Verschillende routes mogelijk?

OnRoute Motorkaart: de kaart met de mooiste motorweggetjes voor op je toestel en in BaseCamp. OnRoute Select: meer dan 1000 kant-en-klare routes binnen handbereik.
Plaats reactie
maltje
Berichten: 216
Lid geworden op: 5 mar 2015 20:08

Verschillende routes mogelijk?

Bericht door maltje »

*Ik rijd een route van A naar B en laat de garmin "kiezen" hoe ik rij.
Is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat garmin een andere route neemt wanneer ik terug van B naar A rijd?
Ik veronderstel dat ik dit zelf moet aanpassen in Basecamp?
*Ik heb een route gedownload:Maakt het uit welke kaart ik open?De onroute kaart of een andere?

mvg
garmin gpsmap64

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1706
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Verschillende routes mogelijk?

Bericht door guzzi vero »

B-A: ja, je kan wel de route omkeren maar dan dien je ze handmatig aan te passen of een andere instelling te kiezen in je routeprofiel bv te vermijden aanpassen. eerst snelste A-B, dan kortste B-A
Route gedownload: is het een route of een track? Indien route, altijd eerst met CN en onmiddellijk track van maken in BC als back up. Wil je die route 1 op 1 rijden. Met CN verder werken.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

maltje
Berichten: 216
Lid geworden op: 5 mar 2015 20:08

Re: Verschillende routes mogelijk?

Bericht door maltje »

Wat is CN?

mvg
garmin gpsmap64

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Verschillende routes mogelijk?

Bericht door Frank »

Je eerste vraag snap ik niet zo goed: je hebt het over een route laten bepalen door het toestel en daarna heb je het over Basecamp...

Als je de route door het toestel laat bepalen, wordt de route berekend met de instellingen van het toestel op dat moment en uitgaande van de actieve kaart in het toestel. Niet alle toestellen zijn daarin hetzelfde. Ik dacht dat de moderne Zumo's zelfs een aantal alternatieven kunnen berekenen, waaruit dan een keuze kan worden gemaakt. Moet ik nog eens opzoeken (YouTube: product reviews van MrGPS).

Je kunt in Basecamp (uiteraard) de routeberekening van het toestel niet aanpassen....

Wat betreft je tweede vraag (eigenlijk een ander onderwerp, je kunt daar beter een nieuw bericht van maken):
Als je de gedownloade route in Basecamp opent, zie je in eerste instantie de route zoals die gedownload is, onafhankelijk van het kaartmateriaal. Echter!: als je ook maar iets aan de route gaat veranderen (punten verplaatsen, toevoegen of verwijderen), zal de route compleet herberekend worden met de kaart en instellingen die op dat moment in Basecamp actief zijn. Daarbij wordt het routeprofiel gebruikt dat de route heeft meegekregen (zie het symbooltje voor de routenaam).
Als het geen route is maar een track (spoor), verandert er natuurlijk helemaal niets. Deze is onafhankelijk van het kaartmateriaal.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

maltje
Berichten: 216
Lid geworden op: 5 mar 2015 20:08

Re: Verschillende routes mogelijk?

Bericht door maltje »

Ik vraag medewoon af of het "veilig" zou zijn,enkel te rijden op de onroute kaart.
Of "moet" ik de route in Basecamp samenstellen.
Ik ga de alpenroute rijden.Ik veronderstel dat de onroute kaart deze sowieso zal "nemen" maar ben niet zeker.
mvg
garmin gpsmap64

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Verschillende routes mogelijk?

Bericht door Frank »

Maar (nog eens ) het advies herhalen dat al honderden malen op dit forum is gegeven. Gedownloade routes altijd in Basecamp herberekenen met hetzelfde kaartmateriaal als je in het toestel wil gaan gebruiken! En nee, dat gaat niet "automatisch" goed.... Je weet namelijk niet hoe de route gemaakt is en met welke kaart.

Herberekenen: de originele route eerste naar een track omzetten (of een duplicaat maken en in het duplicaat verder werken). De route herberekenen en aanpassen zodat die 1-op-1 gelijk is met het origineel (track of originele route). De herberekende naar de GPS overzetten.
Als je een toestel hebt dat tracks in routes om kan zetten (o.a. bijna alle Zümo's), kan je ook de track naar het toestel overzetten en het toestel een route laten berekenen op basis van deze track. Dan is het zeker absoluut noodzakelijk om herberekenen uit te zettten, anders wordt de route al heel snel iets anders dan je in gedachten had. Zie ook hiervoor de vele berichten over dit onderwerp.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

maltje
Berichten: 216
Lid geworden op: 5 mar 2015 20:08

Re: Verschillende routes mogelijk?

Bericht door maltje »

ok bedankt.
Ik gebruik mijn gps te weinig.

mvg
garmin gpsmap64

Plaats reactie

Terug naar “OnRoute Motorkaart/OnRoute Select”