Hoogte meters

De Outdoor-modellen met touchscreen: Oregon 300/400/500 serie, Dakota 10/20 en Colorado. De Oregon 600 serie vindt je bij de Montana.
Plaats reactie
wimvandemoosdijk
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jul 2012 21:15

Hoogte meters

Bericht door wimvandemoosdijk »

Wie kan mij uitleggen hoe de hoogte meters berekend worden,
b.v. als ik 300 m omhoog ga en dan weer 200 m daal,
hoeveel hoogte meters heb ik dan gehad,
en hoe word het bij gehouden in mijn Garmin als ik de hele dag gewandeld heb,

gr Wim

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Hoogte meters

Bericht door e.vdwerf »

.. Als het goed is zou het dataveld Totale stijging op 300 m moeten staan. Dat is dus alleen zo bij gestaag stijgen. Bij het dalen tot 200 m kom je vast ook nog wel eens een hobbeltje omhoog tegen en dat telt ook mee als stijging. Dan loopt tijdens het afdalen het totaal ook op.
Wanneer je gewoon op de zelfde plek blijft zonder iets te doen geeft loopt de "Totale stijging" ook op door het fluctueren van de luchtdruk. Dus ook hier niet 100% betrouwbaar.
Mijn etrex staat nu op 21 m, maar hij is de huiskamer niet uitgeweest.
Egbert
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

wimvandemoosdijk
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jul 2012 21:15

Re: Hoogte meters

Bericht door wimvandemoosdijk »

Oké, dus op het eind van de dag staan de totale meters die je omhoog bent gegaan in het grafiek bij hoogte meters

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Hoogte meters

Bericht door e.vdwerf »

... in een etrex staat alleen de Totale stijging in het dataveld boven aan de hoogtegrafiek. De grafiek van stijging en daling kan ik alleen oproepen als ik het spoor aangezet heb. Anders geen grafiek (wel het dataveld Totale stijging)
Bij het volgen van een route of een spoor zie je ook de hoogtegrafiek. Nog te gaan is blauw en wat achter de rug is, wordt groen. (bij mij) Kleuren kun je instellen. Je kunt dus zien wat je nog voor de boeg hebt aan stijging.
De betrouwbaarheid ligt bij een " route" natuurlijk wel aan de kaart die je gebruikt. De topokaart is nauwkeurig dan de DEM basiskaart.
Dan moet je wel de hoogtemeter aanzetten en niet de barometer om een grafiek onder het wandelen te zien.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

wimvandemoosdijk
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jul 2012 21:15

Re: Hoogte meters

Bericht door wimvandemoosdijk »

Ik heb een Oregon 450, en daar wordt het in een grafiek maar ook met getallen aangegeven,
graag zou ik willen weten of de Oregon alles bij houd van de hele wandeling,
en wat zijn nu de totale hoogte meters, ook al maak ik een paar keer een daling van b.v. 300 m
maar eindig uiteindelijk op b.v. 1500 m hoogte, als ik op 200 m gestart ben.

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Hoogte meters

Bericht door e.vdwerf »

Mijn ervaring is dat de teller alleen gaat oplopen op het moment dat je stijgt. Het is een optelling. Dat is dus heel veel meer dan gerekend van vertrekpunt tot top. Dat gaat zo door tot dat je aan het eind van de dag op de teller kijkt.
Dat zal bij een oregon niet anders werken als bij een etrex.
De grafiek in de etrex geeft het daadwerkelijke stijg/daal-patroon aan.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

wimvandemoosdijk
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jul 2012 21:15

Re: Hoogte meters

Bericht door wimvandemoosdijk »

oké dank je wel,
misschien is er nog iemand die daar een idee over heeft

gr Wim

Gebruikersavatar
Ber2
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 294
Lid geworden op: 27 sep 2009 20:25

Re: Hoogte meters

Bericht door Ber2 »

De grafiek "plot" de actuele stijging/daling aan de hand van afstand of aan de hand van tijd. In de velden kun drie opties opgeven die redelijk voorzich spreken; stijging/daling/hoogte elk onderverdeeld in resp. maximum, gemiddeld, totaal en actuele hoogte. "Totaal" geeft dan een b.v. een optelsom van de gemaakte hoogte meters dus ook de hoogte meters na een afdaling. Het zelfde geld ook voor de afdalingen. Via de optie stijging/daling totaal heb je dan aan het einde van de trip de totale waarden van stijging of daling. Wil je de hoogtemeters teruglezen dan kun je dat doen door de trip vast te leggen d.m.v. de tracklog. Via Basecamp maar ook op het toestel kun je dan de grafieken terugzien. De eTrex en de Oregon doen dit op dezelfde manier.
-= GPSMap 64s - Oregon 550t - eTrex 10 - Geko 201 =-

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Colorado, Oregon 3/4/5x0 en Dakota”