Waypoint komt samen met Promotor met route-software
In feite lijkt dit op een handige combinatie van het gebruik van een goede gedetailleerde kaart met een Garmin of TomTom enz. Op een goede gedetailleerde kaart haal je immers ook de mooie en bochtige wegen eruit.
Het kaartmateriaal zoals dat in navigatie-apparatuur gebruikt wordt (Tele-atlas of Navtec) is "atlasachtig", waardoor de mooie wegen (vaak groen gemarkeerd op een detailkaart) niet herkend worden.
Dit programma lijkt me een extra, hoewel ik denk dat je minder totaalbeeld hebt van een zelf te maken route in vergelijk tot het zelf maken van een route met een kaart.
groet,
Christ
Het kaartmateriaal zoals dat in navigatie-apparatuur gebruikt wordt (Tele-atlas of Navtec) is "atlasachtig", waardoor de mooie wegen (vaak groen gemarkeerd op een detailkaart) niet herkend worden.
Dit programma lijkt me een extra, hoewel ik denk dat je minder totaalbeeld hebt van een zelf te maken route in vergelijk tot het zelf maken van een route met een kaart.
groet,
Christ
- yzf1kr
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 2 jun 2004 08:06
- Locatie: Heerlen
- Contacteer:
Daar zat ik ook aan te denken.Léon Franssen schreef: Ik ben dus benieuwd naar de prijs-kwaliteit verhouding.
De nieuwe routeplanner kost meer als 3x die van MR.
Je krijgt er dan wel meteen een goede Garmin support bij, bij MR kost die ook 40 euro.
Maar voor degene (het overgrote deel van de motorrijders) die nog steeds met een kaart rondrijden heeft dit deel helemaal geen meerwaarde en is dus overbodig. Mooier zou zijn geweest als de routeplanner modulair was geweest en dat je net zoals bij Motorrad de Garmin support los had kunnen kopen. Dan was het ook voor niet-gps-bezitters interessant geweest.
- yzf1kr
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 2 jun 2004 08:06
- Locatie: Heerlen
- Contacteer:
idd.Hans Vaessen schreef:MTP is sterk op Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk gericht, en dan zijn de allerkleinste wegen vaak minder berijdbaar.
In Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is er ook minder noodzaak om de echt kleine weggetjes op te duiken. De grote doorgaande wegen zijn al vaak uitdagend genoeg. Hier is voor de Benelux idd een stuk te verbeteren.
Dus nu doet het Onroute datgene wat voorheen handmatig gedaan moest worden? Of moet je nu nog steeds handmatig zelf in Mapsource de route aanpassen?Veel belangrijker is de export naar Mapsource. MTP kon al rechtstreeks naar de GPS exporteren, maar daarbij kunnen de bekende veranderingen in de route optreden. Door nabewerking in Mapsource is een route naadloos te rijden.
Leuke gadget, maar voor mij persoonlijk heeft dit geen extra toegevoegde waarde.Ook de Google-export is nieuw: een in Onroute gemaakte route is met een druk op de knop in GE te bekijken; fraaier dan vanuit mapsource zelfs; want de wegen worden exact gevolgd, en GE toont zelfs de afslagaanwijzingen. Dat moet je echt gezien hebben.
Zitten er trouwens ook de weer en verkeer opties in Onroute? Vooral de verkeersinfo vond ik altijd erg handig, ook als ik geen route aan het plannen was maar familie en vrienden onderweg waren in Duitsland.
Gewoon "TMC" op je PC scherm.
- yzf1kr
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 2 jun 2004 08:06
- Locatie: Heerlen
- Contacteer:
De routes worden bij MR bepaald aan de hand van een score, die niet alleen gebasseerd is op het aantal bochten. Ook het hoogteprofiel, nabijheid van bezienwaardigheden, en bossen/meren wordt daar in meegenomen. Daarnaast is er een database met "mooie wegen" en die worden dan zo veel mogelijk meegenomen in de route.christc schreef:In feite lijkt dit op een handige combinatie van het gebruik van een goede gedetailleerde kaart met een Garmin of TomTom enz. Op een goede gedetailleerde kaart haal je immers ook de mooie en bochtige wegen eruit.
Dit programma lijkt me een extra, hoewel ik denk dat je minder totaalbeeld hebt van een zelf te maken route in vergelijk tot het zelf maken van een route met een kaart.
De route planner maakt een aantal routes (itt een normale routeplanner) en neemt dat de 2 met de hoogste score en laat die zien.
Ik neem aan dat ze bij Onroute de zelfde taktiek gebruiken.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Yep, de methodiek bij Onroute is vergelijkbaar.
En inderdaad: de prijs is/lijkt hoger dan MTP. Maar het verschil is aanmerkelijk minder groot dan het lijkt:
De genoemde 39,- is de marktprijs van MTP (is lager dan de adviesprijs); de los toe te voegen module kost vervolgens 49 euro. Het totaal is dan een kleine 90 euro.
Wij werken echter NIET met de garmin-module maar hebben in plaats daarvan de export naar mapsource laten ontwikkelen. Een o.i. aanzienlijke verbetering.
Daarnaast kent Onroute ongeveer tweemaal zoveel landen en zijn er verschillende andere veranderingen (zie boven)
Inderdaad: voor de niet gps-gebruiker was het prettig geweest als het modulair was; maar dat is het niet. Van de andere kant: als je alleen al een keer de 'papieren output' hebt gezien dan denken we dat door een stevige value for money in schuilt. We zullen dat uiteraard tzt met online screenshots illustreren.
Omtrent de compatibility met Garmin: bij rechtstreekse export naar de Garmin of TomTom (dat kan) zal de route toch weer in ht toestel herberekend worden. Een bekend fenomeen dat elders op dit forum al veelvuldig besproken wordt.
De enieg manier om dat te voorkomen is de route in je eigen versie van het kaarmaterieel te herbereken. Door de mapsource-export is dat nu rechtstreeks mogelijk (voorheen moest dat via het toestel).
Dan nog zullen verschillende routepunten net iets naast de weg kunnen liggen. Zo'n route is probleemloos te rijden, maar als je zelfs die punten in mapsource met de hand iets verschuift zal de route naadloos zijn.
We zitten nu in de beta-2 fase en doen nog steeds de nodige testen. Zijn daardoor frequent met het programma bezig. Daarbij neemt met het uur ons eigen enthousiasme toe.
Enkele bezoekers van het forum hebben al een 'sneak-preview' in Notter gehad; de reacties waren onverkort positief. Tot zelfs 'hier krijg ik een strakke p***** van'.
Terzijde:
Ook al is de combinatie met Garmin de meest optimale: de toegevoegde waarde zal voor Garmin-gebuikers minder groot zijn als voor degenen die met TomTom, PDA of zonder GPS rijden. Garmin gebruikers hebben immers mapsource.
Voordeel is echter wèl dat Onroute-routes, zonder verdere conversies etc., tussen àlle 'soorten' gebruikers uitwisselbaar zijn.
Tot slot:
Ja: ook de verkeersinformatie is op te roepen (ofschoon we het nut daarvan wat minder groot vinden: vaak maak je een route tevoren, om op een ander moment te gaan rijden immers).
En inderdaad: de prijs is/lijkt hoger dan MTP. Maar het verschil is aanmerkelijk minder groot dan het lijkt:
De genoemde 39,- is de marktprijs van MTP (is lager dan de adviesprijs); de los toe te voegen module kost vervolgens 49 euro. Het totaal is dan een kleine 90 euro.
Wij werken echter NIET met de garmin-module maar hebben in plaats daarvan de export naar mapsource laten ontwikkelen. Een o.i. aanzienlijke verbetering.
Daarnaast kent Onroute ongeveer tweemaal zoveel landen en zijn er verschillende andere veranderingen (zie boven)
Inderdaad: voor de niet gps-gebruiker was het prettig geweest als het modulair was; maar dat is het niet. Van de andere kant: als je alleen al een keer de 'papieren output' hebt gezien dan denken we dat door een stevige value for money in schuilt. We zullen dat uiteraard tzt met online screenshots illustreren.
Omtrent de compatibility met Garmin: bij rechtstreekse export naar de Garmin of TomTom (dat kan) zal de route toch weer in ht toestel herberekend worden. Een bekend fenomeen dat elders op dit forum al veelvuldig besproken wordt.
De enieg manier om dat te voorkomen is de route in je eigen versie van het kaarmaterieel te herbereken. Door de mapsource-export is dat nu rechtstreeks mogelijk (voorheen moest dat via het toestel).
Dan nog zullen verschillende routepunten net iets naast de weg kunnen liggen. Zo'n route is probleemloos te rijden, maar als je zelfs die punten in mapsource met de hand iets verschuift zal de route naadloos zijn.
We zitten nu in de beta-2 fase en doen nog steeds de nodige testen. Zijn daardoor frequent met het programma bezig. Daarbij neemt met het uur ons eigen enthousiasme toe.
Enkele bezoekers van het forum hebben al een 'sneak-preview' in Notter gehad; de reacties waren onverkort positief. Tot zelfs 'hier krijg ik een strakke p***** van'.
Terzijde:
Ook al is de combinatie met Garmin de meest optimale: de toegevoegde waarde zal voor Garmin-gebuikers minder groot zijn als voor degenen die met TomTom, PDA of zonder GPS rijden. Garmin gebruikers hebben immers mapsource.
Voordeel is echter wèl dat Onroute-routes, zonder verdere conversies etc., tussen àlle 'soorten' gebruikers uitwisselbaar zijn.
Tot slot:
Ja: ook de verkeersinformatie is op te roepen (ofschoon we het nut daarvan wat minder groot vinden: vaak maak je een route tevoren, om op een ander moment te gaan rijden immers).
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Naja .. kan me eigenlijk allemaal weinig schelen die kletskoek.Hans Vaessen schreef:Terzijde:
Ook al is de combinatie met Garmin de meest optimale: de toegevoegde waarde zal voor Garmin-gebuikers minder groot zijn als voor degenen die met TomTom, PDA of zonder GPS rijden. Garmin gebruikers hebben immers mapsource.
Voordeel is echter wèl dat Onroute-routes, zonder verdere conversies etc., tussen àlle 'soorten' gebruikers uitwisselbaar zijn.
Tot slot:
Ja: ook de verkeersinformatie is op te roepen (ofschoon we het nut daarvan wat minder groot vinden: vaak maak je een route tevoren, om op een ander moment te gaan rijden immers).
Maar ben wel erg benieuwd wat die zogenaamde diepergravende algoritmen
en het betere kaartmateriaal in de praktijk aan realistische meerwaarde brengen..
Er is al rotzooi genoeg in de wereld.
Heb ervaring met MTT waar dit 'n variant van is...Robbs schreef:En bedankt voor deze constructieve bijdrage! Toch kom je deze keer makkelijk weg: aanschaf van dit product is niet verplicht.spectator schreef: Er is al rotzooi genoeg in de wereld.
Groeten,
Robin
Weet bovendien al een tijdje welke doelstelling WayPoint had met die variant
en ben uiterst benieuwd of dat target is gehaald..
Wat jou constructief lijkt zal mij verder worst wezen ..
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Vanochtend mocht ik voor de microfoon van Radio Oost een toelichting geven op Onroute.
Voor wie dat leuk vind: de uitzending is te beluisteren via http://www.rtvoost.nl/main_media_archie ... &titel=Het Overijssels Hart&tv=0#
Kies voor 31 juli. Het fragment over Onroute loopt van 11.48 tot 19.31.
Voor wie dat leuk vind: de uitzending is te beluisteren via http://www.rtvoost.nl/main_media_archie ... &titel=Het Overijssels Hart&tv=0#
Kies voor 31 juli. Het fragment over Onroute loopt van 11.48 tot 19.31.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Mag ik ook testen? Maak nogal vaak routes voor clubs en ben benieuwd naar de mogelijkheden.
Heb overigens 2 mapsource routes liggen in de Harz (nog wel meer natuurlijk) waarvan ik wel zou willen weten wat de rating is.
Ik verwacht zelf dat ze beide minimaal 4 sterren zullen krijgen. Is het mogelijk om mijn routes door het programma te jassen om te zien wat voor rating eruit rolt? Kan ze wel even toemailen (Heel wat minder viapunten dan de route die je van mij gekregen hebt).
Bij de VFR club maken we routes in 3 versies van CN. (oorspronkelijke route wordt in 1 versie gemaakt, die door mensen met andere versies wordt vertaald naar hun versie en er verschijnen dan uiteindelijk maximaal 3 routes.) vandaar ook de vele viapunten in de route. Kun je in het vervolg volstaan met alleen de onroute route? Of is deze weer niet in Mapsource te importeren, zodat we max. 4 routes krijgen?
Heb overigens 2 mapsource routes liggen in de Harz (nog wel meer natuurlijk) waarvan ik wel zou willen weten wat de rating is.
Ik verwacht zelf dat ze beide minimaal 4 sterren zullen krijgen. Is het mogelijk om mijn routes door het programma te jassen om te zien wat voor rating eruit rolt? Kan ze wel even toemailen (Heel wat minder viapunten dan de route die je van mij gekregen hebt).
Bij de VFR club maken we routes in 3 versies van CN. (oorspronkelijke route wordt in 1 versie gemaakt, die door mensen met andere versies wordt vertaald naar hun versie en er verschijnen dan uiteindelijk maximaal 3 routes.) vandaar ook de vele viapunten in de route. Kun je in het vervolg volstaan met alleen de onroute route? Of is deze weer niet in Mapsource te importeren, zodat we max. 4 routes krijgen?
garmin 2610 op RODE vfr vtec en zumo 660 op dezelfde motor.
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!
Hans Vaessen schreef:
Vanochtend mocht ik voor de microfoon van Radio Oost een toelichting geven op Onroute.
Mja allemaal leuk natuurlijk om zoveel mogelijk ruchtbaarheid te geven aan een nieuw product..
Maar voor mensen met kennis van het onderwerp en in het bezit van de veelgeroemde "MotorradTourenPlaner"
lijkt het me veel nuttiger wanneer je deze vervolmaakte routeplanner bijvoorbeeld eens 'n routetje laat uitrekenen
van A naar B en een rondritje zomaar ergens in Nederland.
en dat alles vervolgens met alle gebruikte instellingen hier publiceert, zodat mogelijke geinteresseerden dat in MTT kunnen herberekenen.
Een en ander teneinde zichzelf ervan te overtuigen of mogelijke kwaliteits verschillen spectaculair genoeg
zijn om op termijn tot aanschaf van dit nieuwe speeltje over te gaan..
En hoe is het gesteld met het het uitprinten van de te volgen route voor de volgers in roadbookvorm ,ook als de MTP met pijltjes voor de richtingen?
En waypoints van motorcampings/hotels/prietpraatplaatsen enz met gegevens om te reserveren enz ?
En waypoints van motorcampings/hotels/prietpraatplaatsen enz met gegevens om te reserveren enz ?
Op de rechte stukken zijn anderen altijd sneller.
Theorie is ,wanneer men alles weet en niets klopt.
Praktijk is ,wanneer men niets weet ,alles klopt en niemand weet waarom.
Theorie is ,wanneer men alles weet en niets klopt.
Praktijk is ,wanneer men niets weet ,alles klopt en niemand weet waarom.