Voetgangerszone verboden voor voetgangers?

Auto-routerende topografische kaart, volledig gebaseerd op de Top-10 NL van het Kadaster.
Plaats reactie
wijnand
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 25
Lid geworden op: 9 jul 2006 17:20
Locatie: Apeldoorn

Voetgangerszone verboden voor voetgangers?

Bericht door wijnand »

Het valt mij op dat een wandelroute door een stad hardnekkig de voetgangerszones vermijdt. Ik probeerde een stadswandeling in Amersfoort uit te zetten, maar ik kwam De Hof maar niet over.

Wantrouwig geworden probeer ik het centrum van mijn eigen dorp Apeldoorn door te steken, maar mooi dat ik een kilometer moet omlopen. Langs het Kadaster, dat dan weer wel...

Of zie ik iets over het hoofd?
Groeten,
Wijnand

Oregon 450
DriveSmart 55 MT-D

Michiel56
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 jun 2007 20:02
Locatie: Alkmaar

Re: Voetgangerszone verboden voor voetgangers?

Bericht door Michiel56 »

wijnand schreef:Het valt mij op dat een wandelroute door een stad hardnekkig de voetgangerszones vermijdt. Ik probeerde een stadswandeling in Amersfoort uit te zetten, maar ik kwam De Hof maar niet over.

Wantrouwig geworden probeer ik het centrum van mijn eigen dorp Apeldoorn door te steken, maar mooi dat ik een kilometer moet omlopen. Langs het Kadaster, dat dan weer wel...

Of zie ik iets over het hoofd?
Hoi Wijnand

Ik heb het ook even uitgeprobeerd in winkelgebieden hier in de buurt, en als er geen weg of voetpat is getekend vermijd OWK deze plaatsen.
Ik zou als je hier toch langs wil de instelling "automatische route gebruiken" even uitzetten.
Het blijft wel vreemd voor een wandel kaart.
Vrgrt Michiel

Cornelius
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jul 2009 12:15

Bericht door Cornelius »

Dat komt omdat wandelkaart een gemodificeerde wegenkaart is. Stoepen en voetgangergebieden kent hij helemaal niet. Het is gewoon wat broddelwerk...

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 18257
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Bericht door JaVaWa »

De fietskaart is gebaseerd op de wegenkaart van TeleAtlas, de wandelkaart is dat niet! Die is gebaseerd op de topografische kaart van het Kadaster.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.

Mijn 130 GPS-toestellen

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Cornelius schreef: Het is gewoon wat broddelwerk...
Die mening had je al eerder geventileerd toen je vond dat de factorydefault instelling van de etrex verkeerd was.
Cornelius schreef: Het begon al bij het nalopen van de instellingen, hij staat standaard op auto. En toen kreeg ik het vermoeden dat het broddelwerk was. Een autonavigatie die aangepast is op wandelen.
Ik nodig je graag uit op zoek te gaan naar een willekeurige (ook papieren) topografische kaart waarop voetpaden binnen woonwijken en winkelpromenades wèl staan aangegeven.
Zeker: die bestaan wel: dat heet 'stadsplattegrond'. Is een ander product. Inmiddels ook voor GPS in opkomst. Zie ook http://www.garmin.com/garmin/cms/us/maps/cityxplorer

We hebben het hier over een topografische kaart. En die is toch echt meer bedoeld voor in het bos dan in de stad. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Topografische_kaart

Ergo: zoals hierboven al vermeld: de topo is nu juist volstrekt NIET gebaseerd op autonavigatie. Was dat wèl zo geweest zou het detailniveau in de stad hoger zijn geweest, daarbuiten echter beduidend lager. De kaart is volledig gebaseerd op de meest gedetailleerde kaarten van DE topografische dienst Nederland (tegenwoordig onderdeel van het Kadaster).
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Bericht door Rush FZ1N »

@ Cornelis,

Voordat je iets broddelwerk noemt moet je zelf eerst even de moeite nemen na te kijken waar je het over hebt. Wat jij zelf schrijft is broddelwerk! Als je je huiswerk had gemaakt had je op de site van Waypoint kunnen zien waar de wandelkaart voor bedoeld is.

http://gps.nl/onroute_topo_kaart.html

@ de anderen;

De wandelkaart is niet voor de stad, doch voor het buitengebied. Het is namelijk een topo kaart. Dat kun je op bovengenoemde site ook duidelijk zien. Ik vind het jammer dat er meteen gereageerd wordt zonder goed na te zien waar een produkt voor ontwikkeld is. Wandelen in Apeldoorn centrum is derhalve geen item waar deze wandelkaart voor gemaakt is. Wandelen op de Veluwe echter wel.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
EddyG
Berichten: 1164
Lid geworden op: 6 mei 2009 17:44
Locatie: Rhenen

Bericht door EddyG »

Wandelen in de stad heet volgens mijn vrouw winkelen en daar is nog geen kaart voor. Misschien wel een gat in de markt. Mijn vrouw beaamt dat tenminste.
Ik heb al eens eerder gezegd: een fietskaart is voor fietsen en een wandelkaart voor wandelen, met daar moet nu een opmerking aan toegevoegd worden: maar niet in de stad want dan is het winkelen.

En daar heb ik althans geen gps voor nodig en mijn vrouw al helemaal niet.
Ik begrijp niet hoe vrouwen dat kunnen.

Sorry, moest er even uit. :wink:
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t

Gebruikersavatar
Riencumbent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jul 2008 19:32

Bericht door Riencumbent »

Ik zie een nieuw product aankomen: Onroute Winkel!
Met "road classes" die vervelende putdeksels onderscheiden (kom je in vast te zitten met je naaldhakjes), POI bestanden met Gucci's, Prada's, Douglassen e.d. en "groene" routes tussen de beste lunchrooms en A merk winkels.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Als ik met m'n vrouw de stad in ga komt er weinig van wandelen, en sta ik vooral ongeduldig te drentelen tot ze eindelijk alle kledingschappen doorzocht heeft.. ;)

Maar zonder gekheid: dergelijke producten gaan er zeker komen. Maar dan vooral gekoppeld aan de mobiele telefoon. Zeker in combinatie met wifi-positioning zal enerzijds het stroomverbruik dalen en is zelfs locatie binnenshuis vast te stellen. Dat in combinatie met 'connectivity' (lees: internetverbinding) biedt tenminste in theorie geweldige mogelijkheden om gepersonaliseerde aanbiedingen te ontvangen op basis van je locatie.

Zelf ben ik wat sceptisch hierover en zie dergelijke ontwikkelingen als 'technology-push' (= iets ontwikkelen omdàt het technisch kàn). Maar reken erop dat in dergelijke toepassingen op dit moment héél veel kapitaal gepompt wordt. En ach: misschien ziet zo'n dienst dan wel dat ik ongeduldig sta te drentelen en weet me een goed alternatief te bieden ;)

Dat is echter niet onze 'cup of thea'. Hooguit waar het zou gaan om bijv. een toeristische rondwandeling met tourguide oid. Ergo: zo'n winkelkaart zal er beslist ooit komen, maar niet vanuit OnRoute.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

wijnand
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 25
Lid geworden op: 9 jul 2006 17:20
Locatie: Apeldoorn

Bericht door wijnand »

De oorspronkelijke opmerking en vraag hadden blijkbaar wat uitgebreider gemogen, want zo leidden ze maar tot grimmige, spottende en belerende opmerkingen, en gelukkig ook tot een paar vrolijke bespiegelingen.

Ik mag graag allerlei wandelingen verzinnen en lopen. Die wandelingen gaan ook door dorpen en stadscentra heen. Als je afstanden wandelt maken die stadscentra deel uit van de route omdat je daar slaapt, eet en fourageert. Moet ik dit echt uitleggen? Bij het plannen van de routes gebruik ik Mapsource en Topo Nederland, België en Duitsland. (@Hans: daar heb je meteen drie voorbeelden van kaarten die de winkelpromenades in de stadscentra keurig weergeven, al dan niet als gestippelde paden of ”wandelstraten”). De trajecten moeten op deze niet-routerende kaarten als directe route worden uitgezet, wat nogal bewerkelijk is.

Met de nieuwe routerende kaart zou je met een aantal strategisch geplaatste viapunten en paar welgemikte muisklikken vlot klaar kunnen zijn, als tenminste het Kadaster niet vergeten was de stippellijntjes die ze in de oude Topo-NL in de stadscentra hebben geplaatst over te nemen op de nieuwe topo-wandelkaart waardoor je daar niet “automatisch” kunt doorsteken.

En nu zit ik een beetje te tobben hoe ik dit omzeil, want in Mapsource kan ik wel af en toe het routeren uitschakelen zoal Michiel al suggereert, maar als ik zo’n route in de GPS laad en ga navigeren gaat’ie of toch de hele route routeren om de centra heen of rechte lijnen navigeren in de rest van de route. Tenzij iemand een work-around weet om een soort hybride route te kunnen maken moet ik op mijn mooie bij-de-tijdse routerende kaart toch weer volledig directe routes gaan uitzetten vanwege de obstakels die de autovrije gebieden geworden zijn.

Het is geen halszaak hoor, een paar jaar geleden liep ik nog met een fietskaart-voor-het-overzicht en een stapeltje stafkaarten rond en dat ging ook, al liep je wat vaker een stuk om door navigatieperikelen. Maar sinds ik die GPS en Mapsource heb is het zoveel leuker geworden om zelf routes te maken en dan loop je weer tegen dit soort beperkingen op.

Misschien kan Hans intussen de boodschap over de blokkerende promenades naar het Kadaster seinen, zodat die in een revisie de uitgestufte stippeltjes weer terug kunnen zetten?
Groeten,
Wijnand

Oregon 450
DriveSmart 55 MT-D

Gebruikersavatar
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 22861
Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
Locatie: Eindhoven

Bericht door HaWee »

Ik zou geneigd zijn om zodra ik bij het uitstippelen met Mapsource tegen zo'n "barriere" oploop om route 1 te laten eindigen aan de ene kant van het plein en route 2 aan de andere kant te laten starten. Je kunt dan met een richtingpijl naar de andere kant van het plein lopen (of gewoon het plein verkennen, een consumptie op een terras pakken etc.) en dan aan de andere kant route 2 starten en weer verder gaan.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat het fijn zou zijn als dit soort voetgangerzone's normaal routable waren en of het Kadaster nu stippellijntjes zet of dat Onroute gewoon een plein oid als wandelpad klasseert (lekker breed pad naar meer kanten) dat is aan de deskundigen wat beter gaat.

En ik ben het ook helemaal mee eens dat de hoofdtaak van de wandelkaart in het buitengebied ligt en daar is hij aardig goed.

Een tip, de fietskaart is wel heel goed in de stad en als je die op voetganger zet dan loodst hij je probleemloos door alle hofjes.
"Always Look on the Bright Side of Life"

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Bericht door Rush FZ1N »

De work-around die ik gebruik als ik met m'n ATB vanuit een startplaats in een dorp/stad naar een bosgebied gebruik is omschakelen van CN-kaart in centra naar OWK voor de buitengebieden. Met m'n 60CSx gaat dat wel vrij vlot. Instellen kaart, aanpassen en vervolgens herberekenen.

Vanwege de redelijk trage opbouw van de OWK in m'n 60CSx ben ik wel steeds vaker terug aan het gaan naar tracks i.p.v routes. De OWK houdt het dan uiteraard veel beter bij. Binnen centra werkt de CN tig keer sneller.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

wijnand schreef:
Misschien kan Hans intussen de boodschap over de blokkerende promenades naar het Kadaster seinen, zodat die in een revisie de uitgestufte stippeltjes weer terug kunnen zetten?
Is zeker iets dat we op enig moment zullen meenemen. Waar het gaat om onze feedback richting kadaster richten we ons, sta ons toe, in eerste instantie toch op de topografische functie. En ook in die functie is er het nodige te verbeteren aan de brondata.

Dat laatste heeft veel te maken met het feit dat het kadaster 'van huis uit' papieren kaarten als uitgangspunt heeft. De OnRoute kaart maakt 'dieper' gebruik van de kaarten dan enig ander product tot dusverre, met name door de routering. En dan loop je ook als eerste tegen beperkingen aan, zoals bijvoorbeeld dat paden bij 'zandverstuivingen' niet doorgetekend worden. En dàt is dan een handicap binnen het primaire doel waaraan we om die reden prioriteit zullen geven.

Voor de helderheid: ik bedoel dat niet als welles/niettes. Tuurlijk zou het goed zijn als ook de bebouwde kom optimaal routeert, vooral ook voor stadswandelingen. Ik wil daarin echter geen valse verwachtingen wekken: ik verwacht dat het ruime tijd zal duren voor dat het geval is. Tot die tijd kun je het best een wegenkaart-gebaseerde kaart gebruiken (zoals city navigator en de fietskaart). Danwel routeren obv tracks of direct routes.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

wijnand
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 25
Lid geworden op: 9 jul 2006 17:20
Locatie: Apeldoorn

Bericht door wijnand »

Allemaal bedankt voor het meedenken. En HaWee slaat de spijker op de kop met de fietskaart! Gelukkig heb ik die. Met een paar strategische viapunten voor en achter het door te steken centrum lukt het prima als je even omschakelt naar de fietskaart en herberekent.

Maar waar het vreemde misverstand toch vandaan komt over topografische kaarten en het buitengebied? :?
De topografische dienst tekent bebouwd gebied zeker zo nauwkeurig in op zijn stafkaarten als het buitengebied. De OWK geeft alle gebouwen en ruimtes prachtig weer, aan de topografische functie mankeert in de centra in principe niets. Alleen wat zich "achter de paaltjes" bevindt en niet de aanblik heeft van een weg is op de OWK niet routeerbaar gemaakt. En dat is volgens mij een ander verhaal.
Groeten,
Wijnand

Oregon 450
DriveSmart 55 MT-D

Plaats reactie

Terug naar “OnRoute Topografische wandelkaart NL”