Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

De specifiek op motorrijders gerichte GPS van Garmin

Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor nakuiper » 30 apr 2014 21:43

Mijn Zumo 550 had kuren dat hij steeds uitviel tijdens gebruik. Erg irritant.
Nadat ik het met resetten, hard resets enz. niet kon verhelpen besloot ik een kopie te maken van de harde schijf en een format te doen om daarna de back-up er weer op te zetten.

Helaas tijdens het kopiëren van de back-up crashte de boel en nu kan ik de Zumo niet meer zien in de Windows Explorer. :oops:

Iemand een idee hoe ik hem weer kan reanimeren?

Nakuiper
Laatst bijgewerkt door nakuiper op 1 mei 2014 14:53, in totaal 1 keer bewerkt.
nakuiper
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 3 mei 2005 08:12
Woonplaats: Haarlem

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor elsinga » 1 mei 2014 07:16

Retour leverancier, dan wel retour Garmin?
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook
Avatar gebruiker
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 10102
Geregistreerd: 8 jun 2004 14:00
Woonplaats: N52 55.981 E5 51.058

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor nakuiper » 1 mei 2014 09:28

Dat zou idd mijn laatste redmiddel zijn. :cry:

Iemand anders nog ideeën :?:
nakuiper
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 3 mei 2005 08:12
Woonplaats: Haarlem

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor STXrider » 1 mei 2014 10:38

nakuiper schreef:Mijn Zumo 550 had kuren dat hij steeds uitviel tijdens gebruik. Erg irritant.
Nadat ik het met resetten, hard resets enz. niet kon verhelpen besloot ik een kopie te maken van de harde schijf en een format te doen om daarna de back-up er weer op te zetten.

Helaas tijdens het kopiëren van de back-up crashte de boel en nu kan ik de Zumo niet meer zien in de internet explorer. :oops:

Iemand een idee hoe ik hem weer kan reanimeren?

Kan je het proces niet nog een keer herhalen? Ik neem aan dat de back-up er nog steeds is..... Als dacht ik dat je een apparaat van Garmin niet zomaar kan formatteren? en dat de reden is dat het niet lukt.

Dan toch maar contact met Garmin opnemen en opsturen.
Gehad: SPIII ~Zumo 550 ~ Honda Zumo 550
Nu: Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx v4.6 - CN 2019.20 ~ Roadbookhouder A4 ~TomTom 6200
Avatar gebruiker
STXrider
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 14 feb 2007 20:38
Woonplaats: Landsingerland

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor nakuiper » 1 mei 2014 14:55

Zag dat er Internet Explorer stond in m'n originele bericht. Ik bedoelde uiteraard Windows Explorer.
Aangezien ik hem hierin niet meer kan zien kan ik ook niet opnieuw proberen de back-up erop te doen helaas. :?

Het formatteren van de Zumo ging vrij vlot, maar de back-up er terug opzetten faalde...
nakuiper
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 3 mei 2005 08:12
Woonplaats: Haarlem

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor Arjen. » 1 mei 2014 15:08

Als de Zumo niet meer herkend wordt door de computer is het inderdaad retour dealer/Garmin.
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Arjen.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 864
Geregistreerd: 25 nov 2011 19:18

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor nakuiper » 2 mei 2014 11:46

Ik heb gisteren contact gehad met Garmin Nederland. Allereerst meot ik zeggen dat ik binnen een dag antwoord kreeg op mijn email, dus dat ging al vloeiend. Daarnaast heb ik een hele uitgebreide omschrijving gekregen om alles uit te sluiten wat het probleem kon zijn en uiteindelijk bleek een gare USB poort het euvel te zijn :?

Waarschijnlijk is door de slechte USB poort ook de batterij niet opgeladen waardoor de GPS dus ook buiten de PC om niet meer aanschakelde.
Ik zal morgen kijken of na de format het initiële probleem: Het uitvallen van het toestel. ook opgelost is. Zo niet dan zal ik hiervoor een nieuw draadje aanmaken (of ik moet hier al iets over kunnen terugvinden).

Hieronder de gehele checklist die ik van Garmin gekregen heb:

Controleert u eerst of uw Windows computer uw toestel heeft gedetecteerd aan de hand van de onderstaande instructie:



Sluit het toestel met de USB kabel aan op de computer
Klik op Start
Klik op (Deze/Mijn) Computer
Hier ziet u mogelijk de Garmin als verwisselbare schijf



Indien het toestel herkend wordt door de computer, sla dan de volgende instructie over en vervolg deze onder de Master Reset.



Indien het toestel niet herkend wordt door de computer kan dit een aantal oorzaken hebben.



Controleert u of het toestel correct is aangesloten:



Koppel het toestel los van de pc
Schakel het toestel uit
Koppel het toestel opnieuw met de computer. Het toestel zal op moeten starten in USB modus en een afbeelding van een computer moeten laten zien.



Indien dit niet het geval is, controleert u dan de onderstaande punten:



Gebruik een andere USB poort
Controleer dat u de USb kabel rechtstreeks in het toestel steekt en niet via een houder
Probeer een andere USB kabel die geschikt is voor dataoverdracht
Verwijder een eventueel SD kaartje uit het toestel
Laadt de batterij volledig op en probeer het daarna nogmaals
Test een eventuele tweede computer
Wijzig de schijfletter van uw apparaat



U kunt de schijfletter wijzigen in Windows XP/Vista met behulp van de onderstaande instructie:



Klik op Start
Klik op Configuratiescherm
Klik op Prestaties en Onderhoud
Klik op Systeembeheer
Klik op Computerbeheer
Klik op Schijfbeheer
Klik met uw rechtermuisknop op het Garmin apparaat
Klik op Stationsletter en paden wijzigen
Klik op het pijltje naast de huidige letter om deze te wijzigen
Kies een andere letter, behalve A t/m D, en klik OK



U kunt de schijfletter wijzigen in Windows 7 met behulp van de onderstaande instructie:



Klik op Start
Type ‘Computerbeheer’ in het zoekveld (Programma’s en bestanden zoeken)
Klik op Schijfbeheer
Klik met uw rechtermuisknop op het Garmin apparaat
Klik op Stationsletter en paden wijzigen
Klik op het pijltje naast de huidige letter om deze te wijzigen
Kies een andere letter, behalve A t/m D, en klik OK



Uw toestel zou nu correct weergegeven moeten worden. Indien dit niet het geval is, raden wij aan een Master Reset uit te voeren. Het apparaat wordt hiermee teruggesteld naar de fabrieksinstellingen, daarbij uitgaande van de laatst op het toestel aanwezige kaart- en softwareversie. Ik wil u er wel graag op attenderen dat hiermee de gebruikersdata van uw toestel, zoals uw favorieten, worden verwijderd.



Schakel het toestel uit
Druk met een vinger op de rechter onderhoek van het scherm in en hou deze vast.*
Klik nu op de aan en uitknop, laat deze weer los wanneer het Garmin logo op uw scherm verschijnt.
Na ongeveer 30 seconden zou het volgende bericht weergegeven moeten worden: “Wilt u echt alle gebruikers gegevens wissen?”**
Haal nu uw vinger van het scherm af en druk op ‘ja’ om te bevestigen.
Het toestel zal nu gereset worden
De Garmin zal nu opnieuw op starten. Selecteer nu de gewenste taal en tijd.
Laat dan het apparaat 30 a 45 minuten liggen op een plek met duidelijk zicht op de hemel



*Wanneer u een nuvi 3000 serie model reset, zult u eerst het toestel aan moeten zetten en direct daarna uw vinger in de rechter onderhoek moeten plaatsen.



**Wanneer u een nuvi 2XX7, 2XX8, 3XX7 of 3XX8 reset, zult u eerst het toestel aan moeten zetten en direct daarna uw vinger in de rechter onderhoek moeten plaatsen. Daarna zult u ongeveer 30 seconden het bericht System in het beeld zien. Wanneer u Loading… ziet mag u uw vinger van het scherm halen.



Indien het toestel wel door de PC wordt gevonden maar niet door onze programma’s, raden wij u in eerste instantie aan om te controleren of u de meeste recente versie van de Communicator Plugin gebruikt:



http://software.garmin.com/nl-NL/gcp.html



Daarnaast raden wij u aan de software van het toestel te updaten met de Garmin WebUpdater aan de hand van deze instructies:



Ga naar onze website: http://www8.garmin.com/support/collecti ... 9-99999-27
Klik op de juiste download versie voor uw computer
Klik op “I agree to the above terms and want to proceed to the download page”
Klik op Download
Klik op Uitvoeren indien nodig
Klik op Volgende in de WebUpdater installatie wizard
Accepteer de voorwaarden en klik op Volgende
Klik op Afsluiten en start het programma
Sluit uw toestel aan
Klik op Volgende wanneer uw toestel gevonden is
Klik op Volgende om de nieuwe software te installeren of selecteer Versie opnieuw installeren
Volg de instructies op het scherm



Indien de WebUpdater het toestel ook niet herkend, raden wij u aan het garmindevice.xml bestand te verwijderen van uw toestel:

Sluit het toestel aan op de computer
Klik op Start
Klik op Computer
Open de Garmin schijf
Open de map Garmin

Verwijder het garmindevice.xml
Koppel het toestel los van de computer en start het opnieuw op.



Sommige modellen gaan niet automatisch op de Mass Storage modus over. In dat geval kunt u dit handmatig aanpassen:



Koppel het apparaat los van de PC en zet het toestel aan.
Druk op “Bekijk Kaart”.
Druk op de snelheid (0 KM/u)
Bovenaan ziet u een grote ronde snelheidsmeter, houdt deze ingedrukt totdat u een ander scherm te zien krijgt.
Ga met de pijl omlaag.
Druk op “MTP Settings”.
Druk op “Mass Storage Single Session”.
Druk nu op “Sla Op”.



Indien uw toestel niet herkend wordt op de website, kan dit mogelijk aan de instellingen van Internet Explorer liggen.



Open Internet Explorer
Klik op Extra (rechts bovenin)
Klik op Internetopties
Klik op het tabblad Beveiliging
Klik op het icoon Vertrouwde websites
Klik op de knop Websites
Zorg ervoor de Serververificatie uit staat
Voer in *.garmin.com
Klik op Toevoegen



Controleer de onderstaande instellingen:



Klik op het tabblad Verbindingen
Klik op LAN-instellingen
Vink hier Automatisch detecteren aan
Zorg ervoor de er geen vinkje staat bij het gebruik van Proxy servers
Klik op OK
Klik op Toepassen
Klik op het tabblad Algemeen
Klik op Verwijderen onder Browsergeschiedenis
Verwijder hier de Tijdelijke internetbestanden
Sluit alle internet browsers



Voor Internet Explorer 8 of 9 volgt u de onderstaande instructie:



Open Internet Explorer
Ga naar Extra
Ga naar Instellingen van compatibiliteitsweergave
Voeg hier https://connect.garmin.com toe
Klik op Sluiten



Indien dit het probleem niet oplost, raad ik u aan een andere internet browser te gebruiken.
nakuiper
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 3 mei 2005 08:12
Woonplaats: Haarlem

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor Hans Vaessen » 2 mei 2014 12:03

nakuiper schreef:Daarnaast heb ik een hele uitgebreide omschrijving gekregen om alles uit te sluiten wat het probleem kon zijn en uiteindelijk bleek een gare USB poort het euvel te zijn :?


Als dat zo is zou het toestel het inde auto cq motorsteun, mits externe voeding gekoppeld, wèl moeten doen. Mogelijk dat het daarbij nodig is het toestel eerst enkele minuten te laten laden.

Maaarrr: ook bij koppeling aan de pc kan dat een rol spelen. Als de accu echt hééélemaal leeg is kan het voorkomen dat de PC het toestel daardoor aanvankelijk niet herkent. Ook bij de 660 heb ik dat wel ervaren. In dat geval kan het helpen het toestel aan de PC te laten hangen en een kwartier later nog eens te kijken; ook aan de pc zal (normaliter) de accu langzaam bijgeladen worden immers.

Vermoedelijk heb je dat allemaal al geprobeerd, maar just-in-case...

Wat overigens ook ontbreekt in de lijst van Garmin is controle op de juiste USB-kabel. Er zijn immers ook kabels die alleen geschikt zijn voor voeding, en niet voor data.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor splashy » 2 mei 2014 13:36

"Probeer een andere USB kabel die geschikt is voor dataoverdracht"

3e blokje
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G
Avatar gebruiker
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 5253
Geregistreerd: 28 maart 2008 20:12

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor Hans Vaessen » 2 mei 2014 13:57

Ah, you're right. Tsja.. lezen is ook een vak ;)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor nakuiper » 2 mei 2014 22:01

Kleine update: zumo lijkt weer aardig te werken. Vandaag startte hij weer gewoon op en viel hij niet uit. Klein :evil: detail is dat ik geen kaart meer had.
Vanavond kaarten opnieuw geladen en ik zie weer wegen op de kaart :D

Eens kijken of ik van't weekend kan testen of alles het weer doet.....
nakuiper
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 3 mei 2005 08:12
Woonplaats: Haarlem

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor Hans Schipper » 2 mei 2014 22:23

Hoe heb je dat geflikt? Als de mijne het onverhoopt ook opgeeft kan ik met jouw ervaring hem misschien ook weer aan het praten krijgen.
Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 29 apr 2004 09:07
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor Toontje » 2 mei 2014 23:48

nakuiper schreef:Eens kijken of ik van't weekend kan testen of alles het weer doet.....

Niet in een tunnel hè . . .
Den groenten . . . Toontje ©¿©

Zumo 595 met Schuberth S2 Sport + SRC op Triumph Tiger 800 XRx.
Avatar gebruiker
Toontje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 16 apr 2004 20:52
Woonplaats: Malden

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor nakuiper » 3 mei 2014 08:30

:D :idea:
Geniaal plan :!: :!: :!:
nakuiper
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 3 mei 2005 08:12
Woonplaats: Haarlem

Re: Zumo550 geformatteerd, maar niet meer zichtbaar

Berichtdoor nakuiper » 6 mei 2014 10:28

Inmiddels toestel weer getest en hij doet het in ieder geval weer. Echter het originele probleem is nog niet verholpen: toestel gaat af en toe uit. :cry:

IK zal hier een nieuw draadje voor aanmaken als ik er niet uitkom. (Zal dan een link plaatsen)
Ga eerst nog checken of ik geen dubbele kaarten heb en of een hard reset gaat werken. :wink:
nakuiper
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 3 mei 2005 08:12
Woonplaats: Haarlem

Volgende

Keer terug naar Zumo 550 en 500

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast