Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Firmware update GPSMAP 62/78 v. 2.50 (04-09-2010)

De nieuwste outdoor-toestellen, met knop-bediening.

Firmware update GPSMAP 62/78 v. 2.50 (04-09-2010)

Berichtdoor rvdk » 4 sep 2010 09:23

Changes from version 2.40 to version 2.50:

Added Automatic Shaded Relief option.
Added display color to track gpx files
Added import indicator for gpx files
Added multicaching support
Added periodic track archiving
Added track review page improvements
Improved map selection. Visit http://garmin.blogs.com/softwareupdates/trail-tech for more information.
Improved keyboard responsiveness
Fixed issues with inconsistent altimeter readings
Fixed calendar to display all geocache finds and attempts on the correct day
Fixed occasional shutdowns
Fixed paging after logging a geocache
Fixed shutdown on About Page
Fixed spot sounding display on certain maps
Updated map review of tracks and routes. The distance shown is now the distance along the route or track.

===============================================
Ik wacht nog even af en kijk op de 'wikispace 78s' wat de US gebruikers ontdekken op hun lange en bergachtige hikes.

Voor mij zelf ben ik erg benieuwd naar de oplossing van Garmin voor de Odometer die sinds de Oregon nog steeds niet klopt (veel te lage waarden t.o.v. 76CSx) en de altimeter bug.

Voor mij is het probleem met de hoogtemeting opgelost door het rechter rubberen kapje om te klappen. De hoogtemetingen kloppen nu.
Ik hoop niet dat de hoogtemeter bug uiteindelijk wordt opgelost zoals in het cittaat hieronder van een US gebruiker;

Citaat:"...It seems that in the 2.44 beta Garmin applied a quite rough solution, that the 62s/st will not refresh the altitude value after for 6-8 seconds after any button was pressed. Simply the value known previously the button was pressed is stored instead of the correct value. Of course, in this way you will not have any spikes on the altitude meter, but you will also not have the correct elevation for 6-8 seconds.
I have discovered this when I was walking up a quite steep mountain and was playing with the GPS (thus pressing the buttons quite often). As a result, I have a totally ugly elevation profile with lots of flat lines.
I understand that pressing the housing can cause some incorrect readings from the pressure sensor, but I think it is not acceptable that this is the best solution that Garmin can provide for their top-of-the line instrument.
At least some "smart" filtering should have been applied, I guess. I hope they will improve this in the future. ..."

(einde citaat)

===
rvdk
Laatst bijgewerkt door rvdk op 4 sep 2010 20:46, in totaal 1 keer bewerkt.
rvdk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 7 apr 2009 10:53

Berichtdoor bokieto » 4 sep 2010 14:01

Zojuist Firmware 2.50 geinstalleerd.
Ik ben even aan het stoeien geweest met het overzenden van kaarten.
Het is een zooitje geworden met het selecteren van de verschillende kaarten.
Als ik bijvoorbeeld een kaartdeel Citynavigator en een kaartdeel topo benelux overstuur, dan gaat hij alleen maar zien welke kaartsegmenten het zijn (bijv 3757,3758) en niet meer de namen van de desbetreefende kaart en ik kan de kaarten niet onderling van elkaar aan- en uitzetten.
Dus in mijn geval kan ik nu citynavigator en topo benelux alleen samen aan of samen uitzetten :evil: :evil:
Kan ik nog terug naar versie 2.40,en zoja hoe :?:
Avatar gebruiker
bokieto
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 10 aug 2009 12:48
Woonplaats: Meestal thuis, soms ergens anders

Berichtdoor Jacob_Bax » 4 sep 2010 16:14

Da's een goede vraag, 2.40 staat niet bij perry op de site. enkel 2.44 beta, maar dat is dezelfde als 2.50

probeer nog eens de firmware te installeren en dan eerst het geheugenkaartje uit de gps halen.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
Avatar gebruiker
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 6899
Geregistreerd: 7 mei 2006 14:48
Woonplaats: Gorinchem

Berichtdoor bokieto » 4 sep 2010 17:57

probeer nog eens de firmware te installeren en dan eerst het geheugenkaartje uit de gps halen.


Heb ik gedaan, maar hij blijft het bestand "gmapsupp" wat uit meerdere kaardelen bestaat zien als een kaart, zowel op de SD-kaart als op de GPS zelf.
Weet iemand hoe je terug moet naar versie 2.40 :?:
Avatar gebruiker
bokieto
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 10 aug 2009 12:48
Woonplaats: Meestal thuis, soms ergens anders

kaarten laden

Berichtdoor Jan Schipper » 4 sep 2010 18:16

Heb 2.50 er op staan zonder problemen. via mapsource gedeelten van de topokaart nederland en de fietskaart nederland geladen. kom ze in het kaartmenu niet tegen. in beeld zie ik wel de fietskaart.
Oplossing ??
Jan Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 aug 2008 16:13
Woonplaats: de Wijk

Berichtdoor HaWee » 4 sep 2010 18:21

als je kijkt in het draadje over deze firmware waar de verbeteringen staan zie je o.a.

Improved map selection. Visit http://garmin.blogs.com/softwareupdates/trail-tech for more information.

als je daar eens gaat kijken zie je dat het bedoeld is als een verbetering maar dat je er wel aan moet wennen en je instellingen van je profielen mogelijk aanpassen.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 21470
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

kaarten laden

Berichtdoor Jan Schipper » 5 sep 2010 17:53

het draadje heeft geholpen. Via BaseCamp, aangesloten GPS rechtsklikken, kaarten installeren in de MappInstall wizzerd gekomen. vervolgens kun je kaart voor kaart laden. Wel steeds na het laden van een kaart de naam aanpassen zoals genoemd in het draadje. (... . img).
bedankt Hawee
Misschien kan het op deze manier ook via MapSource?
Jan Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 aug 2008 16:13
Woonplaats: de Wijk

Berichtdoor Jacob_Bax » 5 sep 2010 17:55

Ja natuurlijk.

Nu is dus het wachten op het moment dat je de naam al in BaseCamp kan aanpassen.
In Mapsource zal het wel niet meer gebeuren, dus die noem ik maar niet :D
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
Avatar gebruiker
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 6899
Geregistreerd: 7 mei 2006 14:48
Woonplaats: Gorinchem

Berichtdoor EddyG » 6 sep 2010 05:08

Weet iemand hoe de 'hoogte bug' bij het drukken van bedieningsknoppen opgelost is? Ik las op een ander forum dat in de beta dit opgelost was door als een knop gedrukt wordt de hoogte van vlak daarvoor ca. 6-8 seconden 'vast' te houden en gedurende die volgende 6-8 seconden als hoogte te loggen.
Dit is natuurlijk een hele slechte oplossing. Ben benieuwd of daar in 2.5 een betere oplossing voor gevonden is.
Dit is te controleren door 1 sec. logging te doen en een paar keer wat langere trappen op en af te lopen en vlak voor het op en aflopen 1 of meerder knoppen te drukken.
Wie doet dat, en bericht hierover? Is nog goed voor de conditie ook.
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
Avatar gebruiker
EddyG
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 6 mei 2009 16:44
Woonplaats: Rhenen

Berichtdoor rvdk » 6 sep 2010 09:17

@EddyG,

Ik vrees dat Garmin gekozen heeft voor de software/firmware oplossing zoals je al beschreven hebt.
Als je bij 78s het rechter rubber kapje (zit over de serial connector heen)omhoog klapt zie een heel klein gaatje zitten. Daar zit een soort van semi-permeabel membraam(?) achter die de luchtdrukverschillen moet doorlaten en water moet tegen houden (immers de 78s is waterdicht).

Hier zit nu het probleem, denk ik; het membraam is niet voldoende in staat om deze luchtdrukverschillen goed door te laten als het zwarte rubber kapje over het gaatje heen zit. Als ik ruimte laat tussen dat rubber kapje dan werkt de hoogtemeter zonder problemen.

Garmin komt dus naar mijn idee onterecht met een software oplossing. De andere 'niet-software' oplossing zou moeten zijn het membraam aanpassen (ander materiaal etc.) of aanpassing achterkant-behuizing. Dit vraagt dus om een soort van recall-actie van Garmin en wellicht overbelaste dealers die de 78s moeten gaan aanpassen voor hun klanten.
Garmin gokt er denk ik op dat klanten die hoogtemeter toch weinig gaan gebruiken en dus volstaat een software oplossing voor Garmin.

Ik denk overigens dat Garmin nooit zal gaan aangeven hoe ze precies de hoogtemeter-bug hebben 'opgelost' via deze firmware (de open deur zal natuurlijk worden 'bedrijfsgevoelige informatie', o.i.d.).


===
rvdk
rvdk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 7 apr 2009 10:53

Berichtdoor EddyG » 6 sep 2010 10:12

Je schrijf "Ik vrees..." , maar heb je dat ook gecontroleerd? Want alleen dan weet je het zeker.
Vreemd dat die methode bij de 78 met het rubberkapje een oplossing brengt.
Bij de 62 zitten de 4 gaatjes volgens mij buiten de rubber afdichting van het batterijen compartiment, en dus direct in contact met de buitenlucht, hetzelfde dus als de 78 met het rubberenkapje los.

Ik meende overigens te lezen dat de hoogte stijgt met het drukken van een knop. Dit is ook vreemd, want als je op een knop drukt neemt de ruimte in de GPS af waardoor de druk toeneemt, en dit zou dus een verlaging van de barometrische hoogte moeten opleveren.

Al met al verwarrend, en weet ik nog steeds niet of de 'spikes' van het drukken van een van de knoppen afdoende opgelost is met versie 2.50

Wie weet het antwoord?
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
Avatar gebruiker
EddyG
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 6 mei 2009 16:44
Woonplaats: Rhenen

Berichtdoor rvdk » 6 sep 2010 11:40

@EddyG,

Ik heb zelf geen ervaring met de 62st, maar je zou inderdaad verwachten dat er dan weinig problemen zouden moeten zijn met de hoogtemeting.
Ik weet niet of er achter die gaatjes toch nog een witachtige, miniscule afdichting zit zoals bij de 78s want dan zou dus deze afdichting, waar ik maar gemakshalve semipermeabele eigenschappen aan toe schrijf m.b.t. luchtdrukverschillen, daar iets mee te maken kunnen hebben.

Je zou dan eigenlijk het apparaat open moeten hebben om deze theorie te controleren.
Waar zitten die gaatjes eigenlijk bij de 62st? (zijkant of achter?)

Via;
http://garmingpsmap.wikispaces.com/mess ... e/26466383

kan je lezen over het idee die gebruiker 'dudeeg' naar voren brengt over hoe Garmin de hoogtemeter-bug probeert op te lossen.
Ik wacht even zijn bevindingen af aangezien ik deze zelf niet op korte termijn kan testen.


===
rvdk
rvdk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 7 apr 2009 10:53

Berichtdoor EddyG » 6 sep 2010 11:48

Afbeelding

De 4 gaatjes zitten tussen batterijvak en de dekselsluiting. (plaatje van Gpsfix)
Die conclusie van die gebruiker zal mogelijk wel kloppen voor de beta, maar in ben benieuwd of er met de officiele versie nog verfijning aangebracht is.
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
Avatar gebruiker
EddyG
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 6 mei 2009 16:44
Woonplaats: Rhenen

Berichtdoor rvdk » 6 sep 2010 13:10

@EddyG,

Die gaatjes zijn duidelijk zichtbaar...
Ik ben ook benieuwd en uiteindelijk zal ik FW 2.50 ook wel gaan testen.
Echter de mogelijke softwareoplossing van Garmin is voor mijn gevoel in tegenspraak met wat ik zelf heb ervaren a.d.h.v. het rubber kapje.
Zoals eerder gezegd; een softwareoplossing voor een 'mechanisch' (hardware) probleem?


===
rvdk
rvdk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 7 apr 2009 10:53

Berichtdoor EddyG » 6 sep 2010 18:19

Vandaag mijn GPSmap 62s binnengekregen. Versie 2.40, GPS versie 448. Oregon zit op GPS versie 4.52
Tracklog aangezet en (stationaire) met met het apparaat gespeeld.
Hieronder zie je het resultaat van die logging.
De 'spikes' zijn drukken op de knoppen. Na de tweede 'rust' periode heb ik de Altitude pagina voor gezet. Daar kon ik op het scherm deze 'spikes' ook waarnemen, ook kon ik kortstondig ziet dat de hoogte als getal sterk veranderde als ik op een knop druk.
Aan het eind van de grafiek zijn 'spikes' te zien tot een hoogte van 70 meter. Deze heb ik bereikt door een paar keer zeer krachtig op de Rocker te drukken.
De snelheid van 388 km/u komt waarschijnlijk door tijdelijke zeer slechte sat ontvangst. In GE nagekeken, 1 trackpunt lag 100 meter verderop.
Ik test noch wat verder, maar zoals het er nu uit ziet gaat hij terug.
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de resultaten op dit gebied naar de versie 2.50, waar de 'spikes' verdwenen zouden zijn.
Als dit de bovengenoemde oplossing is van 6-8 sec. de waardes vasthouden bij het op de knoppen drukken, dan gaat die als nog terug, en wacht ik op een hardware revisie en dan hopelijk ook de Sirf IV.

Overigens zit op deze track ook de barometrische ruis van 0,48 meter of veelvoud daarvan net als mijn Oregon 300.

Afbeelding
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t
Avatar gebruiker
EddyG
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 6 mei 2009 16:44
Woonplaats: Rhenen

Volgende

Keer terug naar Garmin GPSMAP 62, 78, 64 en 66

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


cron