Mixed feelings: OMK 2015/2016 in Frankrijk

OnRoute Motorkaart: de kaart met de mooiste motorweggetjes voor op je toestel en in BaseCamp. OnRoute Select: meer dan 1000 kant-en-klare routes binnen handbereik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Mixed feelings: OMK 2015/2016 in Frankrijk

Bericht door Mike Schenk »

Afgelopen weken ben ik de motor in Frankrijk op vakantie geweest en mijn positieve ervaringen met de OMK die ik in Nederland heb, gelden helaas niet voor grote delen in Frankrijk.

Ik krijg het idee dat in Frankrijk gewoon geldt dat hoe lager de wegklasse is, hoe meer de betreffende weg als een mooie motorweg wordt gezien. In gebieden waar niet zo veel is, zoals de Bourgogne, leidt dat nog wel tot een aardige route waar je de hele dag over boerenweggetjes slingert. Maar als je even wilt eten of moet tanken, dan moet je echt omschakelen naar de gewone kaart of op je eigen richtingsgevoel rijden, want met de OMK wordt je daar met enorme omwegen heengeleid.

Een dagje toeren in de Vogezen leidde er toe dat ik na 4 uur lang alleen maar weggetjes rijden niet breder dan één auto toch maar weer ben overgestapt naar de gewone Garmin kaart en de papieren kaart erbij om wat mooie wegen aan te tikken in de route. Ook als je in dorpen of steden komt probeert de OMK je daar over de kleinst mogelijk weggetjes doorheen te krijgen zodat je soms door steegjes rijdt waar het weliswaar niet verboden is om met gemotoriseerd verkeer te rijden, maar het is zeker niet de bedoeling. Met een auto zou het gewoonweg niet passen.

Rij je een keer een leuke col op, dan probeert de OMK je vaak via tractorpaadjes e.d. de haarspelden te laten afsnijden. Dat probleem heeft de gewone kaart met optie "kortste route" natuurlijk ook, maar ik kocht juist die OMK om daar vanaf te komen.

Bovendien, met de gewone kaart kun je het verschil zien tussen een heel klein weggetje (dun grijs lijntje) en een wat grotere weg. Met de OMK is dat verschil helemaal niet te zien en kun je ook niet zelf makkelijk je route aanpassen.

Maar de grootste misser vind ik dat echte motorrijderscols zoals La Schucht en Ballon d'Alsace in de Vogezen gewoon zijn gemarkeerd als zwarte wegen. Wegen waar hij je dus nooit zelf overheen zal routeren en als je er al rijdt probeert hij je er zo snel mogelijk vanaf te krijgen. Hetzelfde geldt voor de Mont Ventoux en de Pas de La Casa bij Andorra. Daarna ben ik maar gestopt met de kaart te gebruiken in de Pyreneeën.

Toen ik van de Ardeche naar de Pyreneeën reed heb ik hem nog geprobeerd voor een stuk door Languedoc-Roussillion heen. Dat ging soms aardig. Alleen geldt ook hier dat de tractorsporen tussen de wijnvelden door als mooiste weg worden gezien en de wat meer doorgaande (maar nog steeds zeer lokale weg) wordt je afgeleid. Om soms gewoon over boerenerven heen te rijden waar de betreffende boeren ook niet blij van worden.

Kortom, hoe positief ik ook ben over gebruik van kaart in Nederland, Luxemburg en de Eifel. In Frankrijk vind ik hem ronduit waardeloos.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

Gebruikersavatar
bvbever
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 nov 2008 10:50
Locatie: Gent (België)
Contacteer:

Re: Mixed feelings: OMK 2015/2016 in Frankrijk

Bericht door bvbever »

Beste Schenk,

Jammer te horen dat u een minder positieve ervaring hebt met de OMK FR-IT.
Ik probeer uw verschillende punten zo goed mogelijk te voorzien van een reactie.

Het klopt dat hogere wegklasses defacto een negatieve factor meekrijgen in onze motor-formule. Daarnaast houden we ook rekening met andere parameters zoals de verschillende karakteristieken van de weg en de omgeving. Er wordt dus met veel meer rekening gehouden dan alleen maar de wegklasses. Voor meer informatie wijs ik u door naar onze helppagina op http://help.routeyou.com/topic/view/172.

In dorpen en steden wordt rekening gehouden met de 'belangrijkheid' van een dorp/stad om grotere wegen in bepaalde mate te promoten of af te straffen in onze motor-formule. Kan u een paar voorbeelden geven waar u over te kleine weggetjes reed in de bebouwde kom? Kan u ook een paar voorbeelden van (te) smalle steegjes geven?

Graag ook een voorbeeld of voorbeelden waaruit blijkt dat de tracktorpaadjes als shortcut worden gebruikt op de haarspelden.

Technisch is het onmogelijk om het motornetwerk voor elke bestaande wegcategorie een andere stijl te geven. Er werd daarom gekozen om het motornetwerk steeds als een groene lijn voor te stellen.

Route du Ballon d'Alsace (N47.79975 E6.83919) en Col de la Schlucht (N48.06157 E7.01762) zitten in het motornetwerk. Wat bedoelt u met 'gemarkeerd als zwarte wegen'? Dat ze helemaal niet routeerbaar zijn? Dat lijkt me een versie-problematiek. Graag had ik geweten welke versie u hebt gebruikt van de OMK FR-IT? (bv. OMK FR-IT 3.74)
Ik heb een analyse gemaakt van alle cols in onze databank. Daaruit blijkt dat er heel veel cols in het motornetwerk zijn opgenomen. Ik kan door de gekozen werkwijze niet garanderen dat alle cols zijn opgenomen. Het klopt bv. dat de Mont Ventoux en de Pas de La Casa in Andorra niet behoren tot het motornetwerk. Er worden op deze plaatsen alternatieve routes als motornetwerk aangeduid.

Graag enkele voorbeelden van de tractorsporen tussen de wijnvelden en de boerenerven voor verdere analyse.

Voor verder analyse van uw voorbeelden kan u deze in een GDB of GPX bestand gerust doormailen. Mijn email-adres zou moeten gekend zijn.

Hartelijk dank voor uw medewerking. We appreciëren uw feedback.
Geomaticus RouteYou

Gebruikersavatar
zoeff50
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2008 09:27
Locatie: Assen

Re: Mixed feelings: OMK 2015/2016 in Frankrijk

Bericht door zoeff50 »

Alleen met de motor of met een groep gebruik ik vrijwel uitsluitend de OMK. Was al zeer tevreden met de vorige versie van de OMK en dat is ook zo met de OMK 2015-2016. Echter ik heb de geclaimde verbeteringen van de OMK 2015-2016 nog niet echt kunnen ervaren.

De actualiteit van de OMK loopt duidelijk achter bij die van de Garmin CN kaart. Ik kom vrij regelmatig voor doodlopende wegen te staan (uitgezonderd voor fietsen en bromfietsen), of (na een kort stuk asfalt) voor een onverharde weg. Bij lokale navraag blijken situaties met doodlopende wegen voor motorvoertuigen soms al zo'n 5 jaar bestaan. Thuis de routes in BaseCamp nagelopen met de CN kaart en het blijkt dat deze CN kaart wel actueel is. Het is niet zo'n probleem in de praktijk, je gezond verstand gebruiken en een stukje omrijden. Het is vervelender als je met een groep rijdt en voor een zandpad komt te staan; de hele familie kan dan keren, wat met een H-D niet altijd eenvoudig is.

De OMK 2015-2016 heeft aanzienlijk minder groene wegen dan de vorige versie, gedaan las ik om voornamelijk wegen te hebben waarop je meer door kunt rijden. Ik merk hier echter in de NL praktijk weinig van, nog steeds rij je veel over zig-zag/ stop and go wegen met veel haakse bochten, hoewel dat ook kan liggen aan het NL wegennet.
Recent een rit gemaakt met de OMK naar Bad Bentheim, instellingen als altijd "snelste tijd" en "tolwegen vermijden" ingeschakeld. Een afstand van 150km waarvan de rijtijd 3 1/4 uur was. Vrij veel over smalle zig-zag wegen, met in het bijzonder 5 km over een autentiek groen uitgeslagen klinkerweggetje met diepe "karresporen". Sneller dan 50 km/hr ging niet echt en ik moest regelmatig van (karre)spoor veranderen om kuilen te ontwijken. De route met de OMK was zoals gewoonlijk wel fraai.
Besloten om de terugweg met de CN kaart te rijden en de Zumo390 ingesteld op "bochtige wegen" en "snelwegen vermijden". Ik had al de ervaring dat met de laatste 390 firmware update de "bochtige wegen" optie beter werkte. En inderdaad, de terugweg ging over mooie slingerende asfaltwegen waarop je met 70-80 km/hr door kon rijden. Heel weinig verkeer op de weg en genieten. De rijtijd van de terugweg was 2 1/4 uur. De terugweg beviel mij beter dan de heenweg met name omdat je meer door kon rijden.

Zal de "bochtige wegen" optie i.c.m. de CN kaart eens vaker gebruiken en vergelijken met de OMK. De "bochtige wegen" optie hoeft misschien helemaal geen "copy" te worden van wat de OMK doet, maar kan een alternatief zijn als de OMK eens niet voldoet.
Honda CRF1000LD-Africa Twin, Zumo XT, GPSmap76CSx

Plaats reactie

Terug naar “OnRoute Motorkaart/OnRoute Select”