POI fietswinkels

Rokon10
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 dec 2007 22:33

POI fietswinkels

Bericht door Rokon10 »

Ik zoek POI's van fietswinkels en/of fietsherstellingsplaatsen in Be-Fr-Sp
Volgend voorjaar willen we naar Compostella fietsen en zo'n lijstje in je GPS hebben geeft een gerust gevoel!

De lijst van POI's is gigantisch en je kan het zo gek niet bedenken of je vindt honderden links, van fietswinkels heb ik er nog geen gevonden. Iemand soelaas?

Thx
Nüvi 3598 LMT-D
Nüvi 3790
Oregon 600
GPSMap 66s

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: POI fietswinkels

Bericht door keesm »

Ik heb ze niet voorhaden, mogelijkheden waar ik zo even aan denk (los van reactie afwachten van iemand die ze wel heeft) :
- Compostella kent 3 routeboekjes. Ik heb dat soort boekjes van andere routes en daarin staan fietswinkels/reparatiebedrijven langs de route in opgenomen. Zelf de info vertalen naar een gpx/poi bestand of transparante kaart op je gps (imgfromgpx);
- als ze in openstreetmap zijn opgenomen (als shop=bicycle met service:bicycle:retail of service:bicycle:repair) is er een mogelijkheid om deze eruit te filteren (ik dacht via een overlay api) en van daaruit weer een transparante kaart of gpx-bestand te maken. (openfietsmap, peewee e.d. weten wel hoe).
- wellicht ook de vraag stellen op forum van http://www.wereldfietser.nl of NL-afdeling van openstreetmap forum.

Groet,
Kees

Rokon10
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 dec 2007 22:33

Re: POI fietswinkels

Bericht door Rokon10 »

Bedankt alvast voor het snelle antwoord!
In de boekjes van de routes, die ik al heb gekocht staan bij mijn weten geen fietswinkels, maar ik kijk het na.
Het is ook zo dat we de boekjes niet 'op de letter' gaan volgen!
Ik dacht dat een database, indien ze bestaat, wel meer zekerheid zou bieden, maar nogmaals, bedankt om mee te helpen zoeken.
De andere voorstellen die je aanhaalde lijken me wat Chinees, maar dat ligt aan mijn 'onkunde'
Nüvi 3598 LMT-D
Nüvi 3790
Oregon 600
GPSMap 66s

Gebruikersavatar
Erik
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2593
Lid geworden op: 2 jun 2006 00:07
Locatie: waar de tongval Nedersaksisch is

Re: POI fietswinkels

Bericht door Erik »

Rokon10 schreef:In de boekjes van de routes, die ik al heb gekocht staan bij mijn weten geen fietswinkels
De St.Jacobs Fietsroute ringbandboekjes naar Santiago de Compostela (met één l) van Clemens Sweerman bevatten wel degelijk fietsenwinkels/werkplaatsen. Kijk maar bij de Legenda op de achterflap.
Anno 2012 zou je op het Internet inderdaad een POI bestand kunnen verwachten, maar onderweg ben je toch meer met andere zaken bezig dan met het vastleggen daarvan.
Groeten
Erik BMW K met StreetPilot IIIdeluxe => SP2610 => SP2720 => SP2820 met CNEur NT LTU, MapSource 6.12.4 (WinXP) en 6.16.3 (W10); eTrex Legend HCx met OpenFietsMap; nüvi 2595LM; Garmin vívofit; Concept 2; SRC op Schuberth C3 PRO

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1152
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: POI fietswinkels

Bericht door openfietsmap »

De Fietswinkels die op OSM staan kan je hier bekijken. Je moet echter wel ver inzoomen want de kaart kan ze helaas niet laten zien als je te ver bent uitgezoomd.

Op mijn Openfietsmap EU kan je ze ook vinden. Een recentere versie dan april 2012 is er nog niet, maar op http://garmin.openstreetmap.nl kan je wel een wereldwijde OFM Lite versie downloaden waar ze ook opstaan.
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Rokon10
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 dec 2007 22:33

Re: POI fietswinkels

Bericht door Rokon10 »

De XAPI-Viewer opent zich wel maar verder doet deze niets, ik kan ook niets aanduiden ???

Bedankt voor de snelle hulp
Nüvi 3598 LMT-D
Nüvi 3790
Oregon 600
GPSMap 66s

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1152
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: POI fietswinkels

Bericht door openfietsmap »

Als je het kaartje niet kan zien, probeer een andere browser (Internet Explorer doet het meestal niet bij dergelijke OSM kaarten).

Ik heb even van een groot gebied alle fietsenzaken uit de OSM database getrokken (zie bijlage).

Hier kan je tijdelijk een kaartje zien met alle fietsenzaken uit de OSM database in de Benelux, Frankrijk, Z-Engeland, NW Spanje.

Voor de liefhebber hier het recept: :)

wget "http://www.overpass-api.de/api/xapi?node[bbox=-9.5,40.7,7.9,53.8][shop=bicycle][@meta]" -O bikeshop.osm

bikeshop.osm kan je daarna mbv gpsbabel converteren naar oa gpx of Garmin poi
Bijlagen
bikeshops.zip
fietsenzaken (gpx)
(156.77 KiB) 221 keer gedownload
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Rokon10
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 dec 2007 22:33

Re: POI fietswinkels

Bericht door Rokon10 »

Ik wou dat ik u een bees (dikke klapper) kon geven

Bedankt allen
Nüvi 3598 LMT-D
Nüvi 3790
Oregon 600
GPSMap 66s

Gebruikersavatar
Erik
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2593
Lid geworden op: 2 jun 2006 00:07
Locatie: waar de tongval Nedersaksisch is

Re: POI fietswinkels

Bericht door Erik »

Rokon10 schreef:Ik wou dat ik u een bees (dikke klapper) kon geven
dat wordt hier een "smok" genoemd -- zoals het wel kan klinken
in Holland zal het wel weer anders heten :wink:
Groeten
Erik BMW K met StreetPilot IIIdeluxe => SP2610 => SP2720 => SP2820 met CNEur NT LTU, MapSource 6.12.4 (WinXP) en 6.16.3 (W10); eTrex Legend HCx met OpenFietsMap; nüvi 2595LM; Garmin vívofit; Concept 2; SRC op Schuberth C3 PRO

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: POI fietswinkels

Bericht door keesm »

mezelf schreef:als ze in openstreetmap zijn opgenomen (als shop=bicycle met service:bicycle:retail of service:bicycle:repair) is er een mogelijkheid om deze eruit te filteren (ik dacht via een overlay api)
Iets van de "klok en de klepel"
openfietsmap schreef:Voor de liefhebber hier het recept: :)
wget "http://www.overpass-api.de/api/xapi?node[bbox=-9.5,40.7,7.9,53.8][shop=bicycle][@meta]" -O bikeshop.osm
Dat bedoelde ik dus,
Bedankt openfietsmap ! (kan ik ook nog wat andere zaken uit osm filteren)
Gr.
Kees

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: POI fietswinkels

Bericht door keesm »

Rokon10 schreef:zo'n lijstje in je GPS hebben geeft een gerust gevoel!
Ik heb de route nagelopen en de aanwezigheid van fietsenmakers op basis van het gpx-bestand van openfietsmap. (NL en Be redelijk veel adressen, daarna wordt het minder).
Mijn advies is in ieder geval ga op weg met een goed onderhouden, afgestelde en nagekeken fiets. Dan heb je volgens mij helemaal geen fietsenmakers nodig onderweg. Zeker niet als je zelf de nodige afstellingen, reparaties kunt doen en daar wat info voor vergaard hebt. Wellicht preventieve cursus, (zie ook site http://www.wereldfietser.nl) . Meest kwetsbare is wielen en spaken, zeker met bagage. Zorg dat die in ieder geval nagekeken/afgesteld (juiste spanning) zijn.

Ik ben zelf min of meer een "Europafietser" en ben wel eens (met zoon) met wat oudere fietsen op pad geweest waar onderweg zelf (en incidenteel met behulp van fietsenmaker) wat aan moest gebeuren (we hadden wel wat gereedschap en reserveonderdelen bij ons) . Kwamen we altijd uit, zonder een hele lijst of poi's van fietsenmakers in de de gps. Je wordt heel inventief onderweg.
(in Frankrijk een keer door een bos een MTB-parcours genomen met de volbepakte vakantiefietsen, ging als een speer totdat boomstronken de derailleur in de spaken deed belanden (zoon) en mij in het struikgewas (fiets ontregeld, enkel verstuikt) , zijn we ook weer uit gekomen na wat bijkomen en reparatie).

Gr.
Kees

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1152
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: POI fietswinkels

Bericht door openfietsmap »

Zo'n lijstje lijkt heel wat maar lang niet alle fietsenmakers zitten erin, zelfs niet in Nederland.
Je kan in iedere plaats van redelijke omvang wel een of meerdere fietsenmakers vinden, zelfs in Spanje (al zijn de afstanden tussen die plaatsen aanzienlijk groter dan wat we hier gewend zijn). In Spanje moest ik ooit noodgedwongen op zoek naar een vervangende buitenband voor mijn ligfiets (20"). Die maat bleek echter nergens te vinden. Daar sta je dan met je poi lijstje :lol: (had ik toen nog niet, van osm had ik amper van gehoord maar een gps had ik al wel).
Afbeelding
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Rokon10
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 dec 2007 22:33

Re: POI fietswinkels

Bericht door Rokon10 »

Klopt allemaal als een zwerende voet...maar het feit dat je kan terugvallen op o.a. zo'n lijst lijkt me toch wel OK
Als beginnende lange-afstandsfietser laat je geen enkel pad onbewandeld, elk hulpmiddel is welkom, meer dan zelfs!
Vroegere fietsers (of wandelaars) gebruikten enkel een kompas, jaren later kwamen de Sweerman boekjes en tegenwoordig rijd je een track na!
Er is natuurlijk hieromtrent de nodige controverse, maar als je goed voorbereidt vertrekt, heb je alleen maar meer tijd om rond te zien en je ding te doen

Thx
Laatst gewijzigd door Rokon10 op 9 nov 2012 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Nüvi 3598 LMT-D
Nüvi 3790
Oregon 600
GPSMap 66s

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: POI fietswinkels

Bericht door keesm »

Rokon10 schreef:.........maar als je goed voorbereid vertrekt, heb je alleen maar meer tijd om rond te zien en je ding te doen...
En dat ben ik helemaal met je eens :D, (mijn (gps-)voorbereidingen voor een Europatocht in het voorjaar van enig jaar beginnen dan ook al ruim voor de kerst in het jaar daarvoor) :lol:
(@openfietsmap: mijn begin was in 2004 met Etrex Legend zonder kaarten en de rest ook niet en daarvoor gewoon papieren kaarten en kompas en "fuzzy logic"(logisch nadenken in mijn geval))
Gr.
Kees

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1152
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: POI fietswinkels

Bericht door openfietsmap »

keesm schreef:(@openfietsmap: mijn begin was in 2004 met Etrex Legend zonder kaarten en de rest ook niet en daarvoor gewoon papieren kaarten en kompas en "fuzzy logic"(logisch nadenken in mijn geval))
Gr.
Kees
Mijn eerste GPS (Etrex Venture CX) was in 2007, heb toen voor een fietstocht in Madeira een routerend kaartje gemaakt mbv gpsmapedit, je kan 'm nog steeds downloaden :lol: http://mapcenter.cgpsmapper.com/maplist ... deira&det=
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Plaats reactie

Terug naar “POI's”