor en het draaien aan pedalen knipperen de controle lampjes van de snelheid- en cadans-sensor keurig rood en groen. De Edge lijkt de sensor te herkennen want het icoontje gaat over van knipperen naar "aan" maar in het scherm zie ik geen snelheid en geen cadans als ik blijf trappen. (de sensor is ingesteld op handmatige wielomtrek).

Eerst gaf hij nog wel een cadans weer als ik met het magneetje heen en weer langs de sensor ging, maar dat doet hij nu ook niet meer.

De hele sensor in de Edge verwijderd en met alles zoeken opnieuw toegevoegd, maar geen resultaat.

Iemand een idee waar ik dit nou weer moet zoeken?
groeten uit Malden,

Dick Metselaar

Toeren doe je niet om ergens heen te gaan,
maar om onderweg te zijn.
met hulp van de Edge1030 of met de auto en de Nuvi 765
Sinds 6 september 2018 ook te voet met de Etrex Touch 25

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1363
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Edge1000 snelheid/cadanssens werk ineens niet meer.

Bericht door BikePC »

Vaag probleem...
Een truukje dat ik al eens met succes heb toegepast - ook bij anderen - is het resetten van de snelheids/cadanssensor. Dat was met het 'oude' type GSC 10.
Batterij eruit halen en omgekeerd - dus eigenlijk verkeerd om - terug op z'n plek drukken. Deksel hoeft er niet op. Batterij er weer uit en vervolgens (nieuwe) batterij op de juiste manier plaatsen, deksel sluiten. Druk op het witte reset-knopje op de GSC10 (ledjes gaan eerst knipperen en lichten dan vervolgens op bij het passeren van de magneten als je 'fietst') en koppel de sensor opnieuw via het menu op de Edge.
Verder is het belangrijk dat de magneetjes dicht genoeg langs de sensor komen, maar dat weet je natuurlijk.
Weliswaar voor de Edge 810, maar de procedure voor het koppelen staat hier: https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... E59A4.html

PS. Deze reset-methode met even de batterij omkeren werkt trouwens ook voor de Garmin hartslagband.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gebruikersavatar
ATBgids
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 967
Lid geworden op: 24 jul 2008 22:59
Locatie: Malden
Contacteer:

Re: Edge1000 snelheid/cadanssens werk ineens niet meer.

Bericht door ATBgids »

Ik rij sinds 2008 met Garmin fietsnavigatie, achtereenvolgens de Edge705, de 800 en sinds 2 jaar nu de 1000, Heb alle handleidingen hier uitgeprint liggen, maar dat helpt niet bij storingen, wel bij de manier ze op te lossen. Als dat niet lukt kom ik hier, want met dit forum heb ik heel goede ervaringen.

Wat ik nu meemaak heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik heb niet de GSC10 maar een sensor van Trek, ingebouwd in linker liggende achtervork. Een magneetje in het wiel voor de snelheid en een magneetje aan de crank voor de cadans en gaan. Dat ging met deze vanaf vorig seizoen met deze fiets prima tot voor een paar weken. Nu lijkt het ineens over te zijn.

Ik geloof trouwens dat het de hele sensor betreft dus ook de snelheid. De Edge geeft wel de snelheid aan als ik rijd, maar niet als ik stilstaand aan het wiel draai, terwijl hij dan toch ook een beweging zou moeten weergeven. (ik heb de sensorinstelling op handmatige omtrek staan)
groeten uit Malden,

Dick Metselaar

Toeren doe je niet om ergens heen te gaan,
maar om onderweg te zijn.
met hulp van de Edge1030 of met de auto en de Nuvi 765
Sinds 6 september 2018 ook te voet met de Etrex Touch 25

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1363
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Edge1000 snelheid/cadanssens werk ineens niet meer.

Bericht door BikePC »

Oh, sorry hoor :oops:
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gebruikersavatar
ATBgids
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 967
Lid geworden op: 24 jul 2008 22:59
Locatie: Malden
Contacteer:

Re: Edge1000 snelheid/cadanssens werk ineens niet meer.

Bericht door ATBgids »

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor. Ik wil alleen maar aangeven dat mijn probleem iets bijzonders is. In onze club hebben we dit ook nog niet eerder gezien.

Bij het zoeken naar de sensor vindt hij hem dus wel, maar als de trappers draaien dan geeft de Edge geen waarden voor snelheid en cadans weer. de twee controleledjes op de sensor blijven knipperen.

Sinds 2 ritten zit er ook een vreemde piek in de snelheid. Gisteren geeft hij rond ons pauze-punt een piek van 226 km en vandaag zak ik een piek van 126 km, ook bij de pauze.

Vervolgens heeft hij de 2e helft van de rit bijna voortdurend de melding dat mijn touchscreen vergrendeld is en dan kan ik dus geen foutmeldingen wegklikken, ik kan niet met een tik terug naar het navigatiescherm, als hij is ingezoomd op een afsclagaanduiding enz. Bijzonder irritant.
groeten uit Malden,

Dick Metselaar

Toeren doe je niet om ergens heen te gaan,
maar om onderweg te zijn.
met hulp van de Edge1030 of met de auto en de Nuvi 765
Sinds 6 september 2018 ook te voet met de Etrex Touch 25

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1363
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Edge1000 snelheid/cadanssens werk ineens niet meer.

Bericht door BikePC »

Die 'sorry' had een enigszins gepikeerd ondertoontje...
Je hebt een Garmin toestel.
Je meldt niet om welke snelheids/cadans sensor het gaat, dus ik neem aan een Garmin.
Je hebt het over knipperende LEDjes - die heeft de GSC10 ook, dus ik neem aan dat je die sensor hebt.
Vervolgens meld ik hoe ik meerdere malen problemen met die sensor heb kunnen oplossen in de hoop je te kunnen helpen en misschien anderen ook die zoeken op het forum en op dit draadje uitkomen.

Volgens mij is er veel meer aan de hand dan een sensorprobleem, gezien alle andere (ver)storingen die je meldt.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Gebruikersavatar
ATBgids
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 967
Lid geworden op: 24 jul 2008 22:59
Locatie: Malden
Contacteer:

Re: Edge1000 snelheid/cadanssens werk ineens niet meer.

Bericht door ATBgids »

Lees mijn eerste bericht van dit draadje nog eens. Ik heb meteen gemeld dat het een in een Trek achtervork ingebouwde snelheid-cadanssensor betrof, dat kan natuurlijk nooit een GSC10 zijn. toch? Dus die aanname van jou is wel wat op af te dingen.

Dat er meer met mijn Edge1000 aan de hand is wil ik graag aannemen. Ik heb vanavond zelfs een harde reset gedaan en daarbij nogmaals geprobeerd de combi-sensor te koppelen. In eerste instantie leek dat te lukken, maar vrijwel meteen nadat hij verbonden was en ik de pedalen ronddraaide viel hij weer uit.
De snelheidssensor van mijn MTB, zo'n nieuwe tuimelschakelaar van Garmin zelf werd meteen weer goed gekoppeld maar die combi van Trek dus niet.

Ik ga dinsdag eerst eens bij mijn LBS vragen of ze daar een andere sensor hebben, of eens willen proberen deze sensor met een Garmin te verbinden. Dit om uit te sluiten dat het aan de sensor ligt en niet aan de Edge.

wat betreft de melding van het vergrendeld beeldscherm lijkt het er volgens mij op dat hij niet tegen koude vingers kan. Hier in huis liep het vrij aardig, als moest ik hier binnen ook soms meerdere keren drukken om het scherm aan het werk te krijgen.
groeten uit Malden,

Dick Metselaar

Toeren doe je niet om ergens heen te gaan,
maar om onderweg te zijn.
met hulp van de Edge1030 of met de auto en de Nuvi 765
Sinds 6 september 2018 ook te voet met de Etrex Touch 25

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Edge1000 snelheid/cadanssens werk ineens niet meer.

Bericht door RonalT »

Heren, niet gaan zitten zeuren. Het is heel begrijpelijk dat iemand aan een Garmin trapsensor denkt en inderdaad jij hebt in je eerste bericht geschreven dat het een ingebouwde trapsensor betreft.

Maar de vraag is om een oplossing. Gezien het feit dat het om twee Garmin-toestellen gaat neem ik niet aan dat het aan de toestellen ligt. Dus blijft over de bontrager-sensor.
Probeer nou eens heel simpel om de sensor met een navigatietoestel van een kennis te koppelen. En voor jouw gemoedsrust geen Garmin.

Dan weet je het zeker dat het aan de sensor ligt. En dan terug naar de leverancier.

Oja, en voortaan maar in een topic berichten aan het probleem wijden. Nu raken de vragen en oplossingen zo erg versnipperd.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
ATBgids
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 967
Lid geworden op: 24 jul 2008 22:59
Locatie: Malden
Contacteer:

Re: Edge1000 snelheid/cadanssens werk ineens niet meer.

Bericht door ATBgids »

:oops:
groeten uit Malden,

Dick Metselaar

Toeren doe je niet om ergens heen te gaan,
maar om onderweg te zijn.
met hulp van de Edge1030 of met de auto en de Nuvi 765
Sinds 6 september 2018 ook te voet met de Etrex Touch 25

Plaats reactie

Terug naar “Forerunner en Edge”