Een al jaren verwende GPS (garmin) gebruiker wil een bootje kopen, nu heeft die (gebruikte) boot een GPS op het dashboard staan. (ik kan niet precies achterhalen welke, in ieder zwart/wit monitor en ongeveer 3 jaar oud).
Wat kan ik hier mee? Ik kan me voorstellen om te zien waar je vaart maar ook routes plannen? Of bestemming ingeven dat hij een route maakt? De verkopende havenmeester kan me weinig erover vertellen: erg handig geloof ik! Wie kan mij wel helpen? Bedankt alvast!
Varen met een GPS toestel
- Oetzi
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: 15 mar 2004 19:42
- Locatie: Doesburg
- Contacteer:
Het lijkt me in ieder geval handig dat je van je haven een waypoint kunt maken en 'm dan dus weer terugvinden. Vooral als je op een groot water (IJsselmeer) bent. Verder zullen er boeien, "zandbanken" (hoogten) e.d. op te vinden zijn.
Een route lijkt me niet logisch, hooguit een track(back) functie.
Rivieren zullen net zoals "wegen" aangegeven staan en je kunt dus volgen waar je bent.
Ik raad je aan eens bij garmin.com te kijken. Niet dat je per sé een Garmin hebt, maar daar kun je wellicht wat meer info vinden. Bij een (gespecialiseerde) boot/ havenwinkel natuurlijk ook.
Een route lijkt me niet logisch, hooguit een track(back) functie.
Rivieren zullen net zoals "wegen" aangegeven staan en je kunt dus volgen waar je bent.
Ik raad je aan eens bij garmin.com te kijken. Niet dat je per sé een Garmin hebt, maar daar kun je wellicht wat meer info vinden. Bij een (gespecialiseerde) boot/ havenwinkel natuurlijk ook.
the one and only Trans-Alper
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
Dat hangt er natuurlijk wel van af om welk toestel het gaat.
Maar in zijn algemeenheid werk je op het water met waypoints waar je (afhankelijk van de vraag of je zeilt of met de motor vaart) in het algemeen zo direct mogelijk naar toe vaart Afgezien van vaarroutes ben je op het water niet aan wegen gebonden en kun je je dus naar je waypoint (haven, visstek, noem maar op) begeven op de manier die jezelf goeddunkt. "Routes" zullen dus meestal direct routes zijn van waypoint naar waypoint. En als je apparaat kaarten kan weergeven, weet je natuurlijk ook steeds haarfijn waar je bent.
Maar in zijn algemeenheid werk je op het water met waypoints waar je (afhankelijk van de vraag of je zeilt of met de motor vaart) in het algemeen zo direct mogelijk naar toe vaart Afgezien van vaarroutes ben je op het water niet aan wegen gebonden en kun je je dus naar je waypoint (haven, visstek, noem maar op) begeven op de manier die jezelf goeddunkt. "Routes" zullen dus meestal direct routes zijn van waypoint naar waypoint. En als je apparaat kaarten kan weergeven, weet je natuurlijk ook steeds haarfijn waar je bent.
- ++ Lex ++
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 16618
- Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
- Locatie: Mellieha, Malta
Dit draadje geeft eigenlijk een omgekeerde wereld aan.
Eerst was er het GPS gebruik op het water; daar biedt het grote voordelen omdat je je vaak verloren op een grote vlakte zonder kenmerken bevindt.
Bovendien gaven de eerste apparaten alleen je coördinaten in cijfers aan, zodat je de tijd moest hebben die op de kaart over te brengen. Op een schip kan dat. En men was al gewend eerst zijn positie uit te rekenen en die dan op de kaart te zetten. Hier biedt GPS, al moet je de positie zelf in de kaart zetten, juist een enorm gemak doordat je de positie zo kunt aflezen. Een ware revolutie was dat, want dat berekenen was veel werk.
Een eerste uitbreiding was dat je je het punt waar je naar toe wilt varen aan kon geven, en dat het toestel dan koers en afstand uitrekende. In het engels heet zo’n punt “waypoint”, het woord komt dus uit de scheepvaart! Een aantal waypoints op een rij vormt een route. Op het land noemen we dat nu een “direct route” of een “niet via wegen route”. In de scheepvaart zijn “wel via wegen routes” niet zinvol. Als al precies bekend zou zijn waar water is kan het nog te ondiep zijn; je zet de route zelf van boei tot boei uit door voldoende diep water. Vergeet niet dat op het water veel minder punten nodig zijn dan op het land, doordat je veel minder aan plaats gebonden bent dan op de weg. Bovendien heb je veel meer de tijd door minder keuzes en lagere snelheid.
Als je op water vaart waar je kunt zien waar je kunt varen, bijvoorbeeld op kanalen, heb je eigenlijk geen GPS nodig. Een waterkaart is dan ruim voldoende.
Maar je kunt twijfelen of een bepaald zijwater wel het door jou bedoelde is. Dan is een GPSr natuurlijk wel handig, zeker als die ook nog eens een kaart bevat waar de waterwegen op staan.
En als je over een uitgebreide kaart beschikt, met boeien, ondieptes en alle overige kenmerken van water- en zeekaarten, dan kun je natuurlijk nog veel gemakkelijker je route uitzetten doordat je de waypoints dan rechtstreeks in de kaart kunt prikken.
De voor schepen bedoelde toestellen hebben veel grotere schermen – ruimte en geld zat nietwaar - . Tref je toch een klein schermpje aan dan is het waarschijnlijk een minimum-oplossing waarmee op de uitgaven bezuinigd is.
Samenvattend kunnen we stellen dat op het water het nut van GPSsen zonder kaart beduidend groter is dan op het land. Het is dus helemaal niet zeker dat een op een schip aangetroffen GPSr een kaart bevat.
Eerst was er het GPS gebruik op het water; daar biedt het grote voordelen omdat je je vaak verloren op een grote vlakte zonder kenmerken bevindt.
Bovendien gaven de eerste apparaten alleen je coördinaten in cijfers aan, zodat je de tijd moest hebben die op de kaart over te brengen. Op een schip kan dat. En men was al gewend eerst zijn positie uit te rekenen en die dan op de kaart te zetten. Hier biedt GPS, al moet je de positie zelf in de kaart zetten, juist een enorm gemak doordat je de positie zo kunt aflezen. Een ware revolutie was dat, want dat berekenen was veel werk.
Een eerste uitbreiding was dat je je het punt waar je naar toe wilt varen aan kon geven, en dat het toestel dan koers en afstand uitrekende. In het engels heet zo’n punt “waypoint”, het woord komt dus uit de scheepvaart! Een aantal waypoints op een rij vormt een route. Op het land noemen we dat nu een “direct route” of een “niet via wegen route”. In de scheepvaart zijn “wel via wegen routes” niet zinvol. Als al precies bekend zou zijn waar water is kan het nog te ondiep zijn; je zet de route zelf van boei tot boei uit door voldoende diep water. Vergeet niet dat op het water veel minder punten nodig zijn dan op het land, doordat je veel minder aan plaats gebonden bent dan op de weg. Bovendien heb je veel meer de tijd door minder keuzes en lagere snelheid.
Als je op water vaart waar je kunt zien waar je kunt varen, bijvoorbeeld op kanalen, heb je eigenlijk geen GPS nodig. Een waterkaart is dan ruim voldoende.
Maar je kunt twijfelen of een bepaald zijwater wel het door jou bedoelde is. Dan is een GPSr natuurlijk wel handig, zeker als die ook nog eens een kaart bevat waar de waterwegen op staan.
En als je over een uitgebreide kaart beschikt, met boeien, ondieptes en alle overige kenmerken van water- en zeekaarten, dan kun je natuurlijk nog veel gemakkelijker je route uitzetten doordat je de waypoints dan rechtstreeks in de kaart kunt prikken.
De voor schepen bedoelde toestellen hebben veel grotere schermen – ruimte en geld zat nietwaar - . Tref je toch een klein schermpje aan dan is het waarschijnlijk een minimum-oplossing waarmee op de uitgaven bezuinigd is.
Samenvattend kunnen we stellen dat op het water het nut van GPSsen zonder kaart beduidend groter is dan op het land. Het is dus helemaal niet zeker dat een op een schip aangetroffen GPSr een kaart bevat.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st