Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

De specifiek op motorrijders gerichte GPS van Garmin

Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

Berichtdoor Jos van de Laar » 9 jul 2012 19:34

Vorige week was ik aan het rijden, en opeens gaf hij aan dat de batterijspanning laag was. Dit kan normaal niet, want wanneer hij goed gemonteerd is laad hij automatisch bij. Wat heb ik gedaan. Ik heb mijn Zumo in de auto geplaatst, en meteen na plaatsing sprong de Zumo aan. Als je hem dan uitschakeld geeft hij aan dat hij bijlaad. Op de motor gebuerd dit echter niet. Wat heb ik gecontroleerd. Ik heb de zekering nagemeten, ik heb de aansluitkabel van het montageblok gedemonteerd, en ook daar meet ik 12,6 volt. Dus de kabel is goed. Ook de contactpunten onder in het blok veren goed in en uit. Mijn vraag is nu, zou het kunnen zijn dat het blok inwendig kapot is ? Wie kan me helpen ? MVG Jos.
Jos van de Laar
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 9 jul 2012 19:03

Re: Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

Berichtdoor HaWee » 9 jul 2012 19:47

zijn de contactveren schoon?
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 21455
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

Berichtdoor Jos van de Laar » 9 jul 2012 19:55

Contactveren zijn schoon. Ik heb ze gereinigd met een droog doekje.
Misschien mag ik ze met een contactspray reinigen, maar ik denk niet dat het nodig is.
Jos van de Laar
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 9 jul 2012 19:03

Re: Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

Berichtdoor Limbo » 11 jul 2012 14:43

Ik maak mijn contactpuntjes meestal schoon met een doekje met een klein beetje WD40.
Maar om even terug te komen op je probleem, als hij wel oplaad in je autohouder en niet op de motor, en je weet zeker dat de kabel en de zekering goed is zit het probleem dus in je motorhouder.
Kortom je zult even naar Waypoint moeten.

Groet,
Koos
Laat niets na om je tegenstander in verwarring te brengen. Met Zumo 550 en GPSMAP62s en een BMW K1200GT
Avatar gebruiker
Limbo
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 2 jun 2007 17:35
Woonplaats: Winsum (Gr)

Re: Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

Berichtdoor ted038 » 11 jul 2012 14:59

Limbo schreef:Ik maak mijn contactpuntjes meestal schoon met een doekje met een klein beetje WD40.
Maar om even terug te komen op je probleem, als hij wel oplaad in je autohouder en niet op de motor, en je weet zeker dat de kabel en de zekering goed is zit het probleem dus in je motorhouder.
Kortom je zult even naar Waypoint moeten.

Groet,
Koos

... Maar als je technisch goed genoeg bent om "en je weet zeker dat de kabel en de zekering goed is" te bepalen , dan had deze hele post niet gedaan te hoeven worden, immers dan ligt het aan het motorblok. (wat zou het anders kunnen zijn ? )
Zumo 550 : Ducati Multistrada 1200 S Touring 2012 & Renault clio TCE collection
Edge705HR : RB Xeon 600 ; RB ProSL 3000 (en nog 3 fietsen)
ted038
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 954
Geregistreerd: 19 jul 2005 11:30
Woonplaats: Zwolle

Re: Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

Berichtdoor tony rave » 11 jul 2012 15:17

Hopelijk niet een probleem in de motorhouder.
b.v. zie viewtopic.php?f=59&t=34491&p=288258&hilit=water#p288258
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+276Cx+60CSx ► navigatie | MapSource 6.13.7 ► route-creatie | BaseCamp ► databeheer.
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1540
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

Berichtdoor Jos van de Laar » 18 jul 2012 22:44

Allemaal bedankt voor de reactie. Het is me wel duidelijk. Morgen ga ik naar Waypoint Vessem, en dan zal ik jullie op de hoogte houden. Ik heb alles gecontroleerd , en de spanning is tot aan de stekkerverbinding van het motorblok in orde. Ik meet gewoon 12,78 volt. Dus het moet de motorhouder zijn. Kijken wat me dit grapje weer gaat kosten. Ook ik ben zeer tevreden over de Zumo 550 en heb nog geen mankementen gehad ( 4 jaar gebruiker ) Maar ik heb inderdaad de laatste tijd een aantal ritten gereden bij flinke regenval. Ik hou jullie op de hoogte morgen.
Jos van de Laar
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 9 jul 2012 19:03

Re: Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

Berichtdoor Jos van de Laar » 19 jul 2012 11:56

Ik ben net terug van Waypoint Vessem, en daar weten ze dat de motorhouder kwetsbaar is wat vocht betreft. Zij geven zelfs aan dat het beter is de motorsteun geschakeld ( via kontaktslot ) te laten voeden, omdat er dan niet altijd spanning op staat. Dit word je overigens niet vertelt als je een navigatie aanschaft. Aangezien ik de Zumo gekocht had in 2008 , valt het buiten de garantie. Dus je mag gewoon weer 90 euro dokken voor een nieuwe motorhouder. Ik heb hem inmiddels gemonteerd, en alles werkt weer als vanouds. Bedankt voor de hulp allemaal. Gr. Jos.
Jos van de Laar
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 9 jul 2012 19:03

Re: Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

Berichtdoor HaWee » 19 jul 2012 12:03

bij de Hema een spuitbus vaseline halen en daarmee de contacten van de motorhouder regelmatig een keer inspuiten. beschermt tegen vocht.
continu spanning op de houder veroorzaakt kans op kruipstroom die vervuiling van de contacten kan veroorzaken (soms zeer ernstige)
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 21455
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

Berichtdoor tony rave » 19 jul 2012 15:07

En ik zou toch eens kijken of er niet een geschikt plekje te vinden is om een ventilatiegaatje (of 2) in de motorhouder te boren, zonder dat daar water direct naar binnen kan lopen. Eventueel kun je de gaatjes nog met 'hydrofobisch' materiaal (stukje goretex of tentkatoen?) afsluiten. Een 'gesloten' holle ruimte wordt vaak vochtig van binnen en als het daarin ook nog eens lekker warm kan worden is het corrosie-duiveltje in z'n element.
Ik schreef het al eerder: De klokken van mijn R100RS (BMW motor 1976) hadden met vochtig weer last van condensatie aan de binnenzijde van het glas. Na het boren van zo'n ventilatie-gaatje, inmiddels al weer zo'n 25 jaren geleden, heb ik daar geen last meer van. Dat werd 2 jaar geleden, tijdens een rit door een vaak nat zuid-engeland, nog altijd bevestigd.
Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om je weg te vinden, vervolgens een GNSS-Navigator met echte knoppen. 60CSx+276Cx+60CSx ► navigatie | MapSource 6.13.7 ► route-creatie | BaseCamp ► databeheer.
Avatar gebruiker
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1540
Geregistreerd: 1 dec 2004 14:33
Woonplaats: N51.350 E5.458

Re: Zumo laad in auto wel, en op motor niet op.

Berichtdoor onmogelijkhier » 19 jul 2012 21:57

Dit heb ik al eerder geplaatst maar geld ook voor je nieuwe motorhouder.

Het zwakke punten van de motorhouder is de USB aansluiting.
Deze is niet waterdicht en word alleen afgesloten door een rubberlipje dat niet al te best sluit.
Dus kan er hierlangs vocht naar binnen komen met alle gevolgen van dien.
Zelf heb ik het rubberlipje weg genomen den deze aansluiting met siliconenkit dicht gemaakt.
Kon ik makkelijk doen ik gebruik deze aansluiting toch niet.
Wat kan ik hier achterlaten oh ja www.deauville.nl
Garmin SPIII - 2610 - Zumo 500
Avatar gebruiker
onmogelijkhier
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 15 maart 2004 15:07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel


Keer terug naar Zumo 550 en 500

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast