Virtuele trainingsgroep

Skaten, ballonvaren, windsurfen, ski-en etc. etc.
Gebruikersavatar
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5252
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:12

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door splashy »

Nal van de blessure van Hans eens kijken of ik een discussie op gang kan krijgen wat betreft stretchen voor het hardlopen.

Mijn uitgangspunt is, begin heel rustig aan te lopen en versnel na 1 a 2 honderd meter steeds een beetje en na verloop van tijd ben je wam en kan je voluit als je dat wil.
4 a 5 honderd meter voor het eind neem je steeds meer gas terug, zodat je niet ineens stil staat met een hartslag van 160+

IK denk dat het stretchen zoals je dat vaak ziet, bomen palen en bruggen omduwen, het aan onderbeen trekken ect helemaal met koude ledematen vaak helemaal niet zo goed is, mogelijk dat het verkeerd of te extreem wordt gedaan, waardoor er alleen maar meer ipv minder blessures komen.

In mijn optiek is het niet goed om met een voet plat op de grond je been helemaal naar voren te brengen waardoor er een enorme strechtch op je hiel komt.

Ik hoop dat er velen zijn die dit anders zien. :mrgreen:
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G

Gebruikersavatar
Hans Dubiez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 189
Lid geworden op: 29 jan 2008 10:11
Locatie: Wildervank

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door Hans Dubiez »

Hmm, nee ik zie het niet anders, volgens mij heb je gelijk.
Onkundig strekken is natuurlijk altijd fout.
Hardlopen zal andere eisen stellen, maar toch mijn neuro in het zakje.
Ik skate de eerste 10 minuten lekker ontspannen, rechtop, met de armen los.
Daarna ga ik met de handjes op de rug, romp voorover en knietjes wat gebogen verder.
Als ik naar mijn grafieken kijk komt mijn hartslag na +-10 minuten op niveau.
Echter, mijn snelheid is vanaf de start constant.
Handjes op de rug, knietjes wat gebogen is blijkbaar niet snel(ler)........
Zou dit eens op Het inline-skate forum moeten vragen.
Afijn, zo hark ik 1,5 uur rondom hartslag 140 door.
Een half uur de hond uitlaten na terugkomst is voor mij de remedie voor cool-down en ontspannen spiertjes.
Kortom, ik strek helemaal niet.
Ach, ik ben maar een talentloze fitheids skate recreant.
Nuvi765T, nüMaps LT, FR310XT-HRM, Led Lenser H7R, Mio Link, BOOM!™ BOX 6.5GT, NB1
Samsung Note 2, OsmAnd, Endomondo
Fila Nine 100, Harley FLHTK, Mazda CX5 D2.2 aut 4wd, Hyundai Tucson CRDI, Opel GT 1900.
Nav hist: SPc330 SPc340T Nuvi350T Nuvi360T Nuvi760T

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door fransg »

Toen ik nog lid was een hardloopvereniging, zag ik de rek- en strekoefeningen meer als een welkome aanleiding om even op adem te komen. Ik ging niets forceren. Ook de trainers waren toen al in discussie over nut en noodzaak. Hardlopers in bos en park die bevallig tegen boom of brugleuning duwen, hebben denk ik ook even de pijp leeg en moeten toch wát doen terwijl ze op adem komen. Zich een houding geven.

Een goeie kalme warming-up vind ik zelf wel belangrijk en ik merk ook dat ik minder goed presteer als ik hup meteen uit de startblokken hard zou willen gaan, zeker nu niet. Ik krijg ook eerder spierpijn in de benen als ik zomaar ineens begin met hardlopen. Cool-down doe ik minder bewust, meestal besluit ik toch met een stuk naar huis fietsen.
GPSMAP66st, Explore 2

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door fransg »

http://connect.garmin.com/activity/comp ... =127604830

Woensdagavond ongeveer hetzelfde rondje als de week daarvoor gedaan, en het is nog steeds niet op snelheid van voorheen maar wel weer 20 seconde beter per kilometer. Dus vooruitgang.
GPSMAP66st, Explore 2

Gebruikersavatar
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5252
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:12

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door splashy »

Nou, het gaat goed met je, ook de calorieën gaan met sprongen omhoog. :P
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G

Gebruikersavatar
Hans Dubiez
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 189
Lid geworden op: 29 jan 2008 10:11
Locatie: Wildervank

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door Hans Dubiez »

Ook van mij complimenten!
gem hs van 99 naar 106 da's niet nix.
effect van beginner naar verbeterend.(kan mijn 310 niet)
En veel onstanter
Heel goed bezig man!
Nuvi765T, nüMaps LT, FR310XT-HRM, Led Lenser H7R, Mio Link, BOOM!™ BOX 6.5GT, NB1
Samsung Note 2, OsmAnd, Endomondo
Fila Nine 100, Harley FLHTK, Mazda CX5 D2.2 aut 4wd, Hyundai Tucson CRDI, Opel GT 1900.
Nav hist: SPc330 SPc340T Nuvi350T Nuvi360T Nuvi760T

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door fransg »

;-) dat van de calorieën kan ook komen doordat ik m'n max HS heb intesteld. Bij een test voor ontslag uit het VUmc was die vastgesteld op 135. De Garmin denkt dan al snel dat ik op maximaal loop te trainen.

En het verzoek van de fysio's was om niet boven de 120 te komen tijdens trainen. Op 120 door blijven lopen is ook nog zwaar, ik voel dan dat ik tekort kom rond m'n hart/linkerschouder/arm en de HS piekte ook naar ergens rond 155. Conclusie: niet zo snel beginnen, later in de training pas doorpakken. En de HS max opnieuw instellen, op 160 bijvoorbeeld.De nieuwe trainings-zone indeling wordt dan vanzelf aangepast.
GPSMAP66st, Explore 2

Gebruikersavatar
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5252
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:12

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door splashy »

Ik zou het lekker op 120 houden zeker voor een maandje of 2 a 3. Desnoods wat langer lopen als dat mag, kom je ook op het aantal calorieën en bewegingstijd.
Laatst gewijzigd door splashy op 18 nov 2011 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door fransg »

In de praktijk wil ik mijn max ook op 120 houden, maar ik heb het vermoeden dat de Garmin inschat dat m'n calorieverbruik hoog ligt als ik dat ook als max ingesteld laat, hij 'denkt' dan dat ik maximaal heb gelopen.

Maar ik ken de berekeningswijze niet, het is voor mij raden hoe-die aan zo'n hoog calorieverbruik kwam.
GPSMAP66st, Explore 2

Gebruikersavatar
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5252
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:12

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door splashy »

Ik denk dat de garmin in dit geval de top hartslag 120 - 130 als
80% van (220-leeftijd) ziet.

Zou je dan op 115 lopen klopt het calorie verbruik volgens de berekening redelijk, want uiteindelijk is dat zeker in dit geval een behoorlijke belasting.
Laatst gewijzigd door splashy op 19 nov 2011 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door fransg »

Dankje Splashy voor die uitleg!
GPSMAP66st, Explore 2

Gebruikersavatar
JesseN
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 782
Lid geworden op: 27 aug 2008 20:37
Locatie: N 53°06' E 6°44'
Contacteer:

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door JesseN »

splashy schreef: IK denk dat het stretchen zoals je dat vaak ziet, bomen palen en bruggen omduwen, het aan onderbeen trekken ect helemaal met koude ledematen vaak helemaal niet zo goed is, mogelijk dat het verkeerd of te extreem wordt gedaan, waardoor er alleen maar meer ipv minder blessures komen.
Mee eens alhoewel ik denk dat door verstandig te stretchen blessures voorkomen kunnen worden.

Stretchen wordt vaak verkeerd gedaan en ook met het verkeerde uitgangspunt..

Door te stretchen haal je de spanning van de spier af. Door een spier aan te trekken, al dan niet met weerstand, zet je er juist spanning op. Stretchen doe je dus ná de training; niet tussentijds of van tevoren. Immers, als je alle spanning uit je quadriceps en kuiten trekt, hou je van die slappe benen over. Beter kun je dus het tegenovergestelde van stretchen doen: actief belasten met een dynamische weerstand. Iedereen kent wel die televisiebeelden waarin Ireen Wüst vlak voor een wedstrijd haar beenspieren op spanning brengt door tegen de weerstand van een soort elastische band in te lopen.
E.e.a. doe je tijdens een gedegen warming-up.

Dan nog: een stretching mag géén pijn doen maar moet comfortabel aanvoelen. Beter 3 keer 10 seconden stretchen dan 1 keer 30 seconden; door te stretchen knijp je de bloedbaan een beetje dicht waardoor afvalstoffen niet snel genoeg worden afgevoerd. Stretchen tot de spier snaarstrak staat is totaal overbodig. Door eventjes aan te trekken haal je de spanning er al af en voorkom je dat de spiercellen, die kwetsbaar zijn omdat ze zojuist op hun donder hebben gehad, gaan scheuren.

En dan die "boom-omver-duwers". Òf ze rekken de kuitspier tot het alleruiterste òf ze spannen de kuitspier juist aan. In het eerste geval schiet het z'n doel voorbij en in het tweede geval doen ze juist het tegenovergestelde van wat ze eigenlijk willen.

Tja, en dan de discussie of stretchen eigenlijk wel moet: wat doet iedereen zodra je 's morgens opstaat en op de rand van je bed zit? Juist: lekker uitrekken. Zolang het lekker aanvoelt is het m.i. niet verkeerd.

Just my two cents. :D
GPS 60, GPSmap 60Cx, - 60CSx, Forerunner 310XT, Nüvi 765T
Sinds kort weer een "bakkie" in de auto. tti cb1200 + Santiago 1200. In de buurt van 53º 6' - 6º 44'? Roept u maar op 19fm of 27am.

Gebruikersavatar
splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5252
Lid geworden op: 28 mar 2008 20:12

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door splashy »

Mooi verhaal, mogelijk dat dit blessures bij (nieuwe) sporters kan voorkomen, alleen gezien het aantal reacties zijn er op dit forum niet zo erg veel.
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G

Gebruikersavatar
picos
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 mar 2005 23:38
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door picos »

Ik start meestal met een beetje lopen dan een paar oefeningen weer lopen en weer oefeningen dat doe ik voor een 15 min ongeveer en dan begin ik en na afloop ook weer wat wandelen wat oefeningen en dan thuis nog wat buikspier en rugspieren en lekker douchen .
Soms begin ik thuis ook wel door een 15 min. op de hometrainer en dan te lopen en dan doe ik ook nog steeds wat oefeningen.
Maar ik denk ook wel je moet jezelf er lekker bij voelen en inderdaad geen pijn bij hebben . ;-)

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Virtuele trainingsgroep

Bericht door fransg »

Training gisteren vergeleken met die van een week eerder:
http://connect.garmin.com/activity/comp ... =129134036

Eergisteren had ik hard getraind in het VUmc, kan zijn dat ik daardoor gisteren niet opnieuw sneller kon gaan dan een week tevoren. Ook had loopmaatje Els zondag een zware tocht in steile heuvels in Luxemburg gemaakt, meer dan 50km in bijna 7 uur, dus zij ging ook niet snel. Ze kreeg van haar vriend trouwens een Forerunner 101 in mint condition, nooit gebruikt, voor haar erg handig want met de relatief grote batterijen erin kan ze de ultralange afstanden goed doen zonder dat de Forerunner leegloopt, wat met de nieuwe modellen wel gebeurt.

Dankzij de zware training in het VUmc mocht ik de betablokker dosering verlagen, van 150mg naar 100mg, dus ik ben benieuwd of ik dat in de training ga merken.
GPSMAP66st, Explore 2

Plaats reactie

Terug naar “Overige toepassingen”