Orgeon 400t eigenwijs?

Auto-routerende topografische kaart, volledig gebaseerd op de Top-10 NL van het Kadaster.
Plaats reactie
Dick S
Berichten: 2
Lid geworden op: 6 jun 2009 15:45
Locatie: Woudrichem

Orgeon 400t eigenwijs?

Bericht door Dick S »

Ben sinds kort de trotse bezitter van een 400t met OWK.
Vandaag achter de computer mbv mapsource een route gemaakt en daarna in mijn 400t geladen. Alles leek goed te werken. maar gedurende de wandeling maakte mijn gps heel eigenzinnig een ander route aan dan die ik geladen had. Hoe kan ik dit probleem voorkomen?
weet iemand raad?

MVG

Dick S

gjvoosten
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 aug 2008 18:17

Re: Orgeon 400t eigenwijs?

Bericht door gjvoosten »

Dick S schreef:Vandaag achter de computer mbv mapsource een route gemaakt en daarna in mijn 400t geladen. Alles leek goed te werken. maar gedurende de wandeling maakte mijn gps heel eigenzinnig een ander route aan dan die ik geladen had. Hoe kan ik dit probleem voorkomen?
Het korte antwoord is: niet. :wink: Dat komt doordat de routeberekening in MapSource niet helemaal hetzelfde werkt als in je GPS-ontvanger. Je hebt dus nooit de garantie dat de route die je in MapSource ziet precies zo uitgerekend zal worden door je GPS-apparaat.

Je kunt er wel het een en ander aan doen om meer in de buurt te komen. Het meest extreme geval is geen route te gebruiken maar een track en dan die track te volgen, dan wijk je in de regel niet af. Een tussenweg is om in je route een aantal viapunten op te nemen; hoeveel "genoeg" is is niet op voorhand te zeggen. Je kunt experimenteel vaststellen of je GPS-ontvanger dezelfde route berekent als MapSource en als niet, dan extra viapunten toevoegen. (Kan wel tijdrovend zijn overigens.)

De wedervraag is natuurlijk: is het zo erg dat de Oregon een andere route uitrekent? Meestal maakt dat niet zoveel uit, je wilt van A naar B en dat ga je ook. Als er onderweg een punt is dat je per sé wilt passeren voeg je dat als viapunt aan je route toe.

Ik hoop dat een en ander zo iets duidelijker is.
Laatst gewijzigd door gjvoosten op 19 jul 2009 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ErikS
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1140
Lid geworden op: 10 mei 2004 20:48
Locatie: Scherpenzeel
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Al langere tijd berstaat bij de gebruikers van de Oregon, maar ook van de Colorado de wens om de optie "automatisch herberekenen" uit te kunnen zetten. Helaas is het verzoek bij Garmin kennelijk aan dovemansoren gericht, want zij geven tot nu toe geen enkele reactie in die richting. En om die reden blijft het een gok of de GPS de route weergeeft zoals oorspronkelijk gemaakt of uit eigen beweging gaat herberekenen naar een iets andere route.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!

forced to have a TomTOM in the car and a Zumo XT on my motorbike (BMW R1250RT met TFT and NAV),
and still the Colorado for Geocaching, Cycling and the hike!

Dick S
Berichten: 2
Lid geworden op: 6 jun 2009 15:45
Locatie: Woudrichem

Bericht door Dick S »

Ja bedankt,
het is duidelijk dat ik iets verwachtte wat kennen lijk nog niet realiseerbaar is.
Natuurlijk is het geen echt probleem

Automatisch herberekenen uitzetten zou waarschijnlijk de oplossing zijn.

Dick S

Gebruikersavatar
Rekel
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 828
Lid geworden op: 11 okt 2008 22:30
Locatie: 118971,479582

Bericht door Rekel »

Hallo Dick,

je moet een onderscheid maken tussen tracks en routes.

In jouw geval gaat het volgens mij om een route, hier moet een GPS wel gaan rekenen, anders zie je alleen maar een rechte lijn tussen het begin- en eindpunt. Als je een route in Mapsource maakt dan kun je, zoals gjvoosten al zei met voldoende waypoints (tussenpunten) de GPS min of meer dwingen een bepaald pad te volgen, dit doe je door bijv. zo'n waypoint na een kruising op het gewenste pad te zetten. In het onderdeel "Mapsource" van het forum staat informatie hoe dit te doen. Met voldoende ervaring moet het zeker lukken om de route precies zo te laten lopen als je wilt.

Bij tracks die je hebt gedownload kan het inderdaad lastig zijn als de GPS die gaat herberekenen, dit kan echter voorkomen worden door je toestel op een bepaalde manier in te stellen.
Frank
Colorado 300, eTrex 30, GPSmap 62, Oregon 700, een Santos Travelmaster 26 chromo fiets en  iPhone, iPad & Macs

Plaats reactie

Terug naar “OnRoute Topografische wandelkaart NL”