Onroute Motorkaart 2017/2018
Onroute Motorkaart 2017/2018
Hallo,
Wie heeft een update c.q. een nieuwe Onroute Motorkaart 2017/2018 al aangeschaft en geprobeerd? Ik overweeg mijn SD kaart in de shop om te gaan ruilen maar ik twijfel nog.
De 'oude' versie 2015/2016 vond ik toch te vaak dat je op heel (te) kleine weggetjes terecht kwam en ik wil weten of dat is opgelost. Benieuwd naar jullie ervaring!
Alvast bedankt,
Raymond
Wie heeft een update c.q. een nieuwe Onroute Motorkaart 2017/2018 al aangeschaft en geprobeerd? Ik overweeg mijn SD kaart in de shop om te gaan ruilen maar ik twijfel nog.
De 'oude' versie 2015/2016 vond ik toch te vaak dat je op heel (te) kleine weggetjes terecht kwam en ik wil weten of dat is opgelost. Benieuwd naar jullie ervaring!
Alvast bedankt,
Raymond
- Erik
- WayPoint relatie
- Berichten: 2595
- Lid geworden op: 2 jun 2006 00:07
- Locatie: waar de tongval Nedersaksisch is
Re: Onroute Motorkaart 2017/2018
kortgeleden in klik ditzelfde forumdeelHaagseRay schreef:Wie heeft een update c.q. een nieuwe Onroute Motorkaart 2017/2018 al aangeschaft en geprobeerd?
Groeten
Erik BMW K met StreetPilot IIIdeluxe => SP2610 => SP2720 => SP2820 met CNEur NT LTU, MapSource 6.12.4 (WinXP) en 6.16.3 (W10); eTrex Legend HCx met OpenFietsMap; nüvi 2595LM; Garmin vívofit; Concept 2; SRC op Schuberth C3 PRO
Erik BMW K met StreetPilot IIIdeluxe => SP2610 => SP2720 => SP2820 met CNEur NT LTU, MapSource 6.12.4 (WinXP) en 6.16.3 (W10); eTrex Legend HCx met OpenFietsMap; nüvi 2595LM; Garmin vívofit; Concept 2; SRC op Schuberth C3 PRO
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: Onroute Motorkaart 2017/2018
Dat is de bedoeling, toch. Genieten van kleine weggetjes. Voor snellere manieren om ergens te komen hebben we de CN kaart.HaagseRay schreef:De 'oude' versie 2015/2016 vond ik toch te vaak dat je op heel (te) kleine weggetjes terecht kwam en ik wil weten of dat is opgelost
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Re: Onroute Motorkaart 2017/2018
@Erik, dat topic gaat over een fout in een bepaalde Zumo, mijn vraag gaat meer over de kaart en hoe de routes gepland worden.
@RonalT, klopt, CN gebruik ik voor A naar B, echter vind ik de weggetjes van
Onroute soms wel erg smal enheb het idee dat ik op het fietspad rij. Voor mij mag er ook op wat grotere wegen gereden worden, dat mis ik een beetje.
@RonalT, klopt, CN gebruik ik voor A naar B, echter vind ik de weggetjes van
Onroute soms wel erg smal enheb het idee dat ik op het fietspad rij. Voor mij mag er ook op wat grotere wegen gereden worden, dat mis ik een beetje.
Re: Onroute Motorkaart 2017/2018
Misschien met de route voorkeur instellingen nog wat te beïnvloeden ?
(RonalT.., jij hebt daar meer ervaring mee toch..)
(RonalT.., jij hebt daar meer ervaring mee toch..)
- Mike Schenk
- WayPoint relatie
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: Onroute Motorkaart 2017/2018
Mijn ervaring met de vorige versie van de OMK is inderdaad dat het vaak te kleine wegen zijn. Zeker in Frankrijk wordt je daardoor vaak net via een kattespoor om een mooie col heengeleid. De wegvoorkeur lijkt dat volledig op wegklasse te zijn gebaseerd en niet op wat een mooie motorweg is.
In Nederland werkt het beter, maar daar vind ik de keuze beperkt. Je wordt uiteindelijk heel vaak langs hetzelfde punt geleid ook al geef je een punt aan dat een behoorlijk eind afligt van de bestemming die je daarvoor gebruikte.
In Nederland werkt het beter, maar daar vind ik de keuze beperkt. Je wordt uiteindelijk heel vaak langs hetzelfde punt geleid ook al geef je een punt aan dat een behoorlijk eind afligt van de bestemming die je daarvoor gebruikte.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014
Re: Onroute Motorkaart 2017/2018
Hoi Mike, prima verwoord! Zo ervaar ik het ook. De vorige versie heb ik verleden jaar gekocht en als ik nu de update ook aanschaf heb ik dus een OMK voor 210 Euro, dan wil ik wel vooraf weten of ik er wat aan heb.....
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: Onroute Motorkaart 2017/2018
Er is inderdaad wel wat te beinvloeden, maar ik kan niet voorspellen welk effect dat heeft. Het is een beetje met instellingen spelen en er veranderen dingen. Ik zal eens zoeken naar voorbeelden.Hervelt schreef:Misschien met de route voorkeur instellingen nog wat te beïnvloeden ?
(RonalT.., jij hebt daar meer ervaring mee toch..)
Met snellere tijd / kortere afstand,
u-bochten vermijden of niet vermijden,
carpoolstroken vermijden of niet vermijden
zijn er diverse routes mogelijk. Maar of deze je minder over de hele smalle weggetjes sturen weet ik ook niet.
Maar ik kan met deze instellingen heel snel een stuk of 4 verschillende routes maken. Deels lopen sommigen gelijk, maar allerlei verschillende wegen krijg je zo voor je wielen.
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Re: Onroute Motorkaart 2017/2018
Ik had de vorige versies ook en merk met de huidige 2015/2016 niet echt veel verbetering. Volgens hun omschrijving zou dat wel het geval zijn. Ik verwacht dan ook dat deze update ook niet veel beter is. De kaart zie ik meer voor wielrenners als leuke optie. Met mijn motor wil ik niet de allerkleinste wegen.HaagseRay schreef:Hoi Mike, prima verwoord! Zo ervaar ik het ook. De vorige versie heb ik verleden jaar gekocht en als ik nu de update ook aanschaf heb ik dus een OMK voor 210 Euro, dan wil ik wel vooraf weten of ik er wat aan heb.....
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.
Re: Onroute Motorkaart 2017/2018
Er is al veel over de Motorkaart gezegd dat de kaart teveel zigzag- en heel kleine weggetjes kiest. Hier in Drenthe zijn dat vrij vaak klinkerwegen/ weggetjes. En als ik ergens een hekel aan heb op de motor, zijn het slechte klinkertweggetjes. In de vorige versies 2013-2014 en 2015-2016 is het aantal groene wegen aanzienlijk verminderd vergeleken met de 2011-2012 versie. Mijn ervaring is ook dat de Motorkaart vaak dezelfde wegen kiest ook als je een viapunt toevoegt dat buiten de route ligt; het begin- en het eindgedeelte van de route blijven vaak hetzelfde. Toch maak ik nog vrij veel gebruik van de Motorkaart en zal de 2017-2018 versie ook weer aanschaffen.
De Motorkaart is een gemakkelijk hulpmiddel om met de Zumo snel een mooie route te maken van A naar B. Je hoeft niet altijd de route te volgen. Kies mooie zijwegen (wel of niet groen, wel of geen klinkerweg) en de Motorkaart berekent een nieuwe route. Daarnaast gebruik ik de Motorkaart ook vaak om in BaseCamp routes te maken voor een motorgroep. In BC is het gemakkelijker om viapunten toe te voegen om de kaart te "dwingen" een bepaalde route te volgen en een rondrit te maken.
Wat de Motorkaart echt bijzonder en soms lastig maakt is de instelling Tolwegen Vermijden ja/ nee. In de stand ja/ vermijden heeft de Motorkaart een hele grote weerstand om door plaatsen te gaan. Dit zie je niet in de City Navigator kaart en ook niet in online motorroute planners; hier gaan routes vrijwel altijd door plaatsen heen. Deze instelling heeft ook tot gevolg dat de Motorkaart soms grote omwegen maakt om plaatsen te vermijden; het is maar dat je het weet. En het is maar wat je wilt. Het effekt van de instellingen Snel of Kort, U-bochten en Carpoolstroken vermijden ja/ nee is veel minder.
Er zijn ook veel meer mooie wegen dan alleen de groene wegen van de Motorkaart. Je hebt geen Motorkaart nodig om (in BC) een mooie route te maken, dit kan ook met de City Navigator kaart met de juiste instellingen en viapunten. Echter de instelling Wegen in Woonwijken vermijden heeft vrijwel geen effekt, waardoor je met de CN kaart vaak door plaatsen gaat tenzij je de nodige viapunten toevoegt. Ik begin vaak met de Motorkaart in BC een route te maken en vervolgens doe ik hetzelfde met de CN kaart. Ik vergelijk de 2 routes en maak een nieuwe route (met de CN kaart) met het beste van de 2 andere routes. Je bent even bezig.
In de Zumo wissel ik de Motorkaart regelmatig af met de CN kaart. De CN kaart om meer door te rijden, de Motorkaart om meer rustig te toeren. De instelling Bochtige Wegen i.c.m. de CN kaart bevalt mij ook wel; meer doorrijden over vaak betere wegen dan de Motorkaart. De verschillen met de instelling Snel en Kort zijn vaak echter niet zo groot.
Samengevat, de Motorkaart vind ik een goed en handig hulpmiddel, maar het kan natuurlijk altijd beter. En wat mooie wegen zijn kan heel persoonlijk zijn.
De Motorkaart is een gemakkelijk hulpmiddel om met de Zumo snel een mooie route te maken van A naar B. Je hoeft niet altijd de route te volgen. Kies mooie zijwegen (wel of niet groen, wel of geen klinkerweg) en de Motorkaart berekent een nieuwe route. Daarnaast gebruik ik de Motorkaart ook vaak om in BaseCamp routes te maken voor een motorgroep. In BC is het gemakkelijker om viapunten toe te voegen om de kaart te "dwingen" een bepaalde route te volgen en een rondrit te maken.
Wat de Motorkaart echt bijzonder en soms lastig maakt is de instelling Tolwegen Vermijden ja/ nee. In de stand ja/ vermijden heeft de Motorkaart een hele grote weerstand om door plaatsen te gaan. Dit zie je niet in de City Navigator kaart en ook niet in online motorroute planners; hier gaan routes vrijwel altijd door plaatsen heen. Deze instelling heeft ook tot gevolg dat de Motorkaart soms grote omwegen maakt om plaatsen te vermijden; het is maar dat je het weet. En het is maar wat je wilt. Het effekt van de instellingen Snel of Kort, U-bochten en Carpoolstroken vermijden ja/ nee is veel minder.
Er zijn ook veel meer mooie wegen dan alleen de groene wegen van de Motorkaart. Je hebt geen Motorkaart nodig om (in BC) een mooie route te maken, dit kan ook met de City Navigator kaart met de juiste instellingen en viapunten. Echter de instelling Wegen in Woonwijken vermijden heeft vrijwel geen effekt, waardoor je met de CN kaart vaak door plaatsen gaat tenzij je de nodige viapunten toevoegt. Ik begin vaak met de Motorkaart in BC een route te maken en vervolgens doe ik hetzelfde met de CN kaart. Ik vergelijk de 2 routes en maak een nieuwe route (met de CN kaart) met het beste van de 2 andere routes. Je bent even bezig.
In de Zumo wissel ik de Motorkaart regelmatig af met de CN kaart. De CN kaart om meer door te rijden, de Motorkaart om meer rustig te toeren. De instelling Bochtige Wegen i.c.m. de CN kaart bevalt mij ook wel; meer doorrijden over vaak betere wegen dan de Motorkaart. De verschillen met de instelling Snel en Kort zijn vaak echter niet zo groot.
Samengevat, de Motorkaart vind ik een goed en handig hulpmiddel, maar het kan natuurlijk altijd beter. En wat mooie wegen zijn kan heel persoonlijk zijn.
Honda CRF1000LD-Africa Twin, Zumo XT, GPSmap76CSx